Pedagogue’s intervention within companies and their contribution to the holistic formation of employees
DOI:
https://doi.org/10.5902/1984644464108Keywords:
Corporative pedagogy, Training and development, Corporative universityAbstract
This research delivers an approach concerning pedagogue’s different possibilities of action beyond school context. It focuses on the pedagogue’s intervention in corporative environments since such a professional can contribute to employees’ continuing education, mainly in training and development sector, related to the human resources area. Taking into account that companies have reserved special value to human capital by investing in the development of their employees’ skills, this research contextualizes the pedagogue’s expected profile and how his academic background can contribute to employees’ meaningful learning, in order to achieve a balance between company’s aims and workers’ aspirations. Nowadays, one notices that companies expect a behavioral and attitudinal change of their workers and, for that reason, the research has considered how the pedagogue can help to the efficacy of such a process. Our discussion has brought to the fore opinions about the relevance of corporative universities in the enhancement process of crucial skills and attitudes to the execution of professional activities. Such a discussion points out possibilities to expand the pedagogue’s action. We also expose the main dilemmas connected to corporative universities, a topic barely explored by the Brazilian academia and that, contradictorily, remains in the order of the day.
References
BALZAN, N. C.; SILVA, M. W. Universidade corporativa: (pré-)tendência do Ensino Superior ou ameaça? Revista de Avaliação da Educação Superior, Campinas, Vol. 12, n. 2, p. 233-256, 2007.
BRITO, L. M. P.; CASTRO, A. B. C. Universidades corporativas: quando o saber construído pela humanidade é substituído pelo conhecimento empresarial. Innovar, Natal, Vol. 29, n. 72, p. 147-162, 2019.
CHIAVENATO, I. Gestão de pessoas: o novo papel dos recursos humanos nas organizações. 4ª ed. Barueri, SP. Manole, 2014.
CLARO, J. A. C. S.; TORRES, M. O. F. Pedagogia empresarial: a atuação dos profissionais da educação na gestão de pessoas. Revista Contrapontos Eletrônica, Santos, Vol. 12, n. 2, p. 207-216, 2012.
DELOITTE. Educação corporativa no Brasil: habilidades para uma nova era do conhecimento. 2016. Disponível em: https://docplayer.com.br/37596258-Educacao-corporativa-no-brasil-habilidades-para-uma-nova-era-do-conhecimento.html. Acesso em: 2 jan. 2020.
LARUCCIA, M. M. Impacto da universidade corporativa nas organizações. Revista de Administração da Unimep, Piracicaba, Vol. 9, n. 1, p. 146-163, 2011.
MOURA, C. A.: SILVA, R. C. O profissional pedagogo empresarial: análises em torno de sua identidade e atuação na gestão de pessoas. Revista de Ciências Gerenciais, Piauí, Vol. 17, n. 26, p. 57-69, 2013.
CONSELHO NACIONAL DE EDUCAÇÃO CONSELHO PLENO (Brasília). Resolução CNE/CP Nº 1, de 15 de maio de 2006. Institui Diretrizes Curriculares Nacionais para o Curso de Graduação em Pedagogia, licenciatura. Diário Oficial da União, seção 1, p. 11. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/cne/arquivos/pdf/rcp01_06.pdf. Acesso em: 22 jan. 2020.
PAIM, A. B. Pedagogo na empresa: uma contribuição para a formação contínua do trabalhador. 2012. Trabalho de conclusão de curso (Graduação em Pedagogia) – Faculdade de Educação, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2012.
PAZETO, A. E. Universidade, formação e mundo do trabalho: superando a visão corporativa. Ensaio: Aval. Pol. Públ. Educ. Página Aberta, Rio de Janeiro, Vol. 13, n. 49, p. 487-496, 2005.
RIBEIRO, A. E. A. Pedagogia empresarial: atuação do pedagogo na empresa. 6. ed. Rio de Janeiro: Wak, 2010.
SEVERO, J. L. R. L. Perspectivas curriculares sobre a formação do pedagogo para a educação não escolar. Educação em Revista, Belo Horizonte, n. 34, 2018.
ZACOUTEGUY, J. A. Universidade corporativa Banco do Brasil – UNIBB: Centro de treinamento ou espaço político-pedagógico de formação humana? 2011. Dissertação (Mestrado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2011.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Educação (UFSM)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Declaration of originality
We declare that all articles present in the journal Educação (UFSM) are originals and were not submitted for publishing on any other publication, as a whole or a fraction. We also declare that, after being published by Educação (UFSM), a paper will not be submitted to another journal within two years. After this time, our journal transfers the publishing rights to the authors, with a permit granted by the Editorial Council.
We also acknowledge that the originals’ submission to Educação (UFSM) implies on a transference of copyright for physical and digital publishing to the journal. In case of noncompliance, the violator will receive sanctions and penalties predicted by the Brazilian Copyright Protection Law (n. 9610, dated 19/02/98).
Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)
This license lets others remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially, and copy and redistribute the material in any medium or format.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)