The research in Education during Hospital Care: a panorama of the knowledge in BDTD

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/1984644456925

Keywords:

Hospital pedagogy, Hospital classroom, Pedagogical home care

Abstract

One of the ways to contribute with filling the educational service gaps during hospital and home care is reviewing the investigative assumptions that support this research field. Intending to extend this debate, the aim of this research was to present a panorama of the knowledge concerning the circumstantial, institutional, and thematic-methodological aspects in the research field on education during hospital care in Brazil. The methodology included a survey in documents available in the Brazilian Digital Library of Thesis and Dissertations, between 2008 and 2019. In total, 108 researches were evaluated according to the thematic-deductive assumptions of content analysis. The circumstantial results indicated the predominance of dissertations in relation to the theses, with greater incidence in the Southeast and South regions. In relation to the institutional nature, the major of researches were from public institutions and post-graduation programs in education. The themes expressed interest in teacher training, play therapy, pedagogical mediation through information and communication technologies, experiences, and meanings of children's hospitalization. The methodologies favored exploratory investigations with a qualitative approach, such as field studies and case studies. The analyzes indicated adequate thematic-methodological subsidies for the development of theories and research methods that are increasingly integrated and specific to the education during hospital and home care.

Author Biographies

Roger Trindade Pereira, Universidade Federal do Tocantins

Licenciado em Pedagogia pela Universidade Federal do Tocantins (UFT). Especialista em Desenvolvimento Humano, Educação e Inclusão Escolar pela Universidade de Brasília (UnB). Mestre em Educação (PPGE/UFT).

Carmem Lucia Artioli Rolim, Universidade Federal do Tocantins

Licenciada em Ciências e Matemática (1995), Especialista em Informática e Sistemas de Informação pela Universidade de Sorocaba (1998), Mestre em Educação pela Uniso (2003), Doutora em Educação pela Unimep (2008) e Pós-Doutora em Educação pela UEPA (2019). Atualmente é professora associada na Universidade Federal do Tocantins, leciona e orienta no curso de pedagogia e no mestrado em educação na linha de pesquisa: currículo, formação de professores e saberes docentes.

References

ANDRÉ, Marli Eliza Dalmazo Afonso de. Pesquisa em educação: buscando rigor e qualidade. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, n. 113, p. 51-64, 2001. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/cp/n113/a03n113.pdf. Acesso em: 30 ago. 2020.

ANDRÉ, Marli Eliza Dalmazo Afonso de. A pesquisa no cotidiano escolar. In: FAZENDA, Ivani. Metodologia da pesquisa educacional. 12. ed. São Paulo: Cortez, 2010. p. 39-50.

BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. Tradução de Luís Antero Reto e Augusto Pinheiro. São Paulo: Edições 70, 2016.

BARROS, Alessandra Santana Soares e; GUEUDEVILLE, Rosane Santos; VIEIRA, Sônia Chagas. Perfil da publicação científica brasileira sobre a temática da classe hospitalar. Revista Brasileira Educação Especial, Marília, v. 17, n. 2, p. 335-354, 2011. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/rbee/v17n2/a11rbeev17n2.pdf. Acesso em: 30 ago. 2020.

BRASIL. Ministério da Educação. Classe hospitalar e atendimento pedagógico domiciliar: estratégias e orientações. Secretaria de Educação Especial. Brasília: MEC/SEESP, 2002. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seesp/arquivos/pdf/livro9.pdf. Acesso em: 30 ago. 2020.

BRASIL. Ministério da Educação. Portaria n. 389, de 23 de março de 2017. Dispõe sobre o mestrado e doutorado profissional no âmbito da pós-graduação stricto sensu. Diário Oficial da União, Brasília, 2017. Disponível em: http://www.capes.gov.br/tutorial-sucupira/documentos/Portaria389-2017_doutoradoprofissional.pdf. Acesso em: 30 ago. 2020.

BRASIL. Ministério da Educação. Diretoria de Avaliação. Documento de Área – Educação. CAPES, Brasília, 2019a. Disponível em: http://capes.gov.br/images/educacao_doc_area_2.pdf. Acesso em: 30 ago. 2020.

BRASIL. Ministério da Educação. Diretoria de Avaliação. Documento de Área – Enfermagem. CAPES, Brasília, 2019b. Disponível em: https://www.capes.gov.br/images/Documento_de_%C3%A1rea_2019/ENFERMAGEM.pdf. Acesso em: 30 ago. 2020.

BRASIL. Ministério da Educação. Diretoria de Avaliação. Documento de Área – Saúde Coletiva. CAPES, Brasília, 2019c. Disponível em: https://www.capes.gov.br/images/Documento_de_%C3%A1rea_2019/SAUDE_COLETIVA.pdf. Acesso em: 30 ago. 2020.

FONSECA, Eneida Simões da. Encontros nacionais e informativos semestrais sobre atendimento escolar hospitalar: contribuições aos professores? Anais do XII Congresso Nacional de Educação – EDUCERE, 1. Curitiba: PUCPR, 2015. Disponível em: https://educere.bruc.com.br/arquivo/pdf2015/17322_8949.pdf. Acesso em: 30 ago. 2020.

FONSECA, Eneida Simões da; ARAÚJO, Camila Camilozzi Alves Costa de Albuquerque; LADEIRA, Carla Bronzo. Atendimento escolar hospitalar: trajetória pela fundamentação científica e legal. Revista Brasileira Educação Especial, Marília, v. 24, Edição Especial, p. 101-116, 2018. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/rbee/v24nspe/1413-6538-rbee-24-spe-0101.pdf. Acesso em: 30 ago. 2020.

FRANCO, Maria Laura Puglisi Barbosa. Análise de conteúdo. 5. ed. Campinas: Editora Autores Associados, 2018.

GIL, Antonio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. 4. ed. São Paulo: Atlas, 2002.

GIL, Antonio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. 5. ed. São Paulo: Atlas, 2010.

LÜDKE, Menga; ANDRÉ, Marli Eliza Dalmazo Afonso de. Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. 2. ed. Rio de Janeiro: E.P.U, 2015.

MATOS, Elizete Lúcia Moreira; MUGIATTI, Margarida Maria Teixeira de Freitas. Pedagogia hospitalar: a humanização integrando educação e saúde. Elizete Lúcia Moreira Matos (Org.). 7. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2014.

MINAYO, Maria Cecília de Souza. Técnicas de pesquisa: entrevista como técnica privilegiada de comunicação. In: MINAYO, Maria Cecília de Souza. O desafio do conhecimento: pesquisa qualitativa em saúde. 12. ed. São Paulo: Hucitec, 2010. p. 261- 297.

MINAYO, Maria Cecília de Souza. O desafio do conhecimento: pesquisa qualitativa em saúde. 13. ed. São Paulo: Hucitec, 2013.

SALDANHA, Gilda Maria Maia Martins; SIMÕES, Regina Rovigati. Educação escolar hospitalar: o que mostram as pesquisas? Revista Brasileira Educação Especial, Marília, v. 19, n. 3, p. 447-464, jul-set., 2013. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/rbee/v19n3/10.pdf. Acesso em: 30 ago. 2020.

SEVERINO, Antônio Joaquim. Metodologia do trabalho científico. 24. ed. São Paulo: Cortez, 2016.

TINÓS, Lúcia Maria Santos et al. Revisão sistemática sobre a publicação científica brasileira na base de dados SciELO sobre pedagogia hospitalar. Revista Debates em Educação, v. 10, n. 20, p. 238-254, 2018. Disponível em: https://www.seer.ufal.br/index.php/debateseducacao/article/view/4094/0. Acesso em: 30 ago. 2020.

TRAD, Leny Alves Bomfim. Grupos focais: conceitos, procedimentos e reflexões baseadas em experiências com o uso da técnica em pesquisas de saúde. Physis, Rio de Janeiro, v. 19, n. 3, p. 777-796, 2009. Disponível em: https://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-73312009000300013.

Acesso em: 22 set. 2020.

XAVIER, Thaís Grilo Moreira et al. Classe hospitalar: produção do conhecimento em saúde e educação. Revista Brasileira Educação Especial, Marília, v. 19, n. 4, p. 611-622, out-dez., 2013. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/rbee/v19n4/v19n4a10.pdf. Acesso em: 30 ago. 2020.

ZAIAS, Elismara; PAULA, Ercilia Maria Angeli Teixeira de. A produção acadêmica sobre práticas pedagógicas em espaços hospitalares: análises de teses e dissertações. Educação Unisinos, v. 14, n. 3, p. 222-232, 2010. Disponível em: http://revistas.unisinos.br/index.php/educacao/article/view/701. Acesso em: 30 ago. 2020.

Published

2022-08-31

How to Cite

Pereira, R. T., & Rolim, C. L. A. (2022). The research in Education during Hospital Care: a panorama of the knowledge in BDTD. Education, 47(1), e76/1–28. https://doi.org/10.5902/1984644456925