The curricular training and the didactics in training of teachers: challenges and possibilities

Authors

  • Cyntia Graziella Guizelim Simões Girotto Faculdade de Filosofia e Ciências - FFC - Unesp/Marília-SP
  • Rosane Michelli de Castro Faculdade de Filosofia e Ciências - FFC - Unesp/Marília-SP

DOI:

https://doi.org/10.5902/198464444094

Keywords:

Training of teachers, Curricular training, Didactics.

Abstract

In this paper we addressed aspects of the disciplines “Curricular Training” and “Didactics” in the Pedagogy Course in training of teachers. The main objective is to emphasize upon submission of the work that we do in our teaching practice in the mentioned disciplines, the importance of linking the theory and the practice in training of teachers so that the teaching in the university it is not decontextualized but enriched with the issues of everyday school life. In this sense, we address, initially, the aspects of the Curricular training as a mediator link of the learning, of the articulation of the curriculum and of the practices and, in this view, as a productive conduit between the university and the basic education, stressing the need for the reception of the contribution that each institutions within its specificity, must provide in the training courses. In sequence, we present aspects of the structure of the work we do with our students in Early Childhood Education Curricular Training. Finally, are detailed the aspects of a Didactics for the teachers of early childhood education and for the early years of Fundamental Education, focusing on narratives of in-service teachers on their experiences teaching in search of new systematization of pedagogical practice and on by own teachers.

Author Biographies

Cyntia Graziella Guizelim Simões Girotto, Faculdade de Filosofia e Ciências - FFC - Unesp/Marília-SP

Pedagoga pela Faculdade de Filosofia e Ciências (F.F.C.) – UNESP – Marília - SP, Mestre pela Universidade Federal de São Carlos – UFSCar. Doutora pela F.F.C. – UNESP – Marília. É professora Assistente junto ao Departamento de Didática – F.F.C. - UNESP – Marília, onde integra o Programa de Pós-Graduação em Educação e os grupos de pesquisa “Processos de Leitura e de Escrita: apropriação e objetivação” e “Implicações Pedagógicas da Teoria Histórico-Cultural”.

Rosane Michelli de Castro, Faculdade de Filosofia e Ciências - FFC - Unesp/Marília-SP

Pedagoga (1995) pela Faculdade de Filosofia e Ciências (F.F.C.) – UNESP – Marília - SP Mestre (2000) e Doutora (2005) em Educação - Programa de Pós-Graduação em Educação da UNESP-Marília. Pós-Doutorado (2010) - Fundação Carlos Chagas – SP. Professora Assistente Doutora junto ao Departamento de Didática – FFC-UNESP/Marília. É membro integrante, na qualidade de pesquisadora - linhas de pesquisa “História da Formação de Professores no Brasil”, “Didática, Currículo e Fundamentos da Educação” e “A pesquisa e a formação do educador” , e na qualidade de Líder do Grupo de Pesquisa “GP FORME - Formação do Educador”, cadastrado junto ao CNPq.

Published

2013-02-04

How to Cite

Girotto, C. G. G. S., & Castro, R. M. de. (2013). The curricular training and the didactics in training of teachers: challenges and possibilities. Education, 38(1), 177–190. https://doi.org/10.5902/198464444094

Issue

Section

Continuous Demand