Etec de Piedade/SP: ten years of an approach that transcends vocational technical education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/1984644438415

Keywords:

Technical education, ETEC de Piedade, Completion of course work

Abstract

The purpose of this is to systematically record the activities of the State Technical School of Piedade/SP, in its first decade of existence. Through a record that tells the story of this school, which portrays a trajectory of success and great achievements in the educational field, this article addresses the phases of the creation of this Technical Education Unit in the interior of the state of São Paulo, as well as the its relation to the concept of a human and critical professional education. This article has gone through the approach of the history of the ETEC of Piedade, referring to critical historical pedagogy as its theoretical foundation, starting with reports of students of the Technician in Integrated Administration to High School, collected in their TCCs, which portray a broad and critical stance in the field of their learning. They present a position not only based on technicality, which generally, according to the literature, characterize the public as being students of technical training institutes at the intermediate level, but who stand with specific, singular and critical positions towards the society in which they participate. The data and information presented here are part of a master's degree research in the Graduate Program in Education at UFSCar Sorocaba / SP, in which the mentioned school is the object of the research. We hope, therefore, the socialization of a counterpoint presupposition, to the traditional model of vocational training, pure and simple.

Author Biographies

Reginaldo Marcos Martins, Universidade Federal de São Carlos - Campus Sorocaba

Mestrando em Educação pela Universidade Federal de São Carlos, Especialista em Gestão Estratégica de Negócios, Licenciado em Administração pela Faculdade Tecnológica de Tatuí e graduado em Administração de Empresas pela Universidade de Sorocaba. Diretor da Escola Técnica Estadual de Piedade e Professor de Ensino Médio e Técnico pelo Centro Estadual de Educação Tecnológica Paula Souza. Tem experiência na área de Educação Profissional, Educação Corporativa e Gestão de Pessoas. Atua em pesquisas na linha de Formação Docente e Práticas Educativas

Tiago Cesar Domingues, Universidade Federal de São Carlos - Campus Sorocaba

Possui Mestrado em Educação pela UFSCar, campus Sorocaba - SP, especialização em Filosofia pela Universidade Estadual Paulista (UNESP), especialização em Ética, Valores e Cidadania na Escola pela Universidade de São Paulo (USP) e graduação em Filosofia pela Universidade de Sorocaba - UNISO. Atualmente é Professor Indeterminado do Centro Estadual de Educação Técnológica Paula Souza (CEETESP) e da Secretaria da Educação do Estado de São Paulo (SEE).

References

FRIGOTTO, Gaudêncio. A produtividade da escola improdutiva: um (re)exame das relações entre educação e estrutura econômico-social e capitalista. São Paulo: Cortez, 1984.

PIEDADE, Etec de. Plano plurianual da Escola Técnica Estadual de Piedade – 2016 a 2020. ETEC de Piedade – Centro Paula Souza. Piedade, 2016.

PIEDADE, Etec de. Plano plurianual da Escola Técnica Estadual de Piedade – 2017 a 2021. ETEC de Piedade – Centro Paula Souza. Piedade, 2017.

PIEDADE, Etec de. Plano plurianual da Escola Técnica Estadual de Piedade – 2018 a 2022. ETEC de Piedade – Centro Paula Souza. Piedade, 2018.

SAVIANI, Dermeval. Escola e democracia. 42ª ed. Campinas: Autores Associados, 2012.

SAVIANI, Dermeval. et al. Pedagogia histórico-crítica e luta de classes na educação escolar. Campinas: Autores Associados, 2012.

SAVIANI, Dermeval. Pedagogia histórico-crítica: primeiras aproximações. 11ª ed. ver. Campinas: Autores Associados, 2013.

SÃO PAULO, Estado. Decreto Lei n.º 54.062, de 26 de fevereiro de 2009. Dispõe sobre a criação da Escola Técnica Estadual de Piedade. Diário Oficial do Estado de São Paulo, São Paulo, SP, v. 119, n. 38, p. 1. 26 fev. 2003. Seção 1, pt. 1.

Published

2019-11-20

How to Cite

Martins, R. M., & Domingues, T. C. (2019). Etec de Piedade/SP: ten years of an approach that transcends vocational technical education. Education, 44, e87/ 1–25. https://doi.org/10.5902/1984644438415