Humanities and High School as a democratic space

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/1984644438252

Keywords:

School education, Humanities, Democracy

Abstract

This theoretical study intends to address some reflections on the importance of teaching of humanities to the School of secondary education to constitute a fact in a democratic space. Initially, the text emphasizes points of Law No. 13.415/2017, originating from provisional measure No. 746/2016 that reformulates the Brazilian high school and that can represent, among other issues, a threat to the teaching of humanities. In this sense, grounded by Paiva (1987), Aranha (2006) and Libâneo (2012) brings some considerations regarding the history of Brazilian education and its school organization, in order to understand how and with what ideals this space was being built in our Society over the years. In the course of the text, it focuses on defending the humanities as a way for the school to truly be a democratic territory. To this end, it is reported to Rouanet (1987), Saviani (1997), Morais (2014) and especially to some ideas of Nussbaum (2015), which emphasizes the need to prioritize the humanities to enable the option for democracy, pointing to the urgency of a Democratic education. The study also points to the fundamental role of the school with a view to the democratic context and how much, with the contribution of the humanities, can contribute to the formation of citizens truly committed to building a more just and fraternal society.

Author Biographies

Maria Rute Depoi da Silva, Instituto Federal Farroupilha, Jaguari, Rio Grande do Sul

Técnica em assuntos educacionais no Instituto Federal Farroupilha, Jaguari, Rio Grande do Sul, Brasil.

Marcele Pereira da Rosa Zucolotto, Universidade Franciscana, Santa Maria, Rio Grande do Sul

Professora doutora na Universidade Franciscana, Santa Maria, Rio Grande do Sul, Brasil

Diego Carlos Zanella, Universidade Franciscana, Santa Maria,Rio Grande do Sul

Professor na Universidade Franciscana, Santa Maria,Rio Grande do Sul, Brasil

References

ANPED. A Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Educação (Anped) e a Base Nacional Comum Curricular (BNCC). 2017. Disponível em: http://www.anped.org.br/news/documento-expoe-acoes-e-posicionamentos-da-anped-sobre-bncc. Acesso em: 21 mar 2019.

ARANHA, Maria Lúcia de Arruda. História da educação e da Pedagogia: geral e do Brasil. 3. ed. São Paulo: Moderna, 2006.

ASSIS, Machado de. História de 15 dias (15/08/1876). In: COUTINHO, Afrânio (org). Machado de Assis: Obra Completa. Crônicas. vol. III. Rio de Janeiro: Nova Aguilar, 1992.

BACKES, Jose Licínio. Juventudes e ensino médio: tensões e disputas pelos sentidos. Em: Acta Scientiarum. Education, Maringá, v. 40, n. 2, 2018. Disponível em: http://periodicos.uem.br/ojs/index.php/ActaSciEduc/article/view/38320. Acesso em: 3 mar. 2019.

BRANCO, Emerson Pereira et. al. Uma visão crítica sobre a implantação da base nacional comum curricular em consonância com a reforma do ensino médio. Debates em Educação, Alagoas, v. 10, n. 21, maio-ago/2018. pp. 47-70. Disponível em: www.seer.ufal.br/index.php/debateseducacao/article/download/5087/pdf_1. Acesso em: 27 mar. 2019.

BRASIL. Constituição (1934). Constituição da República dos Estados Unidos do Brasil. Diário Oficial, Brasília, DF, 16 jul. 1934. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/Constituicao/Constituicao34.htm. Acesso em 08 nov. 2018.

BRASIL. Constituição (1988). Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília, DF: Senado Federal, Subsecretaria de Edições Técnicas, 1988. Disponível em: https://www2.senado.leg.br/bdsf/bitstream/handle/id/518231/CF88_Livro_EC91_2016.pdf. Acesso em 29 nov. 2018.

BRASIL. Parecer CNE/CEB 11/2000-homologado. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 2000. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/setec/arquivos/pdf1/proeja_parecer11_2000.pdf. Acesso em 05 nov. 2018.

BRASIL. Lei 11684/08, de 03 de junho de 2008. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 2008. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2007-2010/2008/Lei/L11684.htm. Acesso em 10 nov. 2018.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular, Brasília, DF, 2017a. Disponível em: http://agbcampinas.com.br/site/http://agbcampinas.com.br/site/wp-content/uploads/2017/08/BNCC_publicacao.pdf. Acesso em: 26 jan. 2018.

BRASIL. Lei n. 13.415, de 16 de fevereiro de 2017. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 2017b. Disponível em: https://www2.camara.leg.br/legin/fed/lei/2017/lei-13415-16-fevereiro-2017-784336-publicacaooriginal-152003-pl.html. Acesso em: 27 abr. 2019.

CASSIO, Fernando. Base Nacional Comum Curricular: ponto de saturação e retrocesso na educação. Revista Retratos da Escola, Brasília, v. 12, n. 23, p. 239-253, jul./out. 2018. Disponível em: http://www.esforce.org.br. Acesso em 17 abr. 2019.

LIBANÊO, José Carlos. O dualismo perverso da escola pública brasileira: escola do conhecimento para os ricos, escola do acolhimento social para os pobres. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 38, n. 1, p. 13-28, jan./jun., 2012. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/ep/v38n1/aop323.pdf. Acesso em 02 mai. 2019.

LOMBARDI, José Claudinei; SAVIANI, Demerval (Orgs.). Navegando pela história da educação brasileira: 20 anos de HISTEDBR. Campinas, SP: Autores Associados, 2009.

MORAIS, José. Alfabetizar para a democracia. Porto Alegre: Penso, 2014.

MOTTA, Vânia Cardoso; FRIGOTTO, Gaudêncio. Por que a urgência da Reforma do Ensino Médio? Medida Provisória nº 746/2016 (Lei nº 13.415/2017). Educ. Soc., Campinas, v. 38, n. 139, p. 355-372, abr./jun., 2017. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/es/v38n139/1678-4626-es-38-139-00355.pdf. Acesso em 20 mar. 2019.

NUSSBAUM, Martha Craven. Sem fins lucrativos: por que a democracia precisa das humanidades. São Paulo: Editora WMF Matins Fontes, 2015.

PAIVA, Vanilda Pereira. Educação popular e educação de adultos. 5. ed. São Paulo: Edições Loyola, 1987.

ROUANET, Sérgio Paulo. As razões do Iluminismo. São Paulo: Companhia das Letras, 1987.

SAVIANI, Demerval. Escola e democracia: teorias da educação, curvatura da vara, onze teses sobre educação e política. 31. ed. Campinas, SP: Autores Associados, 1997.

Published

2020-07-28

How to Cite

Silva, M. R. D. da, Zucolotto, M. P. da R., & Zanella, D. C. (2020). Humanities and High School as a democratic space. Education, 45(1), e68/ 1–22. https://doi.org/10.5902/1984644438252