Continuing education of higher education teachers at IFTM, in the city of Uberaba (MG) - “model” of transformation
DOI:
https://doi.org/10.5902/1984644444237Keywords:
College education, Teacher Education, Teacher transformation “model”Abstract
This article reflects on teachers who work in higher education at IFTM, in the city of Uberaba - MG, and from there, highlights some dilemmas of the teaching profession that justify the construction of a “model” of continuous teacher transformation. The model proposal is based on current educational policies, scientific knowledge in the area and an empirical investigation. The choice of higher education was due to the fact that it is a recent reality at IFTM and, therefore, presents challenges that are requiring studies and analysis. The research had the dialectical historical materialist method as its theoretical reference. However, the authors sought to contribute with other approaches to facilitate the understanding of the analyzed context full of contradictions. Although the proposal for the creation of Federal Institutes, according to Pacheco (2011), occurred in the perspective of historical dialectical materialism, the institution's strong technical tradition makes the proposal part of a context of contradictions linked to neoliberal and economic expectations. Reflecting on these contradictions makes it possible to understand the context in a different perspective from the usual in the institution. Empirical analysis refers to a context that, when known, reveals its organizational characteristics, the subjects who work there and the organizational culture. It is concluded that reflecting on the function of promoting the development of higher mental activities responsible for the humanization process of man and the specific purpose of school education is inherent to the “model’ of teacher transformation.
References
BOLZAN, Doris Pires Vargas; ISAIA, Silvia Maria de Aguiar. Pedagogia universitária e aprendizagem docente: relações e novos sentidos da professoralidade. Rev. Diálogo Educ. Curitiba, v. 10, n. 29, p. 13-26. 2010.
BRASIL. Lei nº 11.892, de 29 de dezembro de 2008, institui a Rede Federal de Educação Profissional, Científica e Tecnológica, cria os Institutos Federais de Educação, Ciência e Tecnologia, e dá outras providências. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007-2010/2008/lei/l11892.htm. Acessado em: 13/05/2019.
CUNHA, Maria Isabel da. Os conceitos de espaço, lugar e território nos processos analíticos da formação dos docentes universitários. Educação Unisinos. 12(3):182-186, set./dez., 2008.
DUSAVITSKIR, A. K. Educação desenvolvente e a sociedade aberta. Ensino Em Re-Vista, v. 21, n.1, p. 77-84, jan/jun. 2014.
ENGELS, Friedrick. A origem da familia, da propriedade privada e do Estado. Le books. Disponível em: https://books.google.com.br/books?id=N9WkDwAAQBAJ&pg=PT2&hl=pt-BR&source=gbs_toc_r&cad=2#v=onepage&q&f=false. Acessado em: 06/05/2020 2019.
HUBERMAN, Michaël. O ciclo de vida profissional dos professores. In: NÓVOA, Antônio. Vidas de professores. 2ª edição, Porto: Porto Editora, 2005.
KOSIK, Karel. Dialética do Concreto. Tradução: Célia Neves;Alderico Toríbio. 6ª Reimpressão. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1995.
LEONTIEV, Alekser Nikolaevitch. O desenvolvimento do psiquismo. Lisboa: Livros Horizonte, 1978.
LONGAREZI, Andréa Maturano; FRANCO, Patrícia Lopes Jorge. Leontiev: a vida e a obra do psicólogo da atividade. In: LONGAREZI, Andréa Maturano; PUENTES, Roberto Valdés (Orgs.). Ensino Desenvolvimental: vida, pensamento e obra dos principais representantes russos. Livro I. Uberlândia. Edufu. 2013.
MARCELO GARCIA, Carlos. Formação de professores: para uma mudança educativa. Coleção Ciência da Educação Século XXI. Porto: Porto Editora, 1999.
NÓVOA, Antônio. Formação de Professores e Profissão docente. Lisboa: Universidade de Lisboa, 1992. Disponível em: https://repositorio.ul.pt/handle/10451/4758. Acessado em: 23/11/2018.
PACHECO, Eliezer. Institutos Federais – uma revolução na educação profissional e tecnológica. Brasília: MODERNA, 2011.
PEIXOTO, Joana. Resistência e transgressão como alternativa para inovar em tempos de autoritarismo. In: MILL, D. et al. Escritos sobre educação e tecnologias: entre provocações; percepções e vivências. 1 ed. São Paulo: Artesanato Educacional, 2020, v. 1, p. 21-32.
VEIGA, Ilma Passos Alencastro. Ensinar, aprender, pesquisar e avaliar com mapas conceituais. In: VEIGA, Ilma Passos Alencastro (org.). Novas tramas para as técnicas de ensino e estudo. Campinas, SP: Papirus, 2013.
VIGOTSKI, Lev Semionovich. A formação social da mente. São Paulo: Martins Fontes, 2003.
ZABALZA, Miguel Beraza. Formación del profesorado universitario: mejorar a los docentes para mejorar la docência. Educação, Santa Maria, v. 36, n. 3, p. 397-424, set./dez. 2011.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Declaration of originality
We declare that all articles present in the journal Educação (UFSM) are originals and were not submitted for publishing on any other publication, as a whole or a fraction. We also declare that, after being published by Educação (UFSM), a paper will not be submitted to another journal within two years. After this time, our journal transfers the publishing rights to the authors, with a permit granted by the Editorial Council.
We also acknowledge that the originals’ submission to Educação (UFSM) implies on a transference of copyright for physical and digital publishing to the journal. In case of noncompliance, the violator will receive sanctions and penalties predicted by the Brazilian Copyright Protection Law (n. 9610, dated 19/02/98).
Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)
This license lets others remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially, and copy and redistribute the material in any medium or format.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)