Digital militia: fragments of cyberfascist pedagogies

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/1984644466116

Keywords:

Cybercultural pedagogies, Online cartography, Cyberfascist pedagogies

Abstract

In this online cartography we aim to understand how the right digital militias mobilize cyberfascist pedagogies, how they use different didactic instruments to achieve their goals. We start from post-structuralist studies to follow the lines and flows of subjectivation that make it possible to produce a given reality (with its territories and practices). The input lines for problematization are videos with the testimonies of the Mixed Parliamentary Inquiry Commission (CPMI) of fake news and virtual harassment in 2019 , as well as the reports that corroborate the CPMI’s testimonies. We operate with cartographic lines using Foucault’s conceptual tools of discourse and utterance. As a result of this research, we came to the understanding that digital militias mobilize different cyberfascist pedagogies in order to govern the behavior of subjects through the production, sharing and viralization of hateful practices and contents, dehumanizing the other, turning people into targets, objects, something even to be exterminated.

Author Biographies

Felipe Carvalho, Rio de Janeiro State University

Doutor e mestre pelo Programa de Pós-graduação em Educação (ProPEd/Uerj). Está membro do Grupo de Estudos em Gênero e Sexualidade (Geni). 

Fernando Pocahy, Rio de Janeiro State University

Professor Adjunto da Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)/ Faculdade de Educação/ Departamento de Estudos Aplicados ao Ensino. Na mesma IES é docente do quadro permanente do Programa de Pós-Graduação em Educação (ProPEd) e do Programa de Pós-Graduação em Psicologia Social (PPGPS); coordena o GENI - Estudos de Gênero e Sexualidade. Bolsista de Produtividade PQ2 CNPq, Bolsista do Programa Jovem Cientista do Nosso Estado (2015-2018;2019-2022) e do Programa de Incentivo à Produção Científica, Técnica e Artística - PROCIÊNCIA-UERJ-FAPERJ (2015-2918; 2019-2022). É Doutor em Educação e Mestre em Psicologia Social e Institucional, ambos pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS), com bolsa CAPES, vinculado respectivamente aos grupos GEERGE - Grupo de Estudos em Educação e Relações de Gênero e ao Laboratório de Psicologia e Políticas Públicas - LPP. Fez estágio doutoral na Université Lumière Lyon 2 (Centre Louise Labé), França, com bolsa CAPES/PDSE. Possui Especialização em Projetos Sociais e Culturais pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS), com bolsa da Fundação Maurício Sirotsky. É graduado em Psicologia pela Universidade do Vale do Rio dos Sinos (UNISINOS), onde atuou como bolsista de extensão e Analista de Relações com a Comunidade (vínculo celetista) junto à Pró-Reitoria Comunitária e de Extensão (PROCEX). Realizou Pós-Doutorado junto ao Programa de Pós-Graduação em Antropologia Social da Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC), com bolsa CAPES/Reuni, vinculado ao NIGS - Núcleo de Identidade de Gênero e Subjetividade e período como Pesquisador Visitante na Universidad Complutense de Madrid (fev-out 2020). 

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Published

2023-06-14

How to Cite

Carvalho, F., & Pocahy, F. (2023). Digital militia: fragments of cyberfascist pedagogies. Education, 48(1), e51/1–22. https://doi.org/10.5902/1984644466116