Timespaces at UniverS/City: new visibilities for students views

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/1984644448336

Keywords:

Higher Education, Timespaces, Photography

Abstract

Inserted in the field of studies on Brazilian Higher Education, this work aims to analyze responses / positions of undergraduate students from a Brazilian public university to the spatial-temporal dimensions and possibilities in their academic lives. To this end, based on the philosophy of language of the Bakhtin Circle and on Critical Philosophy, an intervention study was carried out with photography workshops, which produced data composed of photographs, field diaries and dialog transcripts. When analyzing the data, we discuss about: the space-time discursive organization of academic life and its effects on the students' subjectivity production processes; the non-homogeneity and non-linearity of time-spaces in university life; creation of new perspectives, sensitivities, thoughts and possibilities for action based on the establishment and invitation to slow times. It concludes about the need for the creation and visualization of slow timespaces, which allow the critical appropriation of the processes by those who experience them.

Author Biographies

Jardel Pelissari Machado, Universidade Federal do Paraná

Doutor em Psicologia. Psicólogo da Pró-Reitoria de Assuntos Estudantis da UFPR.

Andréa Vieira Zanella, Universidade Federal de Santa Catarina

Professora titular aposentada e docente permanente do Programa de Pós-Graduação em Psicologia da Universidade Federal de Santa Catarina. Bolsista em produtividade do CNPq.

References

ARROYO, Miguel. González. Imagens quebradas: trajetórias e tempos de alunos e mestres. Petrópolis: Vozes, 2012.

BAKHTIN, Mikhail. Para uma filosofia do ato responsável. São Carlos: Pedro & João Editores, 2010.

BAKHTIN, Mikhail. O romance de educação na história do realismo. In: BAKHTIN, Mikhail. (Org.). Estética da Criação Verbal. São Paulo: WMF Martins Fontes, 2011. p. 205–259.

BAKHTIN, Mikhail. Os gêneros do discurso. São Paulo: Editora 34, 2016.

BAKHTIN, Mikhail. Por uma metodologia das ciências humanas. In: BAKHTIN, Mikhail (Org.). Notas sobre literatura, cultura e ciências humanas. São Paulo: Editora 34, 2017. p. 57–79.

BAKHTIN, Mikhail. Estética da Criação Verbal. 6.a ed. São Paulo: WMF Martins Fontes, 2018a.

BAKHTIN, Mikhail. Teoria do romance II: As formas do tempo e do cronotopo. São Paulo: Editora 34, 2018b.

BENJAMIN, Walter. Passagens. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2009.

BENJAMIN, Walter. Baudelaire e a modernidade. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2015.

BENJAMIN, Walter. Sobre o conceito de História. In: BENJAMIN, Walter (Org.). O anjo da história. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2016. p. 7–20.

BRAMBILA, Guilherme. O(s) lugar(es) da Análise Dialógica do Discurso na contemporaneidade: focalizando a crise na segurança pública no ES. Entrepalavras, v. 7, p. 303–321, 2017.

Autor, 2017.

CARERI, Francesco. Walkscapes: o caminhar como prática estética. São Paulo: Editora G. Gili, 2013.

CARLOS, Ana Fani. A condição espacial. São Paulo: Contexto, 2011.

CERTEAU, Michel de. A invenção do cotidiano: Artes do Fazer. Petrópolis: Vozes, 2014.

ELIAS, Norbert. Sobre o Tempo. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Ed., 1998.

ESCOLANO, Augustín. Arquitetura como programa: Espaço-escola e currículo. In: FRAGO, Antonio Viñao; ESCOLANO, Augustín (Orgs.). Currículo, espaço e subjetividade: a arquitetura como programa. Rio de Janeiro: DP&A, 2001. p. 19–57.

FRAGO, Antonio Viñao. Do espaço escolar e da escola como lugar: propostas e questões. In: FRAGO, Antonio Viñao; ESCOLANO, Augustín (Orgs.). Currículo, espaço e subjetividade: a arquitetura como programa. Rio de Janeiro: DP&A, 2001. p. 59–140.

HARVEY, David. Condição Pós-Moderna: Uma pesquisa sobre as Origens da Mudança. 17. ed. São Paulo: Edições Loyola, 2008.

HELLER, Agnes. Estrutura da vida cotidiana. In: O cotidiano e a história. São Paulo: Paz e Terra, 2015. p. 17–41.

JOBIM E SOUZA, Solange.; LOPES, Ana Elisabete. Fotografar e narrar: a produção do conhecimento no contexto da escola. Cadernos de Pesquisa, n. 116, p. 61–80, 2002.

KOSSOY, Boris. Fotografia & História. São Paulo: Ateliê Editorial, 2012.

LEFEBVRE, Henri. A vida cotidiana no mundo moderno. São Paulo: Editora Ática, 1991.

LEFEBVRE, Henri. La Producción del espacio. Madrid: Capitán Swing Libros, 2013.

Autor, 2019.

MARQUES, Lunicana Pacheco; OLIVEIRA, Cristiane Elvira de Assis; MONTEIRO, Sandrelena da Silva. Os usos dos tempos no cotidiano escolar. Revista Diálogo Educacional, v. 15, n. 608, p. 225, 2015.

MARX, Karl.; ENGELS, Friedrich. A ideologia alemã. São Paulo: Martins Fontes, 2001.

MATOS, Olgária. A Cidade e o Tempo: algumas reflexões sobre a função social das lembranças. In: História viajante: notações filosóficas. São Paulo: Studio Nobel, 1997. p. 118–127.

MEDRADO, Benedito.; SPINK, Mary Jane Paris; MÉLLO, Ricardo Pimentel. Diários como atuantes em nossas pesquisas: narrativas ficcionais implicadas. In: SPINK, Mary Jane Paris. et al. (Orgs.). A produção de informação na pesquisa social: compartilhando ferramentas. Rio de Janeiro: Centro Edelstein de Pesquisas Sociais, 2014. p. 273–294.

PARENTE, Claudia da Mota Darós. A construção dos tempos escolares. Educação em Revista, v. 26, n. 2, p. 135–156, 2010.

PINHO, Ana Sueli Teixeira; SOUZA, Elizeu Clementino de. O tempo escolar e o encontro com o outro : do ritmo. Educação e Pesquisa, v. 41, n. 3, p. 663–678, 2015.

PINHO, Ana Sueli Teixeira; SOUZA, Elizeu Clementino de. Fios que Tecem o Tempo Escolar: do ritmo padrão à simultaneidade. Educação & Realidade, v. 42, n. 3, p. 1183–1204, 2017.

PONCE, Branca Jurema. O Tempo no Mundo Contemporâneo : o tempo escolar e a justiça curricular. Educação & Realidade, v. 41, n. 4, p. 1141–1160, 2016.

ROUILLÉ, André. A fotografia: entre documento e arte contemporânea. São Paulo: Editora Senac São Paulo, 2009.

SANTI, Angela Medeiros. Walter Benjamin: Tempo de escola - Tempos de agora. Prolegômenos para uma educação para dias feriados. Educação & Sociedade, v. 33, n. 118, p. 205–216, 2012.

SANTOS, Milton. A natureza do espaço: Técnica e Tempo, Razão e Emoção. 8.a ed. São Paulo: edusp, 2014.

SENNETT, Richard. Carne e pedra: o corpo e a cidade na civilização ocidental. 3.a ed. Rio de Janeiro: BestBolso, 2014.

SOBRAL, Adail.; GIACOMELLI, Karina. Observações didáticas sobre a análise dialógica do discurso – ADD. Domínios de Lingu@gem, v. 10, p. 1076–1094, 2016.

SPINK, Mary Jane Paris.; MENEGON, Vera Mincoff; MEDRADO, Benedito. Oficinas como estratégia de pesquisa: Articulações teórico-metodológicas e aplicações ético-políticas. Psicologia & Sociedade, v. 26, n. 1, p. 32–43, 2014.

VOLOCHÍNOV, Valentin Nikolaevich. A construção da enunciação. In: VOLOCHÍNOV, Valentin Nikolaevich (Org.). A construção da enunciação e outros ensaios. São Carlos: Pedro & João Editores, 2013a. p. 157–188.

VOLOCHÍNOV, Valentin Nikolaevich. A construção da enunciação e outros ensaios. São Carlos: Pedro & João Editores, 2013b.

VOLOCHÍNOV, Valentin Nikolaevich. Marxismo e filosofia da linguagem: problemas fundamentais do método sociológico na ciência da linguagem. São Paulo: Editora 34, 2017.

Autor, 2011.

Autor, 2016.

Published

2022-02-25

How to Cite

Machado, J. P., & Zanella, A. V. (2022). Timespaces at UniverS/City: new visibilities for students views. Education, 47(1), e14/ 1–27. https://doi.org/10.5902/1984644448336