The planning of teacher and evaluation: a reflection on their reflexes in the school repetition of the pupils of the schools of the 1st Cycle in Cabinda/Angola

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/1984644438951

Keywords:

Planning of teacher, Evaluation, School repetition.

Abstract

This study has as focus the planning of teachers, evaluation and school repetition, echoing the concerns of Angolan society in general and Cabindan in particular, regarding the high number of students which suffer the problem of school repetition. Its objective seek from the analysis of the bibliography related to these three categories to reflect on what is said and what is done in the schools of the 1stcycle in Cabinda and its effects on the students’ school reality. Therefore, it is a qualitative research, based on the bibliographical approach, having as objects of analysis and reflection the official documents of ministry of education, books and articles produced by local and foreign researchers and some works done by teachers who teach in this cycle. It is understood that although research and pedagogical practices show the importance of these pedagogical tools, the same in the daily life of many teachers it is no more than a simple bureaucratic formality, lacking the concrete actions that place the student at the heart of the activities that are planned, executed and evaluated in the classroom, taking him as a concret person. In conclusion, it can be argued that studies involving this school problem should continue, seeking how to improve the pedagogical doing of teachers. However, it appears that the quality of the teacher`s daily planning has reflexes in the results of the students’ evaluations and affects the school repetition rates that are observed in these schools in Cabinda.

Author Biography

Fernando Abel Mavungo, Universidade Onze de Novembro,República de Angola, Cabinda, Zaire

Docente no Departamento de Ensino e Investigação de Biologia, nas cadeiras de Didactica de Biologia  Práticas Pedagógicas

References

ANGOLA. Caderneta do Professor 1.o Ciclo Ensino Secundário. Luanda: Editora Moderna, 2012.

ANGOLA. Manual de apoio ao sistema de avaliação das aprendizagens. 1.o Ciclo do Ensino Secundário. Luanda: Inide, 2011.

ANGOLA. Programa de Biologia de 7ª, 8ª e 9ª classes. Luanda: Editora Moderna, 2013.

ANGROSINO, Michael. Etnografia e Observação Participante. Porto Alegre: Artmed, 2009.

CORRÊA, Maria Letitia. Não-retenção e relações de poder: ponto focal de resistência ao Projeto Escola Plural. In: DALBEN, Angela Imaculada Loureiro de Freitas (Org.). Singular ou plural? Eis a questão. Belo Horizonte: GAME/FAE/UFMG, 2000, p.91-110.

DALBEN, Angela Imaculada Loureiro de Freitas. Avaliação escolar e a relação com o conhecimento. Caderno de Educação, Belo Horizonte, p. 74-87, 1999.

DELORS, Jacques. La educación encierra un tesoro. Informe de la UNESCO a la comisión internacional sobre la educación para el Siglo XXI. Madrid: Santillana Ediciones Unesco, 1996.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo. Paz e Terra, 1996.

GOMES, Suzana dos Santos. Um olhar sobre as práticas de avaliação na escola. Belo Horizonte: Mazza edições, 2014.

HAIDT, Regina Célia Cazaux. Curso de Didática Geral. São Paulo: Editora ática, 2004.

HOLANDA, Nilson. Planejamento e projetos. Rio de Janeiro: Editora APEC, 1977.

LIBÂNEO, José Carlos. Didática. São Paulo: Editora Cortez, 1994.

LUCKESI, Cipriano Carlos. Planejamento e Avaliação na Escola: articulação e necessária determinação ideológica. Série Idéias, n. 15. São Paulo: FDE, 2006.

MAVUNGO, Fernando Abel. Estratégias metodológicas utilizadas pelos professores de biologia no âmbito do trabalho independente. Um estudo na Escola do I Ciclo de Cabassango. Dissertação (Mestrado)- Faculdade da Educação da Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte: 2014.

PIUAÍ (Estado). Secretaria do Estado da Educação e Cultura. Diretrizes da Rede Pública Estadual de Ensino de Piauí, Teresina:

SEDUC, 2013.Disponível em: https://www.seduc.pi.gov.br/arquivos/diretrizes/1Diretrizes_Curriculares_da_Educacao_Basica_SEDUC_PI.pdf. Acesso em: 20 jan. 2019.

SOCA, Ana Maria González; FERNÁNDEZ, Silvia Recarey; FERNÁNDEZ, Fátima Addine. La dinámica del proceso de enseñanza-aprendizaje mediante sus componentes.In: FERNÁNDEZ, Fátima Addine. (org.). Didáctica: teoria y práctica. 2. ed. Ciudad de la Habana: Plueblo y educacion, 2007. p. 56-74.

TURRA, Clódia Maria Godoy et al. Planejamento de ensino e avaliação. Porto Alegre: Editora Emma, 1975, p.11-21.

Published

2019-11-20

How to Cite

Mavungo, F. A. (2019). The planning of teacher and evaluation: a reflection on their reflexes in the school repetition of the pupils of the schools of the 1st Cycle in Cabinda/Angola. Education, 44, e82/ 1–23. https://doi.org/10.5902/1984644438951