Education and training: values and mediation of worlds in colonial Angola

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/1984644487443

Keywords:

Angola, Education, Congregation of the Holy Spirit

Abstract

The entry of Spiritan missionaries into Angola from the second half of the 19th century sought to support the Portuguese presence in the territories in the colonization process. However, to know and develop the process it was necessary to understand the worlds and a mediation work was developed by several religious people who studied customs and ways of living among the different autochthonous groups of Bantu formation that privileges the orality given by traditional knowledge. The school in this knowledge was not limited to a specific geographic location and the family hierarchy was respected. These values start to be challenged directly and indirectly with the presence of new customs and the process of Europeanization that allows people to adapt to the majority of other cultures. Our interest was to analyze the educational processes carried out in Catholic and Protestant missions in the context of resistance and permanence of illegal slavery.

Author Biography

Lúcia Helena Oliveira Silva, Universidade Estadual Paulista (Unesp)

Lúcia Helena Oliveira Silva fez História pela PUC- Campinas, mestrado em História da Educação sobre o processo de emancipação de mulheres escravas e o doutorado em História com um estudo sobre migração de libertos no período pós-abolição, ambos pela Universidade Estadual de Campinas. Realizou pós-doutorado na New York University sobre associativismo afro-brasileiro e afro-americano nas primeiras décadas do século XX. É professora Livre docente da Universidade Estadual Paulista- campus Assis. Participa do NUPE Núcleo Negro de Pesquisa e Extensão da Unesp sendo coordenadora local. Foi participante do Conselho da Comunidade Negra do Estado de São Paulo 2013-2016. É membro do CITCEM Centro de Investigação Transdisciplinar «Cultura, Espaço e Memória» da Universidade do Porto, foi coordenadora do CEDAP Centro de Documentação de Pesquisa. Suas áreas de interesse são História da África, Escravidão e Pós-emancipação, Diáspora Atlântica, Ensino de História e Gênero. Coordenou o Programa de Pós Graduação em História da Faculdade de Letras e Ciências de Assis de maio 2013 a maio de 2017, coordena o curso de história da FCL- Assis. É bolsista produtividade nível 2.

References

ALMEIDA, C., (2017). “Ajustar à Forma do Viver Cristão”. Missão Católica e Resistências em Terras Africanas. Cadernos de Estudos Africanos, (33), p.59-80. Recuperado de: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=293054695004.

AYANDELE, E. A. 'Holy'Johnson, Pioneiro do Nacionalismo Africano, 1836-1917 . Routledge, 2013.

BRÁSIO, A. (org.) Spiritana Monumenta Historica: Angola. Pittsburgh: Duquesne University Press, 1966-1971. 5 v.

BREPOHL, M. Presença protestante na África; ressonâncias da Segunda Reforma. Estudos de religião, v. 30, n. 2, p. 171-194, 2016.

CAHEN, M. Seis teses sobre o trabalho forçado no império português continental em África. África, n. 35, p. 129-155, 2015.

DORES, H. G. A Missão da República-Politica, Religião e o Império Colonial Português (1910-1926). Leya, 2015.

DOS SANTOS, Martins. Cultura, educação e ensino em Angola. Braga, Portugal: Martins dos Santos, 1998.

DUNCAN, G. A.'Historiography and ideology in the (mission) history of Christianity in Africa', Studia Historiae Ecclesiasticae: Journal of the Church History Society of Southern Africa, vol. 31, no. 1,2005, p. 63-84. [http://www.unisa.ac.za/she]

GONÇALVES, Nuno da Silva. Aspectos da mentalidade missionária portuguesa na época contemporânea. Theologica, v. 36, n. 2, p. 309-322, 2001.

LECOMTE, E. Plan'alto do sul de Angola: missões portuguezas Caconda, Catoco, Bihé e Bailundo. Communicação feita à Sociedade de Geographia de Lisboa em sessão de 22 de dezembro de 1896. Impr. Nacional, 1897.

LEITE, R. M. Eduardo Moreira e as missões protestantes no espaço colonial português: ecos de um projeto pedagógico de evangelização na primeira metade do século XX. Lusitania Sacra, n. 25, p. 115-125, 1 jan. 2012.

MADEIRA, A. I. Estudos Comparados em História da Educação e Educação Colonial: algumas considerações sobre a comparação no espaço da língua portuguesa. Sisifo, n. 1, p. 37-56/EN 37-56, 2018.

NKRUMAH, K. Neocolonialismo: último estágio do Imperialismo. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1965.

PAREDES, M. Deolinda Rodrigues, da família Metodista à família MPLA, o papel da cultura na política. Cadernos de Estudos Africanos, n. 20, p. 11-26, 2010.

SCHUBERT, B. Os protestantes na guerra angolana depois da independência. In: Lusotopie, n°6, 1999. Dynamiques religieuses en lusophonie contemporaine. pp. 405-413.

SCOTT, J. C.; DE MENEZES, M. A.; GUERRA, L. Formas cotidianas da resistência camponesa. Raízes: revista de ciências sociais e econômicas, v. 21, n. 1, 2002, p. 10-31.

SERRANO, C. Angola: o discurso do colonialismo e a antropologia aplicada. África, [S. l.], n. 14-15, p. 15-36, 1992. DOI: 10.11606/issn.2526-303X.v0i14-15p15-36. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/africa/article/view/96017. Acesso em: 13 dez. 2023.

SILVA, G. B. A educação colonial do império Português em África (1850-1950). Cadernos do Tempo Presente, n. 21, 2015.

SILVA, G. B. A política educativa do colonialismo português e a disputa das missões católicas e protestantes em Angola (séculos XIX-XX). Sæculum–Revista de História, 2017.

SILVA, L. H. O. Religiosidade e conversões: mudanças no reino de Baganda (1868-1956). Africana Studia, n. 23, 2020.

SPIRITANA MONUMENTA HISTORICA. Vol. V: (1904-1967), p. 220-221, 234.

WOODBERRY, R. D.; SHAH, Timothy S. The pioneering protestants. Democracy, v. 15, p. 47, 2004.

Published

2024-10-17

How to Cite

Silva, L. H. O. (2024). Education and training: values and mediation of worlds in colonial Angola. Education, 49(1), e131/1–16. https://doi.org/10.5902/1984644487443

Issue

Section

Dossiê: Educação, Feminismos de Terreiros e Histórias Entrelaçadas em Améfrica