Os multiletramentos nas aulas da pós graduação como possibilidade de desencapsulação do currículo

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/1984644454545

Keywords:

Desencapsulação, Mídias, Contextos de transformação

Abstract

This paper originated as part of a broader research project, which is financed by CNPq, PIPEq ,PIPADand CAPES. We aim at investigating the construction of teaching-learning proposals that may break representational boundaries, thus promoting the decapsulation of knowledge. We therefore seek to answer the following research question: How is it possible to decapsulate the syllabus by using media? In order to achieve our goal, we follow the same theoretical framework of the broader project, as well as discussions regarding learning decapsulation and the Multiliteracies Pedagogy.  Methodologically speaking, this paper is based on Critical Research Methodology, which is understood as formative intervention methodology which allows for the intentional transformation of the context. Data were produced and collected by means of video recording of classes and by recovering data from the DITCs that were employed. Analysis was carried out by means of multimodal argumentation, which allowed us to use different means for generating and intertwining meanings that were produced as part of the collective work with those involved. Results indicate that it is possible to transcend theory, seeking the transformation of contexts, and starting from the study and analysis of graduate students’ realities when using DITCs as means to achieve our objective and produce creative proposals as part of the university lecturing realm.

Author Biographies

Andrea Gabriela do Prado Amorim, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo

Doutoranda em Linguística Aplicada e Estudos da Linguagem na PUC – SP (2019), integrante do grupo de pesquisa: LACE (Linguagem em Atividades no Contexto Escolar), mestre em Formação de Formadores pela mesma universidade (2015), especialista em Informática Aplicada à Educação pela UPM (2006). Atuo como professora e formadora de formadores na área de Tecnologia Educacional.

Fernanda Coelho Liberali

Fernanda Coelho Liberali é formadora de formadores, pesquisadora e professora da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, no Departamento de Ciências da Linguagem e Filosofia, no PEPG em Linguística Aplicada e Estudos da Linguagem e no PEPG em Educação: Formação de Formadores. Possui graduação em Letras pela Universidade Federal do Rio de Janeiro, mestrado e doutorado em Linguística Aplicada e Estudos da Linguagem pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, pós-doutorado pela Universidade de Helsinki, pela Freie Universität Berlin e pela Rutger University. É bolsista de produtividade em pesquisa do CNPq; líder do GP/CNPq/PUC-SP Linguagem em Atividade no Contexto Escolar e do Grupo de Estudos em Educação Bi/multilíngue (GEEB); parecerista do CNPq, da CAPES e da FAPESP; representante brasileira do comitê internacional do Simpósio Internacional de Bilinguismo e Educação Bilíngue na América Latina (BILINGLATAM); membro do Eastside Institute Associates e do Global Network da University of Leeds, coordenadora geral do projetos nacionais de extensão e pesquisa Programa Digitmed e Projeto Brincadas e co-fundadora da Global Play Brigade.

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Published

2022-06-29

How to Cite

Amorim, A. G. do P., & Liberali, F. C. (2022). Os multiletramentos nas aulas da pós graduação como possibilidade de desencapsulação do currículo. Education, 47(1), e58/ 1–25. https://doi.org/10.5902/1984644454545