The Developmental Approach to Physical Education in the Pedagogical Practice of Early Childhood Education
DOI:
https://doi.org/10.5902/1984644488615Keywords:
Physical Education, Early Childhood Education, Developmental ApproachAbstract
The research objective was to identify the contributions and/or limitations of the Developmental Approach to Physical Education to guide play planning in Early Childhood Education. The study, developed through an Extension Project, involved students from undergraduate courses in Physical Education and Pedagogy and teachers trained in the same areas mentioned. Data production was developed in 2023 and was characterized as action research. The action research took place from six face-to-face meetings with the participants, following the cycle of planning, action, observation, and reflection. In these cycles, the meetings planning, the action and observation of the study and elaboration of games, and the reflection on the project meetings were carried out. The data produced in the research were analyzed through content analysis, making it possible to create three categories that respond to the investigation objectives: 1. perceptions in relation to knowledge of Physical Education in Early Childhood Education, which highlights the initial perceptions and final advances of the project participants; 2. theoretical contributions of the developmental approach, which demonstrates how understanding the approach provides pedagogical intentionality in the teacher; and 3. contributions of the project to the training of (future) teachers, in which it is possible to highlight the importance of action research for teacher training. As conclusions, it is evident that the developmental approach can contribute to the planning of games by the teacher, as well as to the learning and development of children in Early Childhood Education.
References
ALARCÃO, Isabel. Professores reflexivos em uma escola reflexiva. 8. ed. São Paulo: Cortez, 2011.
AVILA, Luciana Toaldo Gentilini. Autorregulação da aprendizagem no estágio de Licenciatura em Educação Física: proposta formativa ancorada na pesquisa-ação. 2017. 248f. Tese (Doutorado em Educação) - Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Federal de Pelotas-RS, Pelotas, 2017.
BARDIN, Lawrence. Análise de conteúdo. 3 ed. São Paulo: Edições 70, 2011.
BORRE, Leila Maira; REVERDITO, Riller Silva. Educação física na educação infantil: tempos, espaços e os direitos da criança. Corpoconsciência, v. 23, n. 2, p. 96-108, 2019. Disponível em: https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/corpoconsciencia/article/view/8627 Acesso em: 24 abr. 2023.
BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil de 1988 – Artigo 277. Brasília, DF, 1988. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao.htm Acesso em: 20 ago. 2021.
BRASIL. Lei nº 9394/96, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Brasília: MEC, 1996. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm Acesso em: 8 mar. 2023.
BRASIL. Conselho Nacional de Educação. Resolução CNE/CEB Nº5/2009. Define Diretrizes Nacionais Curriculares para a Educação Infantil. Brasília, DF, 2009. Disponível em: http://www.seduc.ro.gov.br/portal/legislacao/RESCNE005_2009.pdf Acesso em: 24 abr. 2023
BRASIL. Conselho Nacional de Educação. Parecer CNE/CBE Nº20/2009, de 11 de novembro de 2009. Revisão das Diretrizes Nacionais Curriculares para a Educação Infantil. Brasília, DF, 2009. Disponível em: https://normativasconselhos.mec.gov.br/normativa/view/CNE_PAR_CNECEBN202009.pdf?query=INFANTIL Acesso em: 24 abr. 2023
BRASIL. Ministério da Saúde. Conselho Nacional de Saúde. Resolução nº 510, de 7 de abril de 2016. Diário Oficial [da] República Federativa do Brasil, Brasília, 2016.
CADÓRIO, Leonor; VEIGA SIMÃO, Ana Margarida. Mudanças nas concepções e práticas dos professores. Lisboa: Edições Vieira da Silva, 2013.
DIEDRICH, Joana; DE ARAÚJO, Samuel Nascimento; ROCHA, Leandro Oliveira. Planejamento de ensino na educação infantil: percepções de professores de Educação Física escolar. Motrivivência, Florianópolis, v. 32, n. 63, p. 01-21, 2020. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/motrivivencia/article/view/75850/44683 Acesso em: 24 abr. 2023.
DARIDO, Suraya Cristina; NETO, Luis Sanches. O contexto da Educação Física na escola. In. DARIDO, Suraya Cristina; RANGEL, Ivone Conceição Andrade. Educação Física na escola: implicações para a prática pedagógica. 2ed. Rio de Janeiro: Guanabara Koogan, 2011. p.1-24.
FERREIRA, Wendell Conceição et al. Projeto de extensão movimenta: como articular os conhecimentos da educação física na proposta pedagógica da educação infantil? Teoria e Prática Pedagógica, v.26, p. e69270, 2023.
GALLAHUE, David.; DONNELLY, Frances Cleland. Educação Física desenvolvimentista para todas as crianças. São Paulo: Phorte editora, 2008.
GALLAHUE, David; OZMUN, John; GOODWAY, Jackie. Compreendendo o desenvolvimento motor: bebês, crianças, adolescentes e adultos. 7 ed. Porto Alegre: AMGH Editora, 2013.
GUIRRA, Frederico Jorge Saad; PRODÓCIMO, Elaine. Trabalho corporal na educação infantil: afinal, quem deve realizá-lo?. Motriz, Rio Claro, v. 16, n.3, p.708-713, jul./set. 2010. Disponível em: https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/motriz/article/view/3768 Acesso em: 24 abr. 2023
MELLO, André da Silva et al. Educação Física na educação infantil: produção de saberes no cotidiano escolar. Revista Brasileira de Ciências do Esporte, v. 36, p. 467-484, 2014.
MELLO, André da Silva et al. A educação infantil na Base Nacional Comum Curricular: pressupostos e interfaces com a Educação Física. Motrivivência, v. 28, n. 48, p.130-149, 21 set. 2016. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/318479451_A_educacao_infantil_na_Base_Nacional_Comum_Curricular_pressupostos_e_interfaces_com_a_Educacao_Fisica Acesso em: 24 abr, 2023.
OLIVEIRA, Rafaela de Pinho et al. A Educação Física na Educação Infantil a partir das ações do Projeto de Extensão Movimenta. Revista Ponto de Vista, Vol.12, n.3, 2023. https://doi.org/10.47328/rpv.v12i3.16275.
SANCHES, Isabel. Compreender, agir, mudar, incluir. Da investigação-ação à educação inclusiva. Revista Lusófona de Educação, Lisboa, 5, p.127-142, 2005.
SOARES, Daniela Bento; PRODÓCIMO, Elaine; DE MARCO, Ademir. O diálogo na Educação Infantil: o movimento, a interdisciplinaridade e a Educação Física. Movimento, Porto Alegre, v.22, n. 4, p. 1195-1208, out./dez. de 2016. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/Movimento/article/view/57571 Acesso em: 24 abr. 2023.
TANI, Go et al. Educação Física escolar: fundamentos de uma abordagem desenvolvimentista. São Paulo: Editora Pedagógica e Universitária; Editora da Universidade de São Paulo, 1988.
TANI, Go. Abordagem desenvolvimentista: 20 anos depois. Journal of Physical Education, v.19 n.3, p.313-331, 2008. Dsiponível em: https://www.omar.pro.br/docs/Abordagem.desenvolvimentista.20.anos.depois.Go.Tani.pdf Acesso em: 24 abr. 2023
THIOLLENT, Michel. Metodologia da pesquisa-ação. 5ed. São Paulo: Cortez, 1988.
ZELLERMAYER, Michal; RONN, Peggy. Making tacit knowledge visible through the interplay between action research and videotaping. Teacher and teaching, theory and practice, London, v.5, n.2, p.243-265, 1999.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Education

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Declaration of originality
We declare that all articles present in the journal Educação (UFSM) are originals and were not submitted for publishing on any other publication, as a whole or a fraction. We also declare that, after being published by Educação (UFSM), a paper will not be submitted to another journal within two years. After this time, our journal transfers the publishing rights to the authors, with a permit granted by the Editorial Council.
We also acknowledge that the originals’ submission to Educação (UFSM) implies on a transference of copyright for physical and digital publishing to the journal. In case of noncompliance, the violator will receive sanctions and penalties predicted by the Brazilian Copyright Protection Law (n. 9610, dated 19/02/98).
Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)
This license lets others remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially, and copy and redistribute the material in any medium or format.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)

