Scientific production on education and entrepreneurship

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/1984644469596

Keywords:

Education, Entrepreneurship, Scientific production

Abstract

This study aims to carry out a review of scientific production on education and entrepreneurship to identify characteristics and trends in research carried out on this relationship. The analyzes carried out here are intended to indicate methodological, institutional, temporal and spatial prevalences of the studies carried out on the issue, but they also intend to indicate how the topic of entrepreneurship is addressed in studies that link it to Education. It was possible to identify, in two decades, a marked growth in academic production that articulates the discussion between education and entrepreneurship. Two major areas, Education and Administration, produce the greatest number of studies. The initial research hypothesis, that studies carried out in the field of Education has a problematizing, questioning and critical stance on the relationship between education and entrepreneurship was not confirmed. The absolute prevalence of linked studies with the indication of paths for the adoption of entrepreneurial education at different levels and teaching modalities was an important finding in this research.

Author Biographies

Valdelaine Mendes, Federal University of Pelotas

Doutora em Educação pela USP (2005), Professora Titular do Departamento de Ensino da Universidade Federal de Pelotas.

Cesar Melo, Prefeitura Municipal de Pelotas

Professor da Rede Municipal de Pelotas, Vice-diretor do Colégio Municipal Pelotense, Mestrando em Educação - IFSUL, Pelotas

 

Débora Sinoti, Prefeitura Municipal de Pelotas

Professora da Rede Municipal de Pelotas, Doutora em Educação, UFPel, 2021.

Samantha Guterres, Prefeitura Municipal de Pelotas

Servidora  da Rede Municipal de Ensino  de Pelotas, Mestranda em Educação - UFPEL.

References

AMARAL, Joseane Angela Pasquallido. Desenvolvimento de habilidades cognitivas e empreendedoras através do jogo de xadrez. 2016. Dissertação (Mestrado em Ciências e Tecnologias na Educação) – Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Sul-Rio Grandense (Campus Pelotas – Visconde da Graça). Pelotas, 2016.

ANTUNES, Ricardo. Empreendedorismo é mito em país que não cria trabalho digno, diz sociólogo. Entrevista a Ricardo Marchesan. Uol, São Paulo, 14 set. 2019. Disponível em:<https://economia.uol.com.br/empregos-e-carreiras/noticias/redacao/2019/09/14/entrevista-sociologo-ricardo-antunes-trabalho-emprego-empreendedorismo.htm. Acesso em: 12 ago. 2020.

BRESSER-PEREIRA, Luiz Carlos. A reforma do estado dos anos 1990: lógica e mecanismos de controle. Brasília: Ministério da Administração Federal e Reforma do Estado, 1997. 58p. (Cadernos MARE da reforma do estado; v. 1)

CHAVES, Henrique de Queiroz. Educação em empreendedorismo: a potencialização de negócios por meio do desenvolvimento de competências do empreendedor. 2006. Dissertação (Mestrado em Administração) – Universidade Federal de Pernambuco, Recife, 2006.

CORTEZ, Pedro Afonso; VEIGA, Heila Magali da Silva. Intenção empreendedora na universidade. Ciências Psicológicas, vol. 13, n. 1, p. 134-149, 2019.

ERDMANN, Alacoque Lorenzini et al. Formando empreendedores na enfermagem: promovendo competências e aptidões sócio-politicas. Enfermeria Global, n. 16, p. 1-10, jun. 2009.

FERREIRA, Norma Sandra de Almeida. As pesquisas denominadas “estado da arte”. Educação e Sociedade, Campinas, ano XXVIII, n. 79, p. 257-272, ago. 2002.

FONTES, Virgínia. Capitalismo filantrópico? – múltiplos papéis dos aparelhos privados de hegemonia empresariais. Marx e o marxismo, v. 8, n. 14, jan./jun. 2020.

FREITAS, Luiz Carlos. A reforma empresarial da educação. São Paulo: Expressão Popular, 2019.

HORA, Miguel Fabrício Jacoput da. Projetistas periféricos: design emergente em região de alta vulnerabilidade. 2018. Dissertação (Mestrado em Design, Arte e Tecnologia) – Universidade Anhembi Morumbi, São Paulo, 2018.

KATREIN, Camila Siqueira; MARCASSA, Luciana Pedrosa. Os programas de aprendizagem profissional: crítica à empregabilidade formal e ao empreendedorismo como soluções para o desemprego juvenil. In: Reunião Anual da Anped,39, 2019, Niterói. Anais da 39 Reunião Anual da Anped, Niterói, 2019, p. 1-7. Disponível em: http://39.reuniao.anped.org.br/wp-content/uploads/sites/3/trabalhos/5186-TEXTO_PROPOSTA_COMPLETO.pdf. Acesso em: 12 mar. 2020.

KRAWCZYK, Nora. Ensino médio: empresários dão as cartas na escola pública. Educ. Soc., Campinas, v. 35, n. 126, p. 21-41, jan./mar. 2014.

KREIN, José Dari; COLOMBI, Ana Paula Fregnami. A reforma trabalhista em foco: desconstrução da proteção social em tempos de neoliberalismo autoritário. Educ. Soc., Campinas, v.40, e0223441, p.1-18, 2019.

ITELVINO, Lucimar da Silva et. al. Formação do empreendedor social e a educação formal: um estudo a partir da narrativa de história de vida. Ensaio: aval. pol. públ. educ, Rio de Janeiro, v. 26, n. 99, p. 471-504, abr./jun. 2018.

LEMOS, Flávia Cristina Silveira et al. Biopolítica, gênero e organismos internacionais: mercado dos direitos das mulheres. Fractal, Rev. Psicol., v.27, n. 3, p. 203- 210, 2015.

LIMA, Edmilson et al. Ser seu próprio patrão: aperfeiçoando-se a educação superior em empreendedorismo. Revista de Administração Contemporânea, v. 19, n. 4, p. 419-439, jul./ago. 2015.

LIMA Jr., Otávio Pedro Alves. O espírito do capitalismo e a cultura do empreendedorismo: educação e ideologia. 2011. Dissertação (Mestrado em Psicologia) - Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais, 2011.

LOBATO, Paulo Lanes. Estudo do potencial empreendedor dos acadêmicos do sétimo período do curso de Educação Física da Universidade Federal de Viçosa. Rev. Port. Cien. Desp., v. 9, n. 2, p. 83-96, 2015.

MELLO, Andrei Simão de. O manual pedagógico da educação empreendedora: proposta de ensino de empreendedorismo popular. 2018. Dissertação (Mestrado em Tecnologia para Inovação) – Universidade de Brasília, Brasília, 2018.

MENDES, Valdelaine; PERRELLA, Cileda Sant’Anna; CRUZ, Rosana Evangelista. A delimitação do objeto na pesquisa em política educacional. Jornal de políticas educacionais, v. 1, n. 8, p. 1-22, fev. 2019.

RAMOS, Altina; FARIA, Paulo M.; FARIA, Ádila. Revisão sistemática de literatura: contributo para a inovação a investigação em ciências da educação. Diálogo Educacional, v. 14, n. 41, p. 17-36, jan./abr. 2014.

ROCHA, Estevão Lima de Carvalho; FREITAS, Ana Augusta Ferreira. Avaliação do ensino de empreendedorismo entre estudantes universitários por meio do perfil empreendedor. Revista de Administração Contemporânea, Rio de Janeiro, v. 18, n. 4, p. 465-486, jul./ago. 2014.

SANTOS, A. L. F.; AZEVEDO, J.M.L. A pós-graduação no Brasil, a pesquisa em educação e os estudos sobre a política educacional: os contornos da constituição de um campo acadêmico. Revista Brasileira de Educação, v. 14, número especial, p. 534-550, set./dez. 2009.

SEBRAE. RS institui Política Estadual de Educação Empreendedora. A lei sancionada pelo governador contou com a colaboração do Sebrae RS. Atualizada Em 10/1/2020. Disponível em: <https://sebraers.com.br/rs-institui-politica-estadual-deeducacaempreendedora/#:~:text=Com%20o%20objetivo%20de%20estimular,do%20Rio%20Grande%20do%20Sul>. Acesso em: 10 nov.2020.

SILVA, Cristina Amboni da. Empreendedorismo, tecnologia e design thinking: proposta de oficina para alunos concluintes da educação básica. 2017. Dissertação (Mestrado em Tecnologias da Informação e Comunicação) – Universidade Federal de Santa Catarina (Campus Araranguá), Araranguá, 2017.

SILVA, Ernando Luiz Silvestre da. Um estudo do ensino-aprendizagem do empreendedorismo na Fafire. 2018. Dissertação (Mestrado em Gestão do Desenvolvimento Local Sustentável) – Universidade de Pernambuco, Recife, 2018.

SGUISSARDI, Valdemar. Educação Superior no Brasil: democratização ou massificação mercantil. Educ. Soc., Campinas, v. 36, n. 133, p. 867-889, out./dez. 2015.

SOUZA, Ângela Maria de. O ensino de empreendedorismo no curso de Administração da Universidade Federal de Sergipe: a ótica de seus docentes. 2006. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal de Sergipe, Alagoas, 2006.

VOSGERAU, Dilmeire Sant’Anna Ramos; ROMANOWSKI, Joana Paulin. Estudos de revisão: implicações conceituais e metodológicas. Revista Diálogo Educacional, Curitiba, v. 14, n. 41, p. 165-189, jan./abr. 2014.

ZOUAIN, Deborah Moraes; TORRES, Luciana Silva. A suposta modernização das relações de trabalho nas incubadoras de empreendimentos. Cadernos Ebape, Rio de Janeiro, v. 3, n. spe, p. 1-13, 2005.

Published

2024-01-26

How to Cite

Mendes, V., Melo, C., Sinoti, D., & Guterres, S. (2024). Scientific production on education and entrepreneurship. Education, 49(1), e18/1–29. https://doi.org/10.5902/1984644469596