Jung, Hillman and education: for other logics in teacher training
DOI:
https://doi.org/10.5902/1984644448055Keywords:
Aesthetic teacher training, Child archetype, Feeling functionAbstract
As a relational profession, teaching calls for broadening the gaze and listening to suspect dimensions beyond the boundaries demarcated by the one-sidedness of the thinking function. What training could contribute to opening passages across these borders? This paper focuses on teacher training based on data from two studies that, developed with different authors and times, favored the encounter with teachers in exercise and/or in initial training, mediated by artistic-expressive languages, proposing and discussing perspectives of aesthetics education. A thread that runs through both researches is the Jungian concept of the archetype of the child and, with it, the core of the discussion proposed for the article is woven, aiming to present Carl Gustav Jung and James Hillman’s contributions to education and, above all, to teacher training. Welcoming the theory of archetypes, making visible the symbolic child that inhabits the individual, highlighting the feeling function, contents present in the theory of the referred authors, made it possible to reflect on and envisage the necessary (re)signification of the training journey and reaffirm: it is necessary to open space to other logics, in order to bring conscious and unconscious closer together, cultivate and aggregate other forces that influence human action, integrate thinking and sensitivity, poetry and scientific knowledge.
References
BARTON, Anna. Danças circulares: dançando o caminho sagrado. São Paulo: TRIOM, 2012.
COUTO, Mia. E se Obama fosse africano?: e outras intervenções. São Paulo: Companhia das Letras, 2011.
COUTO, Mia. Mia Couto. [nov. 2012]. Entrevistador: Mario Sergio Conti. Programa Roda Viva. 2012. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=6v3buePuzbU. Acesso em: 27 jan. 2020.
COUTO, Mia. Vozes anoitecidas. São Paulo: Companhia das Letras, 2013.
GULLAR, Ferreira. Toda poesia. Rio de Janeiro: José Olympio, 2015.
HESSE, Hermann. O lobo da estepe. Rio de Janeiro: Record, 1955.
HILLMAN, James. O mito da análise. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1984.
HILLMAN, James. Cidade & alma. São Paulo: Studio Nobel, 1993
HILLMAN, James. A função sentimento. In: HILLMAN, James; VON
FRANZ, Marie-Louise. A tipologia de Jung. 3. ed. São Paulo: Cultrix, 2002. p. 107-215.
HILLMAN, James. O pensamento do coração e a alma do mundo. Campinas: Verus, 2010a.
HILLMAN, James. Re-vendo a psicologia. Petrópolis, RJ: Vozes, 2010b.
HUGHES, Emily. Selvagem. Rio de Janeiro: Pequena Zahar, 2015.
JEFFERS, Oliver. O coração e a garrafa. São Paulo: Moderna, 2012.
JOSSO, Marie-Christine. Experiências de vida e formação. São Paulo: Cortez, 2004.
JUNG, Carl Gustav. Memórias, sonhos, reflexões. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1975.
JUNG, Carl Gustav. A dinâmica do inconsciente. Petrópolis: Vozes, 1984.
JUNG, Carl Gustav. Fundamentos de psicologia analítica. Petrópolis: Vozes, 1985.
JUNG, Carl Gustav. Tipos psicológicos. Petrópolis: Vozes, 1991.
JUNG, Carl Gustav. O desenvolvimento da personalidade. Petrópolis: Vozes, 1998.
JUNG, Carl Gustav. Comentário Europeu de C. G. Jung. In: JUNG, Carl Gustav; WILHELM, Richard. O segredo da flor de ouro. 11. ed. Petrópolis: Vozes, 2001. p. 21-80.
JUNG, Carl Gustav. Os arquétipos e o inconsciente coletivo. 3. ed. Petrópolis: Vozes, 2003.
KING, Stephen Michael. Ana, Guto e Gato Dançarino. São Paulo: Brinque-book, 2004.
LÓPEZ, Anabella. A força da palmeira. Rio de Janeiro: Pallas Mini, 2014.
MELLO, Thiago de. Faz escuro mas eu canto porque a manhã vai chegar. 9. ed. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1983.
OSTETTO, Luciana Esmeralda. Educadores na roda dança: formação-transformação. Tese (Doutorado em Educação). Campinas, SP. Faculdade de Educação – Unicamp, 2006.
OSTETTO, Luciana Esmeralda. Danças circulares na formação de professores: a inteireza de ser na roda. Florianópolis: Letras Contemporâneas, 2014.
OUAKNIN, Marc-Alain. Biblioterapia. São Paulo: Edições Loyola, 1996.
PHILIPPINI, Angela. Arteterapia: métodos, projetos e processos. Rio de Janeiro: Wak, 2013.
PHILIPPINI, Angela. Linguagens e materiais expressivos em arteterapia: uso, indicações e propriedades. Rio de Janeiro: Wak, 2009.
RINALDI, Carla. Diálogos com Reggio Emilia: escutar, investigar e aprender. São Paulo: Paz e Terra, 2012.
ROSA, Guimarães. Primeiras estórias. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2001.
SAMUELS, Andrew; SHORTER, Bani; PLAUT, Fred. Dicionário crítico de análise junguiana. Rio de Janeiro: IMAGO, 1988.
SEIXAS, Cristiana. Vivências em biblioterapia: práticas do cuidado através da literatura. Niterói: Edição do Autor, 2014.
SEIXAS, Cristiana. Vagar sem pressa no esconderijo da vida alada. Dissertação (Mestrado em Educação). Niterói, RJ. Faculdade de Educação – UFF, 2018.
SILVEIRA, Nise da. Imagens do inconsciente. 2. ed. Rio de Janeiro: Alhambra, 1982.
WOSIEN, Bernhard. Dança: um caminho para a totalidade. São Paulo: TRIOM, 2000.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Declaration of originality
We declare that all articles present in the journal Educação (UFSM) are originals and were not submitted for publishing on any other publication, as a whole or a fraction. We also declare that, after being published by Educação (UFSM), a paper will not be submitted to another journal within two years. After this time, our journal transfers the publishing rights to the authors, with a permit granted by the Editorial Council.
We also acknowledge that the originals’ submission to Educação (UFSM) implies on a transference of copyright for physical and digital publishing to the journal. In case of noncompliance, the violator will receive sanctions and penalties predicted by the Brazilian Copyright Protection Law (n. 9610, dated 19/02/98).
Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)
This license lets others remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially, and copy and redistribute the material in any medium or format.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)