Rounds of conversation with teenagers: Strategies for dealing with conflicts at school
DOI:
https://doi.org/10.5902/1984644466258Keywords:
Round of conversation, Teenager, Psychoanalysis, Public schoolAbstract
In this article, we reflect on the strategic use of rounds of conversation, led by psychoanalysis, as an approach aimed for conflicts at school. The intervention was carried out with teenage students, representatives of Elementary School II classes, in a public school located In a Brazilian capital.. The focus of the complaints referred to indiscipline, violence, lack of motivation, disrespect, apathy, drug use in recreational areas, confrontation, among others, reported by principals, teachers and employees in relation to students. We noted that this school was unable to activate the full power of the adolescent passage time, in addition to the fact that it reduced it, almost only, to the conflicting dimensions between students and educators. Talking at school, through honest talk spaces contributed to the subjective and political accountability of teenagers at school, in addition to producing discursive transformations in the forms of organization, in the way teachers report to students, in the forms of ties between students and the school community, thus reinventing more solidary forms of interaction, recognition and engagement in the exercise of citizenship in the institutional structure.
References
AICHHORN, August. (2006). Juventud desamparada. Barcelona: Gedisa (Obra original publicada em 1925).
ALBERTI, Sonia. O adolescente e o Outro. Rio de Janeiro: Zahar, 2010.
BAÏETTO, Marie Claude. Le desir d’enseigner. Paris: ESF, 1982.
BERNFELD, Siegfried. Sísifo o los límites de la educación. Buenos Aires: Siglo veintiuno editores, 1975. (Obra original publicada em 1925)
BERNFELD, Siegfried. El psicoanálisis y la educación antiautoritaria. Barcelona: Barral, 1973.
BRIGNONI, Susana. Pensar las adolescencias. Barcelona: Editorial UOC, 2012.
CARNEIRO, Luciana; COUTINHO, Luciana Gageiro. Infância, Adolescência e Mal-Estar na Escolarização: Estudos de Casos em Psicanálise e Educação. Rio de Janeiro: Nau Editora, 2020.
CORREIA, José Alberto. Para uma teoria crítica em educação. Porto: Porto Ed.1998.
COUTINHO, Luciana Gageiro. Ocupa Escola: tratamento aos impasses da adolescência no laço social?. Estilos da Clinica, 25(1), 63-76. 2020 Disponível em: https://www.revistas.usp.br/estic/article/. Acesso em: 5 mar. 2021
DAYREL, Juarez. A escola "faz" as juventudes? Reflexões em torno da socialização juvenil. Educação & Sociedade. 28, 100, Out. 2007. Disponível em: https://www.scielo.br/j/es/a/RTJFy53z5LHTJjFSzq5rCPH/?lang=pt. Acesso em: 2 mar. 2021
DOLTO, Françoise. La cause des adolescents. Paris: Laffont, 1988.
FERENCZI, Sandor. Diário clínico. Rio de Janeiro: Imago. (1993). (Trabalho original publicado em 1932).
FREUD, Sigmund. Três Ensaios sobre a teoria da sexualidade. Edição Brasileira das Obras Completas. Rio de Janeiro: Imago, 1996. (Obra original publicada em 1905)
FREUD, Sigmund. Recordar, repetir, elaborar. Edição Brasileira das Obras Completas. Rio de Janeiro: Imago, 1996. (Obra original publicada em 1914)
FREUD, Sigmund. O mal-estar na civilização. Obras Completas. São Paulo: Companhia das Letras. 2010. (Obra original publicada em 1930)
FREUD, Sigmund. Análise terminável e interminável. Edição Brasileira das Obras Completas. Rio de Janeiro: Imago, 1996. (Obra original publicada em 1937)
KEHL, Maria Rita. A fratria órfã: o esforço civilizatório do rap na periferia de São Paulo. In: KEHL, Maria Rita (Org.) Função fraterna. Rio de Janeiro: Relume Dumará, 2000.
KIERNIEW, Janniny Gautério.; MOSCHEN, Simone Zanon. Bartlebly e a contingência: o saber-fazer com o sintoma. Educação, Santa Maria, 44, 2019. Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/reveducacao/article/view/30745. Acesso em: 04 jun. 2021.
LACAN, Jacques. O triunfo da religião. Rio de Janeiro: Zahar, 2005. (Trabalho original publicado em 1974).
LACAN, Jacques. Escritos. Rio de Janeiro: Zahar, 1998. (Trabalho original publicado em 1966).
LACAN, Jacques. Outros escritos. Rio de Janeiro: Zahar, 2003. (Trabalho original publicado em 1997).
LACADÉE, Philippe. La vraie vie à l’école : La psychanalyse á la rencontre des professeurs et de l’école. Paris: Editions Michèle, 2013.
LIMA, Nadia Laguardia. et al. Psicanálise,educação e redes sociais virtuais: Escutando os adolescentes na escola. Revista Estilos da Clínica, 20(3), 421-440, 2015.
MANNONI, Maud. Éducation impossible. Paris: Seuil, 1973.
MANNONI, Maud. Apresentação. In. DELUZ, Ariane. et al. (org). A crise da adolescência. Rio de Janeiro: Companhia de Freud, 1999.
MILLER, Jacques Alain. Lacan elucidado. Rio de Janeiro: Zahar, 1997.
PEREIRA, Marcelo Ricardo. O nome atual do mal-estar docente. Belo Horizonte: Fino Traço, 2016.
PEREIRA, Marcelo Ricardo. A psicanálise que praticamos na educação e seus possíveis equívocos. In. VOLTOLINI, Rinaldo; GURSKI, Rose. Retratos da pesquisa em Psicanálise e Educação. São Paulo: Contracorrente, 2020.
PEREIRA, Marcelo Ricardo. ¿Qué quiere un adolescente? Estudio sobre sujetos con problemáticas sociales. Barcelona: Editorial UOC, 2021.
PEREIRA, Marcelo Ricardo; GURSKI, Rose. A adolescência generalizada como efeito do discurso do capitalista e da adultez erodida. Psicologia & Sociedade, 26, 2, 2014. Disponível em: https://www.scielo.br/j/psoc/a/3np8PNJmx8qjVrPXQrSWJJR/?lang=pt . Acesso em: 01 jun. 2021.
RAMIREZ, Mario Elkin.; Gallo, Héctor. El psicoanálisis y la investigación en la universidad. Buenos Aires: Grama, 2012
ROSSETTO, Joseph. Une éthique de la parole. In. LACADÉE, Philippe (org). La vraie vie à l’école: La Psychanalyse à la rencontré des professeurs er de l’école. Paris: Editions Michèle, 2013.
ROSA, Miriam Debieux. A pesquisa psicanalítica dos fenômenos
sociais e políticos: metodologia e fundamentação teórica. Mal-estar e Subjetividade, 4, 2, 2004. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1518-61482004000200008. Acesso em: 25 mai. 2021.
SAWAIA, Bader. O sofrimento ético-político como categoria de análise da dialética exclusão/inclusão. In: SAWAIA, Bader (org). As artimanhas da exclusão social: Análise psicossocial e ética da desigualdade social. Petrópolis, RJ: Vozes, 2010.
SENA, Isael de Jesus; JESUS, Mônica Lima. Estratégias para lidar com a queixa escolar de adolescentes em contexto de vulnerabilidade social. Camine, 11, 1, 2019. Disponível em: https://periodicos.franca.unesp.br/index.php/caminhos/article/view/2701. Acesso em: 29 ago. 2021.
SOUZA, Maria Cecília Cortez Christiano de. C. A escola e a palavra pública: apontamentos para uma reflexão em educação e psicanálise. In: ANAIS do IV Colóquio do LEPSI. Faculdade de Educação. Universidade de São Paulo, 2004. Disponível em: http://www.proceedings.scielo.br/scielo. Acesso em: 06 abr. 2021.
SCRINZI, Mariana. Qué s∃-cuela en la escuela: un análisis de la legislación argentina sobre salud mental y educación, en articulación con la perspectiva ética y antiautoritaria de siegfried bernfeld. Tese de Doutorado. Faculdade de Educação. Universidade Federal de Minas Gerais, 2020.
VIOLA, Daniela Teixeira Dutra; LIMA, Nádia Laguárdia; NOBRE, Márcio Rimet. O Resgate da Narrativa na Cultura Digital: A Conversação Psicanalítica com Adolescentes na Escola. Subjetividades, 20, 1, 2020. Disponível em: https://periodicos.unifor.br/rmes/article/view/e8031. Acesso em: 28 ago. 2021.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Educação (UFSM)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Declaration of originality
We declare that all articles present in the journal Educação (UFSM) are originals and were not submitted for publishing on any other publication, as a whole or a fraction. We also declare that, after being published by Educação (UFSM), a paper will not be submitted to another journal within two years. After this time, our journal transfers the publishing rights to the authors, with a permit granted by the Editorial Council.
We also acknowledge that the originals’ submission to Educação (UFSM) implies on a transference of copyright for physical and digital publishing to the journal. In case of noncompliance, the violator will receive sanctions and penalties predicted by the Brazilian Copyright Protection Law (n. 9610, dated 19/02/98).
Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)
This license lets others remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially, and copy and redistribute the material in any medium or format.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)