Contributions of graduate courses to the performance of pedagogical coordinators as trainers and articulators of collective work

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/1984644449229

Keywords:

Training of teacher education, Teacher-coordinator, Post-graduation (master’s/doctorate)

Abstract

This article presents a research that is part of the discussion about the training of teacher educators who are involved with continuing education in schools and in educational systems. The aim of the investigation was to understand the post-graduate (master’s/doctorate) contributions to the role of pedagogical coordinators as teacher educators and articulators of collective work in schools. Empirical data were collected through interviews with five pedagogical coordinators, belonging to a municipal education system in the countryside of São Paulo state, Brazil, who finished master's and / or doctorate courses. These data were interpreted through Content Analysis. The result of the research points to the following contributions from the post-graduate (master’s/doctorate) program for the role of the coordinating teachers: understanding oneself as the interlocutor of the teachers in their reflection on their own practice; re-signification of the training process in the articulation between their own training and their practice as trainers, understanding its non-linearity; understanding of the school as the locus of the relationship between theory and practice; understanding theory as a ground for professional practice; development of investigative stance; look at yourself as a producer of knowledge.

Author Biographies

Patrícia Kelly Mercadante, Universidade Metodista de Piracicaba, Piracicaba, São Paulo

Mestre pela Universidade Metodista de Piracicaba, Piracicaba, São Paulo, Brasil

Renata Cristina Oliveira Barrichelo Cunha, Centro Universitário Salesiano de São Paulo, Americana, São Paulo

Professora Doutora no Centro Universitário Salesiano de São Paulo, Americana, São Paulo, Brasil

Thiago Borges de Aguiar, Universidade de São Paulo, São Paulo

Professor Doutor pela Universidade de São Paulo, São Paulo, Brasil

References

ALMEIDA, Laurinda Ramalho de; PLACCO, Vera Maria Nigro de Souza. Formação continuada de professores no contexto de trabalho: do prescrito ao executado. Revista @mbienteeducação, São Paulo, v. 7, n. 3, set./dez., p. 485-493. 2014. Disponível em: http://publicacoes.unicid.edu.br/index.php/ambienteeducacao/article/view/497/473. Acesso em: 13 jul. 2020.

AMBROSETTI, Neusa Banhara; CALIL, Ana Maria Gimenes Corrêa. Contribuições do mestrado profissional em educação para a formação docente. Revista Reflexão e Ação, Santa Cruz do Sul, v. 24, n. 3, p. 85-104, set./dez. 2016. Disponível em: https://online.unisc.br/seer/index.php/reflex/article/view/7526. Acesso em: 13 jul. 2020.

ANDRÉ, Marli Eliza Dalmazo Afonso. A Formação do Pesquisador da Prática Pedagógica. Plurais, Salvador, v. 1, n. 1, p. 30-41, jan./abr. 2016. Disponível em: https://revistas.uneb.br/index.php/plurais/article/view/2300. Acesso em: 13 jul. 2020.

ANDRÉ, Marli Eliza Dalmazo Afonso. Mestrado profissional e mestrado acadêmico: aproximações e diferenças. Revista Diálogo Educacional, Curitiba, v. 17, n. 53, p. 823-841, 2017. Disponível em: https://periodicos.pucpr.br/index.php/dialogoeducacional/article/view/8459. Acesso em: 13 jul. 2020.

ANDRÉ, Marli Eliza Dalmazo Afonso; PRINCEPE, Lisandra. O lugar da pesquisa no Mestrado Profissional em Educação. Educar em Revista, Curitiba, n. 63, p. 103-117, jan./mar. 2017. Disponível em: https://www.scielo.br/scielo.php?pid=S0104-40602017000100103&script=sci_abstract&tlng=pt. Acesso em: 13 jul. 2020.

BARDIN, Lawrence. Análise de Conteúdo. Lisboa, Portugal: Edições 70, 2009.

CAMPOS, Maria Malta. Para que serve a pesquisa em educação? Cadernos de Pesquisa, São Paulo, v. 39, n. 136, p. 269-283, jan./abr. 2009. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/cp/v39n136/a1339136.pdf. Acesso em 14 jul. 2020.

CHRISTOV, Luíza Helena da Silva. Educação continuada: função essencial do coordenador pedagógico. In: BRUNO, Eliane Bambini; ALMEIDA, Laurinda Ramalho; CHRISTOV, Luíza Helena da Silva (Org). O Coordenador Pedagógico e a Educação Continuada. São Paulo: Edições Loyola, 2003.

COCHRAN-SMITH, Marilyn; LYTLE, Susan L. Inquiry as stance: practitioner research for the next generation. New York: Teachers College Press, 2009.

COCHRAN-SMITH, Marilyn.; LYTLE, Susan. L. Relationships of knowledge and practice: teacher learning in communities. Review of Research in Education, USA, n. 24, p. 249 –305, 1999.

CUNHA, Claudia Madruga; AGRANIONIH, NeilaTonin. Mestrado Profissional em Educação: Teoria e Prática de Ensino – qualificação dos processos de educar na pesquisa da Educação Básica. Educar em Revista, Curitiba, n. 63, p. 119-135, jan./mar. 2017. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/er/n63/1984-0411-er-63-00119.pdf. Acesso em: 13 jul. 2020.

CUNHA, Maria Isabel da (org.). Trajetórias e lugares da formação da docência universitária: da perspectiva individual ao espaço institucional. Araraquara, SP: Junqueira & Marin; Brasília, DF: CAPES, CNPq, 2010.

CUNHA, Maria Isabel da (org.). Reflexões e práticas em pedagogia universitária. Campinas: Papirus, 2007.

CUNHA, Maria Isabel da. Inovações pedagógicas: o desafio da reconfiguração de saberes na docência universitária. São Paulo: USP, 2008.

CUNHA, Renata Cristina Oliveira Barrichelo. Formação continuada de professores coordenadores: entre preocupações e proposições. Educação Unisinos, São Leopoldo, v. 18, n. 3, p. 280-287, set./dez. 2014. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/276313189_Formacao_continuada_de_professores_coordenadores_entre_preocupacoes_e_proposicoes. Acesso em: 13 jul. 2020.

CUNHA, Renata Cristina Oliveira Barrichelo; OMETTO, Cláudia Beatriz de Castro Nascimento; PRADO, Guilherme do Val Toledo. Trabalho docente coletivo e coordenação pedagógica: entre a heterogeneidade do cotidiano e um projeto de formação de professores. Revista Educação PUC-CAMP, Campinas, v. 18, n. 2, p. 171-179, maio/ago. 2013. Disponível em: http://periodicos.puc-campinas.edu.br/seer/index.php/reveducacao/article/view/2026. Acesso em: 13 jul. 2020.

DAVIS, CláudiaL. F.; NUNES, Mariana Muniz R.; ALMEIDA, Patrícia C. Albieiri de; SILVA, Ana Paula Ferreira da; SOUZA, Juliana Cedro de. Formação continuada de professores: uma análise das modalidades e das práticas em estados e municípios brasileiros. Estudos e Pesquisas Educacionais, São Paulo, n. 2, p. 81-166, nov. 2011. Disponível em: http://www.fvc.org.br/estudos-e-pesquisas/livro-2-2011.shtml. Acesso em: 13 jul. 2020.

FULLAN, Michael; HARGREAVES, Andy. Por que é que vale a pena lutar? O trabalho de equipa na escola. Porto: Porto Editora, 2001.

IMBERNÓN, Francisco. Formação continuada de professores. Porto Alegre: Artmed, 2010.

LACERDA, Mitsi Pinheiro de Lacerda. A privacidade da miniatura: uma pesquisa em cotidiano escolar. Educar, Curitiba, n. 36, p. 233-244, 2010. Disponível em: https://www.scielo.br/scielo.php?pid=S0104-40602010000100015&script=sci_abstract&tlng=pt. Acesso em: 13 jul. 2020.

LARROSA, Jorge. Tecnologias do eu e educação. In: SILVA, Tomás Tadeu. O sujeito da educação. Petrópolis: Vozes, 1994. p. 35-86.

LUCARELLI, Elisa. Pedagogia universitária e inovação. In: Maria Isabel da Cunha (Org.). Reflexões e práticas em pedagogia universitária. Campinas: Papirus, 2007. p. 75-92.

LÜDKE, Menga. A complexa relação entre o professor e a pesquisa. In: ANDRÉ, Marli. (Org.). O papel da pesquisa na formação e na prática dos professores. 5. ed. Campinas: Papirus, 2006. p. 27-54.

MINAYO, Maria Cecília de Souza. (Org.). Pesquisa Social: teoria, método e criatividade. Rio de Janeiro: Vozes, 2007.

MIZUKAMI, Maria da Graça Nicoletti. Aprendizagem da Docência: Professores Formadores. Revista E- Curriculum, São Paulo, v. 1, n. 1, p. 1-17. 2006. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/curriculum/article/view/3106. Acesso em: 13 jul. 2020.

OLIVEIRA, Marta Kohl de; REGO, Teresa Cristina; AQUINO, JulioGroppa. Desenvolvimento psicológico e constituição de subjetividades: ciclos de vida, narrativas autobiográficas e tensões da contemporaneidade. Pro-Posições, Campinas, v. 17, n. 2, p. 119-138, maio/ago. 2006. Disponível em: https://www.fe.unicamp.br/pf-fe/publicacao/2369/50_dossie_oliveira_mk_etal.pdf. Acesso em: 14 jul. 2020.

PACITTI, Monie Fernandes. Mestrado Profissional em Educação - Formação de Formadores (PUC-SP): contribuições para coordenadores pedagógicos da Rede Municipal de Ensino de São Paulo. 2007. 107 p. Dissertação (Mestrado em Educação) – Faculdade de Educação, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2017.

PESCE, Marly Krüger de; ANDRÉ, Marli Elisa Dalmazo Afonso de. Formação do professor pesquisador na perspectiva do professor formador. Revista Brasileira de Pesquisa sobre Formação Docente, Belo Horizonte, v. 04, n. 07, p. 39-50, jul./dez. 2012. Disponível em: https://revformacaodocente.com.br/index.php/rbpfp/article/view/62/52. Acesso em: 13 jul. 2020.

PIMENTA, Selma Garrido; ALMEIDA, Maria Isabel de. Pedagogia universitária: caminhos para a formação de professores. São Paulo: Cortez, 2011.

PLACCO, V. M. N. S.; ALMEIDA, L. R.; SOUZA, V. L. T. (Coord.). O Coordenador pedagógico e a formação de professores: intenções, tensões e contradições. (Relatório de pesquisa desenvolvida pela Fundação Carlos Chagas por encomenda da Fundação Victor Civita). São Paulo: FVC, 2011.

PLACCO, Vera Maria Nigro de Souza; SOUZA, Vera Lúcia Trevisan; ALMEIDA, Laurinda Ramalho de. O coordenador pedagógico: aportes à proposição de políticas públicas. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, v. 42, n. 147, p. 754-771, set./dez. 2012. Disponível em: https://www.scielo.br/scielo.php?pid=S0100-15742012000300006&script=sci_abstract&tlng=pt. Acesso em: 13 jul. 2020.

RIO CLARO. Secretaria Municipal da Educação. Estatuto do Magistério dos Profissionais da Educação do Município de Rio Claro- Lei Complementar nº 024/2007. Dispõe sobre o Estatuto do Magistério Público Municipal do Município de Rio Claro. Disponível em: http://www.educacaorc.com.br/media/biblioteca/21/consolidacaodaleicomplementar2.pdf. Acesso em: 7 mai. 2020.

RIO CLARO. Secretaria Municipal da Educação. Decreto nº 11.578, de 09 de setembro de 2019. Regulamenta os procedimentos de designação para função da classe de Suporte Pedagógico de Professor Coordenador, de Profissionais do Magistério estáveis do Quadro 1 e Quadro 2, para exercício nas Unidades Educacionais, da Secretaria Municipal da Educação, nos termos do inciso II do artigo 51 da Lei Complementar 024/2007 e suas alterações e dá outras providências. Disponível em: http://www.educacaorc.com.br/media/biblioteca/7005174/DECRETO%2011578-2019%20-%20Prof%20Coordenador.pdf. Acesso em: 7 mai. 2020.

SADALLA, Ana Maria Falcão de; SÁ-CHAVES, Idália da Silva Carvalho. Constituição da reflexividade docente: indícios de desenvolvimento profissional coletivo. ETD – Educação Temática Digital, Campinas, v. 9, n. 2, p. 189-203, jun. 2008. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/826. Acesso em: 13 jul. 2020.

SILVA, Kátia Augusta Curado Pinheiro Cordeiro. 2008. 292p. Professores com formação stricto sensu e o desenvolvimento da pesquisa na educação básica da rede pública de Goiânia: realidade, entraves e possibilidades. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade Federal de Goiás, Goiânia, 2008.

SILVA, Rogério Abranches; CÁRIA, Neide Pena. Pedagogia universitária em construção: desafios e aproximações teóricas. Regae: Revista de Gestão e Avaliação Educacional, Santa Maria, v. 7, n. 15, p. 25-38, maio/ago. 2018. Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/regae/article/view/30098/pdf. Acesso em: 13 jul. 2020.

SOARES, Sandra Regina; CUNHA, Maria Isabel da. Formação do professor: a docência universitária em busca de legitimidade. Salvador: EDUFBA, 2010.

TEIXEIRA, Cristiane de Sousa Moura; CARVALHO, Maria Vilani Cosme de. Arqueologia dos significados sociais atribuídos ao trabalho do coordenador pedagógico: uma construção sócio-histórica. Psicologia da Educação, São Paulo, v. 41, p. 95-107. 2015. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1414-69752015000200007. Acesso em: 13 jul. 2020.

WEFFORT, Madalena Freire. Observação, registro e reflexão: instrumentos metodológicos. São Paulo: Cortez, 1996.

XAVIER, Amanda Rezende Costa; TOTI, Michelle Cristine da Silva; AZEVEDO, Maria Antonia Ramos de Azevedo. Institucionalização da formação docente: análise de um programa de desenvolvimento profissional. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, v. 98, n. 249, p. 332-346. 2017. Disponível em: https://www.scielo.br/scielo.php?pid=S2176-66812017000200332&script=sci_abstract&tlng=pt. Acesso em: 13 jul. 2020.

Published

2022-12-07

How to Cite

Mercadante, P. K., Cunha, R. C. O. B., & Aguiar, T. B. de. (2022). Contributions of graduate courses to the performance of pedagogical coordinators as trainers and articulators of collective work. Education, 47(1), e109/1–21. https://doi.org/10.5902/1984644449229