The role of adaptations and braille transcriptions in the context of teaching chemistry: socio-statistical survey of the pedagogical support center for the visually impaired in the state of Amapá

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/1984644445787

Keywords:

Mapeamento Estatístico, Pessoas cegas, Ensino-aprendizagem de Química.

Abstract

This experimental research brings the theme of inclusion of the Visually Impaired in regular education. Aiming to analyze the process of inclusion of visually impaired students, supplemented with braille transcriptions and adapted teaching material in the discipline of chemistry, produced by the Pedagogical Support Center for the Visually Impaired Person of Amapá, Brazil, in the last five years, as well as reflecting on it of the educational process of these individuals, taking into account the understanding of chemical concepts, in the different Teaching Levels. Methodologically, the study is based on Gestalt Theory, where it is not possible to know the whole through the parts, but the parts through the set of actions performed. Among the methodological procedures, we highlight the cataloging of educational assistance aimed at DV students, quantifications of transcriptions and Braille adaptations by area of ​​knowledge and pedagogical interventions. The analysis showed that the Chemistry discipline is responsible for 24% of the braille adaptations in the center, contributing to the didactic complementation of 70% of students enrolled in the basic network of Amapá. Evidencing the need for physical-pedagogical monitoring, to the DVs, as those with appropriate supplementation achieved a 65% performance in the Chemistry discipline per researched group. The disparity regarding the use of chemistry teaching means not giving the Disabled the possibility of inclusion, since when school performance increases, the interpersonal side of individuals develops, making them active subjects in society.

Author Biographies

Agerdânio Andrade de Souza, Universidade Federal do Amapá- UNIFAP.

Professor do Magistério Superior, na Universidade Federal do Amapá- UNIFAP, do Curso de Licenciatura Intercultural Indígena-CLII. Mestrado em Química pela Universidade Estadual de Londrina-UEL, na área de Química Analítica Aplicada. Graduado em Química, com atribuição em Licenciatura Plena (2013) e (Física) pela Universidade Federal de Rondônia -UNIR. É integrante do Laboratório de Desenvolvimento de Instrumentação e Automação Analítica (Grupo DIA), cadastrado no Diretório dos Grupos de Pesquisa - CNPq. Policial Militar Ambiental - Batalhão de Polícia Militar Ambiental- BPA. Revisor de Texto Braille do Instituto Federal do Amapá- IFAP. Transcritor e Ledor Braille (Curso do INEP, 2017); Tem experiência na área de Química, com ênfase no Desenvolvimento de Material Didático de Estruturas Orgânicas para Alunos Deficientes Visuais-DVs, atuando também na Educação Especial e Ensino de Química. Atuando principalmente nos seguintes temas: Adaptação e Desenvolvimento de Material Didático para DV. Atuante no ensino de Química, Fitoterápicos, Analises de Biomonitorameto de atividade Leishmanicida e Imunomoduladora por CG e LC/MS/MS.Coordenador do NAPNE/2017-2018 e Pesquisa e Estudo de Interculturalidade Indignas nas Escola de Macapá,Oiapoque e na UNIFAP, Vinculado ao IFAP/Campus Macapá. Atuação no Centro de Educação Temáticas de Educação Ambiental, da Polícia Ambiental do Estado de Rondônia em atividade conjunta a FUNAI, ICMBio e SESDEC em Pesquisa e Ensino de Ciência as Comunidades, Rurais e Indignas, com Interculturalidade Indígena e Educação Ambiental no Estado de Rondônia e Amazonas de 2011-2015. Coordenador do Projeto de Pesquisa "A INTERCULTURALIDADE DO ENSINO DE QUÍMICA", e Colaborador no Projeto de Pesquisa "Laboratório de Formação de Professores em Práticas Transdisciplinares".

Ana Paula da Silva Freire, Escola Estadual Prof Elizabeth Picanço Esteves - Secretaria de educação do estado do Amapá

Possui graduação em Licenciatura Plena em Química pela Universidade do Estado do Amapá. Atualmente é professorana Escola Estadual de Ensino Integral Elizabeth Picanço Esteves- Secretaria de Educação do Estado do Amapá. Tem experiência na área de Química, com ênfase em Ensino de Química. Possui Técnico Industrial em Química pelo Centro Educacional Olimpus-PA.

Oberdan José Teixeira Chaves, Centro de Apoio Pedagógico ao Deficiente Visual - Secretaria de educação do estado do Amapá

Possui graduação em Licenciatura Plena em Matemática pela Universidade do Estado do Pará (1994), especialização em Deficiência Visual pelo Instituto Benjamin Constant(2001) e especialização em Mídias na Educação pela Universidade Federal do Amapá (2010). Atualmente é professor do Centro de Apoio Pedagógico ao Deficiente Visual

Solange Rodrigues da Silva, Universidade Federal do Amapá- UNIFAP- Campus Binacional de Opiapoque.

Possui Graduação em Geografia (Licenciatura Plena) pela Universidade Federal da Grande Dourados UFGD (2010). Mestrado e Doutorado em Geografia pela mesma instituição. Tem experiência na área de Ensino de Geografia, tendo dedicado seus estudos desde o ano de 2010 ao Ensino de Geografia com comunidades indígenas, atuando principalmente com os seguintes temas: Ensino de Geografia na educação escolar indígena; contibuições da Geografia para educação ambiental em escolas indígenas; contribuições da Geografia para educação intercultural no contexto de escolas indígenas. Docente do Curso de Licenciatura Intercultural Indígena da Universidade Federal do Amapá- UNIFAP- Campus Binacional de Opiapoque.

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Published

2021-12-31

How to Cite

Souza, A. A. de, Freire, A. P. da S., Chaves, O. J. T., & Silva, S. R. da. (2021). The role of adaptations and braille transcriptions in the context of teaching chemistry: socio-statistical survey of the pedagogical support center for the visually impaired in the state of Amapá . Education, 46(1), e118/ 1–30. https://doi.org/10.5902/1984644445787