The Unesco, the universalization of primary education and curricular reforms in latin american literacy (1940-1950)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/1984644488188

Keywords:

Unesco, Primary school, Curricular reforms in literacy

Abstract

By correlating a set of primary documentary sources, this article investigates, based on the theoretical-methodological assumptions of Dialogic Discourse Analysis, how the United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization in the review of Latin American primary school curricula between the 1940s and 1950s. Starting from an analysis of the effects of the Second World War on the collective imagination of post-war society, as well as the impacts of the scientific and technological development of the second half of the century. XX, seeks to situate how literacy became one of the main promises for the social and economic development of countries that, by agreeing on the postulates coming from Unesco, sought to restructure their curricula so that the triad of “Education”, “Science” and “"culture” ensured not only their development and modernization, but also its commitment to democracy, a first that, ultimately, the reformulation of primary school curricula sought to meet.

Author Biographies

Cláudia Maria Mendes Gontijo, Federal University of Espírito Santo

Professora Titular do Departamento de Linguagens, Cultura e Educação da Universidade Federal do Espírito Santo (Ufes). Professora do Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE) da mesma Universidade. Bolsista de Produtividade em Pesquisa do Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico (CNPq) - Nível 2.

Martinho Guilherme Fonseca Soares, Universidade Federal do Espírito Santo

Doutorando em História da Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal do Espírito Santo (PPGE/Ufes). Bolsista da Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (Capes) – Código de Financiamento 001.

Alcione Aparecida de Azevedo, Universidade Federal do Espírito Santo

Doutoranda em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal do Espírito Santo (PPGE/Ufes). Professora de Língua Portuguesa da Prefeitura Municipal de Cachoeiro de Itapemirim/ES. Bolsista da Fundação de Amparo à Pesquisa e Inovação do Espírito Santo (Fapes).

References

BETHELL, Leslie. O Brasil e a ideia de “América Latina” em perspectiva histórica. Tradução de Érica Cristina de Almeida Alves. Estudos Históricos, Rio de Janeiro, v. 22, n. 44, p. 289-321, jul./dez. 2009. DOI: https://doi.org/10.1590/S0103-21862009000200001. Disponível em https://www.scielo.br/j/eh/a/wDjSryQpkTFYcKBMHqwfNKD/abstract/?lang=pt. Acesso em: 25 nov. 2023.

BRASIL. Ministério da Educação e Cultura. Conferências Internacionais de Instrução Pública. Recomendações 1934-1963. Brasília: Instituto de Estudos Pedagógicos, 1965. Disponível em: http://www.dominiopublico.gov.br/download/texto/me002529.pdf. Acesso em: 15 dez. 2023.

BULMER-THOMAS, Victor. The Economic History of Latin America since Independence. New York: Cambridge University Press, 2003.

FIORI, José Luís. Estado e desenvolvimento na América Latina. Revista de Economia Contemporânea, v. 24, n. 1, p. 1-23, 2020. DOI: https://doi.org/10.1590/198055272416.

HARTLYN, Jonathan; VALENZUELA, Arturo. Democracy in Latin America since 1930. In: BETHELL, Leslie (Ed.). Latin America: politics and society since 1930. New York: Cambridge University Press, 1998. p. 3-66.

LOUREIRO, Clarice Moukachar Batista; ASSIS, Raquel Martins. Jean Piaget e a educação internacional: práticas pedagógicas de construção de um método de compreensão e reciprocidade nas crianças. Educação Unisinos, v. 22, n. 4, p. 259-265, out./dez. 2018. DOI: https://doi.org/10.4013/edu.2018.224.03.

LOURENÇO FILHO, Manuel Bergström. Los programas de enseñanza primaria en América Latina. Paris: Unesco, 1957. Disponível em: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000133802. Acesso em: 15 dez. 2023.

ORGANIZAÇÃO DAS NAÇÕES UNIDAS (ONU). Declaração Universal dos Direitos Humanos. Brasília: Unesco, 1948. Disponível em: https://brasil.un.org/sites/default/files/2020-09/por.pdf. Acesso em: 15 dez. 2023.

ORGANIZACIÓN DE LAS NACIONES UNIDAS PARA LA EDUCACIÓN, LA CIENCIA Y LA CULTURA (UNESCO). La Unesco y su programa: el derecho a la educación. Paris: Union Typographique, 1952. Disponível em: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000128325. Acesso em: 15 dez. 2023.

ORGANIZACIÓN DE LAS NACIONES UNIDAS PARA LA EDUCACIÓN, LA CIENCIA Y LA CULTURA (UNESCO). Planes y programas de educación primaria. Boletín Trimestral Proyeto Principal de Educación Unesco América Latina, n. 11, p. 45-71, jul. set. 1961. Disponível em: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000190099. Acesso em: 15 dez. 2023.

UNITED NATIONS (UN). Charter of The United Nations and Statute of The International Court of Justice: San Francisco, 1945. Disponível em: https://treaties.un.org/doc/publication/ctc/uncharter.pdf. Acesso em: 15 dez. 2023.

UNITED NATIONS EDUCATIONAL, SCIENTIFIC AND CULTURAL ORGANIZATION (UNESCO). Curriculum: revision and research. Paris, 1958. Disponível em: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000001290. Acesso em: 15 dez. 2023.

UNITED NATIONS EDUCATIONAL, SCIENTIFIC AND CULTURAL ORGANIZATION (UNESCO). Fundamental Education: common ground for all peoples. New York: Macmillan Company, 1947.

WEISS, Jussemar. Quizot e a educação. Revista História da Educação, Pelotas, v. 5, n. 10, p. 43-52, 2001. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/asphe/article/view/30524/pdf. Acesso em: 11 nov. 2023.

Published

2025-05-20

How to Cite

Gontijo, C. M. M., Soares, M. G. F., & Azevedo, A. A. de. (2025). The Unesco, the universalization of primary education and curricular reforms in latin american literacy (1940-1950). Education, 50(1), e68/1–22. https://doi.org/10.5902/1984644488188

Issue

Section

Dossiê: As políticas e práticas de alfabetização, leitura e escrita