Marketing education: from management to enterprise of the school offer

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/1984644437100

Keywords:

Mercantilization of education, Business, Managerialism.

Abstract

The present work sought to analyze the processes of commercialization of public education from the theoretical discussion with critical researchers on the reforms in education and its relationship with a specific case. Methodologically, we dialogue with academic production to articulate with a documentary analysis of publications in the press and data from the school network. The data of this research indicate that the combination between austerity and the focus of teaching oriented towards school performance, at the same time that it nationally projects the government of the state of Espírito Santo, may be deepening increasingly commercial and anti-democratic characteristics of education. In this movement that goes from managerialism to entrepreneurship in practice, quite contrary to the apparent success in management, policies derived from neoliberal reforms in the analyzed reality empty the public and democratic sense of educational management in addition to eroding the foundations of the right to education.

Author Biographies

Marcelo Lima, Universidade Federal do Espirito Santo, Vitória, Espírito Santo

Possui graduação em Pedagogia(UFES), mestrado em Educação (UFES), doutorado em Educação (UFF) e pós-doutorado em historiografia da educação profissional (UFF). Professor Associado I do DEPS-CE-UFES, Membro do PPGE-UFES na linha de pesquisa "formação humana e políticas públicas", membro dos grupos: Neddate, THESE e é vice coordenador do comitê científico GT 09 da anped, vice-lider do grupo de pesquisa "Gestão, Trabalho e Avaliação Educacional". Também integra o grupo de pesquisa "EM pesquisa" todos estes com registo no CNPQ. Estuda o Ensino Médio e a Educação Profissional no Espírito Santo e no Brasil. Tem artigos publicado sobre o Pronatec. É autor do livro "Trabalho e Educação no Brasil: da formação para o mercado ao mercado da formação" e produziu os vídeos: a) "a Fábrica do Trabalho"; b)"Releitura crítica do documentário senai-SP 10 anos" e c)"Pedagogos da educação profissional".

Tatiana Gomes dos Santos Peterle, SEDU-ES e UFES

Mestre em EDUCAÇÃO pela Universidade Federal do Espírito Santo, UFES. Graduanda em PEDAGOGIA pela Uniube. Graduada em LETRAS pela FAFI SANTA MARCELINA (2002). Pós graduada em SUPERVISÃO ESCOLAR pela Faculdade do Noroeste de Minas, . Atualmente atua como Tutora a Distancia do Curso de Graduação em Licenciatura em Letras do Instituto Federal de Educação do Espírito Santo, Professora MAPA - Educação Infantil na PREFEITURA MUNICIPAL DE CARIACICA e Pedagoga - SEDU/ ES - Secretaria Estadual de Educação do Espírito Santo.

References

BALL, Stephen J. Profissionalismo, gerencialismo e performatividade. Cadernos de Pesquisa, v. 35, n.126, p.539-564, 2005.

BARBOSA, Eduardo Fernandes et al. Gerência da qualidade total na educação. Belo Horizonte, MG: Fundação Christiano Ottoni / UFMG, 1994.

BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Brasília, DF, 1996.

BRASIL. Decreto – Atos do Poder Executivo, de 16 de abril de 2018. Brasília, DF: Diário Oficial da União, 17 abr. 2018. Seção 2, p. 1-1. Disponível em: http://pesquisa.in.gov.br/imprensa/jsp/visualiza/index.jsp?data=17/04/2018&jornal=529&pagina=1. Acesso em: 17 dez. 2018.

CHAUÍ, Marilena. Convite à filosofia. 12ª ed, São Paulo, Ática, 440 p, 1992.

DARDOT, Pierre; LAVAL, Christian. A nova razão do mundo: ensaio sobre a sociedade neoliberal. São Paulo: Boitempo, 2016.

DUARTE, Adriana. Tendências das reformas educacionais na América latina para a educação básica nas décadas de 1980 e1990. In: FARIA

FILHO, Luciano Mendes; NASCIMENTO, Cecília Vieira; SANTOS, Marileide Lopes (Org.). Reformas educacionais no Brasil: democratização e qualidade da escola pública. Belo horizonte: Mazza Edições Ltda, p. 161-185, 2010.

DWECK, Esther; OLIVEIRA, Ana Luiza Matos; ROSSI, Pedro. (Org.). Austeridade e retrocesso: impactos sociais da política fiscal no Brasil. São Paulo: Brasil Debate e Fundação Friedrich Ebert, agosto de 2018. ISBN 879-85-9565-040-4.

FREITAS, Luiz Carlos de. Os empresários e a política educacional: como o proclamado direito à educação de qualidade é negado na prática pelos reformadores empresariais. Germinal, Salvador, v. 1, n. 6, p.49-59, jun. 2014. Disponível em: https://portalseer.ufba.br/index.php/revistagerminal/article/view/12594. Acesso em: 02 fev. 2018.

FRIGOTTO, Gaudêncio. A produtividade da escola improdutiva: um (re)exame das relações entre educação e estrutura econômico-social capitalista. 4ª ed, São Paulo, Cortez, 264p, 1993.

GENTILI, Pablo. Três teses sobre a relação trabalho e educação em tempos neoliberais. In: LOMBARDI, José Claudinei; SAVIANI, Demerval;

SANFELICE, José Luis (Org). Capitalismo, trabalho e educação. São Paulo, Editora Autores Associados, 45-59p, 1994.

ESPÍRITO SANTO. IJSN. Plano de Desenvolvimento do Espírito Santo 2025. Seger-ES: Vitória-ES, fevereiro de 2007.

LIMA, Marcelo. Trabalho e Educação no Brasil: da formação para o mercado ao mercado da formação. 01. ed. Curitiba: CRV, v. 01. 130p, 2016.

MARTINS, Erika Moreira. Todos Pela Educação? Como os empresários estão determinando a política educacional brasileira. 1ª edição, Rio de Janeiro: Lamparina, 2016.

PINTO, Ana Estela de Sousa; FRAGA, Érica. Escola do século 21 terá que ensinar a ter concentração, diz secretário do ES. Folha de S. Paulo, 09/12/2017, Educação. Disponível em: https://www1.folha.uol.com.br/educacao/2017/12/1941999-escola-do-seculo-21-tera-que-ensinar-a-ter-concentracao-diz-secretario-do-es.shtml 1/7. Acesso em: 16/11/2018.

SANTIAGO, Rui et al. Modelos de governos, gerencialismo e avaliação institucional das universidades. Revista Portuguesa de Educação, v.16, n.1, p.75-99, 2003.

SILVA, Maria Abádia da. Qualidade social da educação pública: algumas aproximações. Cad. Cedes, Campinas, v. 29, n. 78, p. 216-226, maio/ago. 2009.

SOUZA, Sandra Zákia Lian de; OLIVEIRA, Romualdo Portela de. Políticas de avaliação da educação e quase mercado no Brasil. Educ. Soc., Campinas, v. 24, n. 84, p. 873-895, Set. 2003. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-73302003000300007&lng=en&nrm=iso. Acesso em 02 fev. 2019.

ESPÍRITO SANTO. Ministério Público do estado do Espírito Santo. CAPE - Centro de Apoio Operacional de Implementação das Políticas de Educação. Boletim informativo – Educação em foco. Edição nº 40 – Janeiro/Fevereiro 2016.

Published

2021-03-10

How to Cite

Lima, M., & Peterle, T. G. dos S. (2021). Marketing education: from management to enterprise of the school offer. Education, 46(1), e20/ 1–22. https://doi.org/10.5902/1984644437100