From Radio play to audible play: echoes and tuning in theatrical pedagogy
DOI:
https://doi.org/10.5902/1984644465330Keywords:
Visual impairment, Radio play and sound play, Theatrical performanceAbstract
The virtual scenic experiences that have been developed in Brazil by groups of people with visual impairment in cyberspace, entitled by them as audionovelas (audio soap operas) or montagens (montage), abet reflection about the scenic creative processes and about the theatre in contemporaneity in symbiosis with new media, considering, thus, alternative forms of copresenciality and receiving. Brought to the school environment and articulated to improvisation games, such experiences based the artistic creation processes of three theatre workshops developed in a public school in Natal/RN in 2018 with twenty 8th grade primary school students aged between 13 and 17 years old. Some students had visual impairment, while others did not. The observation of the movement in the research took place in the transition from the axis of the presence in the theatrical scene (visibility) to the axis of audibility, incurring, therefore, what we have designated as sound play. Thus, we must admit that such incursion might instigate new forms of receveiving, from an itinerary that provokes the creative imagination through a listening process, leading to the theoretical reflection about these pedagogical practices in theatre teaching. Such approach takes into account, in turn, the approaches that recover the matrices of oral tradition allied to storytelling (ZUMTHOR, 2007; BUSATTO, 2013), with reference to the radio plays developed by Bertolt Brecht and Walter Benjamin from 1929, in the perspective of a culture of listening and re-signifying the very concept of the body that becomes voice, resized in these processes focused on the power of the oral word.
References
AUMONT, Jacques. A imagem. Campinas/SP: Papirus, 1993.
BAKHTIN, Mikhail. Estética da criação verbal. 6. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2017.
BAVCAR, Evgen. O corpo, espelho partido da história. In: NOVAIS, Adalto (Org.). O homem-máquina. A ciência manipula o corpo. São Paulo: Companhia das Letras, 2003. p. /135-142.
BENJAMIN, Walter. Rua de mão única:Infância em Berlim por volta de 1900 – Imagens do pensamento. São Paulo: Brasiliense, 1995.
BENJAMIN, Walter. Reflexões sobre a criança, o brinquedo e a educação. São Paulo: Ed. Duas Cidades e Ed.34, 2002.
BENJAMIN, Walter. A Hora das Crianças - Narrativas Radiofônicas. São Paulo: Nau, 2015.
BENJAMIN, Walter. Magia e Técnica, Arte e Política. São Paulo: Brasiliense, 1993.
BOSI, Ecléa. Memória e sociedade - Lembrança de velhos. São Paulo: Companhia das Letras, 1994.
BRECHT, Bertolt. O voo sobre o oceano. In: Teatro Completo, v.3. São Paulo: Editora Paz e Terra, 1988.
BUSATTO, Cléo. A arte de contar histórias no século XXI: tradição e ciberespaço. 4. ed. Petrópolis: Vozes, 2013.
BUSATTO, Cléo. Práticas de oralidade na sala de aula. 1. ed. São Paulo: Cortez, 2010. (Coleção Oficinas aprender fazendo).
CASTRO, Maria Margarida. Entrevista concedida a Thiago Cerejeira. São Paulo, 2017.
DESGRANGES, Flávio. A pedagogia do teatro: provocação e dialogismo. 3. ed. São Paulo: Hucitec, 2017.
GAGNEBIN, Jeanne Marie. Walter Benjamin: os cacos da história. São Paulo: Brasiliense, 1982.
KASTRUP, Virgínia. Circuitos inventivos na pesquisa com cegos. In: KASTRUP, Virgínia. Cegueira e invenção: cognição, arte, pesquisa e acessibilidade. Curitiba: CRV, 2018.
KOUDELA, Ingrid. Brecht: um jogo de aprendizagem. São Paulo: Perspectiva e Edusp, 1991.
LARROSA, Jorge. Linguagem e educação depois de Babel. 2. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2014. (Coleção Educação: experiência e sentido).
McLEISH, Robert. Produção de rádio: um guia abrangente de produção radiofônica. São Paulo: Summus, 2001.
MERLEAU-PONTY, Maurice. Fenomenologia da percepção. 2. ed. São Paulo: Martins Fontes, 1999.
PAULA, Leon de. Por dentro da caixa dos sonhos: procedimentos artísticos em radioteatro. 2015. Tese (Doutorado em Teatro) - Centro de Ciências Humanas e da Educação, Universidade do Estado de Santa Catarina, Florianópolis, 2015.
PUPO, Maria Lúcia de Souza Barros. Alteridade em cena. São Paulo: Revista Em Pauta, v. 12, n. 1, jun. 2012, p. 46-57.
Rosso como il cielo. Filme. Disponível em: <https://pt.wikipedia.org/wiki/Rosso_come_il_cielo>. Acesso em 16 nov. 2022.
SCHAFER, R. Murray. O ouvido pensante. São Paulo: Fundação Editora da UNESP, 2011.
SPOLIN, Viola. Jogos teatrais na sala de aula: um manual para o professor. São Paulo: Perspectiva, 2007.
WIZISLA, Erdmut. Benjamin e Brecht: História de uma amizade. São Paulo: Edusp, 2013.
ZUMTHOR, Paul. Performance, recepção, leitura. 2. ed. São Paulo: Cosac Naify, 2007.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Educação (UFSM)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Declaration of originality
We declare that all articles present in the journal Educação (UFSM) are originals and were not submitted for publishing on any other publication, as a whole or a fraction. We also declare that, after being published by Educação (UFSM), a paper will not be submitted to another journal within two years. After this time, our journal transfers the publishing rights to the authors, with a permit granted by the Editorial Council.
We also acknowledge that the originals’ submission to Educação (UFSM) implies on a transference of copyright for physical and digital publishing to the journal. In case of noncompliance, the violator will receive sanctions and penalties predicted by the Brazilian Copyright Protection Law (n. 9610, dated 19/02/98).
Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)
This license lets others remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially, and copy and redistribute the material in any medium or format.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)