Teaching for competence and active methodologies: repercussion in the effectiveness of remote classes adopted during the pandemic Covid-19.
DOI:
https://doi.org/10.5902/1984644461401Keywords:
higher education, hybrid teaching, information and communication technology, post-pandemic education, social withdrawalAbstract
Remote classes were part of the strategy to face the Covid-19 pandemic, showing latent weaknesses in world education regarding inequalities in access to technology. Starting from the conception that some institutions had already instituted teaching by competence and active methodologies with the use of technology, we questioned the compatibility with the intrinsic processes to remote classes. We perform qualitative and quantitative analyzes about perception, argument and performance of 156 students from the 1st and 7th period of the Biological Sciences course of a private institution in southern Brazil submitted to classroom lessons in 2018 and 2019 and remote classes in 2020. Through an online questionnaire, students reported their feelings related to the pandemic, benefits and limitations of remote classes and assessed learning, the efficiency of active methodologies and teaching by competence. Although students showed feelings of sadness and frustration with social withdrawal, they identified benefits in remote classes related to convenience and mobility and limitations such as accessibility and quality of the connection. However, they did not indicate methodological limitations and negative impact on learning, showing identification with the discipline, receptivity and understanding with emergency changes, valuing the performance of teachers and personal commitment. We concluded that the contemporary society demands institutions, teachers and academics prepared for teaching that aims at autonomy and resilience in the face of emergency issues, in which learning is understood can be achieved through different paths, highlighting the construction of knowledge as a competence fundamental.
References
ALVES, Lyn. Educação remota: entre a ilusão e a realidade. Interfaces Científicas-Educação, Aracajú, v. 8, n. 3, pp. 348-365, jun. 2020.
ARRUDA, Eudício P. Educação remota emergencial: elementos para políticas públicas na educação brasileira em tempos de Covid-19. EmRede-Revista de Educação a Distância, Porto Alegre, v. 7, n. 1, pp. 257-275, maio 2020.
BARBOSA, André M.; VIEGAS, Marco A. S.; BATISTA, Regina L. N. F. F. Aulas presenciais em tempos de pandemia: relatos de experiências de professores do nível superior sobre as aulas remotas. Revista Augustus, Rio de Janeiro, v. 25, n. 51, pp. 255-280, jun. 2020.
BRASIL. Portaria Nº 343, de 17 de março de 2020. Dispõe sobre a substituição das aulas presenciais por aulas em meios digitais enquanto durar a situação de pandemia do Novo Coronavírus - COVID-1. Disponível em: < https://www.in.gov.br/en/web/dou/-/portaria-n-343-de-17-de-marco-de-2020-248564376 > Acesso em: 21 jan. 2021.
CARR-CHELLMAN, Ali.; DIXON, Reymond. Review of Reigeluth, CM, & Karnopp, JR (2020). Vision and Action: Reinventing Schools through Personalized Competency-Based Education. TechTrends, Georgia, v. 64, pp. 545–546, mar 2020.
CECÍLIO, Sálua; DE SOUSA, Priscila Perim. Entre senhas e telas: as reconfigurações do trabalho docente. Educação, Santa Maria, v. 34, n. 2, p. 391-404, jun. 2009
CERICATO, Itale L.;SILVA, Jorge L.B. Educação e formação em tempos e cenários de pandemia. Olhares: Revista do departamento de educação da Unifesp, São Paulo v. 8, n. 2, pp. 3-14, ago 2020.
CRUZ, Dulce Márcia. A construção do professor midiático: o docente comunicador na educação a distância por videoconferência. Cadernos de Educação. Pelotas, v.30, pp. 201-214, jul. 2008.
FISCHER, Marta L.; GRECA, Ana C. S.; GOMES, Carlos J.; MOSER, Ana M. Percepção de carreira e projeto profissional de alunos do curso de Biologia. Estudos de Biologia, Curitiba v. 34, n. 82, pp. 9-21, 2012.
FISCHER, Marta L.; CUNHA, Thiago R.; MOSER, Ana M., & DINIZ, Ana L. F. Metodologias inovadoras no ensino da bioética para o curso de Licenciatura em Ciências Biológicas. EDaPECI, Sergipe e Alagoas, v. 18, n. 2, pp. 128-142, 2018.
GRUPO DE LINGUÍSTICA DA INSITE. Processador Linguístico de Corpus. Disponível em: <http://linguistica.insite.com.br/corpus.php> Acesso em: 25 abr. 2020.
HANNEL, Kelly; SILVA Verônica B., FERREIRA-FILHO, Raymundo.; SILVEIRA, Ricardo A. (2005). Estudo de Caso no Curso de Ciência da Computação/UFPEL: Aulas Remotas Utilizando Streaming de Vídeo e Chat como Ferramenta de Comunicação Interativa. RENOTE, Porto Alegre, v. 3, n. 1, pp. 1-8, maio 2005.
MARTINS, Vivian; ALMEIDA, Joelma. Educação em tempos de pandemia no brasil: saberes fazeres escolares em exposição nas redes. Revista docência e cibercultura, Rio de Janeiro, v. 4, n. 2, pp. 215-224, 2020.
MOURA, Tereza Raquel Augsburger; CRUZ, Dulce Maria. O professor midiático no ensino presencial: uma pesquisa sobre o apoio docente para a virtualização da sala de aula. Cadernos de Educação, Pelotas, v. 31, pp. 291-306, jul. 2008.
OLIVEIRA-TAVARES, Fernando Gomes. O conceito de inovação em educação: uma revisão necessária. Educação, Santa Maria, v. 44, p. 4-1-19, jan. 2019.
PUCPR (2020). Creare. Disponível em: <https://www.pucpr.br/professor/suporte-ao-professor/creare/>. Acesso em: 5 out 2020.
ROESLER, Valter; CERON, João M.; ANDRADE, Maycon. Aulas remotas on-line utilizando transmissão de vídeo: estudo de caso na Informática da Unisinos. Anais... Brazilian Symposium on Computers in Education, 2003. pp. 166-175.
ROSA, Roseane T.N. Das aulas presenciais às aulas remotas: as abruptas mudanças impulsionadas na docência pela ação do Coronavírus - o COVID-19! Rev. Cient. Schola Colégio Militar de Santa Maria, Santa Maria, v. 6, n. 1, pp.1-4, jul. 2020.
SANTANA, Camila. Pedagogia do (im) previsível: pandemia, distanciamento e presencialidade na educação. Debates em Educação, Alagoas, v. 12, n. 28, pp. 42-62, Set. 2020.
SANTOS, Clemilson C et al.. Um relato sobre os desafios das atividades remotas em um curso de graduação presencial diante das medidas de prevenção contra o SARS-CoV-2. RENOTE, Porto Alegre, v. 18, n. 1, pp. 1-10, maio 2020.
SILVA, E Ellery H.B.; SILVA-NETO, Jerônimo G.; SANTOS, Maltide C. Pedagogia da pandemia: reflexões sobre a educação em tempos de isolamento social. Revista Latino-Americana de Estudos Científicos, Vitória, v.1, n.4, pp. 29-44, set. 2020.
SOUSA, Marcelo J. Percepções de Qualidade dos Alunos de Aulas Remotas de Pós-graduação: o Estudo em uma IES do Estado do Pará. EaD em Foco, Rio de Janeiro, v. 10, n. 3, p. e1061, ago. 2020.
ROMERO-Hall, Enilda, HSIAO, E-Ling. & GAO, Fei. The (Re)adaptability of Research Methodologies in the Instructional Design & Technology Field. TechTrends Georgia, v. 62, pp. 424–426, set. 2018.
VERCELLI, Ligia C.A. Aulas remotas em tempos de Covid-19: a percepção de discentes de um programa de mestrado profissional em educação. Revista@ ambiente educação, São Paulo, v. 13, n. 2, p. 47-60, maio 2020.
XIAO, Chunchen; LI, Yui. Analysis on the Influence of the Epidemic on the Education in China. In: 2020 Anais.. International Conference on Big Data and Informatization Education (ICBDIE), p. 143-147, 2020. Disponível em: <https://ieeexplore.ieee.org/stamp/stamp.jsp?tp=&arnumber=9150164>. Acesso 5 out 2020.
ZHANG, Jiahui.; WEST, Richard E. Designing Microlearning Instruction for ProfessionalDevelopment Through a Competency Based Approach. TechTrends, Georgia, v. 64, pp. 310-318, maio 2020.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Educação (UFSM)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Declaration of originality
We declare that all articles present in the journal Educação (UFSM) are originals and were not submitted for publishing on any other publication, as a whole or a fraction. We also declare that, after being published by Educação (UFSM), a paper will not be submitted to another journal within two years. After this time, our journal transfers the publishing rights to the authors, with a permit granted by the Editorial Council.
We also acknowledge that the originals’ submission to Educação (UFSM) implies on a transference of copyright for physical and digital publishing to the journal. In case of noncompliance, the violator will receive sanctions and penalties predicted by the Brazilian Copyright Protection Law (n. 9610, dated 19/02/98).
Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)
This license lets others remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially, and copy and redistribute the material in any medium or format.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)