Theories of Education and Epistemology: the theoretical issue in the academic space
DOI:
https://doi.org/10.5902/1984644466777Keywords:
Theories of Education, Epistemology, Academic SpaceAbstract
The work is part of the discourses on Pedagogy, Curriculum, Teacher Training, Philosophy of Education and the current challenges of Undergraduate Courses. The general objective is to analyze the nature of debates around Brazilian pedagogical thinking about the relationship between Theories of Education and Epistemology since the 1970s. Specifically, to discuss aspects related to the Epistemological Approach of Theories of Education in Brazil. Finally, propose a debate between the trends discussed in recent years. They are, first, the idea that there is a proper epistemology of Education; second, the view that the greatness of Education lies precisely in the absence of specificity; and, third, the one that weaves reflections in favor of a possible epistemic object of Education. In light of these interests, we ask: in what sense is it possible to think about Education and the theoretical question itself in the Brazilian academic space? In methodological terms, we propose a bibliographic research with a qualitative-exploratory approach (MINAYO, 1999). It seeks to investigate the bases of pedagogical reflection from a hermeneutic-ontological analysis (CORETH, 1973), when it turns to the interpretive treatment of information and theoretical contributions, as they aim to unveil the structures of the development of the existence of the human being and establish an intimate relationship between the research subject and his research. Regarding the research findings, we saw that its implications indicate how urgent it is to delineate the paths of pedagogical theorizing in order to strengthen the process of construction of meaning in and of Education, when it seeks to humanize men, in their training processes and spaces.
References
AGAMBEN, Giorgio. O fogo e o relato: ensaios sobre criação, escrita, arte e livros. São Paulo: Boitempo, 2018.
BUBER, Martin. O caminho do homem segundo o ensinamento chassídico. São Paulo: Realizações Editora, 2011.
CHARLOT, Bernard. Da relação com o saber: elementos para uma teoria. Porto Alegre: Artes Médicas, 2000.
CHARLOT, Bernard. Relação com o Saber, Formação dos Professores e Globalização. Porto
Alegre: Artes Médicas, 2005.
CORETH, Emerich. Questões fundamentais de hermenêutica. São Paulo: EPU, 1973.
DEWEY, J. Experiência e educação. São Paulo: Companhia Editora Nacional, 1971.
DEWEY, J. Vida e educação. 5 ed. São Paulo: Companhia Editora Nacional, 1959.
ARENDT, Hannah. Entre o passado e o futuro. 7 ed. São Paulo: Perspectiva, 2011.
BOLLNOW, Otto Friedrich. Pedagogia e filosofia da existência: um ensaio sobre forma instáveis da educação. Petrópolis, RJ: Vozes, 1971.
BOURDIEU, Pierr; PASSERON, Jean-Claude. A reprodução: elementos para uma teoria do Sistema de ensino. Petrópolis, RJ: Vozes, 2008.
FREITAS, Alexandre Simão de. A pesquisa em filosofia da educação como (des)encontros entre filosofias da educação. In: BANNELL Ralph Ings; GOMES, Luiz Roberto; GALLO, Sílvio; PAGNI, Pedro Angelo (Orgs.). Filosofia da educação: entre a formação de educadores e a qualificação profissional. São Paulo: Cortez Editora, 2017.
MINAYO, Maria Cecília de Souza (Org.). Pesquisa social: teoria, método e criatividade. 24 ed. Rio de Janeiro: Vozes, 1999.
GADOTTI, Moacir. Pensamento pedagógico brasileiro. 8 ed. São Paulo: Editora Ática, 2004.
GALLO, Sílvio. A filosofia e a formação do educador: desafios para as licenciaturas. In: BANNELL Ralph Ings; GOMES, Luiz Roberto; GALLO, Sílvio; PAGNI, Pedro Angelo (Orgs.). Filosofia da educação: entre a formação de educadores e a qualificação profissional. São Paulo: Cortez Editora, 2017.
GUATARRI, Félix. Caosmose: um novo paradigma estético. São Paulo: Editora 34, 1992.
RABUSKE, Edvino A. Tendências atuais da filosofia da educação. In: ZILLES, Urbano; ORO, Ari Pedro (Orgs.). Filosofia da educação. Porto Alegre: Escola Superior de Teologia São Lourenço de Brindes, 1980.
RÖHR, Ferdinand. Educação e espiritualidade: contribuições para uma compreensão multidimensional da realidade, do homem e da educação. Campinas, SP: Mercado das Letras, 2013.
RÖHR, Ferdinand. (Org.). Diálogo em educação e espiritualidade. Recife: Editora Universitária UFPE, 2010.
RÖHR, Ferdinand. Epistemologia e educação: uma contribuição à polemica ‘ciência ou ciências’ da educação. Anais do IV Colóquio Nacional da FIRSE – Secção Brasileira. Natal: Editora UFRN, CD-ROM, 2008.
SAVIANI, Dermeval. A pedagogia no Brasil: história e teoria. Campinas, SP: Autores Associados, 2008.
SAVIANI, Dermeval. História das ideias pedagógicas no Brasil. Campinas, SP: Autores Associados, 2007a.
SAVIANI, Dermeval. Escola e democracia. 39 ed. Campinas, SP: Autores Associados, 2007b.
SAVIANI, Dermeval. Epistemologia e teoria da educação no Brasil. In: Revista Pró-Posições – Dossiê: Epistemologia e Teorias da Educação no Brasil; balanço e perspectivas, v. 18, nº 1, Campinas, SP: 2017c.
SCHOLEM, Gershom. As grandes correntes da mística judaica. São Paulo: Perspectivas, 1972.
SILVA, Ezir George. Fenomenologia do ser e do ter na visão filosófico-pedagógica de Gabriel Marcel. São Paulo: Edições Loyola, 2019.
SILVA, Ezir George. Educação e filosofia da existência: contribuições de Otto Friedrich Bollnow para a formação humana. São Paulo: Editora LiberArs, 2018.
SILVA, Ezir George. Modernidade & pluralidade: o impacto destes pressupostos filosóficos e sociológicos sobre a educação. Caruaru, Edições Fafica, 2008.
TEIXEIRA, A. S. Educação Progressiva (introdução à filosofia da educação). 3 ed. (1ª edição de 1934) São Paulo: Nacional, 1950.
TREVISAN, Amarido Luiz. Paradigmas da filosofia e teorias educacionais: novas perspectivas a partir do conceito de cultura. In: Educação e Realidade. v. 31 nº 1. Porto Alegre, RS, 2006. p. 23 – 36.
TREVISAN, Amarido Luiz. Filosofia da educação e formação de professores no velho dilema entre teoria e prática. In: Educar em Revista nº 42. Curitiba, PR, 2011. p. 195 – 212.
ZILLES, Urbano; ORO, Ari Pedro (Orgs.). Filosofia da educação. Porto Alegre: Escola Superior de Teologia São Lourenço de Brindes, 1980.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Educação (UFSM)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Declaration of originality
We declare that all articles present in the journal Educação (UFSM) are originals and were not submitted for publishing on any other publication, as a whole or a fraction. We also declare that, after being published by Educação (UFSM), a paper will not be submitted to another journal within two years. After this time, our journal transfers the publishing rights to the authors, with a permit granted by the Editorial Council.
We also acknowledge that the originals’ submission to Educação (UFSM) implies on a transference of copyright for physical and digital publishing to the journal. In case of noncompliance, the violator will receive sanctions and penalties predicted by the Brazilian Copyright Protection Law (n. 9610, dated 19/02/98).
Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)
This license lets others remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially, and copy and redistribute the material in any medium or format.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)