Education and the self-experience in the stories of a narrator alongside Rio Doce

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/1984644435418

Keywords:

Education, Narrator, Experience.

Abstract

It aims to understand the educational practices performed through the propagation of oral narratives of traditional narrators and the relationships between traditional narratives, self-experiences and education, reflecting on the entanglements between oral narratives and the constitution of the subjects. To do so, it uses the concepts of narrator and experience of Benjamin (1979) and of pedagogic device, experience and self-awareness of Larrosa (1994, 2004). With a qualitative approach, according to the methodological procedures, a case study that takes as a corpus the narratives, collected by recorded interview from Geni de Oliveira Ramos, a traditional narrator from the village of Povoação (Linhares-ES), located on the north bank of the Rio Doce mouth. From the transcription of the interview (DELGADO, 2006; MARCUSCHI, 2007), the data analyses points out eventual relationships of the collected stories with the Brazilian myths (CASCUDO, 1983; 1998). This study analyzes the narratives in the light of the theoretical reference, highlighting sections directly related to the elements of tradition and to the self-experience within the scope of the institution of pedagogic devices and educational practices in the time and space of the narration. Finally, it highlights the relevance of the research in the record of the community’s memory for its process of re-existence in face of the current situation of the Rio Doce, pointing to possible actions of transmission of self-experience from Dona Geni’s narratives to the new generations.

Author Biographies

Fabiano Oliveira Moraes, Universidade Federal do Espírito Santo / Professor Adjunto

Licenciado em Letras-Português e em Pedagogia

Mestre em Estudos Linguísticos

Doutor em Educação

Professor Adjunto

Departamento de Linguagens, Cultura e Educação

Centro de Educação

Unviersidade Federal do Espírito Santo

Monique Linciano de Azevedo Costa, Universidade Federal do Espírito Santo / Mestranda em Educação

Licenciada em Pedagogia

Mestranda em Educação

Programa de Pós-Graduação em Educação

Centro de Educação

Universidade Federal do Espírito Santo

References

BENJAMIN, Walter. O Narrador. In: Textos escolhidos. Tradução de Modesto Carone. 2.ed. São Paulo: Abril Cultural, 1979, p. 57-74.

BENJAMIN, Walter. Sobre o conceito da história. In: Magia e técnica, arte e política: ensaios sobre literatura e história da cultura. Tradução de Sérgio Paulo Rouanet. 3. ed. São Paulo: Brasiliense, 2012. p. 241-252.

CASCUDO, Luís da Câmara. Geografia dos mitos brasileiros. Belo Horizonte: Itatiaia; São Paulo: EdUSP, 1983.

CASCUDO, Luís da Câmara. Dicionário do folclore brasileiro. 3. ed. Rio de Janeiro: Ediouro, 1998.

DELGADO, Lucília de Almeida Neves. História Oral: memória, tempo, identidades. Belo Horizonte: Autêntica, 2006.

GIRARDELLO, Gilka. Uma clareira no bosque: Contar histórias na escola. Campinas: Papirus, 2014.

LARROSA, Jorge. Tecnologias do eu e educação. In: Silva, Tomaz Tadeu (Org.). O sujeito da educação. Tradução de Tomaz Tadeu da Silva. Petrópolis: Vozes, 1994, p.35-86.

LARROSA, Jorge. Linguagem e educação depois de Babel. Tradução: Cynthia Farina. Belo Horizonte: Autêntica, 2004.

MARCUSCHI, Luiz Antônio. Da fala para a escrita: atividades de retextualização. 8. ed. São Paulo: Cortez, 2007.

MELLO, Thiago. Antemanhã. Correio da Manhã: 1º Caderno. Rio de Janeiro, n. 19436, p. 9, 4 ago. 1956.

SILVEIRA, Denise Tolfo; CÓRDOVA, Fernanda Peixoto. A pesquisa científica. In: GERHARDT, Tatiana Engel; SILVEIRA, Denise Tolfo (Orgs.). Métodos de pesquisa. Porto Alegre: Editora da UFRGS, 2009, p. 31-42.

Published

2019-12-17

How to Cite

Moraes, F. O., & Costa, M. L. de A. (2019). Education and the self-experience in the stories of a narrator alongside Rio Doce. Education, 44, e100/ 1–21. https://doi.org/10.5902/1984644435418