Ratio Studiorum: bases and foundations of educational activities in the schools of the Jesuits
DOI:
https://doi.org/10.5902/1984644464997Keywords:
Jesuit education, Educability, PerfectibilityAbstract
This article aims to analyze in the Ratio Studiorum the bases and foundations of educational actions in the schools of the Jesuits. In theoretical-methodological terms, the study is based on Jesuit letters and bibliographic references in the areas of education and philosophy, prioritizing the Portuguese colonization project and the Jesuits' educational policy for the formation of useful and universal men, and then goes through the Second Discourse and Emilio de Rousseau to understand how the faculties perfectibility and educability awaken the human being and make us historical and social. It points out that, in educational institutions, the process of evangelization, conversion and catechization of the Jesuits followed the practices of formation of a man linked by the Catholic faith to divine perfection, but also acted to form the useful, disciplined and civilized man, establishing the bases of organization Brazilian social and school life.
References
ARCOS, JUNIOR, Mauro D. A perfectibilidade segundo Rousseau. Cadernos de Ética e filosofia política. nº. 34, 2018.
AGNOLIN, Adone. Jesuítas e Selvagens: A negociação da fé no encontro catequético ritual americano-tupi (séc. XVI – XVII). São Paulo: Humanitas Editorial, 2007.
AQUINO, Tomás de. Suma Teológica. VI, parte I. 2ª Ed. São Paulo: Edições Loyola, 2001.
CARTAS JESUÍTICAS II. Cartas Avulsas–1550 a 1568. Publicações da Academia Brasileira de Letras, Rio de Janeiro: Officina Industrial Graphica, 1931.
CARVALHO, Laerte, R. As reformas pombalinas da instrução pública. São Paulo, USP, 1978
CERELLO, Adriana Gabriel. O livro nos textos jesuíticos do século XVI: edição, produção e circulação de livros nas cartas dos jesuítas na América Portuguesa (1549-1563). Dissertação. USP, 2007.
CESSO, Antônio Ivan. Educação e administração no século XVI: princípios administrativos e a liderança nos colégios da Companhia de Jesus. Tese (doutorado em educação). 140f. Universidade Metodista de Piracicaba, São Paulo, 2016.
DALBOSCO, Cláudio Almir. Condição humana e educabilidade: um problema nuclear das teorias educacionais clássicas. Revista Brasileira de História da Educação v.18, 2018. P. 20- 41.
DALBOSCO, Claudio Almir. Princípios filosóficos e pedagógicos da educação natural em Rousseau: uma investigação sobre o segundo livro do Émile. Educação e Sociedade, vol.33 no.121 Campinas Oct. /Dec. 2012.
LEITE, Serafim, S. J. Cartas dos Primeiros Jesuítas do Brasil. São Paulo: Comissão do IV Centenário da Cidade de São Paulo, l954. v II: 1553-1558.
MARTINS, Ernesto Candeias. Os espaços e a organização escolar num colégio português dos jesuítas (colégio de São Fiel -1863-1910), Revista Educação em Foco, ano 23, n. 40 - mai./ago. 2020 - p. 207 - 227 | e-ISSN-2317-0093 | Belo Horizonte (MG)
MONTERO, Paula (org.). Deus na Aldeia: missionários, índios e mediação cultural. São Paulo: Globo, 2006.
RATIO Ataque Institutio STUDIORUM. Organização e plano de estudos da Companhia de Jesus. In: Franca, Leonel. O método pedagógico dos jesuítas. Disponível em: www.histedbr.fae.unicamp.br. Acesso em: 25 out. 2019.
RIBEIRO, Darci. As Américas e a civilização – processo de formação e causas do desenvolvimento cultural desigual dos povos americanos. 1ª Ed. brasileira, Rio de Janeiro: Editora civilização, 1970.
ROUSEAU, J.J. Emílio ou da Educação. Tradução de Roberto Leal Ferreira. 4ª Ed. São Paulo: Martins Fontes, 2014.
ROUSSEAU, J.J. Discurso sobre a Ciência e as Artes. Tradução de Lourdes Santos Machado. In Jean Jacques Rousseau. São Paulo: Abril Cultural, 1973.
ROUSSEAU, J.J. Discurso sobre a origem e os fundamentos da desigualdade entre os homens. Tradução Paulo Neves. Porto alegre: L&P Poket, 2013.
SAVIANI, DERMEVAL. História das ideias pedagógicas. Campinas. Ed. Autores Associados, 2007.
SHIGUNOV, Alexandre Neto. MACIEL, Lizete Shizue Bomura. O ensino jesuítico no período colonial brasileiro: algumas discussões. Editora UFPR Educar, Curitiba, n. 31, p. 169-189, 2008.
TOYSHIMA, Ana Maria da Silva. MONTAGNOLI, Gilmar Alves. COSTA, Célio Juvenal. Algumas considerações sobre o Ratio Studiorum e a organização da educação nos colégios jesuíticos. Anais do seminário de grupo de estudos de processos civilizatórios portugueses - Universidade Estadual de Londrina UEL- Disponível em: http://www.uel.br/grupoestudo/processoscivilizadores/portugues/sitesanais/anais14/arquivos/textos/. Acesso em: 10 nov. 2019.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Educação (UFSM)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Declaration of originality
We declare that all articles present in the journal Educação (UFSM) are originals and were not submitted for publishing on any other publication, as a whole or a fraction. We also declare that, after being published by Educação (UFSM), a paper will not be submitted to another journal within two years. After this time, our journal transfers the publishing rights to the authors, with a permit granted by the Editorial Council.
We also acknowledge that the originals’ submission to Educação (UFSM) implies on a transference of copyright for physical and digital publishing to the journal. In case of noncompliance, the violator will receive sanctions and penalties predicted by the Brazilian Copyright Protection Law (n. 9610, dated 19/02/98).
Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)
This license lets others remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially, and copy and redistribute the material in any medium or format.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)