I bless in marafo: Fundamentals of Education, Pedagogies and Cultures in terraces in the interior of the state of Rio Grande do Sul
DOI:
https://doi.org/10.5902/1984644470008Keywords:
Education, Terraces, Cultural pedagogiesAbstract
Blessing oneself in the marafo implies agreeing with religious dynamics, moreover, that we are aware of the ritualistic sequences that Will involve our bodies and produce subjectivities. The text that follows is the result of semi-structured interviews with seven leaders of terraces in the interior of Rio Grande do Sul. The objective is to describe the collaborators' understanding of the concepts of Education, Pedagogies and Cultures, as elements involved in the oral tradition, understood as na essential educational practice for questioning the educational dynamics of the sacred. The text is organized into three sub-items: Establishing knowledge (the fundamentals); Pedagogies: disciplinary tools for educating-teaching (Education technology); and Cultures: contexts that provide opportunities for different readings of Education (inseparability of the three concepts). These concepts (Education, Pedagogies and Cultures) point out, respectively: the broader principle of what we know, we Will teach and learning strategies used. The second guided by the dialogical práxis of knowing how to be and take care of oneself. And, the third, instituted by the range of knowledge tha twill base each choice, attitude, preparation and execution of educational practices. It is in the interaction of these three that we Will understand the pedagogization processes that forge us and that Will always involve relations of Power and knowledge, which are not connected only by ideological intricacies, since knowledge is subordinated to the webs of power, conceptual theoretical fields and strategies didactic-pedagogical. Knowledge will always be the result of a cultural complex, which may be pedagogized by different biases, consisting of lines of force that will dispute which should enter the discursive order and which not.
References
BENISTE, José. As águas de Oxalá. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2006.
BOURDIEU, Pierre. O poder simbólico. [Trad.] TOMÁZ, F. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 11ª ed. 1989. (Coleção Memória e Sociedade).
COLL, César. Psicologia e currículo. São Paulo: Ática, 1997.
CUCHE, Denys. A noção de cultura nas Ciências Sociais. Bauru, SP: EDUSC, 2012.
DELORS, Jacques [Coord.]. Educação: um tesouro a descobrir - Relatório para a Unesco da Comissão Internacional sobre a Educação para o Século XXI. [Trad.] EUFRÁSIO, J. C. São Paulo: Cortez Editora. 1998.
FOUCAULT, Michel. Microfísica do poder. [Org.; Introd. e Ver. Téc.] MACHDO, R. 3ª edição. Rio de Janeiro/ São Paulo: Paz e Terra, 2015.
FOUCAULT, Michel. A Ordem do Discurso: aula inaugural no Cóllege de France, pronunciada em 2 de dezembro de 1970. [Trad.] SAMPAIO, L. F. de A. 23 ed. São Paulo: Loyola, 2013.
FOUCAULT, Michel. A hermenêutica do sujeito. [Trad.] FONSECA, M. A. da; MUCHAIL, S. T. [Edição estabelecida por Frédéric Gros sob a direção de François Ewald e Alessandro Fontana]. São Paulo: Martins Fontes, 2006a.
FOUCAULT, Michel. Uma entrevista: sexo, poder e a política de identidade. Verve, 5: pp. 260-277, 2004a.
FOUCAULT, Michel. História da sexualidade I: a vontade de saber. 13 ed. Rio de Janeiro, Graal. 1999.
GIROUX, Henry. Memória e pedagogia no maravilhoso mundo da Disney. In: SILVA, T. T. da [Org.]. Alienígenas na sala de aula: uma introdução aos Estudos Culturais em Educação. Petrópolis: Vozes, 1995. pp. 132- 158.
GOELLNER, Silvana Vilodre. A produção cultural do corpo. In: LOURO, G. L. [Org.]. Corpo, Gênero e Sexualidade: um debate contemporâneo na educação. 3 ed. Petrópolis: Vozes, 2007. pp. 28 - 40.
HENNING, Clarissa Corrêa; HENNING, Paula Corrêa. Sobre verdades inventadas e mentiras potentes: práticas de si como espaço de resistência. In.: HENNING, P. C. [Org.]. Cultura, ambiente e sociedade. Rio Grande: Universidade Federal de Rio Grande, 2012. pp. 9-32.
LARROSA, Jorge Bondía. Notas sobre experiência e o saber de experiência. Revista Brasileira de Educação. nº. 19. São Paulo, pp. 20 – 28, jan/fev/mar/abr, 2002.
LARROSA, Jorge Bondía. Tecnologias do eu e educação. In: SILVA, T. T. da [Org.]. O sujeito da educação: estudos foucaultianos. 4 ed. Petrópolis: Vozes, 1994. pp. 35-86.
LIBÂNEO, José Carlos. Pedagogia e pedagogos: inquietações e buscas. Educar. n. 17., pp.153-176. Editora da UFPR. Curitiba, 2001.
SAVIANI, Dermeval. Pedagogia histórico-crítica: primeiras aproximações. 11. ed. rev. Campinas: Autores Associados, 2011.
SILVA, Tomaz Tadeu da. Alienígenas na sala de aula – Petrópolis, RJ: Vozes, 1995. (Coleção Estudos Culturais em Educação).
SOARES, Rodrigo Lemos; DILLMANN, Mauro. Narrativas históricas: ensaiando movimentações de exus e pombagiras em terreiros de Quimbanda de Rio Grande/ RS. Educação, [S. l.], v. 45, n. 1, p. e27/ 1–18, 2020. DOI: 10.5902/1984644434184. Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/reveducacao/article/view/34184. Acesso em: 18 abr. 2022.
SOARES, Rodrigo Lemos. “Quero ver balanciar!” o ensino de danças de exus e pombagiras em terreiros de Quimbanda do Rio Grande/RS / Rodrigo Lemos Soares. – 2018. 200p. Dissertação (Mestrado) – Universidade Federal do Rio Grande – FURG, Programa de Pós-Graduação em História, Rio Grande/RS, 2018.
SOARES, Rodrigo Lemos. Entre prazeres, desprazeres e ambivalências: discussões sobre violências em relações afetivo-sexuais entre homens/ Rodrigo Lemos Soares. – 2016. 220f. Dissertação (Mestrado) – Universidade Federal do Rio Grande – FURG, Programa de Pós-graduação em Educação em Ciências: Química da Vida e Saúde, Rio Grande/ RS, 2016.
VEIGA-NETO, Alfredo. Por que governar a infância? In.: RESENDE, H. [Org.]. Michel Foucault: o governo da infância. Belo Horizonte: Autêntica, 2015.
VEIGA-NETO, Alfredo. Foucault e a Educação. Belo Horizonte: Autêntica, 2003.
VEIGA-NETO, Alfredo. Educação e governamentalidade neoliberal: novos dispositivos, novas subjetividades. Colóquio Foucault, Universidade do Estado do Rio de Janeiro, novembro de 1999.
ZABALA, Antoni. A prática educativa: como ensinar. [Trad.] ROSA, E. F. da F. Porto Alegre: Artmed, 1998.
WILLIAMS, Raymond. Cultura e sociedade. [Trad.] GLASER, A. São Paulo: Nacional, 1969. [Publicado originalmente em 1958].
WORTMANN, Maria Lúcia Castagna; VEIGA-NETO, Alfredo. Estudos culturais da Ciência & Educação. Belo Horizonte, Autêntica. 2001.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Education

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Declaration of originality
We declare that all articles present in the journal Educação (UFSM) are originals and were not submitted for publishing on any other publication, as a whole or a fraction. We also declare that, after being published by Educação (UFSM), a paper will not be submitted to another journal within two years. After this time, our journal transfers the publishing rights to the authors, with a permit granted by the Editorial Council.
We also acknowledge that the originals’ submission to Educação (UFSM) implies on a transference of copyright for physical and digital publishing to the journal. In case of noncompliance, the violator will receive sanctions and penalties predicted by the Brazilian Copyright Protection Law (n. 9610, dated 19/02/98).
Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)
This license lets others remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially, and copy and redistribute the material in any medium or format.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)