Critical Literacies theory applied in English language teaching for the integral formation of the students
DOI:
https://doi.org/10.5902/1984644441233Keywords:
Integral formation, Critical Literacies, English Language TeachingAbstract
Decree 5.154 / 04, which regulates Technical Professional Education at secondary level, is considered an improvement over previous ones because it allows Technical Professional Education to be offered in the Integrated modality to High School under the articulation of the axes work, science, technology and culture. Thus, it allows the pedagogical practices for this modality of education to surpass the purely technical knowledge and be directed with a view to the broad formation of the subjects. In this sense, the Curricular Guidelines for Secondary Education in the Foreign Language session - OCEM-LE, (BRASIL, 2006), suggest that foreign language teaching practices should be based on the theory of Critical Literacies, seeking to form creative, critical and open mind individuals for the exercise of plural citizenship. Thereby, this research investigated in what ways, when based on the theory of Critical Literacies, the teaching practices in English language classes of the Technical Course in Farming Integrated to High School can contribute to the integral formation of the students of the Federal Institute of Education, Science and Technology of Pará (IFPA) – Castanhal Campus. The collected data come from participant observation and audio recording of English language classes during the execution of a didactic sequence elaborated for the research based on these theoretical principles and using multimodal texts. Theoretical studies and research have shown that pedagogical practices guided by Critical Literacies principles can contribute to an education beyond linguistic instrumentation and job market preparation by encouraging students to read themselves and the world critically.
References
BARRETO, Raquel Goulart. Discursos, tecnologias, educação. Rio de Janeiro: Eduerj, 2009.
BRASIL. Decreto no 5.154, de 23 de julho de 2004.Regulamenta o § 2o do art. 36 e os arts. 39 a 41 da Lei no 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional, e dá outras providências. Diário Oficial [da] República Federativa do Brasil, Poder Executivo, Brasília, DF, 26 jul. 2004. Seção 1, p. 18.
BRASIL. Secretaria de Educação Básica. Orientações curriculares para o ensino médio – OCEM: linguagens, códigos e suas tecnologias. Brasília, DF: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Básica, 2006.
BUZZFEED VIDEO. Photoshopping real women into cover models, 2014. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=zRlpIkH3b5I. Acesso em: 14 mai. 2019.
CHIZZOTTI, Antonio. Pesquisa qualitativa em ciências humanas e sociais. Petrópolis: Vozes, 2006.
COPE, Bill; KALANTZIS, Mary. Multiliteracies: literacy learning and the design of social futures. New York: Routledge, 2005.
DOVE. Beauty Pressure. 2007. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=Ei6JvK0W60I. Acesso em: 11 set. 2019.
ESTEBAN, Maria Paz Sandín. Pesquisa qualitativa em educação:fundamentos e tradições. Porto Alegre: AMGH, 2010.
IFA, Sérgio. Reflexões sobre formação de professores e novos letramentos no projeto de extensão Casas de Cultura no Campus da Universidade Federal de Alagoas. In: ZACCHI, Vanderlei José; STELLA, Paulo Rogério. (Orgs.). Novos letramentos, formação de professores e ensino de língua inglesa. Maceió: Edufal, 2014.
JORDÃO, Clarissa Menezes. O que todos sabem... ou não: letramento crítico e questionamento conceitual. Revista CROP, v. 12, p. 21-46, 2007.
JORDÃO, Clarissa Menezes. Abordagem comunicativa, pedagogia crítica e letramento crítico - farinhas do mesmo saco? In: ROCHA, Cláudia Hilsdorf; MACIEL, Ruberval. (Orgs.). Língua estrangeira e formação cidadã: por entre discursos e práticas. Campinas: Pontes Editores, 2013. p. 37-54.
JORDÃO, Clarissa Menezes. Birds of different feathers: algumas diferenças entre Letramento Crítico, Pedagogia Crítica e Abordagem Comunicativa. In: TAKAKI, Nara Hiroko; MACIEL, Ruberval Franco (Orgs.). Letramentos em terra de Paulo Freire. 2. ed. Campinas: Pontes Editores, 2015.
KUMARAVADIVELU, B. Understanding language teaching: from method to post-method. New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates, 2006.
DAILY MAIL ONLINE. Femail.2015. Disponível em: https://www.dailymail.co.uk/femail/article-3198325/How-beauty-ideals-change-world-Designers-asked-create-perfect-woman-Photoshopping-photo-different-results.html. Acesso em: 11 set. 2019.
MARCONI, Maria de Andrade; LAKATOS, Eva Maria. Fundamentos da metodologia científica. 5 ed. São Paulo: Atlas, 2003.
MATTOS, Andrea. Novos letramentos, globalização e ensino de inglês como língua estrangeira. In: ZACCHI, Vanderlei José; STELLA, Paulo Rogério. (Orgs.). Novos letramentos, formação de professores e ensino de língua inglesa. Maceió: Edufal, 2014.
MONTE MÓR, Walkyria Maria. Prefácio. In: JORDÃO, Clarissa Menezes;
MARTINEZ, Juliana Zeggio; HALU, Regina Célia (Orgs.). Formação “Desformatada”: Práticas com professores de língua inglesa. Campinas: Pontes Editores, 2011. p. 11-16.
MINAYO, Maria Cecília de Souza (Org.). Pesquisa social: teoria, método e criatividade. 28ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2009.
SILVA, Simone Batista. Da técnica à crítica: os letramentos críticos na formação de professores de inglês. Porto Alegre: Editora da Oficina, 2012a.
SILVA, Simone Batista. As contribuições da teoria dos multiletramentos na formação do professor de língua inglesa do ensino básico: Reflexões iniciais. Revista X, v. 1, p. 61-75, 2012b.
SILVA, Simone Batista. Aulas de língua inglesa na contemporaneidade: Espaços para a (re)construção das identidades. Revista Polifonia, v. 21, n. 29, p. 215-233, 2014.
SILVA, Wanderley; SILVA, Simone Batista. EJA, Diversidade e Criatividade: e experiência dos núcleos de diálogos interculturais. In:
RIBEIRO, Ana de Almeida. (Org.). Estudos e práticas em EJA: ampliando olhares. Rio de Janeiro: Caetés, 2016. p. 135-146.
TAGATA, William M. “It’s mine!” Aprendizagem situada e novos letramentos nas aulas de inglês. In: TAKAKI, Nara Hiroko; MACIEL, Ruberval Franco. (Orgs.). Letramentos em terra de Paulo Freire. 2. ed. Campinas: Pontes Editores, 2015.
ZACCHI, Vanderlei José. O conceito de crítica no ensino de língua inglesa. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE LINGUÍSTICA APLICADA, IX., 2017, Rio de Janeiro. Anais... Rio de Janeiro: Associação de Linguística Aplicada do Brasil, 2012. p. 1-12.
ZACCHI, Vanderlei José. Novos letramentos e cosmopolitismo na formação de professores de línguas estrangeiras. In:; STELLA, Paulo Rogério. Novos letramentos, formação de professores e ensino de Língua Inglesa. Maceió: Edufal, 2014. pp.137-160.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Declaration of originality
We declare that all articles present in the journal Educação (UFSM) are originals and were not submitted for publishing on any other publication, as a whole or a fraction. We also declare that, after being published by Educação (UFSM), a paper will not be submitted to another journal within two years. After this time, our journal transfers the publishing rights to the authors, with a permit granted by the Editorial Council.
We also acknowledge that the originals’ submission to Educação (UFSM) implies on a transference of copyright for physical and digital publishing to the journal. In case of noncompliance, the violator will receive sanctions and penalties predicted by the Brazilian Copyright Protection Law (n. 9610, dated 19/02/98).
Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)
This license lets others remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially, and copy and redistribute the material in any medium or format.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)