Philanthropy and segregation: the Special Education by EJA in Minas Gerais

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/1984644485147

Keywords:

Special Education, Youth and Adult Education, Intellectual Disability

Abstract

This article aims to analyze the educational treatment for students with intellectual disabilities enrolled in Special Youth and Adult Education (segregated classes and institutions) in the State of Minas Gerais, between 2008 and 2019. To achieve the paper’s main goal, we analyzed the microdata from the School Census of Basic Education, provided by National Institute of Educational Studies and Research Anísio Teixeira (Inep). The results of the study showed that students enrollments of Special Education modality are concentrated in Regular EJA (54,86%). In Special EJA, most of enrollments of students with intellectual disabilities   are   found   in   private   institutions (92,23%), with   prevalence   of   philanthropy (98,20%), whose agreement with the Public Administration is mostly of municipal and stated based (58,09%). The data confirm the permanence of segregated educational spaces and the presence of philanthropy in the offer of educational services. This study still shows the maintenance of inequalities which characterize the access to education in Brazil.

Author Biographies

Fabiane Maria Silva, Universidade Federal de Minas Gerais

Mestra e Doutoranda em Educação pela Universidade Federal de Minas Gerais.

Taísa Grasiela Gomes Liduenha Gonçalves, Universidade Federal de Minas Gerais

Possui graduação em Pedagogia (2010) pela Universidade Estadual de Londrina - UEL, mestrado em Educação pela UEL (2012) e doutorado em Educação Especial pela Universidade Federal de São Carlos- UFSCar (2014). Pós doutorado em Educação pela UEL (2016). Atualmente é professora adjunta da Faculdade de Educação (FaE) no Departamento de Ciências Aplicadas à Educação (DECAE) da Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG). Tem experiência na área de Educação, atuando principalmente nos seguintes temas: Educação Especial, Educação de Jovens e Adultos (EJA), Educação do Campo e Indicadores Educacionais.

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Published

2025-03-07

How to Cite

Silva, F. M., & Gonçalves, T. G. G. L. (2025). Philanthropy and segregation: the Special Education by EJA in Minas Gerais. Education, 50(1), e25/1–34. https://doi.org/10.5902/1984644485147

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