Neuroscience and education: approach to memory and emotions in the learning process

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/1984644472088

Keywords:

Education, Neuroscience, Memory, Emotion

Abstract

This theoretical essay deals with an analysis of the literature on the subject: neuroscience and education, from an approach on memory and emotions. With this, the objective of this study is to dialogue with theoretical neuroscience references to understand the processes involved in the connection between emotion and memory in the learning process. To this end, a qualitative research with an analytical approach is presented as a methodological approach in the light of the authors MacLean (1990); War (2011); Carvalho (2011); Grasses (2012); Fonseca (2016); Lent (2001, 2017), among others. As a result, the studies revealed that I) the condition of emotional fragility of students can be aggravated in school contexts that do not recognize the existing connection between emotion and memory, and II) consequently, this can severely affect one of the main components of this connection: attention. Because of that, also reveal that students in environments of emotional pressure have difficulties in retaining content information in memory and, therefore, blocking the learning process. Therefore, it is considered that the intentional promotion of positive emotional states is important to make the environment more favorable to creativity and flexibility and thus favor the activation of cognitive memories.

Author Biographies

Margareth Aparecida e Silva, Federal University of Espírito Santo

Ciências Sociais. Mestre em Educação (UFES/ES). Especialista em Psicopedagogia (FAVENI/ES). Especialista em Neurociência, Psicologia Positiva e Mindfulness (PUCPR). Professora da Rede Pública Estadual do Espírito Santo.

Cláudia Lilian Alves dos Santos, State University of Santa Cruz

Ciências Biológicas. Mestre em Zoologia (UESC, Ilhéus/BA). Especialista em Docência de Biologia (UNIVASF, Polo Brumado/BA). Professora/Pesquisadora Colaboradora e Coordenadora da linha de pesquisa GPA em Produção Acadêmica GPA/ IFBA - VCa.

Antocleia de Sousa Santos, Secretaria do Estado da Educação do Maranhão

Doutora em Ciências Sociais pela Universidade Fernando Pessoa-UFP (Porto/Portugal); Especialista em Supervisão Escolar pela Universidade Cândido Mendes-UCAM (Rio de Janeiro/RJ/Brasil); Graduada em Filosofia pela Universidade Federal do Maranhão-UFMA (São Luís/MA/Brasil).

References

ADÃO, Anabel do Nascimento. A ligação entre memória, emoção e aprendizagem. In: CONGRESSO DE EDUCAÇÃO, EDUCERE, 11., 2013, Curitiba, PR. 29412-29420 Disponível em: https://educere.bruc.com.br/ANAIS2013/pdf/9302_6965.pdf. Acesso em: 17 de maio de 2021.

AMARAL, Júlio Rocha do. OLIVEIRA, Jorge Martins de. Limbic System: The Center of Emotions, Brasil, 1999. Disponível em: http://www.healing-arts.org/n-r-limbic.htm. Acesso em: 02 de jun. de 2021.

BORTOLI, Bruno; TERUYA, Teresa Kazuko. Neurociência e educação: os percalços e possibilidades de um caminho em construção. Imagens da Educação, Maringá, PA, v. 7, n. 1, p. 70 - 77, 19 jan. 2017.

BYRNE, John. Aprendizagem e memória. In: JOHNSON, Leonard. Fundamentos de fisiologia médica. 2 ed. Rio de Janeiro: Guanabara Koogan, 2002. p. 668 - 677.

CARVALHO, Fernanda Antoniolo Hammes de. Neurociências e educação: uma articulação necessária na formação docente. Trabalho, Educação e Saúde, Rio de Janeiro, RJ, v. 8, n. 3, 2011.

CHAVES, Márcia LF. Memória humana: aspectos clínicos e modulação por estados afetivos. Psicologia USP, São Paulo, v. 4, n. 1-2, p. 139-169, 1993. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/psicousp/article/view/34475. Acesso em: 20 de maio de 2021.

COSENZA, Ramom; GUERRA, Leonor. Neurociência e educação: como o cérebro aprende. Porto Alegre: Artmed, 2011.

FONSECA, Vitor da. Importância das emoções na aprendizagem: uma abordagem neuropsicopedagógica. Revista Psicopedagogia, São Paulo, SP, 2016.

GUERRA, Leonor Bezerra. O diálogo entre a neurociência e a educação: da euforia aos desafios e possibilidades. Revista Interlocução, Belo Horizonte, BH, v. 4, n. 4, p. 1-10. 2011.

HERCULANO-HOUZEL, Suzana. Neurociências na educação. Cérebro: Guia do proprietário. [DVD]. São Paulo: Atta Mídia e Educação, 2005.

IZQUIERDO, Iván. Questões sobre memória. São Leopoldo: Unisinos, 2009.

KERCKHOVE, Derrick de. E-motividade: O Impacto Social da Internet Como um Sistema Límbico, Brasil, v. 9, n. 1 jan./jun. 2015, São Paulo. p. 53-65

LENT, Robert. Cem bilhões de neurônios? Conceitos Fundamentais de Neurociência. São Paulo: Atheneu, 2001.

LENT, Roberto. Roberto Lent: Especialista em conexões. Revista Pesquisa FAPESP. São Paulo, SP, ed. 255, maio de 2017.

MACLEAN, Paul. The triune brain in evolution: role in paleocerebral functions. New York: Plenum Press, 1990.

MUNIZ, Antonio; IRIGOYEN, Analia. Jornada Ágil e Digital. 1 ed. Rio de Janeiro: Brasport, 2019.

NASCIMENTO, Lázaro Castro Silva; DO VALE, Kamilly Souza. Sentidos em Gestalt-terapia: novas vozes, outros olhares. Ponta Grossa: Atena, 2020.

NERI, Karine Pereira. Neurociência aplicada à educação: teorias da aprendizagem. Revista Maiêutica, Indaial, v. 5, n. 1, p. 27-34, 2017.

OLIVEIRA, Rayane Serren et al. Neuroplasticidade e educação: a literacia relacionada ao desenvolvimento cerebral. Arquivos do MUDI, v. 23, n. 3, p. 172-188, 2019.

OLIVEIRA, Gilberto Gonçalvez. Neurociências e os processos educativos: um saber necessário para a formação de professores. Educação Unisinos,18(1), 13-24. 2014. Disponível em: http://revistas.unisinos.br/index.php/educacao/article/viewFile/edu. Acesso em 20 de set. de 2022.

RELVAS, Marta Pires. Neurociência na prática pedagógica. Rio de Janeiro: Wak, 2012.

RELVAS, Marta Pires. Neurociência e educação: potencialidades dos gêneros humanos na sala de aula(2a ed.). Rio de Janeiro: Wak, 2010.

SANTOS, Rocilene Otaviano. Estrutura e Funções do Córtex Cerebral. Disponível em: https://repositorio.uniceub.br/jspui/bitstream/123456789/2421/2/9713912.pdf. Acesso em: 20 de maio de 2022.

OLIVEIRA, Tori. PISA alerta que 80% dos alunos brasileiros se sentem muito ansiosos. Revista Nova Escola. São Paulo. ed. Especial, 322, abr 2019.

VASCONCELLOS, Aparecida Jacobino Monteiro; ALBRECHT, Ana Rosa Massolini. A neurociência explicando o comportamento do cérebro na aprendizagem. Uninter, p. 1 -14, 2021. Disponível em: https://repositorio.uninter.com/bitstream/handle/1/751/ANEURO~1.PDF?sequence=1&isAllowed=y. Acesso em: 20 de maio de 2022.

Published

2024-03-04

How to Cite

Silva, M. A. e, Santos, C. L. A. dos, & Santos, A. de S. (2024). Neuroscience and education: approach to memory and emotions in the learning process. Education, 49(1), e49/1–21. https://doi.org/10.5902/1984644472088