Terreiros of reparation: confluences between the epistemologies of the terreiros and the black feminist approach

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/1984644487421

Keywords:

Terreiro epistemology, Feminisms, Quilombola women, Umbanda

Abstract

In recent years, Brazilian black feminism has expanded its reach, becoming an unavoidable approach to overcoming inequalities in the country. This expressiveness has favored the intensification of research on its epistemological bases, which indicates the need to explore the theoretical foundations of this tradition. Along this path, it is observed that one of the singularities of Brazilian black feminist productions concerns the influence of terreiro epistemologies, especially due to the protagonism of black women as priestesses of African-based religions. In this sense, this article asks about the confluences between the practice of African-based religions and the intellectual creation of black women in Brazil. To this end, this article focuses on the trajectory of Terezinha Fernandes Azedias (1945-2022), leader and mother of the saint of the umbanda terreiro of Quilombo de São José da Serra, located in Valença (RJ), in order to address the experience, according to bell hooks (2003), as a privileged space for theoretical creation. In methodological terms, this means that there is no separation between thinking, feeling and doing, which is materialized through a narrative that mixes affective, subjective and historical dimensions.

Author Biography

Mariléa de Almeida, University of Brasília

Historiadora e Psicanalista. Professora no Departamento de História da Universidade de Brasilia (UnB), na área de Teoria e Metodologia do Ensino de História. Doutora em História IFCH/ UNICAMP. (2018). Em 2015, realizou o doutorado sanduíche na Columbia University (Nova York), com foco nos feminismos negros estadunidenses. Em 2021,sua tese "Territórios de Afetos: práticas antirracistas nos quilombos contemporâneos do Rio de Janeiro recebeu menção honrosa no II Prêmio de Teses Eclea Bosi promovido pela Associação Brasileira em História Oral (ABHO). Mestre em História pela Universidade Severino Sombra. Especialista (Pós-graduação lato sensu) em Filosofia pelo Centro Universitário de Barra Mansa.

References

ABREU, Martha. Cultura imaterial e patrimônio histórico nacional. In: ABREU,

Martha; SOIETH, Rachel; GONTIJO, Rebeca. Cultura política e leituras do passado: historiografia e ensino de história. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2007, p. 356-357

BIRMAN, Patrícia. O que é Umbanda. São Paulo: Editora Brasiliense, 1983.

CARMO, Ione Maria. O caxambu tem dendê: jongo e religiosidade da identidade quilombola de São José da Serra. Rio de Janeiro, 2012 - Dissertação (Mestrado em História) - Centro de Ciências Humanas e Sociais, Unirio, 2012, p. 70-73.

CARNEIRO, Sueli. Enegrecer o feminismo: a situação da mulher negra na América Latina a partir de uma perspectiva de gênero. In: HOLLANDA, Heloisa Buarque. Pensamento Feminista: conceitos fundamentais. Rio de Janeiro: Bazar do Tempo, 2019, p. 313-321.

COLLINS, Patricia. Hill. Pensamento Feminista negro: conhecimento, consciência e a política do empoderamento. São Paulo: Boitempo, 2019.

HOOK, bell. Ensinando a transgredir: a educação como prática da Liberdade. São Paulo: Editora Martins Fontes, 2013.

HOOKS, Bell. Intelectuais negras. Estudos Feministas, Rio de Janeiro, IFCS/UFRJE, PPPCIS/UERJ, v. 3, n. 2, 1995, p. 464-78

MARINHO, Thais Alves; SIMONI, Rosinalda da Silva Correa. Coletividades femininas negras na história de Goiás: do afro catolicismo aos feminismos de terreiros”. In: SOARES, Ana Carolina Eiras Coelho; BORGES, Murilo Silva (Orgs). História das mulheres, relações de Gênero e sexualidade em Goías. Jundiaí (SP). Paco, 2021 p. 525-54

MATTOS, Hebe Maria e MEIRELES, Lídia C. Meu pai e vovô falava: quilombo é aqui. Relatório de Identificação de Comunidade Remanescente de Quilombo Laboratório de História Oral e Imagem (LABHOI). Universidade Federal Fluminense, Niterói, 1997, p. 33-35.

MBEMBE, Achille. Crítica da Razão Negra. Lisboa: Antígona, 2014.

MONTES, Maria Lúcia. As figuras do sagrado: entre o público e o privado. In: NOVAIS, Fernando; SCHWARCZ, Lilian. História da Vida Privada no Brasil. São Paulo: Companhia das Letras, 1998, p. 68-92.

MUCHAIL, Tannus Salma. Foucault, o mestre do cuidado: textos sobre a hermenêutica do sujeito. São Paulo: Edições Loyola, 2011.

NASCIMENTO, Gizêlda Melo. Grandes Mães, reais senhoras. In: NASCIMENTO, Elisa Larkin (Org.). Guerreiras de Natureza: mulher negra, religiosidade e ambiente. São Paulo: Selo Negro, 2008, 49-63

PAULINO, Rosana. Assentamento. Americana: Museu de Arte Contemporânea de Americana, 2013. Catálogo Educativo, 7 de nov. 2013, p. 1. Disponível em: . Acesso em 20 nov. 2023

PINHO, Carolina. O pensamento feminista negro como orientação teórico-metodológica de uma pedagogia revolucionária. In: PINHO, Carolina; MESQUITA, Tayná Victória de Lima. Pedagogia Feminista negra: primeiras aproximações. São Paulo: Veneta, 2022,p. 17-43

REGINALDO, Lucilene. Devoções e Irmandades da gente de cor no Reino e nas Conquistas d’África. In: Os Rosários dos Angolas: irmandades de africanos e crioulos na Bahia Setecentista. São Paulo: Alameda, 2011, p. 29-95.

SIMONI, Rosinalda Côrrea da Silva. Ancestralidade feminina: da essência do sagrado aos movimentos feministas, mulheres negras e representatividade. Fragmentos de cultura, Goiania. V. 29, p. 293-300, abr/jun. 2019

SODRÉ, Muniz. O terreiro e a cidade: a forma social negro-brasileira. Rio de Janeiro: Imago Ed; Salvador, BA: Fundação Cultural do Estado da Bahia, 2002

RIOS, Ana Lugão; MATTOS, Hebe Maria. Memórias do cativeiro: família, trabalho e cidadania no pós-abolição. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2005.

THEODORO, Helena. Religiões afro-brasileiras. In: NASCIMENTO, Elisa Larkin. Guerreiras de natureza: religiosidade e ambiente. São Paulo: Selo Negro, 2008, p. 65-84.

Published

2024-10-17

How to Cite

Almeida, M. de. (2024). Terreiros of reparation: confluences between the epistemologies of the terreiros and the black feminist approach. Education, 49(1), e130/1–26. https://doi.org/10.5902/1984644487421

Issue

Section

Dossiê: Educação, Feminismos de Terreiros e Histórias Entrelaçadas em Améfrica

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.