The educational right to primary education in the relations of the communicative action of the State in the face of society in the Province of Pará

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/1984644435456

Keywords:

State and society, Province of Pará, Right to education.

Abstract

The present study aimed to identify the relations established between social subjects and the State, through the communication occurred through the language used in the legislative texts of the presidents of the State of Pará, at the time of the imperial period. What are the mechanisms used by society to have access to educational law in the villages of the interior of the then Pará Province during the imperial period? Bibliographical and documentary research concerning the nineteenth century was carried out. In addition to instituting their interference in society from the legal rules, the Brazilian State and its Provinces, in the imperial phase, also circulated the regulatory norms through newspaper, reports, the press, in the organization and curricular functioning, in the selection of knowledge officials taught in school institutions, and by inspections and control over the work of teachers, so as to include the other in the discursive we based on the rationality of public actions and the way the distribution of social roles is effected, especially with the provision of the right education and access to the First Letter Schools as their premises in the granting of privileges and the imposition of duties.

Author Biographies

Paulo Sérgio de Almeida Corrêa, Universidade Federal do Pará, Belém, Pará

Professor Titular, ocupante da Cadeira de História da Educação, da Faculdade de Educação, do Instituto de Ciências da Educação, da Universidade Federal do Pará. Doutor em Educação (Currículo). Líder de Grupo no Diretório do Grupo do Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico – CNPq. Coordena o Núcleo de Estudos e Pesquisas em Currículo - NEPEC, e o Núcleo de Pesquisas e Estudos sobre Crime e Criminalidade - NUPECC. Acadêmico Perpétuo na categoria de Sócio Fundador da Academia Igarapemiriense de Letras - AIL, cujo Patrono é o Poeta Bento Bruno de Menezes Costa.

Renato Pinheiro da Costa, Universidade Federal do Pará, Belém, Pará

Mestre e Doutor em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação PPGED/UFPA. Especialista em História e Filosofia da Educação. Diretor da Faculdade de Educação do Campus Universitário de Altamira da Universidade Federal do Pará. Pesquisador do Núcleo de Estudos e Pesquisa em Currículo-NEPEC.

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Published

2019-09-11

How to Cite

Corrêa, P. S. de A., & Costa, R. P. da. (2019). The educational right to primary education in the relations of the communicative action of the State in the face of society in the Province of Pará. Education, 44, e67/ 1–29. https://doi.org/10.5902/1984644435456