Silenced bodies and school
DOI:
https://doi.org/10.5902/1984644487086Keywords:
Silencing, Bodies, SchoolAbstract
Throughout school life, there is a noticeable process of silencing bodies in this educational environment. Thus, the central objective of this text is to analyze how the silencing of bodies at school has been thought of in theses and dissertations. The text was written on the basis of an exploratory bibliographic survey carried out in the Brazilian Digital Library of Theses and Dissertations on the subject of the silencing of bodies in the school environment, considering the title, abstract and keywords of these productions, regardless of the research area. For the text to be included, it had to match the three search keywords: bodies, silencing and school. The data was analyzed using the theoretical basis of dialectical historical materialism. Through this research, it was possible to see that there is a vast bibliography on the themes indicated, but few that jointly include the body silenced at school. In this sense, this survey provokes us to write and reflect on the theme of silenced bodies in the school environment.
References
ALTHUSSER, Louis. Aparelhos Ideológicos do Estado. 14. ed. Rio de Janeiro: Paz & Terra, 2022.
ALMEIDA, Silvio Luiz de. Racismo estrutural. São Paulo: Sueli Carneiro; Pólen,2019.
ALVES, Gieri Toledo. Relações étnico-raciais, ensino e afrocentricidade: corpo-identidade de meninos negros. 2021. 158f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, Santa Catarina, 2021.
AQUILINO, Simone Martins. Entre jovens invisíveis e corpos silenciados: manifestações das sexualidades e a homofobia (des)veladas nas aulas de educação física. 2020. 157 f. Dissertação (Mestrado em Educação Física) — Universidade de Brasília, Brasília, 2020.
BAPTISTA, Tadeu João Ribeiro. A educação do corpo na sociedade do capital. Curitiba: Appris, 2013.
BAPTISTA, Tadeu João Ribeiro. O corpo: determinações sociais para as suas transformações biológicas. Revista Panorâmica, v. 27, p. 9-24, 2019.
CARVALHO, Marília Alves de. (Não) façam silêncio: ensino de arte e o direito à palavra de meninas e mulheres na escola pública. 2020. 239 f. Dissertação (Mestrado em Artes) – Universidade Estadual Paulista, São Paulo, 2020.
COSTA, Rosilene Silva Santos da. Relações étnico-raciais na educação infantil: contribuições da teoria das representações sociais. 2019. 218f. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, 2019.
DAOLIO, Jocimar. Da cultura do corpo. 9. ed. Campinas: Papirus, 2005.
FOUCAULT, Michel. Microfísica do poder. 14. ed. Rio de Janeiro: Graal, 1999.
FOUCAULT, Michel. Vigiar e punir: nascimento da prisão. 26. ed. Petrópolis: Vozes, 2002.
GIL, Antônio C. Métodos e técnicas de pesquisa social. 6. ed. São Paulo: Atlas, 2008.
GRAMSCI, Antonio. Cadernos do Cárcere, v. 2: os intelectuais, o princípio educativo, jornalismo. 9. ed. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2022.
LIBÂNEO, José Carlos. Didática. 2. ed. São Paulo: Cortez, 2013.
LUKÁCS, Georg. História e Consciência de Classe: estudos sobre a dialética marxista. São Paulo: Martins Fontes, 2003.
MARX, Karl. Contribuição à Crítica da economia política. 2. ed. São Paulo: Expressão Popular, 2008.
MARX, Karl. Manuscritos Econômico-Filosóficos. 4. Reimp. São Paulo: Boitempo, 2010.
MARX, Karl. Miséria da filosofia. São Paulo: Boitempo, 2017.
MARX, Karl. O Capital: crítica da economia política, livro 1: o processo de produção do capital, v. 1. 29. ed. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2011.
MARX, Karl; ENGELS, Friedrich. A Ideologia alemã: crítica da mais recente filosofia alemã em seus representantes Feuerbach, B. Bauer e Stirner, e do socialismo alemão em seus diferentes profetas (1845-1846). 11. reimp. São Paulo: Boitempo, 2023.
MIGUEZ, Brunella Poltronieri; FURLEY, Ana Karyne Loureiro; PINEL, Hiran. Escolas cívico-militares, Foucault e corpo dócil: disciplina como via de ensino? ARTEFACTUM-Revista de estudos em Linguagens e Tecnologia, v. 21, n. 1, p. 1-17, 2022. Disponível em: http://www.artefactum.rafrom.com.br/index.php/artefactum/article/view/2050/968>. Acesso em 11 jan. 2024.
MINAYO, M.C.S. O desafio do conhecimento: pesquisa qualitativa em saúde. 14. ed. São Paulo: Hucitec, 2014.
MOHER, David et al. Preferred reporting items for systematic reviews and meta-analyses: The PRISMA statement. PLoS Medicine, v. 6, n. 7, p. 336-341, 2009. Disponível em: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1743919110000403. Acesso em 22 jan. 2022.
NASCIMENTO, Ana Paula Leite. Juventudes em cena no cotidiano escolar: movimentos de (re)produção de silenciamentos, regulações de gênero, subversões e resistências. 2019. 317 f. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade Federal de Sergipe, São Cristóvão, SE, 2019.
PINHO, Camila Maria Santos de. Juventude, teatro e educação: um olhar a partir da afroperspectiva. 2020. 105f. Dissertação (Mestrado em Educação). Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Federal de Mato Grosso, Rondonópolis, 2020.
SANTOS, José Carlos dos. A corporeidade criança vai à escola?. 2019.185f. Dissertação (Mestrado em Educação Física) – Programa de Pós-Graduação em Educação Física, Universidade Federal do Triângulo Mineiro, Uberaba, 2019.
SAVIANI, Dermeval. Escola e democracia. 42. ed. Campinas: Autores Associados, 2012.
SAVIANI, Dermeval. História das ideias pedagógicas no Brasil. Campinas, São Paulo: Autores associados, 2013.
SOARES, Carmen L. Imagens da Educação no corpo. 3. ed. Campinas Autores Associados, 2005.
TRIVIÑOS, Augusto Nibaldo Silva. Introdução à pesquisa em ciências sociais: a pesquisa qualitativa em educação. São Paulo: Atlas, 1987.
XAVIER, Helen Rodrigues; MÜLLER JÚNIOR, Guilherme. Foucault e educação: a anatomia política do corpo infantil. Brazilian Journal of Development, [S. l.], v. 6, n. 6, p. 40096–40106, 2020. DOI: 10.34117/bjdv6n6-518. Disponível em: https://ojs.brazilianjournals.com.br/ojs/index.php/BRJD/article/view/12102. Acesso em: 11 jan. 2024.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Education

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Declaration of originality
We declare that all articles present in the journal Educação (UFSM) are originals and were not submitted for publishing on any other publication, as a whole or a fraction. We also declare that, after being published by Educação (UFSM), a paper will not be submitted to another journal within two years. After this time, our journal transfers the publishing rights to the authors, with a permit granted by the Editorial Council.
We also acknowledge that the originals’ submission to Educação (UFSM) implies on a transference of copyright for physical and digital publishing to the journal. In case of noncompliance, the violator will receive sanctions and penalties predicted by the Brazilian Copyright Protection Law (n. 9610, dated 19/02/98).
Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)
This license lets others remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially, and copy and redistribute the material in any medium or format.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)