Two views on difference: ensay about educational short films

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/1984644468612

Keywords:

Short films, Difference, Reflections

Abstract

This is an article, derived from an evaluation activity, in which undergraduate pedagogy students created short films on the theme of difference. The objective is, fed by theoretical references of phenomenology and philosophy of difference, carry out their descriptions and present reflections on the conceptions of difference presented in their creations. The elaboration methodology is based on a detailed description of the short films with the aim of presenting them to those who did not fulfill their expectations. The constituent steps of this work were built by the selection of short films, several telespections and their understandings and analyses. In terms of results, the first short film presents a series of sensory stimuli involving: strident and/or low-pitched sounds, silence, the absence of an image and/or its presentation in a blurry way; in a mixture of deprivation and/or enhancement of the senses. The second: reveals the internal universe of a young person with autism, with discriminatory experiences and outputs, which serve as an aid to interiorization and/or an outlet for the excess of audiovisual stimuli assimilated due to their condition. The third: (Trans) verse, shows images of transgender young people who crave the right to exercise difference. By way of conclusion, it is understood that the three productions establish an objective relationship in terms of approaching difference, exposing it in bare scenes that underline, relativize, or simply describe it. Thus, your questions are not placed under the rug, but exposed with sensitivity and at the same time firmly.

Author Biographies

Vitor Gomes, Federal University of Espírito Santo

Fenomenólogo. Doutor em Educação pela UNIVERSIDADE FEDERAL DO ESPÍRITO SANTO(UFES). Pós-doutorado em educação. Professor do Programa de Pós-Graduação Mestrado Profissional em Educação (UFES). Coordenador do Grupo de Estudos em Fenomenologia na Educação(Gpefe-UFES). E-mail: vitor.gomes@ufes.br.

Larissa Ferreira Rodrigues Gomes, Federal University of Espírito Santo

Doutora em Educação (Universidade Federal do Espírito Santo/UFES), Mestre em Educação (Universidade Federal do Espírito Santo/UFES) na linha de pesquisa "Cultura, currículo e formação de educadores". Possui Licenciatura Plena em Educação Física (Universidade Federal do Espírito Santo/UFES) e Licenciatura em Pedagogia (ISEAT). Atualmente é professora da Educação Básica Técnica e Tecnológica na UNIVERSIDADE FEDERAL DO ESPÍRITO SANTO, no Centro de Educação Infantil CRIARTE e professora do Programa de Pós Graduação de Mestrado Profissional em Educação (PPGMPE/UFES). Coordenadora do grupo de pesquisa do CNPQ Currículos, culturas juvenis e produção de subjetividades, membro do grupo de pesquisa Cotidiano escolar e currículo da UERJ e membro colegiado do Núcleo de Pesquisa e Extensão em Currículos, Culturas e Cotidianos (NUPEC3)/ UFES.

References

BERGSON, Henri. Matéria e memória: ensaio sobre a relação do corpo com o espírito. São Paulo: Martins Fontes, 2006.

DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. Mil Platôs: capitalismo e esquizofrenia. Rio de Janeiro: Editora 34, 1995.

DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. Lógica do sentido. São Paulo: Perspectiva, 2011.

DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. Imagem-Tempo. São Paulo: Brasiliense, 2007.

GALLO, Silvio. Imagens do outro na filosofia: o desafio da diferença. Educ. Tem. Dig., Campinas, v.14, n.1, p.160-178, 2012.

HEIDEGGER, Martin. Ser e tempo. Petrópolis/RJ: Vozes, 1995.

LUNARDI, Márcia Lise. Pedagogia da diversidade: normalizar o outro e familiarizar o estranho. In: REUNIÃO ANUAL DA ANPED: SOCIEDADE E EDUCAÇÃO, 27, 2004, Caxambu. Anais da 27ª Reunião Anual da Anped. Caxambu: Anped, 2004. p. 1-15.

MERLEAU PONTY, Maurice. Fenomenologia da percepção. 4. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2011.

NIETZSCHE, Friedrich. O nascimento da tragédia ou helenismo e pessimismo. 2. ed. São Paulo: Companhia das Letras, 1992.

ROGERS, Carl. Tornar-se Pessoa. São Paulo: Martins Fontes, 1995.

OUTPUT. Direção: Stefano Pinto Rogério et al. In.: 2ª Mostra de curtas metragens do Centro de educação/Ufes. 2016. Produção: Stefano Pinto Rogério. Vitória: Centro de educação/UFES, 2016. 1 DVD, v.1 (18min 52seg), AVI, color.

SENSAÇÕES. Direção: Bárbara Horrana Santos Euzébio et al. In.: 2ª Mostra de curtas metragens do Centro de educação/Ufes. 2016. Produção: Bárbara Horrana Santos Euzébio et al. Vitória: Centro de educação/UFES, 2016. 1 DVD, v.1 (6min 34seg), AVI, color.

(TRANS)VERSO. Direção: Danillo Rocha e Nina Rocha. In.: 2ª Mostra de curtas metragens do Centro de educação/Ufes. 2016. Produção: Nina Rocha. Vitória: Centro de educação/UFES, 2016. 1 DVD, v.1 (6min 34seg), AVI, color.

Published

2023-10-10

How to Cite

Gomes, V., & Gomes, L. F. R. (2023). Two views on difference: ensay about educational short films. Education, 48(1), e118/1–26. https://doi.org/10.5902/1984644468612