Digital technologies, postgraduate professor and researcher training: relations between Brazilian and international initiatives

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/1984644441203

Keywords:

Training of university teachers, Technological training in basic education, undergraduate curricula.

Abstract

This article is part of the research entitled “Digital technologies, university teaching and basic education teacher training: effectiveness of Brazilian educational policies.” The general objective is to understand the dimension of the technological training of teachers in the curricula in compulsory education and in undergraduate courses, as well as analyzing the relationship of these curricula with the technological training of university professors in the field of education. In this text, we seek to dialogue with educational policies that aim to technologically train teachers in compulsory education and higher education, relating them to international initiatives, especially those of the Organization for Economic Development Cooperation (OECD), in order to problematize the gaps found in Brazilian proposals. We conducted a documentary analysis of training policies at Doctorate courses so as to achieve discuss how technological training has been dimensioned at these levels, with our focus being on researchers who, in the future, become teachers of the primary and secondary education The results show that at all levels of teacher education, there is a certain incipience concerning the technological training of teachers and researchers, which possibly has implications for the preparation of young Brazilians in compulsory education.

Author Biographies

Eucidio Pimenta Arruda, Programa de Pós Graduação em Educação UFMG

Professor do programa de Pós-Graduação em Educação - CAPES 7

 

 

Daniel Ribeiro Silva Mill, UFSCAR

Professor do Centro de Educação e Ciências Humanas - CECH

References

ANDRADE, Rodrigo de Oliveira. Desafios para além da graduação. In: Pesquisa Fapesp. 2018. Disponível em https://revistapesquisa.fapesp.br/2018/09/18/desafios-para-alem-da-pos-graduacao/. Acesso em 07 jul. 2019

ARRUDA, Eucidio Pimenta. Implementação das tecnologias digitais nos currículos das escolas de Educação Básica dos países membros da OCDE. In: Ivan Cláudio Pereira Siqueira. (Org.). Subsídios à elaboração da BNCC : estudos sobre temas estratégicos da parceria CNE e Unesco. 1ed.São Paulo: Moderna, 2018, v. 1, p. 32-79.

BOCCONI, Stefania et al. Developing Computational Thinking in Compulsory Education. European Comission, 2016. Disponível em http://publications.jrc.ec.europa.eu/repository/bitstream/JRC104188/jrc104188_computhinkreport.pdf. Consultado em 15 de fevereiro de 2019

BRACKMANN, Christian P. et al. Development of computational thinking skills through unplugged activities in primary school. In: Proceedings of the 12th Workshop on Primary and Secondary Computing Education. 2017. p. 65-72. Disponível em: https://dl.acm.org/doi/abs/10.1145/3137065.3137069. Consultado em 25 de junho de 2020.

BRÁS, Pedro; MIRANDA, Guilhermina Lobato; MARÔCO, João. Teachers and technology: A complicated relationship. GSTF Journal on Education (JEd), v. 1, n. 2, p. 1-11, 2014. Disponível em: https://www.infona.pl/resource/bwmeta1.element.springer-dc4f6342-8750-3fa0-b762-955a4ae769a8. Consultado em 25 de outubro de 2019.

BRASIL, Decreto n. 6096 de 24 de abril de 2007. Institui o Programa de Apoio a Planos de Reestruturação e Expansão das Universidades Federais - REUNI. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007-2010/2007/decreto/d6096.htm. Consultado em 25 de junho de 2020.

BRASIL CGI. Pesquisa sobre o uso das tecnologias de informação e comunicação nas escolas brasileiras: TIC educação 2017. São Paulo: Comitê Gestor da Internet no Brasil, 2018.

BRASIL, Diretrizes Curriculares Nacionais Gerais da. Educação Básica. Brasília: MEC/SEF, 2013.

BRASIL, Decreto n. 2668 de 13 de julho de 1998. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/docman/abril.../15548-d-c-n-educacao-basica-nova-pdf. Consultado em 21 de junho de 2020.

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular. MEC, 2017. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf. Consultado em 24 de junho de 2020.

BRASIL, Lei de Diretrizes e Bases da Educação. Lei n. 9394 de 20 de dezembro de 1996. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm, Consultado em 20 de junho de 2020.

BRASIL. Decreto n. 6096 de 24 de abril de 2007. Institui o Programa de Apoio a Planos de Reestruturação e Expansão das Universidades Federais - REUNI. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007-2010/2007/decreto/d6096.htm . Consultado em 22 de junho de 2020.

BRASIL. CONSELHO NACIONAL DE EDUCAÇÃO. Resolução nº. 2, de 1º de julho de 2015. Define as Diretrizes Curriculares Nacionais para a formação inicial em nível superior (cursos de licenciatura, cursos de formação pedagógica para graduados e cursos de segunda licenciatura) e para a formação continuada. Diário Oficial da União, 2015.

BRASIL. Ministério da Educação. Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior. I Plano nacional de pós-graduação (PNPG) 1975-1980. Brasilia/DF: CAPES, 1975

BRASIL. Ministério da Educação. Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior. VI Plano nacional de pós-graduação (PNPG) 2011-2020. Brasilia/DF: CAPES, 2010.

BRASIL. Ministério da Educação. Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior. V Plano nacional de pós-graduação (PNPG) 2005-2010. Brasilia/DF: CAPES, 2010.

ERTMER, Peggy e OTTENBREIT-LEFTWICH, Anne. Teacher Technology Change: How Knowledge, Beliefs, and Culture Intersect. Journal of Research on Technology in Education. 42, 2010. 255-284. DOI: https://doi.org/10.1080/15391523.2010.10782551

EUROPEAN COMISSION. 2nd Survey of Schools: ICT in Education. Luxemburg, 2019. Disponível em: https://ec.europa.eu/digital-single-market/en/news/2nd-survey-schools-ict-education. Consultado em 16 de junho de 2020

EUROPEAN SCHOOLNET. Computing our future Computer programming and coding Priorities, school curricula and initiatives across Europe. Belgium, 2015. http://www.eun.org/documents/411753/817341/Computing+our+future_final_2015.pdf/d3780a64-1081-4488-8549-6033200e3c03. Disponível em: , Consultado em 25 de junho de 2020.

FERRARI, Anusca. DIGCOMP: A Framework for Developing and Understanding Digital Competence in Europe. 2013. Disponível em: http://publications.jrc.ec.europa.eu/repository/bitstream/JRC83167/lb-na-26035-enn.pdf. Consultado em 05 de janeiro de 2019.

FUSTER RABELLA, Marc. How can technology support teaching and learning more effectively? In: OECD Education and Skills Today, 18 jun 2018. Disponível em: https://oecdedutoday.com/how-can-technology-support-teaching-and-learning-more-effectively/. Consultado em 23 de junho de 2020.

MARCELO GARCIA, Carlos. La profesión docente en momentos de cambio. Qué nos dicen los estudios internacionales? CEE Participación Educativa, 16, 49-68, 2011. Disponível em: http://www.mecd.gob.es/revista-cee/pdf/n16-marcelo-garcia.pdf. Consultado em 09 de janeiro de 2019.

MATOS, José C. A importância da aprendizagem ao longo da vida face aos desafios da sociedade da informação e da economia do conhecimento pág. 131-142. In: GOUVEIA, Luís Borges e GAIO, Sofia (orgs.). Sociedade da Informação – Balanço e Implicações. Porto: Edições Universidade Fernando Pessoa. 2004

OECD, Students, Computers and Learning: Making the Connection, PISA,

OECD Publishing, 2015. Disponível em: http://dx.doi.org/10.1787/9789264239555-en. Consultado em 03 de fevereiro de 2021.

PEDRO, Neusa Sofia Guerreiro. Utilização educativa das tecnologias, acesso, formação e autoeficácia dos professores (Tese de Doutoramento). Universidade de Lisboa, Lisboa, 2011.

PORTUGAL. Curriculo Nacional do Ensino Básico. Ministério da Educação, Portugal, s/d. Disponível em: http://www.cfaematosinhos.eu/NPPEB_01_CN.pdf. Consultado em: 18 de março de 2017

PORTUGAL, Decreto Lei 209/2002. Disponível em https://dre.pt/application/conteudo/432450. Consultado em 24 de junho de 2020

PORTUGAL, Decreto Lei 139/2012. Disponível em: https://dre.pt/pesquisa/-/search/178548/details/maximized. Consultado em 23 de junho de 2020.

PORTUGAL, Decreto Lei n. 79/2014. Disponível em http://www.spn.pt/Artigo/decreto-lei-79-2014-de-14-de-maio. Consultado em 10 de janeiro de 2019.

PORTUGAL, Decreto Lei 55/2018. Disponível em https://dre.pt/application/conteudo/115652962. Consultado em 24 de junho de 2020

RÊGO, Carla Estrela. As tic no currículo da escolaridade obrigatória. Universidade Portucalense, Porto, 2015 (Dissertação de Mestrado). Disponível em: http://repositorio.uportu.pt/xmlui/bitstream/handle/11328/1452/TMTICE%2012.pdf?sequence=1&isAllowed=y . Consultado em: 17 de março de 2019.

SOARES, Sandra, CUNHA, Maria Isabel da. Programa de Pós-Graduação em Educação: lugar de Formação da Docência Universitária? Revista Brasileira de Pós-Graduação. Brasília, v.7, n.14, p.577-604, 2010

SUTTON, Susan R. The preservice technology training experiences of novice teachers. Journal of Digital Learning in Teacher Education, v. 28, n. 1, p. 39-47, 2011.

TIEDE, Jennifer; GRAFE, Silke. Pedagogía mediática en la formación de profesores de Alemania y EEUU. Comunicar: Revista Científica de Comunicación y Educación, v. 24, n. 49, p. 19-28, 2016. Disponível em: https://www.revistacomunicar.com/index.php?contenido=detalles&numero=49&articulo=49-2016-02. Consultado em 24 de junho de 2020.

Published

2021-03-10

How to Cite

Arruda, E. P., & Mill, D. R. S. (2021). Digital technologies, postgraduate professor and researcher training: relations between Brazilian and international initiatives. Education, 46(1), e25/ 1–23. https://doi.org/10.5902/1984644441203