Concepts of Geography Teaching in the 1951’ Curriculum Reform: Towards an International Understanding for Peace
DOI:
https://doi.org/10.5902/1984644468384Keywords:
Curriculum Reform, Teaching Geography, UNESCOAbstract
With the end of World War II, debates at the international level begin to build reflections and proposals for the strengthening of a culture of peace and solidarity among nations; after the Universal Declaration of Human Rights (1948), UNESCO assumed the role of leading this debate, in order to create strategies in the field of science, culture and education for the consolidation of this initiative. In Brazil, with the end of the Estado Novo (1945), the process for the reconstruction of democracy in the country was established, with consequences for the education system. Given this scenario, this article aims to analyze the SimõesFilhos Curriculum Reform of 1951, in particular its implications for the teaching of Geography, seeking to identify its principles and conceptions. Therefore, we compared the perspectives present in the Gustavo Capanema Reform of 1942 with the SimõesFilho Curriculum Reform of 1951. We argue that the 1951 curriculum reform sought to meet UNESCO's recommendations, we understand that the methodological guidelines presented reflections that had as a principle subsidize a teaching of geography for democracy, for solidarity among nations and for peace.
References
ANDRADE, Manuel Correia. Geografia, Ciência da Sociedade: Uma Introdução à Análise do Pensamento Geográfico. São Paulo: Atlas, 1987.
ARAÚJO, Raimundo Lenilde de. Ensino de Geografia: Perspectiva Histórico-Cultural no Brasil Republicano. Tese (doutorado). Universidade Federal do Ceará, Faculdade de Educação, Programa de Pós-Graduação em Educação Brasileira: Fortaleza, 2012. Disponível em: http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/7603 Acesso em: 01 de fevereiro de 2021.
BISPO, Martha Hemília da Silva. Ensino de Geografia na Reforma Curricular de 1951 e os Livros Didáticos de Aroldo de Azevedo. Dissertação de Mestrado. Universidade Federal da Fronteira Sul, Programa de Pós-Graduação Interdisciplinar em Ciências Humanas: Erechim, 2021. Disponível em: https://rd.uffs.edu.br/bitstream/prefix/4206/1/BISPO.pdf Acesso em: 01 de novembro de 2021.
BRAGHINI, Katya Mitsuko Zuquim. O Ensino Secundário Brasileiro nos Anos 50 e a Qualidade de Ensino. Dissertação (Mestrado). Universidade Católica de São Paulo. Programa de Pós-Graduação em Educação: História, Política e Sociedade. São Paulo: 2005. Disponível em: https://bdtd.ibict.br/vufind/Record/PUC_SP- 1_4b7d6b967190e6ad4fc9bd85466c830f Acesso em: 04 de novembro de 2020.
BRASIL (1942,10 de abril). Atos do Poder Executivo. Decreto-Lei nº 4.244 de 09 de abril de 1942. Diário Oficial da União. Rio de Janeiro: 1942.
BRASIL (1951c, 28 de abril). Atos do Poder Executivo. Lei nº 1.359 de 25 de abril de 1951. Diário Oficial da União. Rio de Janeiro: 1951.
BRASIL (1952, 22 de fevereiro). Ministério da Educação e Saúde. Portaria nº 1.045, de 14 de dezembro de 1951. Diário Oficial da União. Rio de Janeiro: 1952.
BRASIL (1951b, 26 de novembro). Ministério da Educação e Saúde. Portaria nº 966, de 2 de outubro de 1951. Diário Oficial da União. Rio de Janeiro: 1951.
BRASIL (1951a, 7 de julho). Ministério da Educação e Saúde. Portaria nº 724, de 4 de julho de 1951. Diário Oficial da União. Rio de Janeiro: 1951.
DELGADO, Lucília de Almeida Neves. Partidos Políticos e Frentes Parlamentares: Projetos, Desafios e Conflitos na Democracia. In: DELGADO, Lucília de Almeida Neve; FERREIRA, Jorge (Orgs.). O Brasil Republicano: O tempo da Experiência Democrática – da Democratização de 1945 ao Golpe Civil-Militar de 1964. 4ª Ed. Rio de janeiro: Civilização Brasileira: 2011.
FAUSTO, Boris. História Concisa do Brasil. 2 ed. São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo, 2011.
GOODSON. Ivor. A Construção Social do Currículo. Lisboa: Educa 1997.
GOODSON. Ivor. As Políticas de Currículo e de Escolarização. 2ª ed. Petrópolis: Vozes, 2013.
GOODSON. Ivor. Currículo: Teoria e História. Petrópolis: Vozes, 1995.
KEEGAN, Jonh. Uma História da Guerra. Companhia das Letras: São Paulo, 2006.
MAIO, Marcos Chor. O Projeto UNESCO e a agenda das ciências sociais no Brasil dos anos 40 e 50. In: Revista Brasileira de Ciências Sociais, V.14, n. 41, São Paulo, Out. 1999. Disponível em: http://dx.doi.org/10.1590/S0102-69091999000300009. Acesso em: 01 de jul. 2019.
MARTINS, Maria do Carmo. Paradoxos entre Políticas e a Construção do Coletivo: Currículo e a História Ensinada. In: RIBEIRO JUNIOR, Halferd Carlos.; VALÉRIO, Mairon Escorsi. (Orgs). Ensino de História e Currículo: Reflexões sobre a Base Nacional Comum Curricular, Formação de Professores e Prática de Ensino. Jundiaí: Paco Editorial, 2017.
MELO, Adriany de Ávila; VLACH, Vânia; SAMPAIO, Antônio Carlos Freire. História da Geografia Escolar Brasileira: Continuando a Discussão. In: Anais Eletrônicos do VI Congresso Luso-Brasileiro da História da Educação (17 a 20 de abril de 2006). Uberlândia: 2006. Disponível em: http://www2.faced.ufu.br/colubhe06/anais/arquivos/239AdrianyMelo_VaniaRubia.pdf Acesso em: 07 abr. 2018.
PINHEIRO, Antônio Carlos. Trajetória da Pesquisa Acadêmica sobre o Ensino de Geografia no Brasil 1972-2000. Tese (Doutorado em Geociências). Universidade Estadual de Campinas: São Paulo, 2003. Disponível em: http://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/287394. Acesso em: 13 de julho de 2020.
PIZZATO, Maria Diloné. A Geografia no Contexto das Reformas Educacionais Brasileiras. In: Geosul. Florianópolis, v.16, n.32, p 95-137, jul./dez. 2001. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/geosul/article/view/14021 . Acesso em: 07 abr. 2018.
RIBEIRO JUNIOR, Halferd Carlos e MARTINS, Maria do Carmo. Reorganização do Sistema de Ensino em Tempos Democráticos: A Reforma Curricular de 1951 e o Ensino de História. Revista Brasileira de História da Educação, V.18, e45, 2018. Disponível em: http://dx.doi.org/10.4025/rbhe.v18.2018.e045. Acesso em: 14 de jun. 2019.
ROMANELLI, Otaíza. História da Educação no Brasil: (1930-1973). 36 ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2010.
SILVA, Tomas Tadeu da. Documentos de Identidade: Uma Introdução às teorias do currículo. Belo Horizonte: Autêntica, 1999.
SKIDMORE, Thomas. Brasil de Getúlio a Castelo (1930-1964). São Paulo: Paz e Terra, 1969.
SOUZA, Rosa Fátima de. Renovação do Currículo do Ensino Secundário no Brasil: As últimas batalhas pelo humanismo (1920 – 1960). In: Revista Currículo sem Fronteiras, v.9, n. 1, pp 72-90, Jan./Jun., 2009. https://www.curriculosemfronteiras.org/vol9iss1articles/4-souza.pdf . Acesso em: 14 de jun. 2019.
SPOSITO, Marília Pontes. O Povo Vai à Escola. São Paulo: Edições Loyola, 1984.
UNESCO. Conference for the Establishment of the United Nations Educational, Scientific and Cultural Organisation (1945). London: UNESCO, 1946. Disponível em: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000117626 . Acesso em: 10 jun. 2020.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Educação
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Declaration of originality
We declare that all articles present in the journal Educação (UFSM) are originals and were not submitted for publishing on any other publication, as a whole or a fraction. We also declare that, after being published by Educação (UFSM), a paper will not be submitted to another journal within two years. After this time, our journal transfers the publishing rights to the authors, with a permit granted by the Editorial Council.
We also acknowledge that the originals’ submission to Educação (UFSM) implies on a transference of copyright for physical and digital publishing to the journal. In case of noncompliance, the violator will receive sanctions and penalties predicted by the Brazilian Copyright Protection Law (n. 9610, dated 19/02/98).
Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)
This license lets others remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially, and copy and redistribute the material in any medium or format.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)