A new approach to the Theory of Developmental Learning

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/1984644437312

Keywords:

Learning, Development, Didactics.

Abstract

The article offers a new approach to psychological and didactic theory conceived in the Soviet period with the term "Развивающее обучение" and which has traditionally been translated in the West as "Developmental Teaching",“Enseñanza desarrollante”   or "Ensino desenvolvimental". The article proves from original sources that, unlike "teaching", "teaching" and "teaching", the most adequate translation in the developmental perspective for the Russian term "обучение" (obutchenie) is learning. Secondly, that the question is much more serious because it is not only a problem of translation but an understanding of the theoretical and methodological foundations of the developmental conception which has led one to ignore that psychic activity, which is the content of this conception, can not be taught but learned by the student himself when he emerges as subject in a specific type of study activity that fosters collaborative and autonomous developmental learning. The article changes the current way of understanding the existing types of learning, the role of Didactics, as well as the role of the teacher and students within this theory.

Author Biography

Roberto Valdés Puentes, Faculdade de Educação da Universidade Federal de Uberlândia

Professor de Didática da Faculdade de Educação da Universidade Federal de Uberlândia

References

AQUINO, Orlando Fernández. Leoniv Vladimirovich Zankov: contribuições para a pesquisa em didática desenvolvimental. In: LONGAREZI, Andréa Maturano;

PUENTES, Roberto Valdés (Orgs.). Ensino desenvolvimental: vida, pensamento e obra dos principais representantes russos. Uberlândia: Edufu, 2013, p. 233-261.

BIBLER, Vladimir Solomonovich. Pensamento criativo como sujeito de lógica (problemas e perspectivas). Criatividade científica. Moscou, 1969, 200p.

DANILOV, Mikhail Aleksandrovich. El proceso de enseñanza en la escuela. La Habana: Editorial de Libros para la Educación, 1978.

DAVIDOV, Vasily Vasilyevich. Atividade de Estudo: situação atual e problemas de pesquisa. (Учебная деятельность: состояние и проблемы исследования). Questões de Psicologia, Moscou, n. 6, p. 5-14, 1991. Disponível em: http://www.voppsy.ru/issues/1991/916/916005.htm

DAVIDOV, Vasily Vasilyevich. Desenvolvimento psíquico da criança pequena na fase escolar (Desarrollo psicológico del niño pequeño en la edad escolar). In: PETROVSKI, Arthur Vladimirovich. (Org.) Psicología evolutiva y pedagógica. Moscú: Editorial Progreso, 1980, p. 79-118.

DAVIDOV, Vasily Vasilyevich. La enseñanza escolar y el desarrollo psíquico. Moscú: Editorial Progreso, 1988.

DAVIDOV, Vasily Vasilyevich. О понятии развивающего обучения (O conceito de aprendizagem desenvolvimental). Tomsk: Peleng, 1995. - 142 p. (Biblioteca de educação para o desenvolvimento sob a editoria geral de V. Davidov e V. V. Repkin; vol. 13). Disponível em: http://elib.gnpbu.ru/textpage/download/html/?bookhl=&book=davydov_o-ponyatii-razvivayuschego-obucheniya_1995, acesso em 20 de agosto de 2016.

DAVIDOV, Vasily Vasilyevich. О понятии развивающего обучения (O conceito de aprendizagem desenvolvimental). Pedagogia, Moscou, no. 1, 1995. Disponível em: http://www.experiment.lv/maro/statji/davidov_opon_ro.htm, acesso em 22/10/2018.

DAVIDOV, Vasily Vasilyevich. Características psicológicas da tarefa de estudo. In: Questões psicológicas da aprendizagem e da educação. Moscou: Radyans'ka shkola, 1961.

DAVIDOV, Vasily Vasilyevich. Проблемы исследования учебной деятельности (Problemas de pesquisa da Atividade de Estudo). In: DAVIDOV, Vasily Vasilyevich. Теория развивающего обучения (Teoria da aprendizagem desenvolvimental). Moscou: Educação, 1996.

ELKONIN, Daniel Borisovich. A experiência de pesquisa psicológica nas aulas experimentais. Questões Psicológicas, 1960, №5.

ELKONIN, Daniel Borisovich. Учебная деятельность — ее структура и формирование (Atividade de Estudo: sua estrutura e formação). In: ELKONIN, Daniel Borisovich. Психология обучения младшего школьника (Psicologia da aprendizagem da criança em idade escolar). Moscou: Editora Znanie, 1974.

LEONTIEV, Alexey Nikolaevich. Actividad. Conciencia. Personalidad. La Habana: Editorial Pueblo y Educación, 1975/1980.

LEONTIEV, Alexey Nikolaevich. Bопросу о сознательности учения (Problemas da aprendizagem consciente). In: LEONTIEV, Alexey Nikolaevich. Психологические вопросы сознательности учения (Problemas psicológicos da aprendizagem consciente). Moscou: Известия. АПН РСФСР, 1947, Вып. 7, p. 16-38.

LEONTIEV, Alexey Nikolaevich. К вопросу о сознательности учения (Os problemas da aprendizagem consciente, 1944).

LERNER, Isaac Yakovlevich; SKATKIN, Mikhail Nikolaevich. Métodos de enseñanza (1975). In: DANILOV, M. A.; SKATKIN, Mikhail Nikolaevich. (Orgs.). Didáctica de la escuela media. La Habana: Editorial Pueblo y Educación, 1978.

LONGAREZI, A. M. (Org.); PUENTES, R. V. (Org.). Ensino desenvolvimental. Antologia. Livro I. 1. ed. Uberlândia: Edufu, 2017b, v. 1. 242p.

LONGAREZI, A. M.; PUENTES, R. V. Fundamentos psicológico-didáticos para um ensino na perspectiva histórico-cultural: a unidade dialética obutchénie-desenvolvimento. Fundamentos psicológicos e didáticos do ensino desenvolvimental. 1ed.Uberlândia: Edufu, 2017a, v. 5, p. 7-15.

MAJMUTOV, Mirza Ismailovich. La enseñanza problémica. La Habana: Editorial Pueblo y Educación, 1975/1983.

MATVEEVA, N. I.; REPKIN Vladimir Vladimirovich; SKOTARENKO, R. V. Condições de domínio das formas independentes da Atividade de Estudo na escola (Психологические Предпосьілки Самостоятельньіх форм Учебной деятельности). Вестник, Khorkov, Série Psicológica, v. 8, № 122, p. 42-50, 1975.

MARKOVA, Aelita Kapitonovna; ABRAMOVA, Galina Sergeevna. A actividad docente como objeto de la investigación psicológica (1977). In: ILIASOV, I. I.; LIAUDIS, V. Ia. (Orgs.). Antología de la psicología pedagógica y de las edades. La Habana: Editorial Pueblo y Educación, 1986, p. 104-109.

KOSTIUK, G. S. Alguns aspectos da relação recíproca entre educação e desenvolvimento da personalidade. In: LEONTIEV, A. N. et al. Psicologia e Pedagogia. Bases psicológicas da aprendizagem e do desenvolvimento. São Paulo: Centauro, 2005, p. 43-62.

NÚÑEZ, Isauro Beltrán; RAMALHO, Betania Leite. (Orgs.) Galperin e a teoria da formação planejada por etapas das ações mentais e dos conceitos: pesquisas e experiências para um ensino. Campinas, SP: Mercado de Letras, 2018.

NÚÑEZ, Isauro Beltrán. O diagnóstico dos níveis da orientação da ação classificar: contribuição da teoria de P. Ya. Galperin. In: FEITOSA, Rafhael Alves; SILVA, Solonildo Almeida da (Orgs.). Metodologias emergentes na pesquisa em ensino de ciências. Porto Alegre, RS: Editora Fi, 2018, p. 151-170.

PIMENTA, Selma Garrido. Manifesto em favor da didática crítica. Mesa Redonda Para onde vai a didática. XIX Endipe, Salvador, 03 ao 06 de setembro de 2018.

PUENTES, R. V. A psicologia histórico-cultural soviética (1917-1991): problemas de paternidade associados a obras e autores importantes. Educativa, Goiânia, v. 19, n. 2, p. 449-473, maio/ago. 2016.

PUENTES, R. V. Didática desenvolvimental da atividade: o sistema Elkonin-Davidov (1958-2015). Revista Obutchénie, Uberlândia, v. 1, n. 1, p. 20-58, 2017. Disponível em http://www.seer.ufu.br/index.php/Obutchenie/article/view/38113

PUENTES, R. V. Sistema Elkonin-Davidov-Repkin: uma aproximação a teoria da atividade de estudo (1959-2018). Educação em Revista, Belo Horizonte (Em avaliação). 2019a.

PUENTES, R. V. Teoria da atividade de estudo: etapas no seu desenvolvimento. 2018.

PUENTES, R. V. Teoria da atividade de estudo: etapas no seu desenvolvimento. Revista Educação Pública, Mato Grosso do Sul (em avaliação). 2019b.

PUENTES, R. V.; AMORIM, P. A. P.; CARDOSO, C. G. C. Didática desenvolvimental da atividade: contribuições de V. V. Repkin ao sistema Elkonin-Davidov. Ensino em Revista, Uberlândia, v. 24, n. 2, p. 130-150, 2017.

PUENTES, R. V.; AMORIM, P. A. P.; CARDOSO, C. G. C. Дидактика развития деятельности: вклад В. В. Репкина в систему Эльконина-Давыдова. Fundamental and applied researches in practice of leading scientific schools, v. 27, n. 3, p. 188-195, 2018.

PUENTES, R. V.; LONGAREZI, A. M. A didática desenvolvimental: seu campo conceitual na tradição da psicologia histórico-cultural da atividade. In: LONGAREZI, A. M.; PUENTES, R. V. (Orgs.). Fundamentos psicológicos e didáticos do ensino desenvolvimental. Uberlândia: Edufu, 2017a, p.187-224.

PUENTES, R. V.; LONGAREZI, A. M. Didática desenvolvimental: sessenta anos de tradição teórica, epistemológica e metodológica. Revista Obutchénie, Uberlândia, v. 1, n. 1, p. 9-19, 2017b. Disponível em: http://www.seer.ufu.br/index.php/Obutchenie/article/view/38417

PUENTES, R. V.; LONGAREZI, A. M. Escola e didática desenvolvimental: seu campo conceitual na tradição da teoria histórico-cultural. Educação em Revista (UFMG. Impresso), v. 29, p. 247-271, 2013.

REPKIN, Vladimir Vladimirovich. A formação da Atividade de Estudo como um problema psicológico (Формирование учебной деятельности как психическая проблема). Вестник, Khorkov, Série Psicológica, № 166, 1977, p. 32-38.

REPKIN, Vladimir Vladimirovich. Aprendizagem Desenvolvimental e Atividade de Estudo (Развивающее обучение и учебная деятельность). Вестник, Riga, Centro Pedagógico “Experimento”, 1997.

REPKIN, Vladimir Vladimirovich. Condições de domínio das formas independentes da Atividade de Estudo na escola (Психологические Предпосьілки Самостоятельньіх форм Учебной деятельности). Вестник, Khorkov, Série Psicológica, v. 8, № 122, p. 42-50, 1975.

REPKIN, Vladimir Vladimirovich. Estrutura da atividade de estudo. Вестник, Khorkov, Série Psicológica, v. 9, № 132, p. 10-16, 1976b.

REPKIN, Vladimir Vladimirovich. Formação da Atividade de Estudo na idade escolar primária (Формирование учебной деятельности в младшем школьном возрасте). Вестник, Khorkov, Série Psicológica, № 171, 1978.

REPKIN, Vladimir Vladimirovich. O conceito de atividade de estudo. Вестник, Kharkov, Série Psicológica, v. 9, № 132, p. 3-10, 1976a.

SAVIN, N. V. Pedagogía. (1972). La Habana: Editorial Pueblo y Educación, 1976.

VIGOTSKI, Lev Semenovich. Psicologia pedagógica. São Paulo: Martins Fontes, 2004. Tradução de Paulo Bezerra.

VIGOTSKI, Lev Semenovich. Проблема обучения и умственного развития в школьном возрасте. Теории учения. Хрестоматия. Часть 1. Отечественные теории учения. / Под ред. Н.Ф. Талызиной, И. А. Володарской. — М.: Редакционно-издательский центр "Помощь", 1996.

VIGOTSKI, Lev Semenovich. Умственное развитие детей в процессе обучения (Desenvolvimento mental das crianças no processo de aprendizagem). (1935). Moscou: Книга по Требованию, 2013, 135 p.

VYGOTSKY, Lev Semenovich. Aprendizagem e desenvolvimento intelectual na idade escolar. In: VYGOTSKY, Lev Semenovich; LURIA, Alexander Romanovich; LEONTIEV, Alexis Nikolaevich. Linguagem, desenvolvimento e aprendizagem. 10. ed. São Paulo: Ícone, 2010. p. 103-118.

YACOLIEV, N. Metodología y técnica de la clase. La Habana: Editorial de Libros para la Educación, 1979.

ZAPOROZHETS, Alexander Vladimirovich. O significado dos períodos iniciais da infância para a formação da personalidade infantil. In: ANTSIFEROVA, L. I. (Orgs.). O princípio do desenvolvimento na psicologia. Moscou, 1978.

ZEIKA, E. V.; REPKIN, Vladimir Vladimirovich; REPKINA, Galina Viktorovna. Enfoque estrutural dos níveis de diagnóstico e de formação da Atividade de Estudo. Vicnik, Universidade Nacional de Kharkov, Série Psicologia, no. 959, p. 34-41, 2011.

Published

2019-06-18

How to Cite

Puentes, R. V. (2019). A new approach to the Theory of Developmental Learning. Education, 44, e48/ 1–27. https://doi.org/10.5902/1984644437312

Most read articles by the same author(s)