Teacher training from a decolonial perspective: propositional paths based on critical multiliteracies
DOI:
https://doi.org/10.5902/1984644487277Keywords:
Critical Multiliteracies, Teacher Training, DecolonialityAbstract
Discussing teacher training, from a decolonial perspective, represents a break with the Eurocentric paradigm, pointing out other ways to promote training processes that consider different cultures, races and knowledge constructed throughout human history. Training processes, in turn, need to consider the demands of contemporary education, as well as its social actors. It is in this sense that the proposed study seeks to investigate how critical multiliteracies can provide propositions for decolonial teacher training, presenting reflections on the importance of thinking about this process from perspectives focused on decoloniality. To this end, through a qualitative approach and based on the epistemology of praxis, a bibliographic study was carried out to create understandings about decolonial teacher training, as well as to identify how critical multiliteracies can present possibilities for the development of a thought decolonial, in teaching. Studies and dialogues were carried out with authors who discuss teacher training, decoloniality, critical multiliteracies, such as: Nóvoa (2010), Quijano (2009), Rigal (2000), Flecha e Tortajada, (2000), Freire (1996), Street (2014), Walsh (2009), Ghedin (2012) and Silva (2018). Given the reflection constructed in this study, we present propositions for training from a decolonial perspective, based on critical multiliteracies: 1. Expand the spaces where literacies are constructed, beyond the school; 2. Rethink the curriculum from a decolonial perspective; 3. Design training processes so that teachers become autonomous social actors; 4. Develop an intercultural pedagogy; 5. Encourage the teacher to authorize himself in the elaboration of theories and practices.
References
BAKHTIN, Mikhail; VOLOCHÍNOV, Valentin. Marxismo e filosofia da linguagem. São Paulo: Editora Hucitec, 2004.
FLECHA, Ramón. TORTAJADA, Iolanda. Desafios e saídas educativas na entrada do século. In. IMBERNÓN, Francisco. Educação para o século XXI: os desafios do futuro imediato. Porto Alegre: ARTMED, 2000. p. 21-36.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1996.
GHEDIN, Evandro. Professor Reflexivo: da alienação da técnica à autonomia da crítica. In: PIMENTA, Selma Garrido e GHEDIN, Evandro (orgs). Professor Reflexivo no Brasil: gênese e crítica de um conceito. 7 ed. São Paulo: Cortez, 2012.
KLEIMAN, Angela. B. (2006). Professores e agentes de letramento: identidade e posicionamento social. Filologia e Linguística Portuguesa, v. 8, 409-424. DOI: <https://doi.org/10.11606/issn.2176-9419.v0i8p409-424>. Acesso em: 03 fev. 2024.
KLEIMAN, Angela; DE GRANDE, Paula Baracat. Interseções entre a linguística aplicada e os estudos de letramento: desenhos transdisciplinares, éticos e críticos de pesquisa. Matraga - Revista do Programa de Pós-Graduação em Letras da UERJ, [S.l.], v. 22, n. 36, jul. 2015. ISSN 2446-6905. Disponível em: <https://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/matraga/article/view/17045>. Acesso em: 03 fev. 2024.
MONTE MÓR, Walkyria. 2015. Crítica e Letramentos Críticos: Reflexões Preliminares. In: C H Rocha e R F Maciel (Orgs). Língua estrangeira e formação Cidadã: por entre discursos e práticas. (2 ed). Campinas: Ed Pontes, p 31-50.
NASCIMENTO, Gabriel. Racismo linguístico: os subterrâneos da linguagem e do racismo. Belo Horizonte: Letramento, 2019 [livro digital].
QUIJANO, Aníbal. Colonialidade do poder e classificação social. In: SANTOS, Boaventura de Sousa; MENEZES, Maria Paula (orgs.). Epistemologias do Sul. Edições Almedina, S.A. Coimbra. Janeiro, 2009.
RIBEIRO, Ana Elisa. Multimodalidade, textos e tecnologias: provocações para a sala de aula. 1 ed. São Paulo: Parábola, 2021.
RIGAL, Luis. A escola crítico-democrática: uma matéria pendente no limiar do século XXI. In: IMBERNÓN, Francisco (org.). A educação no século XXI: os desafios do futuro imediato. Porto Alegre: ARTMED, 2000. p.171-194.
TERRAZAN, Eduardo; GAMA, Maria Elisa. Características da formação continuada de professores nas diferentes regiões do país. In. 30ª Reunião Anual da Anped, 2007. Disponível em: <https://www.anped.org.br/biblioteca/item/caracteristicas-da-formacao-continuada-de-professores-nas-diferentes-regioes-do-pais>. Acesso em: 01 fev. 2024.
SANTOS, Edlamar Oliveira dos (2010). A formação continuada na rede de ensino do Recife: concepções e práticas de uma política em construção. Tese (Doutorado). Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Federal de Pernambuco, Recife, 2010.
SILVA, Kátia Augusta Curado P. C da. Epistemologia da práxis na formação de professores: perspectiva crítico-emancipadora. Campinas, SP: Mercado de Letras, 2018
STREET, Brian Vincent. Letramentos Sociais: abordagens críticas do letramento no desenvolvimento, na etnografia e na educação. Tradução: Marcos Bagno. São Paulo: Parábola, 2014.
Walsh, Catherine. (2009). Interculturalidade crítica e pedagogia decolonial: in-surgir, re-existir e re-viver. In: Vera Maria Candau, Educação intercultural na América Latina: entre concepções, tensões e propostas Rio de Janeiro: 7 letras. p. 12- 42.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Education

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Declaration of originality
We declare that all articles present in the journal Educação (UFSM) are originals and were not submitted for publishing on any other publication, as a whole or a fraction. We also declare that, after being published by Educação (UFSM), a paper will not be submitted to another journal within two years. After this time, our journal transfers the publishing rights to the authors, with a permit granted by the Editorial Council.
We also acknowledge that the originals’ submission to Educação (UFSM) implies on a transference of copyright for physical and digital publishing to the journal. In case of noncompliance, the violator will receive sanctions and penalties predicted by the Brazilian Copyright Protection Law (n. 9610, dated 19/02/98).
Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)
This license lets others remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially, and copy and redistribute the material in any medium or format.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)

