From Radio play to audible play: echoes and tuning in theatrical pedagogy

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/1984644465330

Keywords:

Visual impairment, Radio play and sound play, Theatrical performance

Abstract

The virtual scenic experiences that have been developed in Brazil by groups of people with visual impairment in cyberspace, entitled by them as audionovelas (audio soap operas) or montagens (montage), abet reflection about the scenic creative processes and about the theatre in contemporaneity in symbiosis with new media, considering, thus, alternative forms of copresenciality and receiving. Brought to the school environment and articulated to improvisation games, such experiences based the artistic creation processes of three theatre workshops developed in a public school in Natal/RN in 2018 with twenty 8th grade primary school students aged between 13 and 17 years old. Some students had visual impairment, while others did not. The observation of the movement in the research took place in the transition from the axis of the presence in the theatrical scene (visibility) to the axis of audibility, incurring, therefore, what we have designated as sound play. Thus, we must admit that such incursion might instigate new forms of receveiving, from an itinerary that provokes the creative imagination through a listening process, leading to the theoretical reflection about these pedagogical practices in theatre teaching. Such approach takes into account, in turn, the approaches that recover the matrices of oral tradition allied to storytelling (ZUMTHOR, 2007; BUSATTO, 2013), with reference to the radio plays developed by Bertolt Brecht and Walter Benjamin from 1929, in the perspective of a culture of listening and re-signifying the very concept of the body that becomes voice, resized in these processes focused on the power of the oral word.

Author Biographies

Thiago de Lima Torreão Cerejeira, Federal University of Rio Grande do Norte

Audiodescritor consultor. Doutorando em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN). Mestre em Educação (2020) pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN). Pós-graduado
em Aperfeiçoamento em Audiodescrição na Escola (2019) pela Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF). Especialista em Mídias na Educação (2019) pela Universidade Estadual do Rio Grande do Norte (UERN).
Especialista em Artes Visuais - Cultura e Criação (2014) pela Faculdade SENAC. Graduado em Educação artística - Artes Cênicas (2006) pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN).

Laura Maria de Figueiredo, Federal University of Rio Grande do Norte

Professora Assistente no Centro de Ciências Humanas, Letras e Artes. Doutoranda no Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGED/UFRN). Mestre em Artes pela ECA/USP.

Jefferson Fernandes Alves, Federal University of Rio Grande do Norte

Possui graduação em Pedagogia pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (1991), mestrado em Ciências Sociais pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (1997) e doutorado em Educação pela
Universidade Federal do Rio Grande do Norte (2004). Professor Associado do Departamento de Práticas Educativas e Currículo, do Centro de Educação/UFRN. É membro dos Programas de Pós-Graduação em Educação,
Pós-Graduação em Educação Especial e Pós-Graduação em Artes Cênicas da UFRN. Orienta e pesquisa na interface Arte, Deficiência e Acessibilidade, com ênfase na relação Teatro e Deficiência Visual.

References

AUMONT, Jacques. A imagem. Campinas/SP: Papirus, 1993.

BAKHTIN, Mikhail. Estética da criação verbal. 6. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2017.

BAVCAR, Evgen. O corpo, espelho partido da história. In: NOVAIS, Adalto (Org.). O homem-máquina. A ciência manipula o corpo. São Paulo: Companhia das Letras, 2003. p. /135-142.

BENJAMIN, Walter. Rua de mão única:Infância em Berlim por volta de 1900 – Imagens do pensamento. São Paulo: Brasiliense, 1995.

BENJAMIN, Walter. Reflexões sobre a criança, o brinquedo e a educação. São Paulo: Ed. Duas Cidades e Ed.34, 2002.

BENJAMIN, Walter. A Hora das Crianças - Narrativas Radiofônicas. São Paulo: Nau, 2015.

BENJAMIN, Walter. Magia e Técnica, Arte e Política. São Paulo: Brasiliense, 1993.

BOSI, Ecléa. Memória e sociedade - Lembrança de velhos. São Paulo: Companhia das Letras, 1994.

BRECHT, Bertolt. O voo sobre o oceano. In: Teatro Completo, v.3. São Paulo: Editora Paz e Terra, 1988.

BUSATTO, Cléo. A arte de contar histórias no século XXI: tradição e ciberespaço. 4. ed. Petrópolis: Vozes, 2013.

BUSATTO, Cléo. Práticas de oralidade na sala de aula. 1. ed. São Paulo: Cortez, 2010. (Coleção Oficinas aprender fazendo).

CASTRO, Maria Margarida. Entrevista concedida a Thiago Cerejeira. São Paulo, 2017.

DESGRANGES, Flávio. A pedagogia do teatro: provocação e dialogismo. 3. ed. São Paulo: Hucitec, 2017.

GAGNEBIN, Jeanne Marie. Walter Benjamin: os cacos da história. São Paulo: Brasiliense, 1982.

KASTRUP, Virgínia. Circuitos inventivos na pesquisa com cegos. In: KASTRUP, Virgínia. Cegueira e invenção: cognição, arte, pesquisa e acessibilidade. Curitiba: CRV, 2018.

KOUDELA, Ingrid. Brecht: um jogo de aprendizagem. São Paulo: Perspectiva e Edusp, 1991.

LARROSA, Jorge. Linguagem e educação depois de Babel. 2. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2014. (Coleção Educação: experiência e sentido).

McLEISH, Robert. Produção de rádio: um guia abrangente de produção radiofônica. São Paulo: Summus, 2001.

MERLEAU-PONTY, Maurice. Fenomenologia da percepção. 2. ed. São Paulo: Martins Fontes, 1999.

PAULA, Leon de. Por dentro da caixa dos sonhos: procedimentos artísticos em radioteatro. 2015. Tese (Doutorado em Teatro) - Centro de Ciências Humanas e da Educação, Universidade do Estado de Santa Catarina, Florianópolis, 2015.

PUPO, Maria Lúcia de Souza Barros. Alteridade em cena. São Paulo: Revista Em Pauta, v. 12, n. 1, jun. 2012, p. 46-57.

Rosso como il cielo. Filme. Disponível em: <https://pt.wikipedia.org/wiki/Rosso_come_il_cielo>. Acesso em 16 nov. 2022.

SCHAFER, R. Murray. O ouvido pensante. São Paulo: Fundação Editora da UNESP, 2011.

SPOLIN, Viola. Jogos teatrais na sala de aula: um manual para o professor. São Paulo: Perspectiva, 2007.

WIZISLA, Erdmut. Benjamin e Brecht: História de uma amizade. São Paulo: Edusp, 2013.

ZUMTHOR, Paul. Performance, recepção, leitura. 2. ed. São Paulo: Cosac Naify, 2007.

Published

2023-05-15

How to Cite

Cerejeira, T. de L. T., Figueiredo, L. M. de, & Alves, J. F. (2023). From Radio play to audible play: echoes and tuning in theatrical pedagogy . Education, 48(1), e38/1–29. https://doi.org/10.5902/1984644465330