Representations of retired teachers: images, speeches and meanings for reading
DOI:
https://doi.org/10.5902/1984644466481Keywords:
Reading, Reading representations, Retired teachersAbstract
In contemporary societies, the reading takes a role of great centrality, present in the most diverse daily activities. Thus, this article has as object of studying the reading of teachers. The objective is to analyze reading representations of retired professors, seeking to understand the constitution of its reading practices and their implicit beliefs. Qualitative research was carried out and a questionnaire was applied to 55 teachers aged over 60 years old and who have already retired. As a literature review, we used the studies by Chartier (1998, 1999, 2007); Batista and Galvão (1999); Britto (1998); Corsino (2010); Moscovici (2015), Guareschi e Jovchelovitch (1995), among others.It was found that the representations were anchored in three categories of senses: instrument for interaction, tool for the formation of the individual, possibility of enjoyment and entertainment. In these representations, the book and the screen are images that have emerged, and the reading takes on a value character in all discourses of the participants.
References
BATISTA, Antônio Augusto Gomes. Os professores são “não-leitores”? In: MARINHO, Marildes; SILVA, Ceris Salete Ribas da (Orgs.). Leituras do professor. Campinas: Mercado das Letras, 1998, p. 23-60.
BATISTA, Antônio Augusto Gomes; GALVÃO, Ana Maria de Oliveira. Práticas de leitura, impressos, letramentos: uma introdução. In: BATISTA, Antônio Augusto Gomes; GALVÃO, Ana Maria de Oliveira (Orgs.). Leitura, práticas, impressos, letramentos. Belo Horizonte: Autêntica, 1999, p. 11-46.
BELMIRO, Célia Abicalil. Textos visuais. In: FRADE, Isabel Cristina A. da Silva; VAL, Maria da Graça Costa; BREGUNCI, Maria das Graças de Castro (Org.). Glossário Ceale. Termos de Alfabetização, Leitura e Escrita para educadores. Belo Horizonte: UFMG, Faculdade de Educação, 2014. Disponível em: http://www.ceale.fae.ufmg.br/app/webroot/glossarioceale/verbetes/textos-visuais Acesso em: 18 mar. 2021.
CAGLIARI, Luiz Carlos. Alfabetização e linguística. 2. ed. São Paulo: Pioneira, 1993.
CASTANHEIRA, Maria Lúcia. Interação. In: FRADE, Isabel Cristina A. da Silva; VAL, Maria da Graça Costa; BREGUNCI, Maria das Graças de Castro (org.). Glossário Ceale. Termos de Alfabetização, Leitura e Escrita para educadores. Belo Horizonte: UFMG, Faculdade de Educação, 2014. Disponível em: http://ceale.fae.ufmg.br/app/webroot/glossarioceale/verbetes/interacao Acesso em: 18 jul. 2020.
CHARTIER, Roger. Prefácio. In: BOURDIEU, Pierre; BRESSON, François; CHARTIER, Roger (Org.). Práticas de leitura. Tradução de Cristiane Nascimento. São Paulo: Edições Liberdade, 1996. pp. 19-22
CHARTIER, Roger; BOURDIEU, Pierre. A leitura – uma prática cultural: debate entre Pierre Bourdieu e Roger Chartier. In: BOURDIEU, Pierre; BRESSON, François; CHARTIER, Roger. (Org.). Práticas de leitura. Tradução de Cristiane Nascimento. São Paulo: Edições Liberdade, 1996. pp. 231-253
CHARTIER, Roger. As revoluções da leitura no Ocidente. In: ABREU, Márcia. Leitura, história e história da leitura. São Paulo: Mercado de Letras, 1999. p. 19-32.
CHARTIER, Roger. Inscrever e apagar: Cultura escrita e literatura (séculos XI-XVIII). Tradução de Luzmara Curcino Ferreira, São Paulo: Editora da UNESP, 2007.
CORSINO, Patrícia. Literatura na educação infantil: possibilidades e ampliações. In: Paiva, Aparecida (Org.). Literatura: Ensino Fundamental.
Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Básica, 2010, p. 183-204.
COSSON, Rildo. Letramento literário: teoria e prática. 2. ed. São Paulo: Contexto, 2012.
FISCHER, Steven Roger. História da leitura. São Paulo: Unesp, 2006.
GOULEMOT, Jean Marie. Da leitura como produção de sentidos. In: CHARTIER, Roger. (Org.). Práticas da Leitura. São Paulo: Estação Liberdade, 2009, p. 107-116.
JOVCHELOVITCH, Sandra. Vivendo a vida com os outros: intersubjetividade, espaço público e representações sociais. In: GUARESCHI, Pedrinho; JOVCHELOVITCH, Sandra (Orgs.). Textos em Representações Sociais. Petrópolis: Vozes, 1995, p. 63-85.
KLEIMAN, Ângela. Modelos de letramento e as práticas de alfabetização na escola. In: KLEIMAN, Ângela (Org.). Os significados do letramento. Campinas: Mercado de Letras, 1995, p. 15-61.
KOCH, Ingedore Villaça; ELIAS, Vanda Maria. Ler e compreender os sentidos do texto. 2. ed. São Paulo: Contexto, 2008.
LEFFA, Vilson José. Perspectivas no estudo da leitura; Texto, leitor e interação social. In: LEFFA, Vilson José; PEREIRA, Aracy E. (Orgs.) O ensino da leitura e produção textual: Alternativas de renovação. Pelotas: Educat, 1999, p. 13-37.
MARINHO, Marildes. Leituras do professor: perguntas de um seminário. In: MARINHO, Marildes; SILVA, Ceris Salete Ribas da (Orgs.). Leituras do professor. Campinas: Mercado das Letras, 1998, p. 07-22.
MINAYO, Maria Cecília de Souza. O conceito de Representações Sociais dentro da sociologia clássica. In: GUARESCHI, Pedrinho; JOVCHELOVITCH, Sandra (Orgs.). Textos em Representações Sociais. Petrópolis: Vozes, 1995, p. 89-111.
MINAYO, Maria Cecília de Souza. O desafio da pesquisa social. In: MINAYO, Maria Cecília de Souza; DESLANDES, Suely Ferreira; GOMES, Romeu (Orgs.). Pesquisa social: teoria, método e criatividade. Petrópolis: Vozes, 2010, p. 09-29.
MOSCOVICI, Serge. A representação social da psicanálise. 1. ed. Rio de Janeiro: Zahar, 1978.
MOSCOVICI, Serge. Representações Sociais: Investigações em Psicologia Social. Editado em inglês por Gerard Duveen; traduzido do inglês por Pedrinho A. Guareschi. 7. ed. Petrópolis: Vozes, 2015.
SOARES, Magda Becker. Letramento: um tema em três gêneros. 2. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2009.
TARDIF, Maurice. Saberes docentes e formação profissional. 11. ed. Petrópolis: Vozes, 2010.
TODOROV, Tzvetan. A literatura em perigo. Tradução de Caio Meira. Rio de Janeiro: DIFEL, 2009.
YUNES, Eliana. Pelo avesso: A leitura e o leitor. Revista Letras, Curitiba, nº 44, 1995. Disponível em: https://revistas.ufpr.br/letras/article/view/19078 Acesso em: 20 jul. 2020.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Educação (UFSM)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Declaration of originality
We declare that all articles present in the journal Educação (UFSM) are originals and were not submitted for publishing on any other publication, as a whole or a fraction. We also declare that, after being published by Educação (UFSM), a paper will not be submitted to another journal within two years. After this time, our journal transfers the publishing rights to the authors, with a permit granted by the Editorial Council.
We also acknowledge that the originals’ submission to Educação (UFSM) implies on a transference of copyright for physical and digital publishing to the journal. In case of noncompliance, the violator will receive sanctions and penalties predicted by the Brazilian Copyright Protection Law (n. 9610, dated 19/02/98).
Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)
This license lets others remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially, and copy and redistribute the material in any medium or format.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)