The adoption of learning packages in Kindergarten: reflections on a didactic unit

Authors

  • Marlon Dantas Trevisan Universidade Federal do Mato Grosso - Câmpus de Rondonópolis https://orcid.org/0000-0002-5822-0677
  • Gilvane Reinke Programa de Pós-Graduação em Educação do ICHS -Instituto de Ciências Humanas e Sociais da Universidade Federal do Mato Grosso - UFMT - Câmpus de Rondonópolis, MT http://orcid.org/0000-0002-5204-588X
  • Simone de Cássia Soares da Silva Programa de Pós-Graduação em Educação do ICHS -Instituto de Ciências Humanas e Sociais da Universidade Federal do Mato Grosso - UFMT - Câmpus de Rondonópolis, MT http://orcid.org/0000-0003-0945-8280

DOI:

https://doi.org/10.5902/1984644435193

Keywords:

Learning packages, Kindergarten, Language.

Abstract

This text reflects on the use of learning packages in the pedagogical routines of kindergarten. Quantitative data are presented, revealing that the acquisition of these materials by municipalities has expanded as public policy at the national level. In this paper, Bakhtin (2011), Vygotsky (1991), Peirce (2005) and Dewey (1979) will analyze how concepts on the acquisition of language, experience and sign, among others, of communicative nature appear in the project discursive use of materials, especially in a didactic unit collected from a well-known teaching system, aimed at the age group of five years. In this way, the work is methodologically characterized as semioticdocumentary analysis, concluding that if, on the one hand, the exercises analyzed enchant the images, layout and some advances, on the other, they reproduce traditional procedures of language teaching, accentuating children's dependence in relation to the educator, not valuing orality and spontaneous writing, among other expressions of their protagonism in learning. Due to the conflicts inherent to the adoption of such pedagogical apparatuses in the context of Kindergarten, it is defended the need to broaden the debate on this, so that the adoption of the apostilled systems can be re-evaluated without prejudice to childhood.

Author Biographies

Marlon Dantas Trevisan, Universidade Federal do Mato Grosso - Câmpus de Rondonópolis

Professor Doutor do Deptº de Educação do Instituto de Ciências Humanas e Sociais - ICHS - da Universidade Federal do Mato Grosso - UFMT - Câmpus de Rondonópolis, MT

Professor do Programa de Pós-Graduação em Educação do Instituto de Ciências Humanas e Sociais - ICHS - da Universidade Federal do Mato Grosso - UFMT -  Câmpus Universitário de Rondonópolis, MT.

 Membro do grupo de pesquisa ALFALE - Alfabetização e Letramento - filiado ao PPGEdu/UFMT/CUR

Gilvane Reinke, Programa de Pós-Graduação em Educação do ICHS -Instituto de Ciências Humanas e Sociais da Universidade Federal do Mato Grosso - UFMT - Câmpus de Rondonópolis, MT

Mestranda do PPGEdu - Programa de Pós-Graduação em Educação do ICHS -Instituto de Ciências Humanas e Sociais  da Universidade Federal do Mato Grosso - UFMT - Câmpus de Rondonópolis, MT.

Docente da rede municipal de Educação Infantil de Primavera do Leste – MT

Simone de Cássia Soares da Silva, Programa de Pós-Graduação em Educação do ICHS -Instituto de Ciências Humanas e Sociais da Universidade Federal do Mato Grosso - UFMT - Câmpus de Rondonópolis, MT

Mestranda do PPGEdu - Programa de Pós-Graduação em Educação do ICHS -Instituto de Ciências Humanas e Sociais  da Universidade Federal do Mato Grosso - UFMT - Câmpus de Rondonópolis, MT.

Docente da rede municipal de Educação Infantil de Primavera do Leste – MT

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Published

2019-04-04

How to Cite

Trevisan, M. D., Reinke, G., & Silva, S. de C. S. da. (2019). The adoption of learning packages in Kindergarten: reflections on a didactic unit. Education, 44, e31/ 1–26. https://doi.org/10.5902/1984644435193