Political-curricular speeches addressed to Special Education
DOI:
https://doi.org/10.5902/1984644464618Keywords:
Curriculum, Common Base National Curriculum, Special Education, Bourdieu.Abstract
This text exposes analyzes on the National Common Curricular Base (BNCC, 2017) and the intellectual production of criticism, supported as a contradictory territory and / or linguistic market, which per se represent the Brazilian curriculum reorientation process. The concepts and notions brought by the Bourdesian enterprise are explored, particularly the construction of symbolic violence in the imposition of a (arbitrary) set of cultural references, as a mechanism for the preservation (and legitimation) of the dominant culture and systems of domination. The praxiological method is articulated, organized from bibliographic and documentary studies, based on the operational concepts of field, habitus and doxa scholar.
References
ALTHUSSER, Louis. Aparelhos Ideológicos de Estado. 3ª edição. Rio de Janeiro: Edições Graal, 1987.
, Christian; ESTABLET, Roger. École, la lutte de classe retrouvée. In: PINTO, Louis; SAPIRO, Gisèle; CHAMPAGNE, Patrick. (Dir.). Pierre Bourdieu: sociologue. Paris: Fayard, 2004. p. 187 - 209. Tradução de Mariana Barreto.
BOURDIEU, Pierre. Outline of a theory of practice. Cambridge, Cambridge University Press, 1979.
BOURDIEU, Pierre. Esquisse d’une théorie de la pratique precede de trois études d’ethnologie kabile. Paris/Genève: Librairie Droz, 1972.
BOURDIEU, Pierre; PASSERON, Jean-Claude. A reprodução. 3.ed. Rio de Janeiro: Francisco Alves, 1992.
BOURDIEU, Pierre. O poder simbólico. Lisboa, Difel, 1989.
BOURDIEU, Pierre. Razões práticas: sobre a teoria da ação. São Paulo: Papirus, 1996.
BOURDIEU, Pierre. Meditações pascalianas. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2001.
BOURDIEU, Pierre. Coisas ditas. Brasiliense. São Paulo. 2004.
BOURDIEU, Pierre. A escola conservadora: as desigualdades frente à escola e à cultura. In: NOGUEIRA, Maria Alice; CATANI, Afrânio (Orgs.). Escritos de Educação. Petrópolis: Editora Vozes, 2008, p. 39 – 64.
BOURDIEU, Pierre. As duas faces do Estado. Le Monde Diplomatique Brasil, 4 de janeiro, 2012. Disponivel em: <http://www.diplomatique.org.br/artigo.php?id=1080>.
Acessado em: 30 jun. 2020.
BOURDIEU, Pierre. A distinção: crítica social do julgamento. Sao Paulo: Edusp, 2007.
BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília: Presidência da República, Brasília/DF, 1988.
BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Presidência da República, Brasília, 1996.
BRASIL. Resolução Conselho Nacional de Educação – Conselho Pleno n. 2, de 22 de dezembro de 2017. Institui e orienta a implantação da Base Nacional Comum Curricular, a ser respeitada obrigatoriamente ao longo das etapas e respectivas modalidades no âmbito da Educação Básica. Diário Oficial da União, Seção 1, pp. 41 a 44, 2017.
BRASIL. Secretaria de Educação Especial. Saberes e práticas da inclusão: avaliação para identificação das necessidades educacionais especiais. [2. ed.]. Brasília: MEC, 2006.
CHAUVIÈRE, Michel; PLAISANCE, Éric (Ed.). L’école face aux handicaps. Education spéciale ou éducation intégrative? Paris: Presses Universitaires de France, 2000.
CHEVALIER, Stéphane; CHAUVIRÉ, Christiane. Dictionnaire Bourdieu. Paris: Ellipses, 2010.
FONSECA, Katia Abreu; CAPELLINI, Vera Lucia Messias Fialho; LOPES JUNIOR, José. Flexibilização e adaptação curricular no processo de inclusão escolar. In: VALLE, Tania Gracy Martins do; MAIA, Ana Claudia Bortolozzi. (Org.). Aprendizagem e comportamento humano. São Paulo: Cultura Acadêmica, 2010. p. 17-34.
FRANCO, Monique. O PCN e as adaptações curriculares para alunos com necessidades educacionais especiais: um debate. TEIAS, Revista da Faculdade de Educação. Rio de Janeiro: UERJ, Faculdade de Educação, n.1, 2000, p. 74-83.
LOPES, Alice Casimiro. Políticas curriculares: continuidade ou mudança de rumos? Revista Brasileira de Educação. p.109-118, 2004. Disponível em: <http://stoa.usp.br/gepespp/files/3114/17469/Pol%C3%ADticas+curriculares+-+continuidade+ou+mudan%C3%A7a+de+rumos.pdf>. Acesso em 11 de fev 2021.
LOPES, Alice Casimiro; MACEDO, Elizabeth. Teorias de Currículo. 1 ed. São Paulo: Cortez, 2011.
PACHECO, José Augusto. Estudos Curriculares: para a compreensão crítica da educação. Porto: Porto Editora, 2005. 189p.
HAWKES, Terence. Structuralism and semiotics. London: Methuen, 1977.
WARDE, Mirian Jorge. Investigações acerca da escola no espaço-tempo da cultura escolar. In: SILVA, F. C. T.; PEREIRA, M. V. M. Observatório de Cultura Escolar: estudos sobre escola, currículo e cultura escolar. Campo Grande: Editora UFMS, 2013. p. 33-50.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Educação (UFSM)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Declaration of originality
We declare that all articles present in the journal Educação (UFSM) are originals and were not submitted for publishing on any other publication, as a whole or a fraction. We also declare that, after being published by Educação (UFSM), a paper will not be submitted to another journal within two years. After this time, our journal transfers the publishing rights to the authors, with a permit granted by the Editorial Council.
We also acknowledge that the originals’ submission to Educação (UFSM) implies on a transference of copyright for physical and digital publishing to the journal. In case of noncompliance, the violator will receive sanctions and penalties predicted by the Brazilian Copyright Protection Law (n. 9610, dated 19/02/98).
Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)
This license lets others remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially, and copy and redistribute the material in any medium or format.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)