Ratio Studiorum: bases and foundations of educational activities in the schools of the Jesuits

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/1984644464997

Keywords:

Jesuit education, Educability, Perfectibility

Abstract

This article aims to analyze in the Ratio Studiorum the bases and foundations of educational actions in the schools of the Jesuits. In theoretical-methodological terms, the study is based on Jesuit letters and bibliographic references in the areas of education and philosophy, prioritizing the Portuguese colonization project and the Jesuits' educational policy for the formation of useful and universal men, and then goes through the Second Discourse and Emilio de Rousseau to understand how the faculties perfectibility and educability awaken the human being and make us historical and social. It points out that, in educational institutions, the process of evangelization, conversion and catechization of the Jesuits followed the practices of formation of a man linked by the Catholic faith to divine perfection, but also acted to form the useful, disciplined and civilized man, establishing the bases of organization Brazilian social and school life.

Author Biographies

Ana Cláudia Vieira Braga, University of Brasília

Doutoranda em Educação e Tecnologias- Universidade de Brasília-UnB, mestra em tradução pela UnB, especialista em Gestão e Administração Escolar, licenciada em Pedagogia, licenciada em Letras/Latim, licenciada em língua francesa pela aliança francesa de Brasília. É professora aposentada da Secretaria de Educação do Distrito Federal. Membro pesquisadora do Grupo de Pesquisa Interdisciplinar em Educação, Gestão e Cultura Regional -GEGC- UEG e do grupo ÁBACO- UnB. Tem experiência na área de Educação no ensino de língua portuguesa, língua estrangeira, formação de professores, educação superior e revisão textual.  E-mail: anaclaudiaunb2012@gmail.com

Maria Abádia da Silva, University of Brasília

Professora Titular pela  Universidade de Brasília- Faculdade de Educação em Políticas Educacionais  (2020), Pós-Doutorado pela Universidad de Salamanca – Departamento de Educación (2011 ); doutorado (1999) e mestre ( 1996)  em Educação pela  Universidade Estadual de Campinas (Unicamp).  Professora do curso de Graduação em Pedagogia e do Programa  de Pós-Graduação em Educação da Faculdade de Educação Universidade de Brasília desde 2002. Desenvolve estudos e pesquisas com os seguintes temas: História da Educação do Distrito Federal, Políticas dos Organismos financeiros Internacionais com ênfase nas políticas para a educação básica, gestão da educação, e gestão escolar.  Coordena o ÁGUIA – Grupo de  estudos e pesquisas sobre organismos internacionais, gestão e políticas para educação básica inscrito no Diretório da CAPES/CNPq Publicou vários  artigos  em periódicos e vários livros, entre eles : (i) Intervenção e Consentimento: a política educacional do Banco Mundial e (ii) Pensamento pedagógico e políticas de educação ( 2013) junto com Célio da Cunha.  Coordenadora do Programa de Pós-Graduação em Educação da Faculdade de Educação da Universidade  de Brasília- PPGE/FE/UnB - Gestão 2014-2016  e 2016-2018.

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Published

2023-04-27

How to Cite

Braga, A. C. V., & Silva, M. A. da. (2023). Ratio Studiorum: bases and foundations of educational activities in the schools of the Jesuits. Education, 48(1), e24/1–23. https://doi.org/10.5902/1984644464997