ON THIS SIDE OF ATLANTIC: a Polish disciple of Edouard Claparède

Authors

  • Selma Barboza Perdomo Universidade do Estado do Amazonas – UEA https://orcid.org/0000-0001-9670-742X
  • Ana Chrystina Mignot Universidade do Estado do Rio de Janeiro Professora Titular do Programa de Pós-Graduação em EducaçãoLinha de Pesquisa Instituições, Práticas Educativas e História(ProPEd-UERJ)Pesquisadora do CNPqCientista de Nosso Estado (Faperj)Procientista (UERJ-Faperj) https://orcid.org/0000-0001-8944-2021
  • Daise Silva dos Santos Professora da rede municipal de educação de Duque de Caxias-RJ Mestranda do Programa de Pós-Graduação em Educação Universidade do Estado do Rio de Janeiro Membro da Linha de pesquisa Instituições, Práticas educativas e História Bolsista de Mestrado CNPq https://orcid.org/0000-0003-0208-5186

DOI:

https://doi.org/10.5902/1984644448284

Keywords:

Institut Jean Jacques Rousseau, Waclaw Radecki, Édouard Claparède

Abstract

Taking as a starting point the arrival of Édouard Claparède to Brazil, in 1930, we stopped at the praising demonstrations in the press that surrounded the visitor and the disciples who awaited him at the port of Rio de Janeiro. The attention was at Waclaw Radecki, a Polish psychologist, living in Brazil since 1923, founder of the Psychology Laboratory at the Colony of Psychopaths of Engenho de Dentro, that, under the guidance of Claparède, completed a doctorate in Geneva in 1911. The analysis of Radecki aims to broaden the understanding of the brainstorming between Switzerland and Brazil that inspired important initiatives in Brazilian psychology and education. The results of this analysis showed that he established contact with the Institut Jean Jacques Rousseau, in 1928, where he observed laboratory practices and experiments as described by Nilton Campos in the “Trip report made to Europe for psychological studies”, a privileged source here. After welcoming the master, he expanded his objectives by transforming the Laboratory into an Institute of Psychology, aiming to establish the first Psychology Course in Brazilian territory. Claparède's teachings had an impact on the formulation of theoretical perspectives with clear implications in Pedagogy and contemporary Psychology, however, it seems to have not reached his disciple. Radecki's performance signals the premises of practical teaching of the experimental method, as well as the performance of the Institut Jean Jacques Rousseau, guiding his innovative implementations in the Laboratory and Institute of Psychology, which is an important legacy left to Brazilian psychologists and educators.

Author Biographies

Selma Barboza Perdomo, Universidade do Estado do Amazonas – UEA

Professora na Escola Superior de Ciências da Saúde da Universidade do Estado do Amazonas – UEA Mestre em Ciências da Saúde Doutoranda do Programa de Pós-Graduação em Educação na Linha de Pesquisa Instituições, Práticas Educativas e História(ProPEd-UERJ).

Ana Chrystina Mignot, Universidade do Estado do Rio de Janeiro Professora Titular do Programa de Pós-Graduação em EducaçãoLinha de Pesquisa Instituições, Práticas Educativas e História(ProPEd-UERJ)Pesquisadora do CNPqCientista de Nosso Estado (Faperj)Procientista (UERJ-Faperj)

Professora Doutora em Educação, titular do programa de Pós-Graduação em Educação, líder do Grupo de Pesquisa na linha "Instituições, Práticas Educativas e História (ProPEd-UERJ).

Pesquisadora do CNPq.
Cientista de Nosso Estado (Faperj).
Procientista (UERJ-Faperj).

 

Daise Silva dos Santos, Professora da rede municipal de educação de Duque de Caxias-RJ Mestranda do Programa de Pós-Graduação em Educação Universidade do Estado do Rio de Janeiro Membro da Linha de pesquisa Instituições, Práticas educativas e História Bolsista de Mestrado CNPq

Professora da rede municipal de educação de Duque de Caxias-RJ
Mestranda do Programa de Pós-Graduação em Educação
Universidade do Estado do Rio de Janeiro
Membro da Linha de pesquisa Instituições, Práticas educativas e História
Bolsista de Mestrado CNPq

References

ANTUNES, Mitsuko Aparecida Makino. A psicologia no Brasil: leitura histórica sobre sua constituição. 5ª ed. São Paulo: EDUC, 2014.

CAMPOS, Nilton. Relatório de Viagem realizada à Europa para estudos psicológicos. Annaes da Colonia de Psychopathas, vol.1, Rio de Janeiro, 1928.

CENTOFANTI, Rogério. Radecki e a Psicologia no Brasil. Psicol. cienc. prof, Brasília, v. 3, n. 1, p. 2-50,1982. Available from <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1414-98931982000100001&lng=en&nrm=iso>. access on 20 Jan. 2020. http://dx.doi.org/10.1590/S1414-98931982000100001.

_______. O discrininacionismo afetivo de Radecki. Memorandum, 5, p. 94-104, 2003.

_______. Radecki e a Psicologia no Brasil. In: Antunes, M. A. M. História da psicologia no Brasil: Primeiros ensaios. Rio de Janeiro, Brasil: Eduerj, 2004. p. 177-208.

CENTOFANTI, Rogério; Jacó-Vilela, Ana Maria. O laboratório da Colônia de Psicopatas do Engenho de Dentro. In: Campos, R. H. F.; Vieira, R. C. Instituições e psicologia no Brasil. Rio de Janeiro, Brasil: Nau, 2007, p. 179-192.

CLAPARÈDE, Édouard. A escola sob medida e estudos complementares sobre Claparède e sua doutrina por Jean Piaget, Louis Meyla, Pierre Bovet. 3.ed. Rio de Janeiro: Fundo de Cultura, 1959.

ESCH, Cristiane Ferreira; JACÓ-VILELA, Ana Maria. A regulamentação da profissão de psicólogo e os currículos de formação psi. In: JACÓ-VILELA, A. M; CEREZZO, A. C; RODRIGUES, H. B. C. (orgs). Clio-psyché hoje: fazeres e dizeres psi na história do Brasil. Rio de Janeiro: Relume Dumará, 2012, p. 3-12. Disponível em: https://static.scielo.org/scielobooks/hkyyb/pdf/jaco-9788579820618.pdf. Acesso em 16/07/20.

FONSECA, Luiz Eduardo Prado. WaclawRadecki: Propondo uma nova narrativa a um velho personagem. Rev. psicol. Santiago, v. 27, n. 2, p. 103-114, dic. 2018. Disponibleen<https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0719-05812018000200103&lng=es&nrm=iso>. Acedido en 24 enero 2020.

FONSECA, Luiz Eduardo Prado da; ROSA, Hugo Leonardo Rocha Silva da; FERREIRA, Arthur Arruda Leal. Yes, nós temos Wundt: Radecki a história da psicologia no Brasil. Tesis psicológica, v.11, n.1, p.18-35, enero-junio, 2016.

JORNOD, Arielle. Renseignements détaillés sur lês quatre premières voles d’étudiants de l’Institut Jean-Jacques Rousseau de 1912 à 1916. Instituto Jean-Jacques Rousseau,.Arquivos do Instituto Jean-Jacques Rousseau, Genebra,1995.

MEIRELES, Cecília. A visita de um pedagogo notável, Rio de Janeiro: Diário de Notícias, 13 de setembro de 1930, p. 6.

MIGNOT, Ana Chrystina. Claparède, mestre e amigo: memórias de travessias. Revista Interinstitucional Artes de Educar (RIAE), (Rio de Janeiro: Online), v 2, 2016. Disponível em https://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/riae/article/view/25510. Acesso em 2 de julho de 2020.

_______. Encontros marcados: redes de ideias e afetos de educadores em escritas de viagem. In: MIGNOT, Ana Chrystina; MORAES, Dislane Zerbinatti; MARTINS, Raimundo. (Org.). Atos de biografar: narrativas digitais, história, literatura e artes. Curitiba: CRV, 2018, v. 2, p. 101-120.

_______. (org) Pedagogium: símbolo da modernidade educacional republicana. Editora: Quartet – Faperj, 2013.

_______. Viagens e narrativas (auto)biográficas. Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)biográfica, v. 2, 2017, p. 263-267.

MOREAU, Angel. C. La influencia de Genebra em laprimerafundamentación de la psicopedagogia española. In: HERNANDEZ DIAZ, José Maria (coord). Influenciassuizas enlaeducaciónespañola e iberoamericana. Salamanca: Aquilafuentes, 2016, p. 53-68.

NASSIF, Lilian E.; CAMPOS, Regina Helena de F. Édouard Claparède (1870-1940): interesse, afetividade e inteligência na concepção da psicologia funcional. Memorandum, Belo Horizonte, v.9, 2005, p. 91-104.

PENNA, Antonio Gomes. História da Psicologia no Rio de Janeiro. Editora Imago, 1992.

REVISTA SCHOLA. Rio de Janeiro, RJ. Associação Brasileira de Educação, ano 1, n.8, set, 1930.

RUCHAT. A Escola de Psicologia de Genebra em Belo Horizonte: um estudo por meio da correspondência entre Édouard Claparède e Hélène Antipoff (1915-1940). Revista Brasileira de História da Educação, v. 8, n. 2 [17], p. 181-205. maio-ago, 2008.

SEGUEL, Gerardo. O prestígio de Claparède na Nova Educação. Rio de Janeiro: Diário de Notícias, 14 de setembro 1930, p. 4.

SILVA, Emerson Correia da. As apropriações e representações de Édouard Claparède no Brasil (1928-1973). Marília, Universidade Estadual Paulista, Faculdade de Filosofia e Ciências, Tese (Doutorado em Educação), 2013.

Published

2022-05-31

How to Cite

Perdomo, S. B., Mignot, A. C., & Santos, D. S. dos. (2022). ON THIS SIDE OF ATLANTIC: a Polish disciple of Edouard Claparède . Education, 47(1), e43/ 1–23. https://doi.org/10.5902/1984644448284