Education and training: values and mediation of worlds in colonial Angola
DOI:
https://doi.org/10.5902/1984644487443Keywords:
Angola, Education, Congregation of the Holy SpiritAbstract
The entry of Spiritan missionaries into Angola from the second half of the 19th century sought to support the Portuguese presence in the territories in the colonization process. However, to know and develop the process it was necessary to understand the worlds and a mediation work was developed by several religious people who studied customs and ways of living among the different autochthonous groups of Bantu formation that privileges the orality given by traditional knowledge. The school in this knowledge was not limited to a specific geographic location and the family hierarchy was respected. These values start to be challenged directly and indirectly with the presence of new customs and the process of Europeanization that allows people to adapt to the majority of other cultures. Our interest was to analyze the educational processes carried out in Catholic and Protestant missions in the context of resistance and permanence of illegal slavery.
References
ALMEIDA, C., (2017). “Ajustar à Forma do Viver Cristão”. Missão Católica e Resistências em Terras Africanas. Cadernos de Estudos Africanos, (33), p.59-80. Recuperado de: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=293054695004.
AYANDELE, E. A. 'Holy'Johnson, Pioneiro do Nacionalismo Africano, 1836-1917 . Routledge, 2013.
BRÁSIO, A. (org.) Spiritana Monumenta Historica: Angola. Pittsburgh: Duquesne University Press, 1966-1971. 5 v.
BREPOHL, M. Presença protestante na África; ressonâncias da Segunda Reforma. Estudos de religião, v. 30, n. 2, p. 171-194, 2016.
CAHEN, M. Seis teses sobre o trabalho forçado no império português continental em África. África, n. 35, p. 129-155, 2015.
DORES, H. G. A Missão da República-Politica, Religião e o Império Colonial Português (1910-1926). Leya, 2015.
DOS SANTOS, Martins. Cultura, educação e ensino em Angola. Braga, Portugal: Martins dos Santos, 1998.
DUNCAN, G. A.'Historiography and ideology in the (mission) history of Christianity in Africa', Studia Historiae Ecclesiasticae: Journal of the Church History Society of Southern Africa, vol. 31, no. 1,2005, p. 63-84. [http://www.unisa.ac.za/she]
GONÇALVES, Nuno da Silva. Aspectos da mentalidade missionária portuguesa na época contemporânea. Theologica, v. 36, n. 2, p. 309-322, 2001.
LECOMTE, E. Plan'alto do sul de Angola: missões portuguezas Caconda, Catoco, Bihé e Bailundo. Communicação feita à Sociedade de Geographia de Lisboa em sessão de 22 de dezembro de 1896. Impr. Nacional, 1897.
LEITE, R. M. Eduardo Moreira e as missões protestantes no espaço colonial português: ecos de um projeto pedagógico de evangelização na primeira metade do século XX. Lusitania Sacra, n. 25, p. 115-125, 1 jan. 2012.
MADEIRA, A. I. Estudos Comparados em História da Educação e Educação Colonial: algumas considerações sobre a comparação no espaço da língua portuguesa. Sisifo, n. 1, p. 37-56/EN 37-56, 2018.
NKRUMAH, K. Neocolonialismo: último estágio do Imperialismo. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1965.
PAREDES, M. Deolinda Rodrigues, da família Metodista à família MPLA, o papel da cultura na política. Cadernos de Estudos Africanos, n. 20, p. 11-26, 2010.
SCHUBERT, B. Os protestantes na guerra angolana depois da independência. In: Lusotopie, n°6, 1999. Dynamiques religieuses en lusophonie contemporaine. pp. 405-413.
SCOTT, J. C.; DE MENEZES, M. A.; GUERRA, L. Formas cotidianas da resistência camponesa. Raízes: revista de ciências sociais e econômicas, v. 21, n. 1, 2002, p. 10-31.
SERRANO, C. Angola: o discurso do colonialismo e a antropologia aplicada. África, [S. l.], n. 14-15, p. 15-36, 1992. DOI: 10.11606/issn.2526-303X.v0i14-15p15-36. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/africa/article/view/96017. Acesso em: 13 dez. 2023.
SILVA, G. B. A educação colonial do império Português em África (1850-1950). Cadernos do Tempo Presente, n. 21, 2015.
SILVA, G. B. A política educativa do colonialismo português e a disputa das missões católicas e protestantes em Angola (séculos XIX-XX). Sæculum–Revista de História, 2017.
SILVA, L. H. O. Religiosidade e conversões: mudanças no reino de Baganda (1868-1956). Africana Studia, n. 23, 2020.
SPIRITANA MONUMENTA HISTORICA. Vol. V: (1904-1967), p. 220-221, 234.
WOODBERRY, R. D.; SHAH, Timothy S. The pioneering protestants. Democracy, v. 15, p. 47, 2004.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Education

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Declaration of originality
We declare that all articles present in the journal Educação (UFSM) are originals and were not submitted for publishing on any other publication, as a whole or a fraction. We also declare that, after being published by Educação (UFSM), a paper will not be submitted to another journal within two years. After this time, our journal transfers the publishing rights to the authors, with a permit granted by the Editorial Council.
We also acknowledge that the originals’ submission to Educação (UFSM) implies on a transference of copyright for physical and digital publishing to the journal. In case of noncompliance, the violator will receive sanctions and penalties predicted by the Brazilian Copyright Protection Law (n. 9610, dated 19/02/98).
Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)
This license lets others remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially, and copy and redistribute the material in any medium or format.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)

