Contributions of postcolonialism to the cultural curriculum of Physical Education
DOI:
https://doi.org/10.5902/1984644437352Keywords:
Physical Education, Postcolonialism, Cultural curriculum.Abstract
Hurried perceptions claim that the problems of colonialism have been dissolved, ended, and that now we live in a free time of any conflict or tension. Postcolonial thinking beckons the opposite. There is a clear recognition that forces of domination have only been resignified, marking the passage from one historical configuration or conjuncture of power to another, thus problems of dependence, underdevelopment and marginalization, very characteristic situations of the colonial period, persist vigorously in the post- coloniality. In an effort to decolonize the Physical Education curriculum, a group of teachers was inspired by postcolonial arguments and developed pedagogical experiences in public elementary schools. The documents that the teachers produced as a way of recording the pedagogical practice were submitted to the confrontation with the postcolonial referential of Homi Bhabha and the cultural perspective of Physical Education. The results show a political-pedagogical practice in favor of those who suffered, and still suffer, with the “heavy hand” of colonial imperial power.
References
BALLESTRIN, Luciana. América Latina e o giro decolonial. Revista Brasileira de Ciência Política, Brasília, n. 11, p. 89-117, 2013.
BHABHA, Homi. O local da cultura. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2013.
BONETTO, Pedro Xavier Russo. A “escrita-currículo” da perspectiva cultural de Educação Física: entre aproximações, diferenciações, lassez-faire e fórmula. 2016. 238f. Dissertação (Mestrado em Educação). Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo, São Paulo, 2016.
CORAZZA, Sandra Mara. Pesquisa-ensino: o “hífen” da ligação necessária na formação docente. Araucárias, Revista do Mestrado em Educação da Facipal, Palmas-PR, v. 1, n. 1, p. 7-16, 2002.
COSTA, Sérgio. Dois atlânticos: teoria social, anti-racismo, cosmopolitismo. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2006.
HALL, Stuart. Da diáspora: identidade e mediações culturais. Belo Horizonte, MG: Editora UFMG, 2003.
IRIAS, Everton Arruda. A sereia branquinha e a bruxa da diretora: um estudo das brincadeiras de faz de conta. In: NEIRA, M. G. Educação Física cultural: o currículo em ação. São Paulo: Labrador, 2017.
MÜLLER, Arthur; NEIRA, Marcos Garcia. Avaliação e registro no Currículo Cultural da Educação Física. Estudos em Avaliação Educacional, São Paulo, v. 29, n. 72, p. 774-800, set./dez., 2018.
NEIRA, Marcos Garcia. Etnografando a prática do skate: elementos para o currículo cultural da Educação Física. Revista Contemporânea de Educação, Rio de Janeiro, v. 09, n. 18, p. 138-155, jul./dez., 2014.
NEIRA, Marcos Garcia. Educação Física cultural: carta de navegação. Arquivos em Movimento, v. 12, n. 2, p. 82-103, jul./dez., 2016.
NEIRA, Marcos Garcia. O currículo cultural da Educação Física: pressupostos, princípios e orientações didáticas. Revista e-Curriculum, São Paulo, v.16, n.1, p. 4-28, jan./mar., 2018.
NEIRA, Marcos Garcia. Educação Física cultural: inspiração e prática pedagógica. 2ª Ed., Jundiaí, SP: Paco, 2019.
NERY, João Paulo Reis. Capoeira é e não é. In: NEIRA, M. G. (org.). Educação Física cultural: relatos de experiência. Jundiaí, SP: Paco, 2018.
NEVES, Marcos Ribeiro das. O maracatu nas aulas de Educação Física: Exu, macumba e outras significações, o sangue de Jesus tem poder. In: NEIRA, M. G. Educação Física cultural: currículo em ação. São Paulo: Labrador, 2017.
NEVES, Marcos Ribeiro das. O currículo cultural da Educação Física em ação: efeitos nas representações culturais dos estudantes sobre as práticas corporais e seus representantes. 2018. 198 f. Dissertação (Mestrado em Educação). Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo, São Paulo, 2018.
OLIVEIRA, Ricardo. Ginásticas de academia: pena que gordinha não pode! In: NEIRA, M. G. (org.). Educação Física cultural: relatos de experiência. Jundiaí, SP: Paco, 2018.
QUARESMA, Felipe Nunes. Sofrência: entre xs muitxs elxs. In: NEIRA, M. G. Educação Física cultural: currículo em ação. São Paulo: Labrador, 2017.
SANTOS, Ivan Luís. A tematização e a problematização no currículo cultural da Educação Física. 2016. 246 f. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade de São Paulo, Faculdade de Educação, São Paulo, 2016.
SANTOS, Luis Alberto dos. Queremos aula livre, professor: o caratê na rede estadual de ensino. In: NEIRA, M. G. Educação Física cultural: currículo em ação. São Paulo: Labrador, 2017.
SANTOS JUNIOR, Flávio Nunes. Navegando sobre as práticas com brinquedos. In: NEIRA, M. G. Educação Física cultural: currículo em ação. São Paulo: Labrador, 2017.
SOUSA SANTOS, Boaventura. Para além do pensamento abissal: das linhas globais a uma ecologia de saberes. In: SOUSA SANTOS, B.; MENESES, M. P. (orgs). Epistemologias do Sul. São Paulo: Cortez, 2010.SOUZA, Leandro Rodrigo Santos. Tênis: um lob de direita. In: NEIRA, M. G. Educação Física cultural: currículo em ação. São Paulo: Labrador, 2017.
VIEIRA, André. Desconstruindo o normativo através das mochilas: existem outras possibilidades de ser? In: NEIRA, M. G. (org.). Educação Física cultural: relatos de experiência. Jundiaí, SP: Paco, 2018.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Declaration of originality
We declare that all articles present in the journal Educação (UFSM) are originals and were not submitted for publishing on any other publication, as a whole or a fraction. We also declare that, after being published by Educação (UFSM), a paper will not be submitted to another journal within two years. After this time, our journal transfers the publishing rights to the authors, with a permit granted by the Editorial Council.
We also acknowledge that the originals’ submission to Educação (UFSM) implies on a transference of copyright for physical and digital publishing to the journal. In case of noncompliance, the violator will receive sanctions and penalties predicted by the Brazilian Copyright Protection Law (n. 9610, dated 19/02/98).
Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)
This license lets others remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially, and copy and redistribute the material in any medium or format.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)