The relationship between the Teaching of Dance and the BNCC: body awareness in Early Childhood Education
DOI:
https://doi.org/10.5902/1984644488462Keywords:
BNCC, Body, Dance, Childhood education, MethodologyAbstract
This article reflects on the teaching of Dance in Early Childhood Education, based on a systematization aimed at developing bodily awareness, in line with the proposal by Almeida (2019). Dance is approached as a central artistic expression that places the body as the protagonist and applies to the five fields of experience established by the National Common Curriculum Base (BNCC). The focus is to provide support for educators and future educators working in the final years of Early Childhood Education, particularly with 4 and 5-year-old children, to enable them to teach the Arts more effectively. The article establishes a dialogue between the BNCC and Almeida's (2019) methodology, recognizing Dance as an essential area in the holistic development of students. In this process, it engages with the ideas of educators such as Anísio Teixeira, Larrosa, Malaguzzi, Moran, Paulo Freire, and Rosa, as well as philosophers like Merleau-Ponty, Ramose, Noguera and Dewey, who reflect on issues related to the body, experience, and education. From these interactions, the article proposes classes focused on developing children's bodily awareness, in alignment with the BNCC's fields of experience. The suggested pedagogical practice culminates in the demonstration of a choreographic composition, showing how these approaches can contribute to more effective literacy and the realization of a comprehensive education grounded in learning as a transformative experience.
References
ADORNO, Theodor W. Teoria Estética. 1. ed. Lisboa: Edições 70,1970.
ALMEIDA, Marcia. A noção judaico-cristã do corpo e seus afetos plásticos na dança contemporânea. O Percevejo Online, Rio de Janeiro, v. 3, n.1, p. 1-24, jan-jul. 2011. Disponível em: <https://doi.org/10.9789/2176-7017.2011.v3i1.%p>. Acesso em: 20 jul. 2024.
ALMEIDA, Marcia. Experiência estética do dançarino no ato da dança, conhecimento sensível, expressão poética: Corpo com-tato da obra artística.In: SOUZA, Marco Aurelio da Cruz; CARVALHO, Carla (Orgs.). Arte e estética na Educação: corpo sensível e político. 1. ed. Curitiba: Editora CVRLtdas, 2020, v. 01, p. 19-74.
ALMEIDA, Marcia. Saber sensível e acuidade corporal: metodologia de ensino de dança a partir de um estudo com estudantes cegos. Revista Educação, Artes e Inclusão, Florianópolis, v. 15, n. 4, p. 148–176, out. 2019.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, DF, 2018.
DEWEY, John. Experience and Education. New York: Macmillan, 1938.
FREIRE, Paulo. Educação como prática da liberdade. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1967.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 1. ed. São Paulo: Paz e Terra, 1996.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. 1. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1968.
LABAN, Rudolf. Espace Dynamique. Bruxelas: Nouvelles de Danse, 2003.
LABAN, Rudolf. La maîtrise du mouvement. Bruxelas: Nouvelles de Danse, 2003.
LARROSA, Jorge. Experiência e alteridade em educação. Reflexão e Ação, Santa Cruz do Sul, v. 19, n. 2, p. 4-27, 2011. Disponível em: https://doi.org/10.17058/rea.v19i2.2444. Acesso em: 5 jul. 2024.
LARROSA, Jorge. Notas sobre a experiência e o saber de experiência. Revista Brasileira de Educação [online]. São Paulo, n.19, p.20-28. abr. 2002. Disponível em: h https://doi.org/10.1590/S1413-24782002000100003. Acesso em 3 jul. 2024.
LOBO, Lenora; NAVAS, Cassia: Teatro do Movimento, um método para o
intérprete criador. Brasília: L.G.E, 2003.
MALAGUZZI, Loris. História, idéias e filosofias básicas. In: EDWARDS, Carolyn; GANDINI, Lella; FORMAN, George. As Cem Linguargens da Criança: a abordagem de Reggio Emilia na educação da primeira infância. Porto Alegre; Artmed, 1999. p. 59-104.
MALAGUZZI, Loris. História, idéias e filosofias básicas. In: EDWARDS, Carolyn; GANDINI, Lella;FORMAN, George. As cem linguagens da criança: A abordagem de Reggio Emilia na educação da primeira infância. Porto Alegre: Penso, 2016.
MAUSS, Marcel. As técnicas do corpo. In: MAUSS, Marcel. Sociologia e antropologia. São Paulo: Cosac Naify, 2003. p. 399-422.
MERLEAU-PONTY, Maurice. Phénoménologie de la perception. Paris: Gallimard,1996.
MERLEAU-PONTY, Maurice. L’œil et l'esprit. Paris: Gallimard, 1964.
MORAN, José. Metodologias ativas para uma aprendizagem mais profunda. In: BACICH, Lilian; MORAN, José (Orgs.). Metodologias ativas para uma educação inovadora: uma abordagem teórico-prática. Porto Alegre: Penso, 2018, p. 34-71.
NOGUERA, Renato. Ubuntu como modo de existir: elementos gerais para uma ética afroperspectiva. Revista da Associação Brasileira de Pesquisadores/as Negros/As (ABPN), Paraná, v.3, n.6, p.147-150, fev. 2012. Recuperado de: https://abpnrevista.org.br/site/article/view/358. Acesso em 5 jul. 2024.
PLATON. La République: Livre VII. Traduction de Léon Robin. Paris: Gallimard, 1950.
RAMOSE, Mogobe B. A ética do ubuntu. Tradução para uso didático de: RAMOSE, Mogobe B. The ethics of ubuntu. In: COETZEE, Peter H.; ROUX, Abraham P.J. (eds). The African Philosophy Reader. New York: Routledge, 2002, p. 324-330, por Éder Carvalho Wen.
RAMOSE, Mogobe B. A Filosofia Do Ubuntu E Ubuntu Como Uma Filosofia. Tradução para uso didático de: RAMOSE, Mogobe B. African Philosophy through Ubuntu. Harare: Mond Books, 1999, p. 49-66, por Arnaldo Vasconcellos.
RIBEIRO, Renato Janine. O Brasil precisa parar de produzir desigualdade. [Entrevista concedida a] Micael Olegário. Segmento ODS 4: Educação de qualidade. Plataforma Online #Colabora, ago. 2023. Disponível em: http://portal.sbpcnet.org.br/noticias/o-brasil-precisa-parar-de-produzir-desigualdade-afirma-renato-janine-ribeiro/. Acesso em 8 de jul. 2024.
RINALDI, Carla. Diálogos com Reggio Emilia: escutar, investigar e aprender. São Paulo: Paz e Terra, 2012.
ROSA, Hartmut; ENDRES, Wolfgang. Pédagogie de la résonance: Entretiens avec Wolfgang Endres. Paris: Editora Le Pommier/Humensis, 2022.
SCHAEFFER, Jean-Marie. L'expérience esthétique. Paris: Editions Gallimard, 2015.
TEIXEIRA, Anísio. Educação e Universidades. Rio de Janeiro: Editora UFRJ, 1996.
TEIXEIRA, Anísio. Educação não é Privilégio. Rio de Janeiro: Editora UFRJ, 1967.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Education

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Declaration of originality
We declare that all articles present in the journal Educação (UFSM) are originals and were not submitted for publishing on any other publication, as a whole or a fraction. We also declare that, after being published by Educação (UFSM), a paper will not be submitted to another journal within two years. After this time, our journal transfers the publishing rights to the authors, with a permit granted by the Editorial Council.
We also acknowledge that the originals’ submission to Educação (UFSM) implies on a transference of copyright for physical and digital publishing to the journal. In case of noncompliance, the violator will receive sanctions and penalties predicted by the Brazilian Copyright Protection Law (n. 9610, dated 19/02/98).
Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)
This license lets others remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially, and copy and redistribute the material in any medium or format.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)

