Teacher health in the context of rural schools: what do teachers point out?

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/1984644485400

Keywords:

Faculty health, Rural schools, Teaching illness, Work conditions

Abstract

This article aims to analyze the health of teachers in rural schools in the Piedmont Identity Territory of Diamantina-Bahia, considering the transformations arising from recent educational reforms, globalization policies and working conditions. From a methodological point of view, it was configured as quantitative research, through a Survey applying a questionnaire to 268 teachers who work in rural schools in nine municipalities that make up the aforementioned Territory. Collection was carried out in 48 rural educational establishments, distributed in 36 communities. The data analysis technique is configured as statistical and descriptive analysis, through the use of SPSS version 28 software. The main results indicate that the working conditions experienced by teachers are permeated by processes of intensification and self-intensification, with an increase in new roles and responsibilities, resulting in precarious environments, favoring the illness of professionals, especially due to voice, musculoskeletal and mental health problems. This illness has contributed to increasing rates of absence from activities, however there is a significant number of teachers who continue to work while ill.

Author Biographies

Michael Daian Pacheco Ramos, Bahia State University

Doutor em Educação e Contemporaneidade pela Universidade do Estado da Bahia.

José Antônio Serrano Castañeda, Universidad Nacional do México

José Antonio Serrano Castañeda es licenciado en Pedagogía por la Universidad Nacional Autónoma de México (UNAM), cuenta con Maestría en Ciencias con especialidad en Investigaciones Educativas y es Doctor en Pedagogía por la Universidad de Barcelona. Profesor Titular de la Universidad Pedagógica Nacional. Es miembro del Sistema Nacional de Investigadores del Consejo Nacional de Ciencia y Tecnología (SNI-Conacyt), miembro asociado del Consejo Mexicano de Investigación Educativa (COMIE), miembro de la Asociación Francófona Internacional de Investigación Científica en Educación, sección mexicana (AFIRSE). Es responsable de la Maestría en Desarrollo Educativo (Nivel Consolidado, SNP, CONACYT) desde el 2020. Líneas de investigación: currículo, formación docente, investigación narrativa, literacidad académica. Tiene trabajos publicados libros, artículos, capítulos de libros a nivel nacional e internacional (México, España, Brasil, Francia, Argentina). Sus últimas publicaciones son: (2022). Relación con el saber de la cultura escrita en estudiantes universitarios. Una experiencia de literacidad académica en la UPN México.

References

ALVES, Wanderley. O trabalho e a saúde dos docentes em Goiás. In: OLIVEIRA, João Ferreira de; OLIVEIRA, Dalila Andrade; VIEIRA, Lívia Fraga. Trabalho docente na educação básica em Goiás. Belo Horizonte: Fino Traço, 2012. p. 133-150.

ARAÚJO, Tânia Maria et al. Fatores associados a alterações vocais em professoras. Caderno de Saúde Pública. Rio de Janeiro, v. 24, n. 6, p. 1229-1238, 2008. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/csp/v24n6/04.pdf. Acesso em: 7 out. 2019.

ARAÚJO, Tânia Maria; CARVALHO, Fernando Martins. Condições de trabalho docente e saúde na Bahia: estudos epidemiológicos. Educação e Sociedade. V. 30, n. 107, p. 427-449, mai./ago. 2009. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/es/v30n107/07.pdf. Acesso em: 7 out. 2019.

ARAÚJO, Tânia Maria de; PINHO, Paloma de Sousa; MASSON, Maria Lucia Vaz. Trabalho e saúde de professoras e professores no Brasil: reflexões sobre trajetórias de investigações, avanços e desafios. Cadernos de Saúde Pública. v. 35, n. 13, 2019. Disponível em: https://cadernos.ensp.fiocruz.br/ojs/index.php/csp/article/view/7176. Acesso em 21 de ago. 2023.

ASSUNÇÃO, Alda. Condições de trabalho e saúde dos trabalhadores da saúde. In: MINAYO, Cecilia; HUETS, Jose. O campo da saúde do trabalhador no Brasil. Rio de Janeiro: Editora FIOCRUZ, 2010. p. 120-150.

BABBIE, Earl. Métodos de pesquisa de Survey. Belo Horizonte. Ed: UFMG, 1999.

BARROS, Carlos Antônio Ferreira da Silva, GRADELA, Adriana. Condições de Trabalho Docente da rede pública de ensino: os principais fatores determinantes para o afastamento da Atividade Docente. REVASF, Petrolina – PE, v. 7, n. 13, 2017, p. 75-87

BASSI, Iara Barreto. Absenteísmo. In: OLIVEIRA, Dalila Andrade; DUARTE, Adriana; VIEIRA, Livia Fraga. DICIONÁRIO: trabalho, profissão e condição docente. Belo Horizonte: UFMG/Faculdade de Educação, 2010. CDROM. p. 1-3.

BOGDAN, Robert; BIKLEN, Sari. Investigação Qualitativa em Educação: uma introdução à teoria e aos métodos. Porto Editora: Portugal, 1994.

BOLFARINE, Heleno; BUSSAB, Wilton Oliveira. Elementos de amostragem. Versão preliminar. São Paulo: Instituto de Matemática e Estatística da Universidade de São Paulo, 2000.

CALDAS, Andrea; SOUZA, Fernada. Saúde e condições de trabalho de professores(as) da educação básica no Paraná. In: AZEVEDO, Mario Luiz Neves; OLIVEIRA, Dalila Andrade; VIEIRA, Livia Fraga. O trabalho docente na educação básica no Paraná. Belo Horizonte: Fino Traço, 2012. p. 105-122.

CALDAS, Andrea do Rocio. Trabalho Docente e Saúde: Inquietações trazidas pela pesquisa nacional com professores(as) da educação básica. In: OLIVEIRA, Dalila Andrade; VIEIRA, Lívia Fraga (Org.). Trabalho na educação básica: a condição docente em sete estados brasileiros. Belo Horizonte: Fino Traço, 2012.

CODO, Wanderley. Educação: carinho e trabalho. 4ª edição. Petrópolis: Editora Vozes, 1999.

CORTEZ, Pedro Afonso; SOUZA, Marcos Vinicius Rodrigues de; AMARAL, Laura Oliveira; SILVA, Luiz Carlos Avelino da. A saúde docente no trabalho: apontamentos a partir da literatura recente. Cadernos de Saúde Coletiva. v. 25, n. 1, p. 113-122, 2017. Disponível em: https://www.scielo.br/j/cadsc/a/8d4rRcpjzrYjBhjvmrTLZpc/?lang=pt. Acesso em 21 de ago. 2023.

DUARTE, Adriana. et al. O Trabalho Docente na Educação Básica em Minas Gerais. Belo Horizonte, MG: Fino Traço, 2012.

ESTEVE, Jose Manuel. O mal-estar docente. 3. ed. Barcelona: Paidós, 1999.

GONÇALVES, Gustavo Barreto. A saúde vocal do docente brasileiro: fatores de risco para distúrbios de voz relacionados ao trabalho. In: OLIVEIRA, Dalila Andrade; VIEIRA, Livia Fraga. O trabalho docente na educação básica no Brasil. Belo Horizonte: Fino Traço, 2012. p. 399-428.

MAUÉS, Olgaíses. et al. O Trabalho Docente na Educação Básica: o Pará em questão. Belo Horizonte, MG: Fino Traço, 2012.

OLIVEIRA, Dalila Andrade. O trabalho docente na América Latina Identidade e profissionalização. Revista Retratos da escola. v. 2, n. 2. P. 29-39, jan./dez. 2008. Disponível em: http://retratosdaescola.emnuvens.com.br/rde/article/view/122/225. Acesso em: 6 out. 2019.

OLIVEIRA, Dalila Andrade; VIEIRA, Livia Fraga (org). Trabalho na educação básica: a condição docente em sete estados brasileiros. Belo Horizonte, MG: Fino Traço, 2012.

OLIVEIRA, Dalila Andrade, VIEIRA, Lívia Maria Fraga (org.). Trabalho na educação básica: a condição docente em sete estados brasileiros, Belo Horizonte, MG: Fino Traço, 2012.

PENTEADO, Regina Zanella. Relações entre saúde e trabalho docente: percepções de professores sobre saúde vocal. Revista da Sociedade Brasileira de Fonaudiologia. v. 12, n.1, p. 18-22, 2007. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rsbf/a/fm5NkVhdHwXzgRCfxVN6W6H/. Acesso em 21 de ago. 2023.

RAMOS, Michael Daian Pacheco. Condições de Trabalho Docente de Professores de Escolas Rurais do Território Piemonte da Diamantina-Bahia. Tese. (Doutorado em Educação e Contemporaneidade). Programa de Pós-graduação em Educação e Contemporaneidade, Universidade do Estado da Bahia, Salvador, 2020. Disponível em: http://www.saberaberto.uneb.br/handle/20.500.11896/2667. Acesso em 21 de ago. 2023.

ROBALINO, Magaly. A saúde e o trabalho docente: um desafio para as políticas públicas em educação. In: OLIVEIRA, Dalila Andrade; VIEIRA, Livia Fraga. O trabalho docente na educação básica no Brasil. Belo Horizonte: Fino Traço, 2012. p. 371-398.

TAMEZ, Silvia. Saúde docente. In: OLIVEIRA, Dalila Andrade; DUARTE, Adriana; VIEIRA, Lívia Fraga. DICIONÁRIO: trabalho, profissão e condição docente. Belo Horizonte: UFMG/Faculdade de Educação, 2010. CDROM. p. 1-5.

UNESCO. Condiciones de trabajo y salud docente: otras dimensiones del desempenho professional. Santiago de Chile: Ediciones ORELAC/UNESCO, 2005.

Published

2024-05-13

How to Cite

Ramos, M. D. P., & Castañeda, J. A. S. (2024). Teacher health in the context of rural schools: what do teachers point out?. Education, 49(1), e85/1–25. https://doi.org/10.5902/1984644485400

Issue

Section

Dossiê: Educação, Narrativas e Saúde em tempos de refigurações