Critical Literacies theory applied in English language teaching for the integral formation of the students

Authors

  • Veronica Damasceno de Souza Feitoza Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Pará - Campus Castanhal Função: Professor EBTT BR 316, Km 61 - Saudade II - Cristo Redentor, PA, 68740-970 Castanhal - PA Tel.:(91) 3412 1600 3412 1602 Dados do autor para correspondência: Travessa Itália, 2659; Estrela, Castanhal - PA cep: 68742243 Tel.: (91) 98129 7050 https://orcid.org/0000-0002-4133-2250
  • Simone Batista da Silva Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro - Campus Seropédica Rodovia BR 465, Km 07, s/n Zona Rural, Seropédica - RJ, 23890-000 (21) 2682-1080 Dados do autor para correspondência: Av. Tim Maia, 7585; bloco 3, apto.501 Recreio dos Bandeirantes, Rio de Janeiro - RJ cep: 22790669 Dados do autor para correspondência: (21)999630335 https://orcid.org/0000-0002-5781-6006

DOI:

https://doi.org/10.5902/1984644441233

Keywords:

Integral formation, Critical Literacies, English Language Teaching

Abstract

Decree 5.154 / 04, which regulates Technical Professional Education at secondary level, is considered an improvement over previous ones because it allows Technical Professional Education to be offered in the Integrated modality to High School under the articulation of the axes work, science, technology and culture. Thus, it allows the pedagogical practices for this modality of education to surpass the purely technical knowledge and be directed with a view to the broad formation of the subjects. In this sense, the Curricular Guidelines for Secondary Education in the Foreign Language session - OCEM-LE, (BRASIL, 2006), suggest that foreign language teaching practices should be based on the theory of Critical Literacies, seeking to form creative, critical and open mind individuals for the exercise of plural citizenship. Thereby, this research investigated in what ways, when based on the theory of Critical Literacies, the teaching practices in English language classes of the Technical Course in Farming Integrated to High School can contribute to the integral formation of the students of the Federal Institute of Education, Science and Technology of Pará (IFPA) – Castanhal Campus. The collected data come from participant observation and audio recording of English language classes during the execution of a didactic sequence elaborated for the research based on these theoretical principles and using multimodal texts. Theoretical studies and research have shown that pedagogical practices guided by Critical Literacies principles can contribute to an education beyond linguistic instrumentation and job market preparation by encouraging students to read themselves and the world critically.

Author Biographies

Veronica Damasceno de Souza Feitoza, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Pará - Campus Castanhal Função: Professor EBTT BR 316, Km 61 - Saudade II - Cristo Redentor, PA, 68740-970 Castanhal - PA Tel.:(91) 3412 1600 3412 1602 Dados do autor para correspondência: Travessa Itália, 2659; Estrela, Castanhal - PA cep: 68742243 Tel.: (91) 98129 7050

Mestre em educação na área de educação e gestão do ensino agrícola, Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro - UFRRJ Seropédica. Possui graduação Letras Portugês e Inglês pela Universidade de Pernambuco (2004). Tem experiência na área de Letras, com ênfase em Línguas Estrangeiras Modernas. Desenvolve pesquisa principalmente nos seguintes temas: Ensino de Língua Inglesa e Multiletramentos críticos.

Simone Batista da Silva, Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro - Campus Seropédica Rodovia BR 465, Km 07, s/n Zona Rural, Seropédica - RJ, 23890-000 (21) 2682-1080 Dados do autor para correspondência: Av. Tim Maia, 7585; bloco 3, apto.501 Recreio dos Bandeirantes, Rio de Janeiro - RJ cep: 22790669 Dados do autor para correspondência: (21)999630335

Doutora em Letras, na área de Estudos Linguísticos e Literários em Inglês, Universidade de São Paulo (USP); Mestre em Educação, Universidade Católica de Petrópolis (UCP); Especialista em Língua Inglesa; Licenciada em Letras. Docente da Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro - UFRRJ, atuando na graduação em Letras e no programa de pós-graduação em Educação Agrícola - PPGEA, com a Linha de Pesquisa "Multiletramentos Críticos e Formação de professores de línguas". Líder do GEPELI - Grupo de Estudos e Pesquisas em Ensino de Língua Inglesa, e pesquisadora do Projeto Nacional de Letramentos, do Grupo de Pesquisa "Novos Letramentos, Multiletramentos e o ensino de línguas estrangeiras", da USP. Editora-chefe da Retta - Revista de Educação Agrícola, do PPGEA/UFRRJ. Tem experiência na área de Letras, com ênfase em Ensino da Língua Inglesa, Multiletramentos e Formação Docente. Desenvolve pesquisa principalmente nos seguintes temas: Ensino de Língua Inglesa, Multiletramentos, Transculturalidade, Discursos Identitários e Formação Docente.

References

BARRETO, Raquel Goulart. Discursos, tecnologias, educação. Rio de Janeiro: Eduerj, 2009.

BRASIL. Decreto no 5.154, de 23 de julho de 2004.Regulamenta o § 2o do art. 36 e os arts. 39 a 41 da Lei no 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional, e dá outras providências. Diário Oficial [da] República Federativa do Brasil, Poder Executivo, Brasília, DF, 26 jul. 2004. Seção 1, p. 18.

BRASIL. Secretaria de Educação Básica. Orientações curriculares para o ensino médio – OCEM: linguagens, códigos e suas tecnologias. Brasília, DF: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Básica, 2006.

BUZZFEED VIDEO. Photoshopping real women into cover models, 2014. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=zRlpIkH3b5I. Acesso em: 14 mai. 2019.

CHIZZOTTI, Antonio. Pesquisa qualitativa em ciências humanas e sociais. Petrópolis: Vozes, 2006.

COPE, Bill; KALANTZIS, Mary. Multiliteracies: literacy learning and the design of social futures. New York: Routledge, 2005.

DOVE. Beauty Pressure. 2007. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=Ei6JvK0W60I. Acesso em: 11 set. 2019.

ESTEBAN, Maria Paz Sandín. Pesquisa qualitativa em educação:fundamentos e tradições. Porto Alegre: AMGH, 2010.

IFA, Sérgio. Reflexões sobre formação de professores e novos letramentos no projeto de extensão Casas de Cultura no Campus da Universidade Federal de Alagoas. In: ZACCHI, Vanderlei José; STELLA, Paulo Rogério. (Orgs.). Novos letramentos, formação de professores e ensino de língua inglesa. Maceió: Edufal, 2014.

JORDÃO, Clarissa Menezes. O que todos sabem... ou não: letramento crítico e questionamento conceitual. Revista CROP, v. 12, p. 21-46, 2007.

JORDÃO, Clarissa Menezes. Abordagem comunicativa, pedagogia crítica e letramento crítico - farinhas do mesmo saco? In: ROCHA, Cláudia Hilsdorf; MACIEL, Ruberval. (Orgs.). Língua estrangeira e formação cidadã: por entre discursos e práticas. Campinas: Pontes Editores, 2013. p. 37-54.

JORDÃO, Clarissa Menezes. Birds of different feathers: algumas diferenças entre Letramento Crítico, Pedagogia Crítica e Abordagem Comunicativa. In: TAKAKI, Nara Hiroko; MACIEL, Ruberval Franco (Orgs.). Letramentos em terra de Paulo Freire. 2. ed. Campinas: Pontes Editores, 2015.

KUMARAVADIVELU, B. Understanding language teaching: from method to post-method. New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates, 2006.

DAILY MAIL ONLINE. Femail.2015. Disponível em: https://www.dailymail.co.uk/femail/article-3198325/How-beauty-ideals-change-world-Designers-asked-create-perfect-woman-Photoshopping-photo-different-results.html. Acesso em: 11 set. 2019.

MARCONI, Maria de Andrade; LAKATOS, Eva Maria. Fundamentos da metodologia científica. 5 ed. São Paulo: Atlas, 2003.

MATTOS, Andrea. Novos letramentos, globalização e ensino de inglês como língua estrangeira. In: ZACCHI, Vanderlei José; STELLA, Paulo Rogério. (Orgs.). Novos letramentos, formação de professores e ensino de língua inglesa. Maceió: Edufal, 2014.

MONTE MÓR, Walkyria Maria. Prefácio. In: JORDÃO, Clarissa Menezes;

MARTINEZ, Juliana Zeggio; HALU, Regina Célia (Orgs.). Formação “Desformatada”: Práticas com professores de língua inglesa. Campinas: Pontes Editores, 2011. p. 11-16.

MINAYO, Maria Cecília de Souza (Org.). Pesquisa social: teoria, método e criatividade. 28ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2009.

SILVA, Simone Batista. Da técnica à crítica: os letramentos críticos na formação de professores de inglês. Porto Alegre: Editora da Oficina, 2012a.

SILVA, Simone Batista. As contribuições da teoria dos multiletramentos na formação do professor de língua inglesa do ensino básico: Reflexões iniciais. Revista X, v. 1, p. 61-75, 2012b.

SILVA, Simone Batista. Aulas de língua inglesa na contemporaneidade: Espaços para a (re)construção das identidades. Revista Polifonia, v. 21, n. 29, p. 215-233, 2014.

SILVA, Wanderley; SILVA, Simone Batista. EJA, Diversidade e Criatividade: e experiência dos núcleos de diálogos interculturais. In:

RIBEIRO, Ana de Almeida. (Org.). Estudos e práticas em EJA: ampliando olhares. Rio de Janeiro: Caetés, 2016. p. 135-146.

TAGATA, William M. “It’s mine!” Aprendizagem situada e novos letramentos nas aulas de inglês. In: TAKAKI, Nara Hiroko; MACIEL, Ruberval Franco. (Orgs.). Letramentos em terra de Paulo Freire. 2. ed. Campinas: Pontes Editores, 2015.

ZACCHI, Vanderlei José. O conceito de crítica no ensino de língua inglesa. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE LINGUÍSTICA APLICADA, IX., 2017, Rio de Janeiro. Anais... Rio de Janeiro: Associação de Linguística Aplicada do Brasil, 2012. p. 1-12.

ZACCHI, Vanderlei José. Novos letramentos e cosmopolitismo na formação de professores de línguas estrangeiras. In:; STELLA, Paulo Rogério. Novos letramentos, formação de professores e ensino de Língua Inglesa. Maceió: Edufal, 2014. pp.137-160.

Published

2021-05-28

How to Cite

Feitoza, V. D. de S., & Silva, S. B. da. (2021). Critical Literacies theory applied in English language teaching for the integral formation of the students. Education, 46(1), e51/ 1–29. https://doi.org/10.5902/1984644441233