The view on the past tense, the distraction of the present tense and the uncertainties of the horizon: the Sociology textbooks discourse on changing social structure

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/1984644465031

Keywords:

Teaching of Sociology, Social change, Textbook

Abstract

This article analyzes the discourse of Sociology textbooks on the possibilities and alternatives for overcoming the current social structure. The investigation took place in the light of the Discourse Analysis of Pecheutian affiliation, in line with Georg Lukács' theoretical contributions about ideology. Throughout the text, it is demonstrated that, although the Sociology textbooks of the 2015 National Textbook Program (PNLD) materialize different and sometimes even contradictory discourses about social change, it is predominant the effects of meanings linked at reformist discourse, based on social democratic ideology. Finally, it is concluded that, mostly, the discourse on social change materialized in Sociology textbooks offer young Brazilian students a contact with possibilities and societal alternatives limited to improvement of the current social order.

Author Biography

Valci Melo, Centro de Educação da Universidade Federal de Alagoas

Licenciado em Pedagogia pela Universidade Estadual de Alagoas (2011) e em Ciências Sociais pela Universidade Federal de Alagoas (2017). É Mestre (2016) e Doutor em Educação (2020), também pela Universidade Federal de Alagoas - UFAL e professor adjunto do Centro de Educação (Cedu) da referida universidade. Pesquisador do Núcleo de Estudos e Pesquisa em Ensino de Ciências Sociais - Xingó (ICS-UFAL) e do Grupo de Estudo Políticas Públicas: História e Discurso - GEPPHED (Cedu-Ufal).

References

ARAÚJO, Silvia Maria de; BRIDI, Maria Aparecida; MOTIM, Benilde Lenzi. Sociologia. São Paulo: Scipione, 2013.

BOMENY, Helena et al. Tempos modernos, tempos de Sociologia. 2. ed. São Paulo: Editora do Brasil, 2013.

BRASIL. Edital de convocação 01/2013. Edital de convocação para o processo de inscrição e avaliação de obras didáticas para o Programa Nacional do Livro Didático PNLD 2015. Brasília: MEC/FNDE/SEB, 2013.

BRASIL. Guia de livros didáticos: PNLD 2015: sociologia: ensino médio. Brasília: MEC/SEB, 2014.

CAVALCANTE, Maria do Socorro Aguiar de Oliveira. Qualidade e cidadania nas reformas da educação brasileira: o simulacro de um discurso modernizador. Maceió: Edufal, 2007.

DESTERRO, Fabio Braga do. Sobre livros didáticos de sociologia para o ensino médio. 2016. Dissertação (Mestrado em Educação) – Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Federal do Rio de Janeiro - UFRJ, Rio de Janeiro, 2016.

LUKÁCS, György. Para uma ontologia do ser social II. São Paulo: Boitempo, 2013.

MACHADO, Igor José de Renó; AMORIM, Henrique; BARROS, Celso Rocha. Sociologia hoje. São Paulo: Ática, 2013.

MAGALHÃES, Belmira; SILVA SOBRINHO, Helson Flavio da Silva. Materialidades discursivas e o funcionamento da ideologia e do inconsciente na produção de sentidos. Gragoatá,Rio de Janeiro, v. 1, p. 95-111, 2013.

MARX, Karl; ENGELS, Friedrich. O manifesto do partido comunista. São Paulo: Boitempo, 1998.

OLIVEIRA, Luiz Fernandes; COSTA, Ricardo Cesar Rocha da. Sociologia para jovens do século XXI. 3. ed. Rio de Janeiro: Imperial Novo Milênio, 2013.

ORLANDI, Eni Pulcinelli. As formas do silêncio: no movimento dos sentidos. 3. ed. Campinas, SP: Editora da Unicamp, 1995.

ORLANDI, Eni Pulcinelli. Análise de discurso: princípios e procedimentos. 2. ed. Campinas: Pontes, 2007.

PÊCHEUX, Michel. Semântica e discurso: uma crítica à afirmação do óbvio. 2. ed. Campinas, SP: Editora da Unicamp, 1995.

PÊCHEUX, Michel. O discurso: estrutura ou acontecimento. 4. ed. Campinas, SP: Pontes Editores, 2006.

PRZEWORSKI, Adam. A social-democracia como fenômeno histórico. Lua Nova, São Paulo, n. 15, p. 41-81, out. 1988.

SANTOS, Valci Melo Silva dos. Os manuais didáticos de Sociologia e os sentidos do ensino de Ciências Sociais na Educação Básica.2017. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Ciências Sociais)– Instituto de Ciências Sociais, Universidade Federal de Alagoas, Maceió, 2017.

SILVA, Afranio et al. Sociologia em movimento. São Paulo: Moderna, 2013.

SILVA, Jefferson Evânio. O ensino de sociologia e a construção da subjetividade política: uma análise do discurso dos manuais escolares 2012-2018. 2019. Dissertação (Mestrado em Ciências Sociais) – Mestrado Profissional em Ciências Sociais para o Ensino Médio, Fundação Joaquim Nabuco, Recife, 2019.

TOMAZI, Nelson Dacio. Sociologia para o ensino médio. 3. ed. São Paulo: Saraiva, 2013.

TONET, Ivo. Qual política social para qual emancipação? SER Social, Brasília, v. 17, n. 37, p. 279-295, jul.-dez./2015.

Published

2023-05-15

How to Cite

Melo, V. (2023). The view on the past tense, the distraction of the present tense and the uncertainties of the horizon: the Sociology textbooks discourse on changing social structure. Education, 48(1), e35/1–24. https://doi.org/10.5902/1984644465031