Timespaces at UniverS/City: new visibilities for students views
DOI:
https://doi.org/10.5902/1984644448336Keywords:
Higher Education, Timespaces, PhotographyAbstract
Inserted in the field of studies on Brazilian Higher Education, this work aims to analyze responses / positions of undergraduate students from a Brazilian public university to the spatial-temporal dimensions and possibilities in their academic lives. To this end, based on the philosophy of language of the Bakhtin Circle and on Critical Philosophy, an intervention study was carried out with photography workshops, which produced data composed of photographs, field diaries and dialog transcripts. When analyzing the data, we discuss about: the space-time discursive organization of academic life and its effects on the students' subjectivity production processes; the non-homogeneity and non-linearity of time-spaces in university life; creation of new perspectives, sensitivities, thoughts and possibilities for action based on the establishment and invitation to slow times. It concludes about the need for the creation and visualization of slow timespaces, which allow the critical appropriation of the processes by those who experience them.
References
ARROYO, Miguel. González. Imagens quebradas: trajetórias e tempos de alunos e mestres. Petrópolis: Vozes, 2012.
BAKHTIN, Mikhail. Para uma filosofia do ato responsável. São Carlos: Pedro & João Editores, 2010.
BAKHTIN, Mikhail. O romance de educação na história do realismo. In: BAKHTIN, Mikhail. (Org.). Estética da Criação Verbal. São Paulo: WMF Martins Fontes, 2011. p. 205–259.
BAKHTIN, Mikhail. Os gêneros do discurso. São Paulo: Editora 34, 2016.
BAKHTIN, Mikhail. Por uma metodologia das ciências humanas. In: BAKHTIN, Mikhail (Org.). Notas sobre literatura, cultura e ciências humanas. São Paulo: Editora 34, 2017. p. 57–79.
BAKHTIN, Mikhail. Estética da Criação Verbal. 6.a ed. São Paulo: WMF Martins Fontes, 2018a.
BAKHTIN, Mikhail. Teoria do romance II: As formas do tempo e do cronotopo. São Paulo: Editora 34, 2018b.
BENJAMIN, Walter. Passagens. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2009.
BENJAMIN, Walter. Baudelaire e a modernidade. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2015.
BENJAMIN, Walter. Sobre o conceito de História. In: BENJAMIN, Walter (Org.). O anjo da história. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2016. p. 7–20.
BRAMBILA, Guilherme. O(s) lugar(es) da Análise Dialógica do Discurso na contemporaneidade: focalizando a crise na segurança pública no ES. Entrepalavras, v. 7, p. 303–321, 2017.
Autor, 2017.
CARERI, Francesco. Walkscapes: o caminhar como prática estética. São Paulo: Editora G. Gili, 2013.
CARLOS, Ana Fani. A condição espacial. São Paulo: Contexto, 2011.
CERTEAU, Michel de. A invenção do cotidiano: Artes do Fazer. Petrópolis: Vozes, 2014.
ELIAS, Norbert. Sobre o Tempo. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Ed., 1998.
ESCOLANO, Augustín. Arquitetura como programa: Espaço-escola e currículo. In: FRAGO, Antonio Viñao; ESCOLANO, Augustín (Orgs.). Currículo, espaço e subjetividade: a arquitetura como programa. Rio de Janeiro: DP&A, 2001. p. 19–57.
FRAGO, Antonio Viñao. Do espaço escolar e da escola como lugar: propostas e questões. In: FRAGO, Antonio Viñao; ESCOLANO, Augustín (Orgs.). Currículo, espaço e subjetividade: a arquitetura como programa. Rio de Janeiro: DP&A, 2001. p. 59–140.
HARVEY, David. Condição Pós-Moderna: Uma pesquisa sobre as Origens da Mudança. 17. ed. São Paulo: Edições Loyola, 2008.
HELLER, Agnes. Estrutura da vida cotidiana. In: O cotidiano e a história. São Paulo: Paz e Terra, 2015. p. 17–41.
JOBIM E SOUZA, Solange.; LOPES, Ana Elisabete. Fotografar e narrar: a produção do conhecimento no contexto da escola. Cadernos de Pesquisa, n. 116, p. 61–80, 2002.
KOSSOY, Boris. Fotografia & História. São Paulo: Ateliê Editorial, 2012.
LEFEBVRE, Henri. A vida cotidiana no mundo moderno. São Paulo: Editora Ática, 1991.
LEFEBVRE, Henri. La Producción del espacio. Madrid: Capitán Swing Libros, 2013.
Autor, 2019.
MARQUES, Lunicana Pacheco; OLIVEIRA, Cristiane Elvira de Assis; MONTEIRO, Sandrelena da Silva. Os usos dos tempos no cotidiano escolar. Revista Diálogo Educacional, v. 15, n. 608, p. 225, 2015.
MARX, Karl.; ENGELS, Friedrich. A ideologia alemã. São Paulo: Martins Fontes, 2001.
MATOS, Olgária. A Cidade e o Tempo: algumas reflexões sobre a função social das lembranças. In: História viajante: notações filosóficas. São Paulo: Studio Nobel, 1997. p. 118–127.
MEDRADO, Benedito.; SPINK, Mary Jane Paris; MÉLLO, Ricardo Pimentel. Diários como atuantes em nossas pesquisas: narrativas ficcionais implicadas. In: SPINK, Mary Jane Paris. et al. (Orgs.). A produção de informação na pesquisa social: compartilhando ferramentas. Rio de Janeiro: Centro Edelstein de Pesquisas Sociais, 2014. p. 273–294.
PARENTE, Claudia da Mota Darós. A construção dos tempos escolares. Educação em Revista, v. 26, n. 2, p. 135–156, 2010.
PINHO, Ana Sueli Teixeira; SOUZA, Elizeu Clementino de. O tempo escolar e o encontro com o outro : do ritmo. Educação e Pesquisa, v. 41, n. 3, p. 663–678, 2015.
PINHO, Ana Sueli Teixeira; SOUZA, Elizeu Clementino de. Fios que Tecem o Tempo Escolar: do ritmo padrão à simultaneidade. Educação & Realidade, v. 42, n. 3, p. 1183–1204, 2017.
PONCE, Branca Jurema. O Tempo no Mundo Contemporâneo : o tempo escolar e a justiça curricular. Educação & Realidade, v. 41, n. 4, p. 1141–1160, 2016.
ROUILLÉ, André. A fotografia: entre documento e arte contemporânea. São Paulo: Editora Senac São Paulo, 2009.
SANTI, Angela Medeiros. Walter Benjamin: Tempo de escola - Tempos de agora. Prolegômenos para uma educação para dias feriados. Educação & Sociedade, v. 33, n. 118, p. 205–216, 2012.
SANTOS, Milton. A natureza do espaço: Técnica e Tempo, Razão e Emoção. 8.a ed. São Paulo: edusp, 2014.
SENNETT, Richard. Carne e pedra: o corpo e a cidade na civilização ocidental. 3.a ed. Rio de Janeiro: BestBolso, 2014.
SOBRAL, Adail.; GIACOMELLI, Karina. Observações didáticas sobre a análise dialógica do discurso – ADD. Domínios de Lingu@gem, v. 10, p. 1076–1094, 2016.
SPINK, Mary Jane Paris.; MENEGON, Vera Mincoff; MEDRADO, Benedito. Oficinas como estratégia de pesquisa: Articulações teórico-metodológicas e aplicações ético-políticas. Psicologia & Sociedade, v. 26, n. 1, p. 32–43, 2014.
VOLOCHÍNOV, Valentin Nikolaevich. A construção da enunciação. In: VOLOCHÍNOV, Valentin Nikolaevich (Org.). A construção da enunciação e outros ensaios. São Carlos: Pedro & João Editores, 2013a. p. 157–188.
VOLOCHÍNOV, Valentin Nikolaevich. A construção da enunciação e outros ensaios. São Carlos: Pedro & João Editores, 2013b.
VOLOCHÍNOV, Valentin Nikolaevich. Marxismo e filosofia da linguagem: problemas fundamentais do método sociológico na ciência da linguagem. São Paulo: Editora 34, 2017.
Autor, 2011.
Autor, 2016.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Declaration of originality
We declare that all articles present in the journal Educação (UFSM) are originals and were not submitted for publishing on any other publication, as a whole or a fraction. We also declare that, after being published by Educação (UFSM), a paper will not be submitted to another journal within two years. After this time, our journal transfers the publishing rights to the authors, with a permit granted by the Editorial Council.
We also acknowledge that the originals’ submission to Educação (UFSM) implies on a transference of copyright for physical and digital publishing to the journal. In case of noncompliance, the violator will receive sanctions and penalties predicted by the Brazilian Copyright Protection Law (n. 9610, dated 19/02/98).
Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)
This license lets others remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially, and copy and redistribute the material in any medium or format.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)