Political-curricular speeches addressed to Special Education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/1984644464618

Keywords:

Curriculum, Common Base National Curriculum, Special Education, Bourdieu.

Abstract

This text exposes analyzes on the National Common Curricular Base (BNCC, 2017) and the intellectual production of criticism, supported as a contradictory territory and / or linguistic market, which per se represent the Brazilian curriculum reorientation process. The concepts and notions brought by the Bourdesian enterprise are explored, particularly the construction of symbolic violence in the imposition of a (arbitrary) set of cultural references, as a mechanism for the preservation (and legitimation) of the dominant culture and systems of domination. The praxiological method is articulated, organized from bibliographic and documentary studies, based on the operational concepts of field, habitus and doxa scholar.

Author Biography

Fabiany de Cássia Tavares Silva, UNIVERSIDADE FEDERAL DE MATO GROSSO DO SUL

Pós-Doutora em Educação pela Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP), Professora Titular da Faculdade de Educação e do Programa de Pós-graduação em Educação, da Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS). Líder do Grupo de Estudos e Pesquisas Observatório de Cultura Escolar. Bolsista Produtividade CNPq.

References

ALTHUSSER, Louis. Aparelhos Ideológicos de Estado. 3ª edição. Rio de Janeiro: Edições Graal, 1987.

, Christian; ESTABLET, Roger. École, la lutte de classe retrouvée. In: PINTO, Louis; SAPIRO, Gisèle; CHAMPAGNE, Patrick. (Dir.). Pierre Bourdieu: sociologue. Paris: Fayard, 2004. p. 187 - 209. Tradução de Mariana Barreto.

BOURDIEU, Pierre. Outline of a theory of practice. Cambridge, Cambridge University Press, 1979.

BOURDIEU, Pierre. Esquisse d’une théorie de la pratique precede de trois études d’ethnologie kabile. Paris/Genève: Librairie Droz, 1972.

BOURDIEU, Pierre; PASSERON, Jean-Claude. A reprodução. 3.ed. Rio de Janeiro: Francisco Alves, 1992.

BOURDIEU, Pierre. O poder simbólico. Lisboa, Difel, 1989.

BOURDIEU, Pierre. Razões práticas: sobre a teoria da ação. São Paulo: Papirus, 1996.

BOURDIEU, Pierre. Meditações pascalianas. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2001.

BOURDIEU, Pierre. Coisas ditas. Brasiliense. São Paulo. 2004.

BOURDIEU, Pierre. A escola conservadora: as desigualdades frente à escola e à cultura. In: NOGUEIRA, Maria Alice; CATANI, Afrânio (Orgs.). Escritos de Educação. Petrópolis: Editora Vozes, 2008, p. 39 – 64.

BOURDIEU, Pierre. As duas faces do Estado. Le Monde Diplomatique Brasil, 4 de janeiro, 2012. Disponivel em: <http://www.diplomatique.org.br/artigo.php?id=1080>.

Acessado em: 30 jun. 2020.

BOURDIEU, Pierre. A distinção: crítica social do julgamento. Sao Paulo: Edusp, 2007.

BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília: Presidência da República, Brasília/DF, 1988.

BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Presidência da República, Brasília, 1996.

BRASIL. Resolução Conselho Nacional de Educação – Conselho Pleno n. 2, de 22 de dezembro de 2017. Institui e orienta a implantação da Base Nacional Comum Curricular, a ser respeitada obrigatoriamente ao longo das etapas e respectivas modalidades no âmbito da Educação Básica. Diário Oficial da União, Seção 1, pp. 41 a 44, 2017.

BRASIL. Secretaria de Educação Especial. Saberes e práticas da inclusão: avaliação para identificação das necessidades educacionais especiais. [2. ed.]. Brasília: MEC, 2006.

CHAUVIÈRE, Michel; PLAISANCE, Éric (Ed.). L’école face aux handicaps. Education spéciale ou éducation intégrative? Paris: Presses Universitaires de France, 2000.

CHEVALIER, Stéphane; CHAUVIRÉ, Christiane. Dictionnaire Bourdieu. Paris: Ellipses, 2010.

FONSECA, Katia Abreu; CAPELLINI, Vera Lucia Messias Fialho; LOPES JUNIOR, José. Flexibilização e adaptação curricular no processo de inclusão escolar. In: VALLE, Tania Gracy Martins do; MAIA, Ana Claudia Bortolozzi. (Org.). Aprendizagem e comportamento humano. São Paulo: Cultura Acadêmica, 2010. p. 17-34.

FRANCO, Monique. O PCN e as adaptações curriculares para alunos com necessidades educacionais especiais: um debate. TEIAS, Revista da Faculdade de Educação. Rio de Janeiro: UERJ, Faculdade de Educação, n.1, 2000, p. 74-83.

LOPES, Alice Casimiro. Políticas curriculares: continuidade ou mudança de rumos? Revista Brasileira de Educação. p.109-118, 2004. Disponível em: <http://stoa.usp.br/gepespp/files/3114/17469/Pol%C3%ADticas+curriculares+-+continuidade+ou+mudan%C3%A7a+de+rumos.pdf>. Acesso em 11 de fev 2021.

LOPES, Alice Casimiro; MACEDO, Elizabeth. Teorias de Currículo. 1 ed. São Paulo: Cortez, 2011.

PACHECO, José Augusto. Estudos Curriculares: para a compreensão crítica da educação. Porto: Porto Editora, 2005. 189p.

HAWKES, Terence. Structuralism and semiotics. London: Methuen, 1977.

WARDE, Mirian Jorge. Investigações acerca da escola no espaço-tempo da cultura escolar. In: SILVA, F. C. T.; PEREIRA, M. V. M. Observatório de Cultura Escolar: estudos sobre escola, currículo e cultura escolar. Campo Grande: Editora UFMS, 2013. p. 33-50.

Published

2022-12-27

How to Cite

Silva, F. de C. T. . (2022). Political-curricular speeches addressed to Special Education. Education, 47(1), e119/1–28. https://doi.org/10.5902/1984644464618