I bless in marafo: Fundamentals of Education, Pedagogies and Cultures in terraces in the interior of the state of Rio Grande do Sul

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/1984644470008

Keywords:

Education, Terraces, Cultural pedagogies

Abstract

Blessing oneself in the marafo implies agreeing with religious dynamics, moreover, that we are aware of the ritualistic sequences that Will involve our bodies and produce subjectivities. The text that follows is the result of semi-structured interviews with seven leaders of terraces in the interior of Rio Grande do Sul. The objective is to describe the collaborators' understanding of the concepts of Education, Pedagogies and Cultures, as elements involved in the oral tradition, understood as na essential educational practice for questioning the educational dynamics of the sacred. The text is organized into three sub-items: Establishing knowledge (the fundamentals); Pedagogies: disciplinary tools for educating-teaching (Education technology); and Cultures: contexts that provide opportunities for different readings of Education (inseparability of the three concepts). These concepts (Education, Pedagogies and Cultures) point out, respectively: the broader principle of what we know, we Will teach and learning strategies used. The second guided by the dialogical práxis of knowing how to be and take care of oneself. And, the third, instituted by the range of knowledge tha twill base each choice, attitude, preparation and execution of educational practices. It is in the interaction of these three that we Will understand the pedagogization processes that forge us and that Will always involve relations of Power and knowledge, which are not connected only by ideological intricacies, since knowledge is subordinated to the webs of power, conceptual theoretical fields and strategies didactic-pedagogical. Knowledge will always be the result of a cultural complex, which may be pedagogized by different biases, consisting of lines of force that will dispute which should enter the discursive order and which not.

Author Biographies

Rodrigo Lemos Soares, Federal University of Pelotas

Professor de Educação Física pela Universidade Federal do Rio Grande (FURG); Pedagogo pela Faculdade Intervale; Doutor em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal de Pelotas (FAE - PPGE - UFPEL), na linha de pesquisa Epistemologias descoloniais, Educação transgressora e Práticas de transformação; Mestre em Educação em Ciências pelo Programa de Pós-Graduação Educação em Ciências: Química da Vida e Saúde em ampla parceria entre FURG - UFRGS - UFSM, do Instituto de Educação, na linha de pesquisa: Educação científica: implicações das práticas científicas na constituição dos sujeitos; Mestre em História pela Universidade Federal do Rio Grande, no programa de Pós-Graduação em História (PPGH - FURG) do Instituto de Ciências Humanas e da Informação (ICHI), na linha de pesquisa Campos e linguagens da História; Especialista em Ensino de Artes, pela Faculdade Intervale; Especialista em Educação Física Escolar pela Pós-Graduação em Educação Física escolar do Instituto de Educação - FURG; Discente do curso de graduação em Dança - licenciatura (UFPEL) e Técnico em Enfermagem (SENAC/ COREN - RS). Pesquisador do CORPOGRAFIAS - Laboratório de Estudos da Cultura Corporal, Movimento e Gesto: o centenário da dança em Rio Grande/ RS (1920-2020) (IE/ FURG); do Grupo Interdisciplinar de Pesquisa: Narrativas, Arte, Linguagem e Subjetividade (GIPNALS), do Observatório de Memória, Educação, Gesto e Arte (OMEGA UFPEL - CNPq/ CAPES) e, também do Observatório de Políticas Públicas da Cultura Corporal (OCUCO - FURG). Tem experiência na área de Educação Física escolar e não escolar; Danças clássicas, modernas étnico e folclóricas; Ginástica Artística e Rítmica, Recreação e Lazer, na Educação Popular em cursos Pré-ENEM, Professor conteudista, revisor de textos e materiais didático pedagógicos para instituições de ensino superior (graduação e pós-graduação) e em Tutoria presencial e a distância. Professor substituto lotado no Instituto de Educação da Universidade Federal do Rio Grande com atuação nos cursos do Instituto de Educação (IE), Instituto de Letras e Artes (ILA), Instituto de Ciências Humanas e da Informação (ICHI), bem como, nas práticas desportivas ofertadas a todos os cursos desta instituição.

Denise Marcos Bussoletti, Federal University of Pelotas

Atualmente é Professora Titular da Universidade Federal de Pelotas. Exerceu, dentre outras, a função de Pró-reitora de Extensão e Cultura. Concluiu doutorado em Psicologia pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul, com bolsa sanduíche no Instituto de Estudos da Criança da Universidade do Minho (Portugal). Possui experiência nas áreas de Educação e Psicologia, com ênfase em Psicologia Social, atuando principalmente nos seguintes temas: narrativas populares, infância, representações sociais e identidade social.

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Published

2023-09-01

How to Cite

Soares, R. L., & Bussoletti, D. M. (2023). I bless in marafo: Fundamentals of Education, Pedagogies and Cultures in terraces in the interior of the state of Rio Grande do Sul. Education, 48(1), e98/1–24. https://doi.org/10.5902/1984644470008