Emotion, neuroscience and education: review of brazilian academic production from 2018 to 2022

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/1984644484508

Keywords:

Education, Emotion, Neuroscience

Abstract

The objective of this article was to identify what has been produced nationally in stricto sensu postgraduate programs in Brazil in terms of the use of emotion in the most diverse areas of knowledge and, to know the subjects addressed in research in the area of neuroscience and education on this topic, from 2018 to 2022. A bibliographical research of the state of knowledge was carried out, with a qualitative approach and exploratory type, in the database of the Brazilian Digital Library of Theses and Dissertations (BDTD). With the emotion descriptor, 349 productions were selected, 126 theses and 223 dissertations, which met the proposed criteria and which were part of the discussions. The area that produced the most was the Human Sciences in the southeast region in 2019. It is noteworthy that the most present categories were emotional regulation and the teaching and learning process. From the descriptors emotion and education, 76 productions were selected, seven theses and 69 dissertations. The most discussed subjects were the teaching and learning process and emotional regulation. With the descriptors emotion and neuroscience and education, seven academic productions were located that dealt with this relationship. The academic productions were carried out preferably in public universities, in the south, southeast and north regions and in courses aimed at academic training. The most discussed subject was about cognitive functions. Given the results found, it can be said that there is little production of contributions from neuroscience about the studies of emotion for education, contrary to the importance of this area of knowledge.

Author Biographies

Márcia Gorett Ribeiro Grossi, Federal Center for Technological Education of Minas Gerais

Doutora em Ciências da Informação pela UFMG. Mestre em Tecnologia pelo CEFET-MG. Especialista em Neurociências pela Nova Faculdade. Graduada em Engenharia elétrica pela PUC Minas. Graduada no Programa Especial de Formação de Docente pelo CEFET-MG. Professora titular do CEFET-MG, lotada no departamento de Educação e no Programa de Pós-Graduação em Educação Tecnológica. Membro da Associação Brasileira de Educação a Distância (ABED), a qual integra o  International Council for Open and Distance Education (ICDE) e a  Sociedade Brasileira para o Progresso da Ciência (SBPC). Líder do grupo de pesquisa AVACEFETMG.

 

 

Letícia Ribeiro Lyra, Federal University of Fronteira Sul

 Fazendo o Pós -Doutoramento em Educação Tecnológica pelo CEFET-MG. Doutora em Educação Cientifica e Tecnológica pela Universidade Federal de Santa Catarina. Mestre  em Psicologia pela Universidade Federal de Santa Catarina. Graduada em Psicologia - Bacharelado pela Universidade Federal de Minas Gerais. Graduação em Psicologia- Licenciatura pela Universidade Federal de Minas Gerais. Professora Adjunta da Universidade Federal da Fronteira Sul/Campus Chapecó.  Membro do grupo de pesquisa AVACEFETMG. Membro da Associação Brasileira de Educação a Distância (ABED), a qual integra o  International Council for Open and Distance Education (ICDE) e a  Sociedade Brasileira para o Progresso da Ciência (SBPC).

 

References

AMARAL, Ana Luiza; GUERRA, Leonor Bezerra. Neurociências e educação: olhando para o futuro da aprendizagem. Brasília: SESI/DN, 2020.

BRASIL. Ministério da Educação. Resolução CNE/CP nº 2, de 22 de dezembro de 2017. Institui e orienta a implantação da Base Nacional Comum Curricular, a ser respeitada obrigatoriamente ao longo das etapas e respectivas modalidades no âmbito da Educação Básica. Brasília, DF, 2017.

BRASIL. Ministério da Educação. Lei no 5.540, de 28 de novembro de 1968. Fixa normas de organização e funcionamento do ensino superior e sua articulação com a escola média, e dá outras providências. Brasília, DF, 1968. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l5540.htm. Acesso em: 13 jun. 2023.

BDTD. Biblioteca Digital Brasileira de Teses e Dissertações. Indicadores da Biblioteca Digital Brasileira de Teses e Dissertações. Brasília, DF, 2023. Disponível em: https://bdtd.ibict.br/vufind/Content/statics. Acesso em: 18 jun. 2023.

CAPES. Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior. Plataforma Sucupira. Brasília, DF, 2023. Disponível em: https://sucupira.capes.gov.br/sucupira/public/consultas/coleta/programa/quantitativos/quantitativoRegiao.xhtml. Acesso em:13 jun. 2023. Brasília, DF, 2023. Disponível em: https://geocapes.capes.gov.br/geocapes/. Acesso em:12 jun. 2023.

CARVALHO, Clecilene Gomes de; JUNIOR, Dejanir José Campos; SOUZA, Gleicione Aparecida Dias. Neurociência: uma abordagem sobre as emoções e o processo de aprendizagem. Revista da Universidade Vale do Rio Verde, v. 17, n. 1, jan. /Jul. 2019.

COSENZA, Ramon; GUERRA, Leonor Bezerra. Neurociência e educação: como o cérebro aprende. Porto Alegre: Artmed, 2011.

COSTA, Raquel. Neurociência e Aprendizagem. Revista Brasileira de Educação, v. 2, p. 1- 22, 2023.

COSTA, Claudio; NÓBILE, Márcia; CRESPI, Lívia. Compreensão do processo de aprendizagem: as contribuições da neuroeducação. Revista Pedagógica, v.23, p.1-28, 2021.

DAMÁSIO, Antonio. O erro de Descartes: emoção, razão e cérebro humano. São Paulo: Cia. das Letras, 2012.

ESPERIDIÃO-ANTÔNIO, Vanderson; MAJESKI-COLOMBO, Marília; TOLEDO-MONTEVERDE, Diana; MORAES-MARTINS, Glaciele; FERNANDES, Juliana José; ASSIS, Marjorie Bauchiglioni; SIQUEIRA-BATISTA, Rodrigo. Neurobiologia das emoções. Revista de Psiquiatria Clínica, v. 35, p. 55-65, 2008.

FONSECA, Vitor da. Importância das emoções na aprendizagem: uma abordagem neuropsicopedagógica. Rev. Psicopedagogia, São Paulo, v. 33, n. 102, p. 365 - 384, 2016.

GARLIT, Devin. Esclerose Múltipla e o conceito de neuroplasticidade. 2022. Disponível em: https://amigosmultiplos.org.br/noticia/esclerose-multipla-e-o-conceito-de-neuroplasticidade/. Acesso em: 14 jul. 2023.

GROSSI, Márcia Gorett Ribeiro; LOPES, Aline Moraes; COUTO, Pablo Alves. A neurociência na formação de professores: um estudo da realidade brasileira. Revista da FAEEBRA: Educação e Contemporaneidade, Salvador, v. 23, n. 41, p. 27-40, jan./jun. 2014.

MACHADO, Michelly. O papel das emoções na consolidação da aprendizagem. 2023. 91f. Dissertação (Mestrado professional em Educação) Programa de Pós -Graduaçao em educação profissional, Universidade Federal de Lavras, Lavras, 2023.

MARIN, Angela Helena; SILVA, Cecília Tonial; ANDRADE, Erica Isabel Dellatorre; BERNARDES, Jade; FAVA, Débora Cristina Fava. Competência socioemocional: conceitos e instrumentos associados. Revista Brasileira de Terapias Cognitivas, v.13, n. 2, p. 92 - 109, 2017.

MARQUES, Fabrício. Crise na geração de recursos humanos. Pesquisa FAPESP, São Paulo, SP, n. 315, p. 29 - 35, 2022.

ROCHA, Jerusa Machado; KASTRUP, Vírginia. Cognição e emoção na dinâmica da dobra afetiva. Psicologia em Estudo, v. 14, n. 2, p. 385 - 394, abr./jun. 2009.

ROMANOWSKI, Joana; ENS, Romilda Teodora. As pesquisas denominadas do tipo “estado da arte” em educação. Diálogo Educacional, Curitiba, v. 6, n.19, p. 37 - 50, set./dez. 2006.

SCHWARTZMAN, Simon. Pesquisa e Pós-Graduação no Brasil: duas faces da mesma moeda?. Estudos Avançados, v. 36, n. 104, p. 227 - 254, 2022.

SIDONE, Otávio José Guerci; HADDAD, Eduardo Amaral; MENA-CHALCO, Jesús Pascual. A ciência nas regiões brasileiras: evolução da produção e das redes de colaboração científica. Transinformação, v.1, n. 28, p. 15 - 31, jan./abr. 2016.

SILVA, Josie. Contribuições da neurociência para aprendizagem. In: XAVIER, Amanda; OLIVEIRA, Edna; RIBEIRO, Luciana. Cadernos de formação pedagógica, vol. 2. Alfenas: Universidade de Alfenas, 2022, p. 118-130.

SOUZA, Carlos Henrique de. Contribuições da neurociência para o processo de ensino-aprendizagem nos anos iniciais do ensino fundamental: revisão da produção acadêmica brasileira de 2015 a 2019. 2020. Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização em Educação: Métodos e Técnicas de Ensino) – Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Medianeira, 2020.

STAUDT, Michelli. Neurociência e Educação: revisão bibliográfica em teses e dissertações brasileiras. 2020. 117 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Programa de pós-graduação em Educação, Universidade de Passo Fundo, Passo Fundo, 2020.

THESING, Mariana Luzia Corrêa; COSTAS, Fabiane Adela Tonetto. Neurociências e Educação: um estado do conhecimento (2010 a 2016). Cadernos de Educação, n. 60, p. 20 - 6, jul./dez. 2018.

Published

2025-03-24

How to Cite

Grossi, M. G. R., & Lyra, L. R. (2025). Emotion, neuroscience and education: review of brazilian academic production from 2018 to 2022. Education, 50(1), e27/1–28. https://doi.org/10.5902/1984644484508

Most read articles by the same author(s)