Hearing parents and deaf children: is the role of families in bilingual educational proposals

Authors

  • Viviane Lameu Ribeiro Universidade Paulista, Assis, São Paulo
  • Raquel Lazzari Leite Barbosa Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Assis, São Paulo
  • Sandra Eli Sartoreto Oliveira Martins Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Marília, São Paulo http://orcid.org/0000-0002-4247-1447

DOI:

https://doi.org/10.5902/1984644435150

Keywords:

Language, Deafness, Family.

Abstract

From the late twentieth century, researches intensify discussions about the foundational role of Sign Language in the educational development of deaf child. In Brazil, Brazilian Sign Language - Libras was officially recognized as the first language of the deaf community and its use and diffusion are guaranteed by legal documents that, in the same sense, provide for the education of the deaf to occur in a bilingual context. Deaf children born into deaf parents homes interact in Sign Language, naturally, like listeners in the auditory-oral language. Therefore, deaf children of hearing parents face difficulties in relating to family members if there is no opportunity to appropriate Sign Language at the suitable time, what interfers negatively in their linguistic and educational development. Although the role of family is made clear and established in legal documents and specific guidelines of the Ministry of Education and the Secretariat of Special Education, regarding the importance of Sing Language learning by family members, programs designed for this purpose, are goals to be pursued by Brazilian Schools. In this way, this study aims to analyze such implications, expanding the discussion about the need to offer family actions in bilingual educational programs that, among other aspects, defend the deaf child's right to interact in the world in/through Libras. In view of the above, it is believed that the Norwegian program Se mitt språk (See my language) can be a relevant reference for future and urgent actions in this regard, which could be verified based on qualitative analysis of observations and written records, through Diary Research, as well as promotional materials and report of the program, collected during a study group visit to that country, sponsored by the Rotary International Foundation.

Author Biographies

Viviane Lameu Ribeiro, Universidade Paulista, Assis, São Paulo

Graduada em Letras pela Universidade Estadual Paulista - UNESP, campus de Assis (2004), Mestrado em em Educação pela Universidade Estadual Paulista - UNESP, campus de Marília (2007), Especialização em Interpretação de Libras - Língua Portuguesa (UNIP) e Certificada em Proficiência no Ensino de Libras pelo Programa Nacional para Certificação de Proficiência no Ensino da Língua Brasileira de Sinais (PROLIBRAS). Atualmente, é professora titular na Fundação Educacional do Município de Assis - FEMA e na Universidade Paulista - UNIP e é coordenadora pedagógica no Colégio Rui Barbosa - Anglo/Xereta. Tem experiência na área de Educação, atuando, principalmente, nos seguintes temas: Leitura e Escrita; Língua Brasileira de Sinais; Inclusão Educacional; Formação Continuada; Educação de Surdos; Cultura Surda.

Raquel Lazzari Leite Barbosa, Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Assis, São Paulo

Graduada em Fonoaudiologia pela PUC-SP. Fez Mestrado e Doutorado em Educação, respectivamente, na PUC-SP e na Unicamp e fez Livre-docência em Didática pela UNESP. Atualmente é professora adjunto na Faculdade de Ciências e Letras-UNESP-Assis/SP e Professora Orientadora do Programa de Pós-Graduação em Educação da Faculdade de Filosofia e Ciências -UNESP-Marília/SP. Coordena o ?Grupo de estudos e pesquisas sobre linguagem, ensino e narrativa de professores, GEPLENP, UNESP-Assis/SP, certificado pelo CNPq. Dedica-se ao ensino e pesquisa em Educação com ênfase em formação de professores,avaliação educacional e práticas de leitura

Sandra Eli Sartoreto Oliveira Martins, Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Marília, São Paulo

Pedagoga e Doutora em Educação. Professora assistente doutora do Departamento de Educação Especial e do Programa de Pós-Graduação em Educação, da Faculdade de Filosofia e Ciências da Universidade Estadual Paulista, Campus de Marília. Fez Pós-doutorado no Programa de Linguística da UFSCar. É coordenadora do Laboratório de Linguagem e Surdez - LaLis/Unesp e do projeto de pesquisa em rede financiado pelo Observatório em Educação OBEDUC/CAPES - Acessibilidade no Ensino Superior (Edital No. 49/2012). É responsável pelo Anexo de Acordo de Pesquisa Internacional entre o Programa de Pós- Graduação em Educação da Faculdade de Filosofia e Ciências da Universidade Estadual Paulista -Campus Marília/ Brasil e Faculdade de Psicologia da Universidade de La Republica do Uruguai/UR (Processo No. 418/2014). É membro da Red Interuniversitaria Latinoamericana y del Caribe sobre Discapacidad y Directos Humanos – UNPL/Argentina e do Comitê Acadêmico de Discapacidad y Accesibilidad, vinculado à Associação do Grupo de Universidades de Montevideo – CAyAD/AUGM. Demonstra produção de conhecimento nas áreas: Políticas Públicas, Educação Especial/Inclusiva, Formação de Professores, Educação Superior e Surdez. É vice-líder do grupo de pesquisa GEPDI/Cnpq (Grupo de Estudos e Pesquisa em Deficiência e Inclusão).

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Published

2019-07-15

How to Cite

Ribeiro, V. L., Barbosa, R. L. L., & Martins, S. E. S. O. (2019). Hearing parents and deaf children: is the role of families in bilingual educational proposals. Education, 44, e55/ 1–27. https://doi.org/10.5902/1984644435150