Conception of alphabetization and literacy of the readers of Letra A – o jornal do alfabetizador

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/1984644470378

Keywords:

Written language, Alphabetization and literacy, Teacher training

Abstract

The present article intends to comprehend the concepts of alphabetization and literacy of the teachers readers of Letra A – o jornal do alfabetizador. This journal - organized by the Center of Alphabetization, Reading and Writing (Ceale) of the Federal University of Minas Gerais (UFMG) - aims to disseminate studies and research results developed in the field of teaching of the written language, especially involving the concepts of alphabetization and literacy, to contribute to the continued training teachers. When considering this peculiarity, it was chosen to apprehend how its readers conceive the concepts of alphabetization and literacy, envisioning the learning of written language by children. To understand the process of teaching and learning the written language, as well as the relationship between the processes of the alphabetization and literacy it was applied the Historical-Cultural Theory conjectures and the studies and research results published by Soares. It was also necessary, beforehand, to develop a survey with the readers of Letra A, using the periodical itself and social media to find the readers. This activity resulted in finding a total of ten readers, all of them are school teachers, with whom semi-structured interviews were carried out. From the reports of these teachers, it was verified that these professionals have expressive theoretical training, and that after reading the periodical articles, they were able to appropriate and resignify its contents throughout their pedagogical practices. This attests to the relevance of Letra A to the strengthening of teaching action and the expressive training of these teachers who precisely defined the mentioned concepts.

Author Biographies

Dayane Mezuram Trevizoli, State University of Maringá

Graduada em Pedagogia com habilitação em Supervisão Escolar pela Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC). Mestre em Educação pela Universidade Estadual de Maringá (UEM), linha de pesquisa: Ensino, Aprendizagem e Formação de Professores.

Maria Angélica Olivo Francisco Lucas, State University of Maringá

Doutora em Educação pela Universidade de São Paulo (USP). Professora do Programa de pós-Graduação em Educação da Universidade Estadual de Maringá (UEM), em Maringá, PR, Brasil.

References

ALEXANDRITA. Entrevista [junho 2020]. Entrevistadora: Dayane Mezuram Trevizoli. Maringá, 2020.

AMETISTA. Entrevista [julho 2020]. Entrevistadora: Dayane Mezuram Trevizoli. Maringá, 2020.

BLENDA. Entrevista [junho 2020]. Entrevistadora: Dayane Mezuram Trevizoli. Maringá, 2020.

BRASIL. Ministério da Educação. Avaliação Nacional da Alfabetização. Brasília. DF, 2016.

BRASIL. Ministério da Educação. Programa Internacional de Avaliação de Estudantes. Brasília, DF, 2018.

COLELLO, Silvia de Mattos Gasparian. A escola que (não) ensina a escrever. São Paulo: Summus, 2012.

CRISTAL. Entrevista [janeiro 2021]. Entrevistadora: Dayane Mezuram Trevizoli. Maringá, 2021.

ESMERALDA. Entrevista [agosto 2020]. Entrevistadora: Dayane Mezuram Trevizoli. Maringá, 2020.

FERREIRO, Emilia; TEBEROSKY, Ana. Psicogênese da língua escrita. Porto Alegre: Artes Médicas, 1991.

GERALDI, João Wanderley. Alfabetização e letramento: Perguntas de alfabetizador que lê. In: ZACCOR, Edwiges (Org.). Alfabetização e letramento: o que muda quando muda o nome? Rio de Janeiro: Rovelle, 2011.

GONTIJO, Claudia Maria Mendes. A escrita infantil. São Paulo: Cortez, 2008.

GRETA. Entrevista [junho 2020]. Entrevistadora: Dayane Mezuram Trevizoli. Maringá, 2020.

JADE. Entrevista [agosto 2020]. Entrevistadora: Dayane Mezuram Trevizoli. Maringá, 2020.

KLEIMAN, ANGELA B. Os significados do letramento. Campinas, Mercado de Letras, 1995.

LURIA, Alexander Romanovich. O desenvolvimento da escrita na criança. In: VYGOTSKY, Lev Semyonovich; Luria, Alexander Romanovich.; LEONTIEV, Alexei Nikolaevich. Linguagem, desenvolvimento e aprendizagem. São Paulo: Ícone, 2010.

LURIA, Alexander Romanovich. Curso de psicologia geral. V.1.Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1979.

MORTATTI, Maria do Rosário Longo. Os sentidos da alfabetização. (São Paulo / 1876-1994). São Paulo: Editora UNESP, 2000.

MORTATTI, Maria do Rosário Longo. Educação e letramento. São Paulo: UNESP, 2004.

MORTATTI, Maria do Rosário Longo. Letrar é preciso, alfabetizar não basta...mais? In: SCHOLZE, Lia; ROSING, Tania. (Orgs.) Teorias e práticas de letramento. Brasília. DF. INEP. UPF, 2007.

MORTATTI, Maria do Rosário Longo. Métodos de alfabetização no Brasil: uma história concisa. São Paulo: Editora Unesp Digital, 2019.

RODRIGUES, Elaine.; BICCAS, Maurilane de Souza. Imprensa pedagógica e o fazer historiográfico: o caso da Revista Ensino (1929-1930). Acta Scientiarum. Education. Maringá, v. 37, n. 2, p. 151-163, abr - jun, 2015.

RUBI. Entrevista [julho 2020]. Entrevistadora: Dayane Mezuram Trevizoli. Maringá, 2020.

SAFIRA. Entrevista [junho 2020]. Entrevistadora: Dayane Mezuram Trevizoli. Maringá, 2020.

SFORNI, Marta Sueli de Faria. Aprendizagem e desenvolvimento: o papel da mediação. In: CAPELLINI, Vera Lúcia Messias Fialho; MANZONI, Rosa Maria (Orgs.). Políticas públicas, práticas pedagógicas e ensino e aprendizagem: diferentes olhares sobre o processo educacional. 1ª ed. São Paulo: Cultura Acadêmica, 2008.

SOARES, Magda. Letramento e alfabetização: as muitas facetas. Revista Brasileira de Educação, n° 25, p. 5-17, jan./fev./mar./abr. 2004.

SOARES, Magda. Letramento: um tema em três gêneros. Belo Horizonte: Autêntica, 2017.

SOARES, Magda. Alfaletrar: toda criança pode aprender a ler e escrever. São Paulo: Contexto, 2020.

UNIVERSIDADE FEDERAL DE MINAS GERAIS (UFMG). Faculdade de Educação (FaE). Centro de Alfabetização, Leitura e Escrita (Ceale). Letra A: o jornal do alfabetizador. Belo Horizonte, 2005- 2020. Disponível em: http://www.ceale.fae.ufmg.br/pages/view/jornal-letra-a-1.html. Acesso em: 22 nov. 2021.

VYGOTSKI, Lev Semyonovich. El desarrollo de los processos psicológicos superiores. 3. ed. Barcelona: Crítica. 1995.

VIGOTSKI, Lev Semyonovich. Aprendizagem e desenvolvimento intelectual na idade escolar. In: VIGOTSKI, Lev Semyonovich.; LURIA, Alexander Romanovich; LEONTIEV, Alexei Nikolaevich. Linguagem, desenvolvimento e aprendizagem. São Paulo: Ícone, 2001.

VYGOTSKI, Lev Semyonovich. Pensamento e palavra. In: VYGOTSKI, L Lev Semyonovich. A construção do pensamento e da linguagem. São Paulo: WMF, 2009.

Published

2024-01-31

How to Cite

Trevizoli, D. M., & Lucas, M. A. O. F. (2024). Conception of alphabetization and literacy of the readers of Letra A – o jornal do alfabetizador. Education, 49(1), e22/1–26. https://doi.org/10.5902/1984644470378