Concepts of Geography Teaching in the 1951’ Curriculum Reform: Towards an International Understanding for Peace

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/1984644468384

Keywords:

Curriculum Reform, Teaching Geography, UNESCO

Abstract

With the end of World War II, debates at the international level begin to build reflections and proposals for the strengthening of a culture of peace and solidarity among nations; after the Universal Declaration of Human Rights (1948), UNESCO assumed the role of leading this debate, in order to create strategies in the field of science, culture and education for the consolidation of this initiative. In Brazil, with the end of the Estado Novo (1945), the process for the reconstruction of democracy in the country was established, with consequences for the education system. Given this scenario, this article aims to analyze the SimõesFilhos Curriculum Reform of 1951, in particular its implications for the teaching of Geography, seeking to identify its principles and conceptions. Therefore, we compared the perspectives present in the Gustavo Capanema Reform of 1942 with the SimõesFilho Curriculum Reform of 1951. We argue that the 1951 curriculum reform sought to meet UNESCO's recommendations, we understand that the methodological guidelines presented reflections that had as a principle subsidize a teaching of geography for democracy, for solidarity among nations and for peace.

Author Biographies

Halferd Carlos Ribeiro Junior, Federal University of Fronteira Sul

Professor Adjunto na Universidade Federal da Fronteira Sul, Campus Erechim. Graduado em História (2005), Mestre em História (2008) ambos realizados na Universidade Estadual Paulista, campus de Franca; Doutor em Educação (2015) pela Universidade Estadual de Campinas. Desenvolveu dois estágios de pesquisa de Pós-Doutorado na Faculdade de Educação da Universidade Estadual de Campinas (2018) e na Faculdade de Educação da Universidade do Minho (2018). Tem desenvolvido pesquisas em educação e história, com ênfase na história da educação, currículo, livros didáticos, ensino de história.

Martha Hemiília da Silva Bispo, Professora de Geografia da Rede Estadual de Ensino do RS.

Licenciada em Geografia e Mestre pelo Programa de Pós-Graduação Interdisciplinar em Ciências Humanas da Universidade Federal da Fronteira Sul (UFFS) – Campus Erechim-RS. Professora de Geografia da Rede Estadual de Ensino do Rio Grande do Sul, e da Escola de Educação Básica da URI.

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Published

2023-08-22

How to Cite

Ribeiro Junior, H. C., & Bispo, M. H. da S. (2023). Concepts of Geography Teaching in the 1951’ Curriculum Reform: Towards an International Understanding for Peace. Education, 48(1), e93/1–26. https://doi.org/10.5902/1984644468384