The centrality of didactics in teacher education and the contributions of sensitive didactics

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/1984644489343

Keywords:

Didactics, Specifc didactics, Sensitive didactics, Teacher education

Abstract

The article aims to analyse the centrality of Sensitive Didactics in teacher formation through the Didactic Atelier device, to discuss the role of General Didactics and specific didactics in teacher formation, addressing the repercussions of their devaluation in curricula and education, and to highlight the contribution of Sensitive Didactics to university teacher formation through the resignifications promoted by the experience of Didactic Ateliers.The motivation for his writing comes from the verification of the role that has been subsumed by the specific Didactics. Despite of the fact that Didactics is central to teacher education, this scientific discipline has been made invisible, if not disappeared from the curricula of undergraduate courses. In this interregnum, it is interesting to bring the contributions of Sensitive Didactics to teacher education, an innovative approach, based on the assumption of the integrality of the constitution of human beings (body-mind-emotions) that needs to be mobilized and respected in educational spaces, whether in basic or higher education. For the article in question, we bring up the example of the Didactic Ateliers (AD), an educational device geared towards university professors, based on the sensitive Didactics. Methodologically, a research-formation was undertaken supported by an electronic survey, interpreted by thematic content analysis arranged in three categories: Sensitive Didactics, Teacher Education and Resignifications. It was deduced from the results of the research with teachers involved in AD, not only its innovative content, but also important resignifications about teacher education and the role of centrality of sensitive didactics in it.

Author Biographies

Cristina d'Ávila, Federal University of Bahia

Doutora em Educação (UFBA). Professora Titular e Professora Permanente do Programa de Pós-Graduação em Educação (PGEDU). Pós-doutorado Universidade Sorbonne, Paris.

Márcia Mineiro, Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia

Doutorado e Pós doutorado em Educação (UFBA). Professora Adjunta na Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB) na graduação e no Programa de Pós Graduação em Educação (PPGED). Líder do Grupo de Estudos e Pesquisa Interdisciplinar e Crítico (GEPIC).

References

ANASTASIOU, Léa das Graças Camargos; ALVES, Leonir Pessate (org.). Processos de ensinagem na universidade. 5. ed. Joinville - SC: Univille, 2003.

ANTHONY, Laurence. Laurence Anthony’s AntConc. [S. l.], 2022. Disponível em: https://www.laurenceanthony.net/software/antconc/. Acesso em: 26 dez. 2023.

AUSUBEL, David Paul. Adquisición y retención del conocimiento: una perspectiva cognitiva. Barcelona: Paidos Iberica Ediciones S A, 2009.

BABBIE, Earl R. Métodos de Pesquisas de Survey. Belo Horizonte: Ed UFMG, 1999.

BALL, Stephen J. Educação global S.A. : novas redes políticas e o imaginário neoliberal. Ponta Grossa: Editora UEPG, 2022.

BARDIN, Laurence. Análise de Conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2011.

BRASIL. Ministério da Educação. Resolução CNE/CP no 2, de 20 de dezembro de 2019. Brasília, 2019.

BRASIL. Ministério da Educação. Resolução CNE/CP no 2, de 22 de dezembro de 2017. Brasília, 2017.

BRASIL. Ministério da Educação. Resolução CNE/Cp no 4 de 17 de dezembro de 2018. Brasília, 2018.

BRASIL. Ministro da Saúde. Resolução N. 510 de 07 de abril de 2016. Brasília, 2016.

CANDAU, Vera Maria F (org.). A didática em questão? 3. ed. Petrópolis: Vozes, 2012.

CURTAIN, Colin. QualCoder. versão 2.9. Australia: [s. n.], 2022. Disponível em: https://github.com/ccbogel/QualCoder/wiki. Acesso em: 25 dez. 2023.

D’ÁVILA, Cristina. Didática Sensível: Contribuição para a Didática na Educação Superior. São Paulo, SP: Cortez, 2022.

D’ÁVILA, Cristina. Planejamento do processo de ensino e aprendizagem: uma abordagem crítico-construtiva. In: D’ÁVILA, Cristina; MADEIRA, Ana Verena (org.). Ateliê didático: uma abordagem criativa na formação continuada de docentes universitários. Salvador: Edufba, 2018. p. 67–89.

D’ÁVILA, Cristina. Razão e sensibilidade na docência universitária. Em Aberto, Brasília, v. 29, n. 97, p. 113–118, 2016.

D’ÁVILA, Cristina; MADEIRA, Ana Verena (org.). Ateliê didático: uma abordagem criativa na formação continuada de docentes universitários. Salvador: Edufba, 2018.

D’ÁVILA, Cristina; MADEIRA, Ana Verena; GUERRA, Denise. Diário on-line e pesquisa-formação com docentes universitários. In: D’ÁVILA, Cristina; MADEIRA, Ana Verena (org.). Ateliê didático: uma abordagem criativa na formação continuada de docentes universitários. Salvador: Edufba, 2018. p. 149–171.

DAMÁSIO, António. O erro de Descartes: emoção, razão e o cérebro humano. 2. ed. São Paulo: Companhia das Letras, 2009.

DARDOT, Pierre; LAVAL, Christian. A Nova Razão do Mundo: Ensaio Sobre a Sociedade Neoliberal. São Paulo: Boitempo Editorial, 2016.

DUARTE JÚNIOR, João-Francisco. O Sentido dos Sentidos: a educação (do) sensível. Curitiba, PR: Criar Edições, 2004.

FERREIRA, Lúcia Gracia. Histórias de aprendiz: memórias, narrativas e formação docente. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, [s. l.], v. 10, n. 4, p. 1234–1249, 2015.

FREIRE, Paulo. Conscientização. São Paulo: Moraes, 1980.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da Autonomia. 16. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2000.

GARDNER, Howard. Inteligências Múltiplas: A Teoria na Prática. Porto Alegre: Penso, 1995.

HAN, Byung-Chul. Psicopolítica: O neoliberalismo e as novas técnicas de poder. 10. ed. Belo Horizonte: Editora Âyiné, 2023.

HAN, Byung-Chul. Sociedade do cansaço. Petrópolis: Editora Vozes, 2017.

JOSSO, Marie-Christine. A transformação de si a partir da narração de histórias de vida. Educação, [s. l.], v. 30, n. 3, p. 413–438, 2007.

JOSSO, Marie-Christine. As narrações centradas sobre a formação durante a vida como desvelamento das formas e sentidos múltiplos de uma existencialidade singular-plural. Revista da FAEEBA - Educação e Contemporaneidade, Salvador, v. 17, n. 29, p. 17–30, 2008.

JOSSO, Marie-Christine. Cheminer vers soi. Lausanne, Suisse: L’Age d’Homme, 1991.

LAVAL, Christian. A escola não é uma empresa: o neoliberalismo em ataque ao ensino público. 2. ed. São Paulo: Boitempo Editorial, 2019.

LENOIR, Yves. Médiation cognitive et médiation didactique. In: CAILLOT, M; RAISKY, C. Au-delà des didactiques, le didactique. Débats autour de concepts fédérateurs. Bruxelles: De Boeck e Larcier, 1996.

MAFFESOLI, Michel. Éloge de la raison sensible. Paris: La Table Ronde, 2005.

MATURANA, Humberto R.; VARELA, Francisco J. A árvore do conhecimento. Campinas: Psy, 1997.

MINEIRO, Márcia. Pesquisa de Survey e Amostragem: aportes teóricos elementares. Revista de Estudos em Educação e Diversidade - REED, Vitória da Conquista, v. 1, n. 2, p. 284–306, 2020.

MINEIRO, Márcia; FERREIRA, Lucia Gracia. Ludicidade e Neoliberalismo: compreendendo interrelações pela perspectiva de B. C. Han. Campinas: Pontes, 2024.

MINEIRO, Márcia; SILVA, Mara A. Alves da; FERREIRA, Lúcia Gracia. Pesquisa Qualitativa e Quantitativa: imbricação de múltiplos e complexos fatores das abordagens investigativas. Momento - Diálogos em Educação, Rio Grande, v. 31, n. 03, p. 201–218, 2022.

MORIN, Edgar. Sur l’esthétique. Paris: Robert Laffont : FMSH éditions, 2016.

NOVOA, Antonio. Formação de professores e trabalho pedagógico. Lisboa: Educa, 2002.

PIAGET, Jean. La Psychologie de l’intelligence. 8. ed. Paris: Collection Armand Colin, 1965.

VYGOTSKY, Lev S. Pensamento e Linguagem. São Paulo: Martins Fontes, 1993.

WINNICOTT, Donald Woods. O brincar e a realidade. Rio de Janeiro: Imago, 1975.

ZABALZA, Miguel A. Diários de Aula: Um Instrumento de Pesquisa e Desenvolvimento Profissional. Porto Alegre: Penso, 2004.

Published

2025-05-16

How to Cite

d’Ávila, C., & Mineiro, M. (2025). The centrality of didactics in teacher education and the contributions of sensitive didactics. Education, 50(1), e67/1–34. https://doi.org/10.5902/1984644489343