Principles of Popular Environmental Education: foundations and perspectives
DOI:
https://doi.org/10.5902/1984644469895Keywords:
Popular Environmental Education, Hermeneutics, FundamentalsAbstract
This article intends to approach the fundamentals that support the emergence of an Environmental Education with a Popular predicate. In this sense, from a theoretical-hermeneutic perspective, we seek to understand this horizon of study through its epistemological bases: the conception of Popular Education and Environmental Education. It is believed that Environmental Education based on Popular is a path that can make it possible to expand the production of knowledge and meanings, in the formative processes, with a horizon in an education that instigates the repositioning of the forms of relationship between nature and humanity. As a form of organization, the article is divided into four parts: (i) first, an overview of the trajectory of Popular Environmental Education is presented; (ii) as a second point, we seek to locate the epistemic-methodological field that anchor the study; (iii) in the third moment, it is pointed out, through a comprehensive exercise, to recognize some ontological principles of Popular Environmental Education; (iv) finally, the considerations of the study are presented.
References
AMORIM, Filipi. Sobre a condição e a existência humana: contribuições aos fundamentos da Educação Ambiental. 2017. Tese (Doutorado em Educação Ambiental) – Instituto de Educação, Universidade Federal do Rio Grande, Rio Grande.
BARBOSA, Malba Tahan. Educação Ambiental Popular: A experiência do centro de vivência Agroecológica CEVAE/TAQUARIL. 2002. Dissertação (Mestrado em Geografia), Programa de Pós-Graduação em Geografia, Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2002.
BOFF, Leonardo. Saber Cuidar: ética humana – compaixão pela terra. 20 ed. Petrópolis: Vozes, 2014.
BOMBASSARO, Luiz Carlos. Hermenêutica. In STRECK, Danilo Romeu; REDIN, Euclides; ZITKOSKI, Jaime José (Orgs.). Dicionário Paulo Freire. 4 ed. Belo Horizonte: Autêntica Editora. 2018.
CARVALHO, Isabel Cristina de Moura. A Invenção Ecológica: Narrativas e Trajetórias da Educação Ambiental no Brasil. 3ª ed. Porto Alegre: UFRGS, 2008.
CARVALHO, Isabel Cristina de Moura. Qual educação ambiental? Elementos para um debate sobre educação ambiental e extensão rural. Agroecologia e Desenvolvimento Rural Sustentável, Porto Alegre, v.2, n.2, pp. 43-51. abr./jun. 2001.
CLARO, Lisiane Costa; PEREIRA, Roberta Ávila. Educação Ambiental Popular como formatação formativa: entremeares da Extensão, Ensino e Pesquisa. Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental, Rio Grande, v. 36, n. 3, p. 8-23, conjunto. 2019. Disponível em: https://periodicos.furg.br/remea/article/view/9676. Acesso em: 5 fev. 2020.
DICKMANN, Ivo. Formação de Educadores Ambientais: contribuições de Paulo Freire. 2015. Dissertação (Mestrado em Educação) – Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Federal do Paraná, Curitiba, 2015.
FLICKINGER, Hans-George. A caminho de uma Pedagogia Hermenêutica. Campinas: Autores Associados, 2010.
FREIRE, Paulo. Extensão ou Comunicação? Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1983.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da Autonomia: saberes necessários as práticas educativas. São Paulo: Paz e Terra, 1996.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da esperança: um reencontro com a pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1992.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido. 17 Ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.
GADAMER, Hans-George. O homem e a Linguagem. In: ALMEIDA, Custódio Luiz Silva de; FLICKINGER, Hans-George; ROHDEN, Luiz. Hermenêutica filosófica: nas trilhas de Hans-George Gadamer. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2000.
GUIMARÃES, Mauro. Os caminhos da Educação Ambiental: da forma a ação. Campinas: Papirus, 2013.
GRÜN, Mauro. Ética e Educação Ambiental: a conexão necessária. Campinas: Papirus, 2012.
LAYRARGUES, Philippe Pomier. Para onde vai a Educação Ambiental? O cenário político ideológico da Educação Ambiental brasileira e os desafios de uma agenda politicacrítica contra-hegemônica. Revista Contemporânea de Educação, Brasília, nº14, p. 398-421, agosto/dezembro, 2012.
LAYRARGUES, Philippe Pomier. Para que a educação ambiental encontre a educação. In: LOUREIROS, Carlos Frederico B. Trajetória e fundamentos da educação ambiental. 2. ed. São Paulo: Cortez, 2006.
LOUREIRO, Carlos Frederico Bernardo. Educação Ambiental: questões de vida. São Paulo: Cortez, 2019.
LOUREIRO, Carlos Frederico Bernardo. Trajetória e Fundamentos da Educação Ambiental. 3 ed. São Paulo: Cortez, 2009.
PERALTA, Joaquín Esteva. Ambientalismo y educación. Hacia una educación popular ambiental en América Latina. Congreso Iberoamericano de Educación Ambiental. Guadalajara, 1992.
PORTO-GONÇALVES, Carlos Walter. Os (Des)caminhos do Meio Ambiente. 15. ed. São Paulo: Contexto, 2011.
REIGOTA, Marcos. Fundamentos Teóricos para a Realização da Educação Ambiental Popular. Em Aberto, Brasília, v. 10, n. 49, jan./mar. 1991.
REIGOTA, Marcos. O que é Educação Ambiental? São Paulo: Brasiliense, 2002.
ROHDEN, Luiz. Hermenêutica e Linguagem. In: ALMEIDA, Custódio Luiz Silva de; FLICKINGER, Hans-George; ROHDEN, Luiz. Hermenêutica filosófica: nas trilhas de Hans-George Gadamer. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2000.
RUIZ, Javier Reyes. La educación popular y la dimensión ambiental del desarrollo: documento base para la asamblea del CEAAL, de la Red de Educación Popular y Ecologia. s.l.: CEAAL. 1994.
SAUVÉ, Lucie. Uma cartografia das correntes em Educação Ambiental. In: SATO, M.; CARVALHO, Isabel Cristina de Moura (Orgs.). Educação Ambiental - pesquisas e desafios. Porto Alegre: Artmed, 2005.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Education

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Declaration of originality
We declare that all articles present in the journal Educação (UFSM) are originals and were not submitted for publishing on any other publication, as a whole or a fraction. We also declare that, after being published by Educação (UFSM), a paper will not be submitted to another journal within two years. After this time, our journal transfers the publishing rights to the authors, with a permit granted by the Editorial Council.
We also acknowledge that the originals’ submission to Educação (UFSM) implies on a transference of copyright for physical and digital publishing to the journal. In case of noncompliance, the violator will receive sanctions and penalties predicted by the Brazilian Copyright Protection Law (n. 9610, dated 19/02/98).
Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)
This license lets others remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially, and copy and redistribute the material in any medium or format.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)