The professional development of teacher and the expansion and stratification of the Brazilian educational system

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/1984644438443

Keywords:

Teacher Professional Development, Education Expansion, Educational Stratification.

Abstract

This article aims to analyze the importance of policies that value the professional development of teachers in the face of the expansion of educational systems, which occurs against educational stratification. Based on official data and the production of the area, this is a theoretical study that discusses the relationship between the training of teachers and the stratification of educational systems, in an educational conception guided by inequalities and by reproduction and social domination. The argumentative approach indicates that the preparation of the teacher is fundamental for his performance in a context of social inequalities, with a view to conducting a training / work process committed to equity and transformation of society. It is concluded that the problems in teacher education (initial and continuous) demand public policies directed towards teacher education that breaks with the established and revived tradition in the educational institutions, with the purpose of meeting the different social contexts in Brazil. Policies that value the professional development of teachers are established as partners in the struggle for the democratization of education and, therefore, are favorable to greater socio-educational mobility.

Author Biographies

Jose Rubens Lima Jardilino, Universidade Federal de Ouro Preto, Mariana, Minas Gerais

Departamento de Educação DEEDU, professor e coordenador do PPGE UFOP

área: Formação de Professores, Politica e Instituições formadoras.

Ana Maria Mendes Sampaio, Universidade Federal de Ouro Preto Doutorado em Educação

Doutoranda em Educação - Pesquisadora do Grupo de Pesquisa FOPROFI - Formação e Profissão Docente.

References

ARUM, Richard; GAMORAN, Adan; SHAVIT, Yossi. More inclusion than diversion: Expansion, differentiation and market structure in Higher Education. In SHAVIT, Y; ARUM, R; GAMORAN, A.(Org.) Stratification in Higher Education, a comparative study. Stanford: Stanford University Press, 2007

BOUDON, Raymond. Education, Opportunity and Social Inequality.New York:Willey,1974.

BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil de 1988. Presidência da República, Brasília-DF, 1988. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicaocompilado. Acesso em 05 de fev. 2020.

BRASIL. Programa Toda Criança na Escola. Ministério da Educação, Brasília – DF, 1997. Disponível em: http://www.dominiopublico.gov.br/download/texto/me000686.pdf. Acesso em 05 de fev. 2020.

BRASIL. Ministério da Educação. Breve Evolução História do Sistema Educacional Brasileiro, in Organização dos Estados Ibero-Americanos, Sistema Educativo Nacional do Brasil, Brasília - DF,2002a. Disponível em: http://www.oei.es/quipu/brasil/index.html#eval. Acesso em 05 de fev. 2020.

BRASIL. Sistema de Avaliação da Educação Básica. MEC/INEP, Brasília-DF, 2002b. Disponível em: http://portal.inep.gov.br/busca?_3_keywords=dados+do+saeb+de+2002&_3_formDate=1441824476958&p_p_id=3&p_p_lifecycle=0&p_p_state=normal&p_p_mode=view&p_p_col_id=column-2&p_p_col_count=1&_3_struts_action=%2Fsearch%2Fsearch&_3_groupId=0&_3_cur=1&_3_format=.Acesso em 02 de abr. 2016.

BRASIL. Levantamento Estatístico sobre o Ensino Médio e Educação Superior. MEC/INEP, Brasília-DF, 2006. Disponível em: http://portal.inep.gov.br/artigo/-/asset_publisher/B4AQV9zFY7Bv/content/divulgados-os-resultados-finais-do-censo-escolar-2006/21206. Acesso em 04 de fev. 2020.

BRASIL. Pesquisa Nacional por Amostra de Domicílios – PNAD (2007). Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística – IBGE, Brasília-DF, 2007. Disponível em: https://cidades.ibge.gov.br/brasil/pesquisa/10091/82292?ano=2017. Acesso em 07 de fev. 2020.

BRASIL. Lei nº 13.005, de 25 de junho de 2014. Aprova o Plano Nacional de Educação - PNE. Brasília – DF, 2014. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2011-2014/2014/lei/l13005.htm. Acesso em 06 fev. 2020.

CASTRO, Maria Helena Guimarães. Avaliação do Sistema Educacional BrasileiroTendências e Perspectivas. Ministério da Educação/Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais, Brasília- DF, 1998. Disponível em: http://portal.inep.gov.br/documents/186968/484184/Avalia%C3%A7%C3%A3o+do+sistema+educacional+brasileiro+tend%C3%AAncias+e+perspectivas/16ff6dc1-fecb-44d9-97ae-fddf373fe8a2?version=1.2. Acesso em 07 de fev. 2020.

CATANI, Afrânio Mendes; HEY, Ana Paula; GILIOLI, Renato Sousa Porto. PROUNI: democratização do acesso às Instituições de Ensino Superior?Educar em Revista, Editora UFPR, v.22, n.28, Curitiba, 2006, pp.125-140. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/er/n28/a09n28.pdf. Acesso em 02 de fev. 2020.

CURY, Carlos Roberto Jamil. Por um Novo Plano Nacional de Educação.Cadernos de Pesquisa, vol.41, n.144, São Paulo, set./dez./2011, pp.790-811. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S0100-15742011000300008&lng=en&nrm=iso&tlng=pt. Acesso em 06 de fev.

FERNANDES, Danielle Cireno. Race, Socioeconomic Development and the Education Stratification Process in Brazil. Research in Social Stratification and Mobility, v. 22, p. 365-422, 2005.

GARCIA, Carlos Marcelo. A formação de professores: novas perspectivas baseadas na investigação sobre o pensamento do professor. In: NÓVOA, A. (coord.). Os professores e sua formação. Lisboa, Publicações Dom Quixote,1995, pp. 51 -76.

GATTI, Bernadete. Angelina. A formação dos docentes: O confronto necessário professor X academia. Cadernos de Pesquisa. nº 81, São Paulo, 1992, pp. 70-74. Disponível em: http://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/cp/article/view/993. Acesso em 04 de fev. 2020.

GIMENO SACRISTÁN, José. Consciência e ação sobre a prática como libertação profissional dos professores. In: NÓVOA, A. Profissão Professor. Porto:Porto Editora,1991.

HASENBALG, Carlos. SILVA, Nelson do Valle. Raça e oportunidades educacionais no Brasil. Caderno de Pesquisa, v.73, pp. 5-12, São Paulo, maio/1990. Disponível em: http://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/cp/article/view/1092. Acesso em: 03 de fev. 2020.

HASENBALG, Carlos; SILVA, Nelson do Valle. Origens e Destinos.Rio de Janeiro: Editora Topbooks, 2003.

LAHIRE, Bernanrd. Reprodução ou prolongamentos críticos? In: Dossiê “Ensaios sobre Pierre Bourdieu”,Revista Educação & Sociedade, vol. 23, n. 78, Campinas, abr. 2002, pp. 37-55. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?pid=S0101-73302002000200004&script=sci_abstract&tlng=pt. Acesso em 06 de fev. 2020.

LIBÂNEO, José Carlos. O dualismo perverso na escola pública brasileira: escola do conhecimento para os ricos, escola do acolhimento social para os pobres. Educação e pesquisa, v.38, n.1, São Paulo, 2012, pp.13-28. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/ep/v38n1/aop323.pdf. Acesso em 06 de fev. 2020.

MARSHALL, Thomas Henry. Cidadania, classe social e status. Rio de Janeiro: Zahar, 1967.

MARTINS, Carlos Benedito. (2000), O Ensino Superior Brasileiro nos Anos 90. São Paulo em Perspectiva, vol. 14, nº 1, São Paulo, 2000, pp. 41-60. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?pid=S0102-8392000000100006&script=sci_abstract. Acesso em 07 de fev. 2020.

MARTELETO, Letícia; CARVALHAES, Flavio; HUBERT, Celia. Desigualdades de oportunidades educacionais dos adolescentes no Brasil e no México. Revista Brasileira de Estudos de População, v. 29, p. 2117-302, 2012.

MONT’ALVÃO, Arnaldo. Estratificação Educacional no Brasil no século XXI. Dados, v. 54, n. 2, p. 389-430, 2011.

NÓVOA, António. Professores: imagens do futuro presente. Lisboa: EDUCA, 2009.

OLIVEIRA, Romualdo Portela de; ARAUJO, Gilda Cardoso de. Qualidade do Ensino: Uma nova dimensão da luta pelo direito a Educação. Revista Brasileira de Educação, n. 28,Rio de Janeiro, 2005, pp. 5-23. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?pid=s1413-24782005000100002&script=sci_abstract&tlng=pt. Acesso em 08 de fev. 2020.

PARSONS, Talcott. Equality and Inequality in Modern Society, or Social Stratification Revised. In: Laumann Edward Otto (ed.). Social Stratification: Research and Theory for the 1970. Indianapolis, Bobbs-Merril, pp. 13-72.

PERRENOUD, Philippe. Práticas pedagógicas, profissão docente e formação. Lisboa, Dom Quixote, 1993.

RIBEIRO, Carlos Antônio. Desigualdade de oportunidades e resultados educacionais no Brasil. Dados, v. 54, n. 1, p. 41-88, 2011.

RIBEIRO, Carlos Antônio. Estrutura de Classe e Mobilidade Social no Brasil. Bauru: EDUSC, 2007.

RODRIGUES, Marta Maria Assumpção. Políticas Públicas. São Paulo: Publifolha, 2010.

SAMPAIO, Gabriela Thomazinho Clementino; OLIVEIRA, Romualdo Portela de Dimensões da Desigualdade Educacional no Brasil. RBPAE, v. 31, n. 3, set./dez. 2015, pp 511-530. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/rbpae/article/viewFile/60121/37016. Acesso em 08 de fev. 2020.

SAVIANI, Demerval. Formação de professores: aspectos históricos e teóricos do problema no contexto brasileiro. RevistaBrasileira de Educação, v.14, n.40, Rio de Janeiro, jan/abr., 2009, p.143-155.

SCHWARTZMAN, Simon.Brazil: OpportunityandCrisis in HigherEducation. HigherEducation, vol. 17, nº 1, pp. 99-119. Disponível em: http://www.schwartzman.org.br/simon/1988oport.pdf. Acesso em 08 de fev. 2020.

SILVA, Nelson do Valle. Expansão Escolar e Estratificação Educacional no Brasil. In: SILVA, Nelson do Valle e HASENBALG,Carlos (orgs). Origens e Destinos: Desigualdades Sociais ao Longo da Vida. Rio de Janeiro: Topbooks, 2003,pp. 105-138.

TEIXEIRA, Anísio. Valores proclamados e valores reais nas instituições escolares brasileiras. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, v.37, n.86, Rio de Janeiro, abr./jun. 1962, p.59-79. Disponível em: https://pt.scribd.com/document/122163155/Valores-Reais-e-Valores-Proclamados-1962-RBEP. Acessoem 06 de fev. 2020.

TORCHE, Florencia. Privatization Reform and Inequality of Educational Opportunity: The Case of Chile. Sociology of Education, v. 78, n. 4, p. 316-43, 2005.

TREIMAN, Donald J. (1970), Industrialization and Social Stratification, In: E. O. Laumann, Social Stratification: Research and Theory for the 1970s. Indianapolis, Bobbs-Merrill, pp. 207-234.

YOUNG, Michael. Para que servem as escolas? Revista Educação e Sociedade, v.28, n.101, Campinas, set./dez. 2007, p.1287-1302. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/es/v28n101/a0228101.pdf. Acesso em: 06 de fev. 2020.

Published

2020-09-25

How to Cite

Jardilino, J. R. L., & Sampaio, A. M. M. (2020). The professional development of teacher and the expansion and stratification of the Brazilian educational system. Education, 45(1), e85/ 1–20. https://doi.org/10.5902/1984644438443