Digital militia: fragments of cyberfascist pedagogies
DOI:
https://doi.org/10.5902/1984644466116Keywords:
Cybercultural pedagogies, Online cartography, Cyberfascist pedagogiesAbstract
In this online cartography we aim to understand how the right digital militias mobilize cyberfascist pedagogies, how they use different didactic instruments to achieve their goals. We start from post-structuralist studies to follow the lines and flows of subjectivation that make it possible to produce a given reality (with its territories and practices). The input lines for problematization are videos with the testimonies of the Mixed Parliamentary Inquiry Commission (CPMI) of fake news and virtual harassment in 2019 , as well as the reports that corroborate the CPMI’s testimonies. We operate with cartographic lines using Foucault’s conceptual tools of discourse and utterance. As a result of this research, we came to the understanding that digital militias mobilize different cyberfascist pedagogies in order to govern the behavior of subjects through the production, sharing and viralization of hateful practices and contents, dehumanizing the other, turning people into targets, objects, something even to be exterminated.
References
BERTONHA, João Fábio. Fascismo. Um risco real para o mundo de hoje? Revista Espaço Acadêmico, v. 12, n. 137, p. 106-108, 2012. Disponível em: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/EspacoAcademico/article/view/18227.Acesso em: 01 de jun. 2020.
CARVALHO, Felipe da Silva Ponte de. #Pedagogiasciberculturais: como aprendemos-ensinamos a nos tornar o que somos? Tese (Doutorado) – Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Faculdade de Educação, Rio de janeiro, 2021. Disponível em: http://www.proped.pro.br/teses/teses_pdf/2013_2-1195-DO.pdf. Acesso em 30 jun. 2021.
CARVALHO, Felipe da Silva Ponte de; POCAHY, Fernando. O método cartográfico na/com a formação na cibercultura. RE@ D-Revista de Educação a Distância e Elearning, v. 3, n. 1, p. 62-77, 2020a. Disponível em: https://revistas.rcaap.pt/lead_read/article/view/21899/16053 Acesso em 25 de maio de 2021.
CARVALHO, Felipe da Silva Ponte de; POCAHY, Fernando. Cartografias interseccionais em rede: das insurgências à produção de territórios existenciais. In: SILVA, Ana Lúcia Gomes da; SILVA, Jerônimo Jorge Cavalcante; AMAR, Victor. (Org.). Interseccionalidades em pauta: gênero, raça, sexualidade e classe social. Salvador: Editora da UFBA, 2020b, p. 49-72. Disponível em: https://repositorio.ufba.br/ri/handle/ri/32907. Acesso em 19 de maio de 2021.
CARVALHO, Felipe da Silva Ponte de; POCAHY, Fernando. # UERJRESISTE: a politização de si através das selfies. Revista Teias, v. 21, n. 60, p. 143-152, 2020b. Disponível em: https://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/revistateias/article/view/48630/32438. Acesso em 19 de maio de 2021.
CRARY, Jonathan. 24/7: capitalismo tardio e os fins do sono. Ubu: Editora, 2016.
CASTELLS, Manuel. A comunicação na era digital. O poder da comunicação. São Paulo/Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2015.
CONJUR. Bolsonaristas gastam R$ 5 milhões por mês com fake news. Revista Consultor Jurídico, 2020. Disponível em: https://bityli.com/fATO7. Acesso em: 13 abr. 2020.
DELEUZE, Gilles. Conversações. Rio de janeiro: Editora 34, 1992.
DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Felix. Mil platôs: do capitalismo à esquizofrenia. 1. vol. Rio de Janeiro: Editora 34, 1995.
DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Felix. Mil platôs - capitalismo e esquizofrenia, vol. 3. Rio de Janeiro: Ed. 34, 1996.
FOUCAULT, Michel. O sujeito e o poder. Dreyfus, Hubert Lederer; Rabinow, Paul. (Orgs.). Michel Foucault, uma trajetória filosófica. Rio de Janeiro: Forense Universitária, p. 231-249, 1995.
FOUCAULT, Michel. Ditos & Escritos V - Ética, sexualidade, política. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2006a.
FOUCAULT, Michel. Ditos & escritos IV – Estratégia, poder-saber. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2006b.
FOUCAULT, Michel. Arqueologia do saber. Tradução de Luiz Felipe Baeta Neves, 7° ed. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2008.
FOUCAULT, Michel. Microfísica do poder. Rio de Janeiro/São Paulo: Paz & Terra, 2017.
FROTA, Alexandre. CPMI Fake news - Depoimento do deputado federal Alexandre Frota. YouTube, 2019. Disponível em: https://bityli.com/jDXlm. Acesso em 4 de dez. de 2019.
HASSELMANN, Joice. CPMI Fake news - Depoimento da deputada federal Joice Hasselmann. YouTube, 2019. Disponível em: https://bityli.com/wjoC0. Acesso em: 4 dez. 2019.
HELBING, Dirk. Digital Fascism Rising? In. HELBING, Dirk; HELBING, Caron. (Orgs.). Towards digital enlightenment - Essays on the Dark and Light Sides of the Digital Revolution. Zurique/Suíça: Springer International Publishing, 2019, p. 99-102.
LEMOS, André. Cibercultura. Porto Alegre: Sulina, 2002.
LOBO, Edilene; MORAIS, José Luis Bolzan; NEMER, David. Democracia algorítmica: o futuro da democracia e o combate às milícias digitais no Brasil. Revista Culturas Jurídicas, v. 7, n. 17, 2020, p. 255-276.
MAQUIAVEL, Nicolau. O Príncipe. Florença: Itália, 1532.
MBEMBE, Achille. Necropolíticas. Arte & Ensaios/Revista do ppgav/eba/ufrj, n. 32, dezembro, 2016, p. 123-151.
MOTTA, Claudia; BICHARRA, Ana Cristina; VIVACQUA, Adriana; SANTORO, Flávia Maria; OLIVEIRA, Jonice. Sistemas de Recomendação. PIMENTEL, Mariano; e FUKS, Hugo. (Orgs.). Sistemas Colaborativos. Rio de Janeiro: Elsevier, p. 230-244, 2011.
O Globo online. CPI identifica computador do Senado como provedor de página de fake news. Jornal O Globo, 2020. Disponível em: https://oglobo.globo.com/brasil/cpi-identifica-computador-do-senado-como-provedor-de-pagina-de-fake-news-24295402. Acesso em: 10 mar. 2020.
Ó, Jorge Ramos. A governamentalidade e a história da escola moderna: outras conexões investigativas. Educação & Realidade, v. 34, n. 2, p. 97-116, 2009. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/educacaoerealidade/article/view/8434. Acesso em: 10 mar. 2020.
SANTAELLA, Lúcia. A aprendizagem ubíqua substitui a educação formal? Revista de Computação e Tecnologia (ReCeT), v. 2, n. 1, p. 17-22, 2010. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/ReCET/article/view/3852. Acesso em: 10 mar. 2020.
SANTAELLA, Lucia. A pós-verdade é verdadeira ou falsa? Barueri/São Paulo: Editora estação das letras e cores, 2018.
SARAIVA, Karla; LOCKMANN, Kamila. O molar, o molecular e a educionalização do social. Revista Educação e Cultura Contemporânea, v. 16, n. 45, p. 215-246, 2019.
PARISER, Eli. O filtro invisível: o que a internet está escondendo de você. São Paulo: Editora Schwarcz-Companhia das Letras, 2012.
SIBILIA, Paula. O show do eu: a intimidade como espetáculo. Rio de Janeiro: Contraponto Editora, 2016.
SILVEIRA, Sergio Amadeu. Governo dos algoritmos. Revista de Políticas Públicas, v. 21, n. 1, p. 267-281, 2017.
Uol Notícias online. PF identifica Carlos Bolsonaro como chefe em esquema criminoso de fake news. 2020. Disponível em: https://noticias.uol.com.br/colunas/reinaldo-azevedo/2020/04/25/pf-identifica-carlos-bolsonaro-como-chefe-em-esquema-criminoso-de-fake-news.htmAcessado. Acesso em: 01 jun. 2020.
VAN DIJCK, José. La cultura de la conectividad: una historia crítica de las redes sociales. Buenos Aires/Argentina: Siglo XXI editores, 2019.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Educação (UFSM)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Declaration of originality
We declare that all articles present in the journal Educação (UFSM) are originals and were not submitted for publishing on any other publication, as a whole or a fraction. We also declare that, after being published by Educação (UFSM), a paper will not be submitted to another journal within two years. After this time, our journal transfers the publishing rights to the authors, with a permit granted by the Editorial Council.
We also acknowledge that the originals’ submission to Educação (UFSM) implies on a transference of copyright for physical and digital publishing to the journal. In case of noncompliance, the violator will receive sanctions and penalties predicted by the Brazilian Copyright Protection Law (n. 9610, dated 19/02/98).
Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)
This license lets others remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially, and copy and redistribute the material in any medium or format.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)