The research in Education during Hospital Care: a panorama of the knowledge in BDTD
DOI:
https://doi.org/10.5902/1984644456925Keywords:
Hospital pedagogy, Hospital classroom, Pedagogical home careAbstract
One of the ways to contribute with filling the educational service gaps during hospital and home care is reviewing the investigative assumptions that support this research field. Intending to extend this debate, the aim of this research was to present a panorama of the knowledge concerning the circumstantial, institutional, and thematic-methodological aspects in the research field on education during hospital care in Brazil. The methodology included a survey in documents available in the Brazilian Digital Library of Thesis and Dissertations, between 2008 and 2019. In total, 108 researches were evaluated according to the thematic-deductive assumptions of content analysis. The circumstantial results indicated the predominance of dissertations in relation to the theses, with greater incidence in the Southeast and South regions. In relation to the institutional nature, the major of researches were from public institutions and post-graduation programs in education. The themes expressed interest in teacher training, play therapy, pedagogical mediation through information and communication technologies, experiences, and meanings of children's hospitalization. The methodologies favored exploratory investigations with a qualitative approach, such as field studies and case studies. The analyzes indicated adequate thematic-methodological subsidies for the development of theories and research methods that are increasingly integrated and specific to the education during hospital and home care.
References
ANDRÉ, Marli Eliza Dalmazo Afonso de. Pesquisa em educação: buscando rigor e qualidade. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, n. 113, p. 51-64, 2001. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/cp/n113/a03n113.pdf. Acesso em: 30 ago. 2020.
ANDRÉ, Marli Eliza Dalmazo Afonso de. A pesquisa no cotidiano escolar. In: FAZENDA, Ivani. Metodologia da pesquisa educacional. 12. ed. São Paulo: Cortez, 2010. p. 39-50.
BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. Tradução de Luís Antero Reto e Augusto Pinheiro. São Paulo: Edições 70, 2016.
BARROS, Alessandra Santana Soares e; GUEUDEVILLE, Rosane Santos; VIEIRA, Sônia Chagas. Perfil da publicação científica brasileira sobre a temática da classe hospitalar. Revista Brasileira Educação Especial, Marília, v. 17, n. 2, p. 335-354, 2011. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/rbee/v17n2/a11rbeev17n2.pdf. Acesso em: 30 ago. 2020.
BRASIL. Ministério da Educação. Classe hospitalar e atendimento pedagógico domiciliar: estratégias e orientações. Secretaria de Educação Especial. Brasília: MEC/SEESP, 2002. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seesp/arquivos/pdf/livro9.pdf. Acesso em: 30 ago. 2020.
BRASIL. Ministério da Educação. Portaria n. 389, de 23 de março de 2017. Dispõe sobre o mestrado e doutorado profissional no âmbito da pós-graduação stricto sensu. Diário Oficial da União, Brasília, 2017. Disponível em: http://www.capes.gov.br/tutorial-sucupira/documentos/Portaria389-2017_doutoradoprofissional.pdf. Acesso em: 30 ago. 2020.
BRASIL. Ministério da Educação. Diretoria de Avaliação. Documento de Área – Educação. CAPES, Brasília, 2019a. Disponível em: http://capes.gov.br/images/educacao_doc_area_2.pdf. Acesso em: 30 ago. 2020.
BRASIL. Ministério da Educação. Diretoria de Avaliação. Documento de Área – Enfermagem. CAPES, Brasília, 2019b. Disponível em: https://www.capes.gov.br/images/Documento_de_%C3%A1rea_2019/ENFERMAGEM.pdf. Acesso em: 30 ago. 2020.
BRASIL. Ministério da Educação. Diretoria de Avaliação. Documento de Área – Saúde Coletiva. CAPES, Brasília, 2019c. Disponível em: https://www.capes.gov.br/images/Documento_de_%C3%A1rea_2019/SAUDE_COLETIVA.pdf. Acesso em: 30 ago. 2020.
FONSECA, Eneida Simões da. Encontros nacionais e informativos semestrais sobre atendimento escolar hospitalar: contribuições aos professores? Anais do XII Congresso Nacional de Educação – EDUCERE, 1. Curitiba: PUCPR, 2015. Disponível em: https://educere.bruc.com.br/arquivo/pdf2015/17322_8949.pdf. Acesso em: 30 ago. 2020.
FONSECA, Eneida Simões da; ARAÚJO, Camila Camilozzi Alves Costa de Albuquerque; LADEIRA, Carla Bronzo. Atendimento escolar hospitalar: trajetória pela fundamentação científica e legal. Revista Brasileira Educação Especial, Marília, v. 24, Edição Especial, p. 101-116, 2018. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/rbee/v24nspe/1413-6538-rbee-24-spe-0101.pdf. Acesso em: 30 ago. 2020.
FRANCO, Maria Laura Puglisi Barbosa. Análise de conteúdo. 5. ed. Campinas: Editora Autores Associados, 2018.
GIL, Antonio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. 4. ed. São Paulo: Atlas, 2002.
GIL, Antonio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. 5. ed. São Paulo: Atlas, 2010.
LÜDKE, Menga; ANDRÉ, Marli Eliza Dalmazo Afonso de. Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. 2. ed. Rio de Janeiro: E.P.U, 2015.
MATOS, Elizete Lúcia Moreira; MUGIATTI, Margarida Maria Teixeira de Freitas. Pedagogia hospitalar: a humanização integrando educação e saúde. Elizete Lúcia Moreira Matos (Org.). 7. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2014.
MINAYO, Maria Cecília de Souza. Técnicas de pesquisa: entrevista como técnica privilegiada de comunicação. In: MINAYO, Maria Cecília de Souza. O desafio do conhecimento: pesquisa qualitativa em saúde. 12. ed. São Paulo: Hucitec, 2010. p. 261- 297.
MINAYO, Maria Cecília de Souza. O desafio do conhecimento: pesquisa qualitativa em saúde. 13. ed. São Paulo: Hucitec, 2013.
SALDANHA, Gilda Maria Maia Martins; SIMÕES, Regina Rovigati. Educação escolar hospitalar: o que mostram as pesquisas? Revista Brasileira Educação Especial, Marília, v. 19, n. 3, p. 447-464, jul-set., 2013. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/rbee/v19n3/10.pdf. Acesso em: 30 ago. 2020.
SEVERINO, Antônio Joaquim. Metodologia do trabalho científico. 24. ed. São Paulo: Cortez, 2016.
TINÓS, Lúcia Maria Santos et al. Revisão sistemática sobre a publicação científica brasileira na base de dados SciELO sobre pedagogia hospitalar. Revista Debates em Educação, v. 10, n. 20, p. 238-254, 2018. Disponível em: https://www.seer.ufal.br/index.php/debateseducacao/article/view/4094/0. Acesso em: 30 ago. 2020.
TRAD, Leny Alves Bomfim. Grupos focais: conceitos, procedimentos e reflexões baseadas em experiências com o uso da técnica em pesquisas de saúde. Physis, Rio de Janeiro, v. 19, n. 3, p. 777-796, 2009. Disponível em: https://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-73312009000300013.
Acesso em: 22 set. 2020.
XAVIER, Thaís Grilo Moreira et al. Classe hospitalar: produção do conhecimento em saúde e educação. Revista Brasileira Educação Especial, Marília, v. 19, n. 4, p. 611-622, out-dez., 2013. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/rbee/v19n4/v19n4a10.pdf. Acesso em: 30 ago. 2020.
ZAIAS, Elismara; PAULA, Ercilia Maria Angeli Teixeira de. A produção acadêmica sobre práticas pedagógicas em espaços hospitalares: análises de teses e dissertações. Educação Unisinos, v. 14, n. 3, p. 222-232, 2010. Disponível em: http://revistas.unisinos.br/index.php/educacao/article/view/701. Acesso em: 30 ago. 2020.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Educação (UFSM)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Declaration of originality
We declare that all articles present in the journal Educação (UFSM) are originals and were not submitted for publishing on any other publication, as a whole or a fraction. We also declare that, after being published by Educação (UFSM), a paper will not be submitted to another journal within two years. After this time, our journal transfers the publishing rights to the authors, with a permit granted by the Editorial Council.
We also acknowledge that the originals’ submission to Educação (UFSM) implies on a transference of copyright for physical and digital publishing to the journal. In case of noncompliance, the violator will receive sanctions and penalties predicted by the Brazilian Copyright Protection Law (n. 9610, dated 19/02/98).
Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)
This license lets others remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially, and copy and redistribute the material in any medium or format.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)