Conception of alphabetization and literacy of the readers of Letra A – o jornal do alfabetizador
DOI:
https://doi.org/10.5902/1984644470378Keywords:
Written language, Alphabetization and literacy, Teacher trainingAbstract
The present article intends to comprehend the concepts of alphabetization and literacy of the teachers readers of Letra A – o jornal do alfabetizador. This journal - organized by the Center of Alphabetization, Reading and Writing (Ceale) of the Federal University of Minas Gerais (UFMG) - aims to disseminate studies and research results developed in the field of teaching of the written language, especially involving the concepts of alphabetization and literacy, to contribute to the continued training teachers. When considering this peculiarity, it was chosen to apprehend how its readers conceive the concepts of alphabetization and literacy, envisioning the learning of written language by children. To understand the process of teaching and learning the written language, as well as the relationship between the processes of the alphabetization and literacy it was applied the Historical-Cultural Theory conjectures and the studies and research results published by Soares. It was also necessary, beforehand, to develop a survey with the readers of Letra A, using the periodical itself and social media to find the readers. This activity resulted in finding a total of ten readers, all of them are school teachers, with whom semi-structured interviews were carried out. From the reports of these teachers, it was verified that these professionals have expressive theoretical training, and that after reading the periodical articles, they were able to appropriate and resignify its contents throughout their pedagogical practices. This attests to the relevance of Letra A to the strengthening of teaching action and the expressive training of these teachers who precisely defined the mentioned concepts.
References
ALEXANDRITA. Entrevista [junho 2020]. Entrevistadora: Dayane Mezuram Trevizoli. Maringá, 2020.
AMETISTA. Entrevista [julho 2020]. Entrevistadora: Dayane Mezuram Trevizoli. Maringá, 2020.
BLENDA. Entrevista [junho 2020]. Entrevistadora: Dayane Mezuram Trevizoli. Maringá, 2020.
BRASIL. Ministério da Educação. Avaliação Nacional da Alfabetização. Brasília. DF, 2016.
BRASIL. Ministério da Educação. Programa Internacional de Avaliação de Estudantes. Brasília, DF, 2018.
COLELLO, Silvia de Mattos Gasparian. A escola que (não) ensina a escrever. São Paulo: Summus, 2012.
CRISTAL. Entrevista [janeiro 2021]. Entrevistadora: Dayane Mezuram Trevizoli. Maringá, 2021.
ESMERALDA. Entrevista [agosto 2020]. Entrevistadora: Dayane Mezuram Trevizoli. Maringá, 2020.
FERREIRO, Emilia; TEBEROSKY, Ana. Psicogênese da língua escrita. Porto Alegre: Artes Médicas, 1991.
GERALDI, João Wanderley. Alfabetização e letramento: Perguntas de alfabetizador que lê. In: ZACCOR, Edwiges (Org.). Alfabetização e letramento: o que muda quando muda o nome? Rio de Janeiro: Rovelle, 2011.
GONTIJO, Claudia Maria Mendes. A escrita infantil. São Paulo: Cortez, 2008.
GRETA. Entrevista [junho 2020]. Entrevistadora: Dayane Mezuram Trevizoli. Maringá, 2020.
JADE. Entrevista [agosto 2020]. Entrevistadora: Dayane Mezuram Trevizoli. Maringá, 2020.
KLEIMAN, ANGELA B. Os significados do letramento. Campinas, Mercado de Letras, 1995.
LURIA, Alexander Romanovich. O desenvolvimento da escrita na criança. In: VYGOTSKY, Lev Semyonovich; Luria, Alexander Romanovich.; LEONTIEV, Alexei Nikolaevich. Linguagem, desenvolvimento e aprendizagem. São Paulo: Ícone, 2010.
LURIA, Alexander Romanovich. Curso de psicologia geral. V.1.Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1979.
MORTATTI, Maria do Rosário Longo. Os sentidos da alfabetização. (São Paulo / 1876-1994). São Paulo: Editora UNESP, 2000.
MORTATTI, Maria do Rosário Longo. Educação e letramento. São Paulo: UNESP, 2004.
MORTATTI, Maria do Rosário Longo. Letrar é preciso, alfabetizar não basta...mais? In: SCHOLZE, Lia; ROSING, Tania. (Orgs.) Teorias e práticas de letramento. Brasília. DF. INEP. UPF, 2007.
MORTATTI, Maria do Rosário Longo. Métodos de alfabetização no Brasil: uma história concisa. São Paulo: Editora Unesp Digital, 2019.
RODRIGUES, Elaine.; BICCAS, Maurilane de Souza. Imprensa pedagógica e o fazer historiográfico: o caso da Revista Ensino (1929-1930). Acta Scientiarum. Education. Maringá, v. 37, n. 2, p. 151-163, abr - jun, 2015.
RUBI. Entrevista [julho 2020]. Entrevistadora: Dayane Mezuram Trevizoli. Maringá, 2020.
SAFIRA. Entrevista [junho 2020]. Entrevistadora: Dayane Mezuram Trevizoli. Maringá, 2020.
SFORNI, Marta Sueli de Faria. Aprendizagem e desenvolvimento: o papel da mediação. In: CAPELLINI, Vera Lúcia Messias Fialho; MANZONI, Rosa Maria (Orgs.). Políticas públicas, práticas pedagógicas e ensino e aprendizagem: diferentes olhares sobre o processo educacional. 1ª ed. São Paulo: Cultura Acadêmica, 2008.
SOARES, Magda. Letramento e alfabetização: as muitas facetas. Revista Brasileira de Educação, n° 25, p. 5-17, jan./fev./mar./abr. 2004.
SOARES, Magda. Letramento: um tema em três gêneros. Belo Horizonte: Autêntica, 2017.
SOARES, Magda. Alfaletrar: toda criança pode aprender a ler e escrever. São Paulo: Contexto, 2020.
UNIVERSIDADE FEDERAL DE MINAS GERAIS (UFMG). Faculdade de Educação (FaE). Centro de Alfabetização, Leitura e Escrita (Ceale). Letra A: o jornal do alfabetizador. Belo Horizonte, 2005- 2020. Disponível em: http://www.ceale.fae.ufmg.br/pages/view/jornal-letra-a-1.html. Acesso em: 22 nov. 2021.
VYGOTSKI, Lev Semyonovich. El desarrollo de los processos psicológicos superiores. 3. ed. Barcelona: Crítica. 1995.
VIGOTSKI, Lev Semyonovich. Aprendizagem e desenvolvimento intelectual na idade escolar. In: VIGOTSKI, Lev Semyonovich.; LURIA, Alexander Romanovich; LEONTIEV, Alexei Nikolaevich. Linguagem, desenvolvimento e aprendizagem. São Paulo: Ícone, 2001.
VYGOTSKI, Lev Semyonovich. Pensamento e palavra. In: VYGOTSKI, L Lev Semyonovich. A construção do pensamento e da linguagem. São Paulo: WMF, 2009.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Education
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Declaration of originality
We declare that all articles present in the journal Educação (UFSM) are originals and were not submitted for publishing on any other publication, as a whole or a fraction. We also declare that, after being published by Educação (UFSM), a paper will not be submitted to another journal within two years. After this time, our journal transfers the publishing rights to the authors, with a permit granted by the Editorial Council.
We also acknowledge that the originals’ submission to Educação (UFSM) implies on a transference of copyright for physical and digital publishing to the journal. In case of noncompliance, the violator will receive sanctions and penalties predicted by the Brazilian Copyright Protection Law (n. 9610, dated 19/02/98).
Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)
This license lets others remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially, and copy and redistribute the material in any medium or format.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)